printlogo


printlogo


معرفی کتاب‌های آیت‌الله محمدعلی امینیان(ره)

رساله قرةالعین در نماز؛ اثری ارزشمند از  ابوالشهید حضرت آیتالله امینیان گیلانی
یکی از تألیفات بسیار ارزشمند حضرت آیت‌الله امینیان گیلانی کتاب «رساله قرةالعین در نماز» می‌باشد که به بهترین وجه ماهیت و حقیقت نماز را در پرتو آیات، روایات، احکام فقهی و تأملات تربیتی و اخلاقی تبیین کرده‌اند.
از مهم‌ترین ویژگی‌ها و تمایزات این اثر، شیوایی و ساده‌نویسی مسائل آن است؛ به‌گونه‌ای که فهم مطالب آن برای عموم مخاطبان امکان‌پذیر شده است.
در این کتاب، معارف فقهی شیعه به‌زبانی ساده و با رویکردی اخلاقی تربیتی، به‌ضمیمه یک دوره مسائل و احکام نماز به بهترین وجه بیان گردیده است.
این کتاب در سه فصل سامان یافته است:
فصل اول: در این فصل، کلیاتی پیرامون اصول دین و اهمیت پایه‌ای آنها در شکل دادن به‌عقیده یک مسلمان به روش بسیار زیبا مستدل و ساده ارائه شده است.
فصل دوم: در فصل دوم، از فروع دین مخصوصاً ارکان و واجبات نماز و مبطلات و شرایط نماز سخن رفته است.
فصل سوم: در این قسمت از کتاب، با استناد به آیات و روایات، آداب باطنی و اسرار معنوی و خصوصیات نماز پیامبر(ص) و جنبه‌های اخلاقی نماز، نماز در سیره معصومین(ع) را به بهترین وجه بیان نموده‌اند.
 در گفتار پایانی، اهمیت مقام عبادت و عبودیت و نقش نماز در رسیدن به مقام عبودیت بیان گردیده است.

  تفسیر«نفس الرحمن»
کتاب تفسیر «نفس الرحمن» یک تفسیر موضوعی می‌باشد که به‌قلم آیت‌الله محمدعلی امینیان گیلانی(ره) در سه جلد تدوین و  به تشویق آیت‌الله قربانی چاپ شده است.
مؤلف ارجمند، در این تفسیر ارزشمند، معارف و حقایق مندرج در آیات سوره بقره را برای استفاده مبلغان و مخاطبان  ارجمند تبیین نموده است و در صفحات آغازین کتاب، راجع به اوصاف دو دسته از مردم یعنی متقین و منافقین متناسب با آیات مربوطه بحث می‎کند.
 وی در آیات 30 تا 48 به مطالعه و بررسی جنبه‎های اعجازی و نیز خلقت آدم و حوا و چگونگی فرود آن‎ها به زمین می‎پردازد.
 مضامین آیات بعدی در باب شفاعت، رستگاری و نجات، شرح حال حضرت ابراهیم(ع)، عبودیت، تغییر قبله از بیت‌المقدس به کعبه، مباحث دیگری چون: صبر و اقسام آن، توحید، وصیت، قصاص، آداب روزه، دعا، حج و جهاد، بعثت انبیاء(ع)، ارتداد و اقسام و احکام آن، حرمت شراب، قمار و ربا با استناد به آیات مورد نظر بحث می‎کند.
آیت‌الله امینیان(ره) در این کتاب شریف «نفس الرحمن» به تفسیر آیاتی از سوره آل‌عمران، مائده و نساء می‌پردازد و ماجرای مباهله، تعدد زوجات پیامبر(ص)، انواع نفس و ... را در این کتاب مورد بررسی قرار می‌دهد و به سؤالات و شبهات مطروحه نیز پاسخ داده‌اند.

  مبانی اخلاق اسلامی
کتاب تفسیر مبانی اخلاق اسلامی به‌قلم آیت‌الله محمدعلی امینیان گیلانی(ره) نگاشته و به‌همت دفتر انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی چاپ شده است.
اخلاق، نیاز بزرگ همه روزگاران بشر است. از دوران‌های کهن، اندیشوران و فیلسوفان الهی کوشیده‌اند تا جامعه را با مقوله اخلاق و حد و مرزهای آن آشنا کنند و ذهن و ضمیر انسان و جامعه را پالایش کرده و به صفات انسانی بیارایند. کتاب حاضر نیز، یکی از آثاری است که درباره اخلاق به نگارش درآمده و مؤلف بر آن است تا اصول و ریشه‌های اخلاق را معرفی کند؛ هم‌چنین از نفس و ملکات آن و چگونگی تزکیه آن به‌تفضیل سخن گفته است.
 موارد بحث‌شده در این مجموعه عبارتند از:
 علم اخلاق، اصول و ریشه‌های اخلاق، مراحل چهار گانه مرابطه، معالجه امراض نفس، عدالت امّ‌الفضایل است، روش خودسازی پیامبر اکرم(ص) انسان عرفی و انسان عرفانی، تزکیه نفس، نفس و صفات و ملکات آن، سعادت و شقاوت، نقش علم در سعادت و انواع توحید.

  مبانی فلسفه اسلامی
کتاب مبانی فلسفه اسلامی اثر آیت‌الله امینیان است که از سوی انتشارات بوستان کتاب می‌باشد که در 296 صفحه چاپ شده است.
در معرفی این کتاب آمده است:
کتاب حاضر برای استفاده آموزشی نوشته شده و کوشیده است، با بیانی روان، مسائل دشوار فلسفی را عرضه کند و شامل مباحثی هم‌چون موضوع حکمت، فایده حکمت، احکام کلی وجود، ماهیت و اعتبارات آن، علت و معلول، الهیات، کلام و تکلّم، حکمت حق‌تعالی، عدل الهی، مواد ثلاث، وحدت و کثرت، مقولات دهگانه، قدم و حدوث، قوه و فعل، کلام و تکلّم و ... می‌شود.
در مقدمه کتاب آمده است: حکمت یکی از علومی است که طرفداران بسیاری از گذشته و حال داشته و دارد. گروهی از دانشمندان اسلامی، سرسختانه از این علم حمایت و طرفداری کرده و پیشرفت‌های چشم‌گیری نیز در آن داشته‌اند. فلاسفه بزرگی مانند فارابی، ابن‌سینا، ملاصدرای شیرازی، خواجه نصیرالدین طوسی و غیره از متبحرین این علم هستند.

 میزان اندیشه (آشنایی با منطق)
مروری است اجمالی بر مباحث و مسائل علم منطق. نگارنده در کتاب کوشیده است، نکات مربوط به فن منطق را با بیانی ساده در اختیار مخاطب قرار دهد.
 کتاب حاضر در هشت فصل تدوین شده است: در فصل اول مباحث مقدماتی منطق از قبیل واضع منطق، موضوع و تعریف آن و همچنین قائده علم منطق بیان گردیده است. در فصل دوم مباحث الفاظ از قبیل دلالت و اقسام آن و نسب اربعه بررسی شده است. در فصل سوم از کتاب، از کلیات خمس صحبت به میان آمده است. در فصل چهارم معرف، شروط و اقسام آن بیان شده. در فصل پنجم و ششم، مباحث مربوط به قضایا و احکام آن بررسی گردیده است. در فصل هفتم، استدلال و حجت و اقسام قیاس و احکام هریک بررسی شده است. فصل هشتم و آخرین فصل کتاب نیز، راجع به ماده قیاس مباحثی را مطرح نموده است.

 
​​​​​​​