printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 802
اخبار کوتاه ایران

 ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌پیوندد:
«باکیتژان ساگینتایف» رئیس هیأت‌مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا گفت: ایران برای به دست آوردن وضعیت ناظر اتحادیه اوراسیا ابراز تمایل کرده است. معاون نخست‌وزیر روسیه نیز گفت: رویه‌های مشخصی وجود دارد که اگر رعایت شود، ایران ممکن است در پایان دسامبر به کشور ناظر اتحادیه اوراسیا تبدیل شود.

 ایران تولید انبوه قطعات هواپیما را آغاز کرد:
شرکت فناوری ایرانی گروه مپنا، فناوری‌هایی را برای غلبه بر محدودیت‌های تحریمی و بومی‌سازی تولید قطعات حیاتی موتور جت توسعه داده است. به‌لطف فناوری جدید، ایران توانست، 28 هواپیمای مسافربری مک‌دانل داگلاس را که به‌دلیل تحریم‌های اعمال‌شده در سال 2018 پس از تعلیق توافق هسته‌ای پرواز خود را متوقف کرده بودند، به خدمت بازگرداند.

 آغاز فعالیت نخستین سکوی تأمین مالی جمعی ارزی:
فعالیت نخستین سکوی تأمین مالی جمعی ارزی از ۱۹ خرداد در فرابورس به‌طور رسمی آغاز شد. این سکو با هدف تأمین مالی ارزی شرکت‌های دانش‌بنیان و جذب سرمایه‌گذاران خارجی راه‌اندازی شده است.

 نسل جدید میکروسکوپ طیف‌سنج نوری رامان در کشور بومی‌سازی شد:
خبرگزاری صدا و سیما: فناوران یک شرکت دانش‌بنیان،  موفق شدند، نسل جدید میکروسکوپ طیف‌سنج نوری رامان را در کشور بومی‌سازی کنند. از این دستگاه برای شناسایی و تعیین خلوص مواد مختلف به‌ویژه در صنایع دارویی و گوهرشناسی استفاده می‌شود.

 به‌زودی پروژه‌های گازرسانی به سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود:
اوجی، وزیر نفت: تعداد زیادی از نیروگاه‌ها و صنایع و منازل مردم در سیستان و بلوچستان، در این دولت به شبکه سراسری گازرسانی کشور متصل شده است.به‌زودی توسط آقای مخبر، سرپرست ریاست جمهوری آنها را افتتاح خواهیم کرد. این اتفاق بزرگ در هیچ دولتی نیفتاده است.


 ضرب‌الاجل دو هفته‌ای بانک مرکزی به هیأت‌مدیره بانک‌ها در قبال رعایت نرخ سود بانکی: معاون نظارت بانک مرکزی:
بانک‌های متخلف باید حداکثر تا دو هفته آینده برای اصلاح نرخ غیرمتعارف سود سپرده‌ها اقدام کنند؛ در غیر این‌صورت با این دسته از بانک‌ها حتی تا سلب صلاحیت ارکان مدیریت، برخورد خواهد شد.

 پیش‌بینی بانک جهانی از رشد ۳.۲ و تورم ۳۵.۳ درصدی اقتصاد ایران در ۱۴۰۳:
بانک جهانی در جدیدترین گزارش خود پیش‌بینی کرد: اقتصاد ایران در سال جاری ۳.۲ درصد رشد کند و نرخ تورم به ۳۵.۳ درصد کاهش یابد.

 کاهش ۱.۸ میلی‌متری بارش‌ها در کشور:
بررسی داده‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، میزان بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۳ خرداد، در مقایسه با دوره بلندمدت ۱.۸ میلی‌متر کاهش یافته است.

 ادارات مالیاتی خلوت شد:
۳ اقدام مهم شامل واگذاری وصول مالیات بر ارث به بانک‌ها، الکترونیکی شدن وصول مالیات نقل‌وانتقال سهام غیربورسی و برخط شدن فرایند ثبت درخواست و صدور گواهی‌های ماده ۱۸۶ و ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم، موجب کاهش مراجعه حضوری مردم به ادارات مالیاتی در ۳ سال گذشته شد.

  تبلیغات و برندینگ در بهای تمام‌شده کالا به‌زودی محاسبه می‌شود:
مدیرکل دفتر خدمات کسب و کار وزارت صمت: به‌زودی کل موضوع تبلیغات و برندینگ در بهای تمام‌شده کالا قرار می‌گیرد. بر اساس مصوبه هیأت وزیران، باید بستری فراهم شود که برند جزء وثیقه‌ در بانک‌ها در نظر گرفته شود.

 وجود ۶۵۵ پروانه صادرات تجهیزات پزشکی:
مدیرکل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو: تعداد پروانه صادرات معتبر در حوزه تجهیزات پزشکی به ۶۵۵ می‌رسد و تجهیزات پزشکی خط مقدم نظام سلامت است.

پرداخت پول گندم‌کاران با اخذ مالیات ابربدهکاران بدون نیاز به چاپ پول و استقراض:
کارشناس حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی، با اشاره به اینکه یکی از هزینه‌های ضروری و قطعی دولت‌ها، خرید تضمینی گندم است، گفت: دولت سیزدهم توانست در سال گذشته بدون چاپ پول و استقراض از بانک مرکزی، از محل شناسایی مؤدیان جدید و اخذ مالیات از ابربدهکاران، مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند.

 حذف فیزیکی سند مالکیت تک برگ: صفدر کشاورز، سخنگوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری:
حذف فیزیکی سند مالکیت تک برگ و تولید  سند به‌صورت الکترونیکی از هفته قوه قضائیه با اعلام رسمی سازمان شروع و به بهره‌برداری خواهد رسید.

  عدم حمایت ۱۴ کشور از قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام: ایرنا:
قطعنامه شتاب‌زده و غیرسازنده سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان در حالی به‌تأیید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید که ۱۴ کشور از این سند حمایت نکردند. چین و روسیه به این قطعنامه رأی مخالف دادند و کشورهای هند، اندونزی، کنیا، نامیبیا، قطر، ترکیه، الجزایر، ارمنستان، بورکینافاسو، بنگلادش، آفریقای جنوبی رأی ممتنع دادند. هیأت پاراگوئه نیز فاقد حق رأی بود.

  ابطال سپرده‌های بانکی با نرخ سود غیرقانونی: معاون بانک‌ مرکزی:
سپرده‌های بانکی با نرخ سود غیرقانونی باید ابطال شود. سیاست بانک‌ مرکزی، همان دستورالعملی است که سال ۱۴۰۲ منتشر شده و حداکثر نرخ سود در نظام بانکی، باید ۲۲.۵ درصد باشد.

  زنان ایرانی بر روی سکوی اول مصرف لوازم آرایش در جهان: فارس:
​​​​​​​ ایران در رتبه اول پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا از نظر مصرف مواد آرایشی است. این درحالی است که بیش از ۸۰ درصد کالاهای بازار غیر بهداشتی هستند. در همین زمینه، مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو از استفاده از مواد اولیه با گرید صنعتی و فلزات سنگین برای پایین آمدن هزینه تولید لوازم آرایشی غیرمجاز خبر داد که برای سلامتی به‌شدت خطرناک است.