printlogo


printlogo


اخبار کوتاه جهان - شماره 801
اخبار کوتاه جهان

  تایوان
رزمایشِ چینی
ها تایوان را پای میز مذاکره کشاند:
۲ روز پس‌از رزمایش نظامیِ گسترده چین در اطراف جزیره تایوان، رئیس‌جمهور جدایی‌طلبِ این جزیره پیشنهاد مذاکره با پکن را مطرح کرد. لای، رئیس‌جمهور تایوان گفت: صلح و ثبات در جزیره تایوان یک عنصر ضروری برای امنیت و رفاه جهانی محسوب می‌شود و من از چین می‌خواهم که به‌طور مشترک با ما، مسئولیت مهم ثبات منطقه‌ای را به عهده بگیرد.


 اتحادیه اروپا
هشدار ماکرون درباره مرگ اروپا:
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره مرگ اروپا هشدار داد. ماکرون که در مراسمی در برلین به‌مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد قانون اساسی آلمان سخنرانی می‌کرد، گفت: ما هیچ‌وقت این تعداد از دشمنان داخلی و خارجی نداشتیم. من واقعاً معتقد هستم که اروپای ما ممکن است بمیرد. به‌گفته وی شرایط دشوار اروپا مرتبط با درگیری‌های اوکراین است.

واکنش بورل به حملات وحشیانه اسرائیل به رفح:
جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: حملات اسرائیل به رفح ثابت می‌کند که هیچ مکانی در غزه امن نیست. این حملات باید فوراً متوقف شود. دستورات موقت دیوان بین‌المللی دادگستری(ICJ) برای توقف تهاجم رفح باید اجرا و قوانین بین‌المللی حقوق بشر رعایت شود.

نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا و چند کشور عربی:
خبرگزاری فرانسه: نشست وزیران خارجه عربستان سعودی، اردن، مصر، امارات و قطر با همتایان اروپایی خود در بروکسل به‌عنوان بخشی از فشار دیپلماتیک برای اجرای راهکار دو دولتی بعد از جنگ اسرائیل با غزه تلقی می‌شود. فشار اروپا برای تشکیل کشور فلسطین از هفته گذشته که ایرلند، اسپانیا و نروژ اعلام کردند: از تاریخ ۲۸ ماه می کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، شتاب بیشتری گرفت.


آمریکا
اکثر جوانان آمریکایی خواهان آتشبس دائمی در فلسطین:
بر اساس نظرسنجی جدید دانشگاه هاروارد، بیش از ۵۱ درصد از آمریکایی‌های ۱۸ تا ۲۹ سال، از آتش‌بس دائمی در فلسطین حمایت می‌کنند. دموکرات‌ها و افراد با تحصیلات عالی بیشترین حمایت از موضوع آتش‌بس را دارند.


 افغانستان
عدم پذیرش شروط ایران برای تشکیل حکومت فراگیر توسط طالبان:

غلام‌رضا نجاری، معاون سفیر ایران در کابل می‌گوید: رژیم طالبان با گذشت نزدیک به سه سال، هنوز شروط تهران برای تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان را نپذیرفته است.
صندلی افغانستان را به ما بدهید تا بدهی خود را بپردازیم:
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان اعلام کرد: در صورت عدم تحویل صندلی افغانستان در ملل متحد به حکومت طالبان، آنان خود را بدهکار این سازمان نمی‌دانند.!!


 چین
چین چندین شرکت آمریکایی را تحریم کرد:
وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌‌ای اعلام کرد: شرکت‌های آمریکایی را که در زمینه‌ فروش تسلیحات به تایوان فعالیت می‌کنند، در فهرست تحریم خود قرار داده است. در این گزارش آمده است: به‌منظور حفظ حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه، مطابق با قانون تجارت خارجی جمهوری خلق چین، شرکت‌های نظامی «جنرال اتمیکس»، «جنرال داینامیک»، «لاکهید مارتین»، «کاپلاگز» و «کپرگس» که در زمینه ارسال تجهیزات نظامی از جمله موشک‌های زمین به هوا با تایوان همکاری می‌کردند، دیگر نمی‌تواند در سرزمین اصلی فعالیت‌ کنند.


 عربستان
عربستان سعودی جنایت اشغالگران در رفح را محکوم کرد:
وزارت خارجه عربستان سعودی جنایت جدید رژیم صهیونیستی علیه آوارگان فلسطینی در رفح را محکوم کرد و افزود: تداوم کشتار اشغال‌گران اسرائیلی در غزه را به‌شدت محکوم می‌کنیم که آخرین آن، هدف قرار دادن چادرهای آوارگان در رفح است.


 رژیم صهیونیستی
حمایت کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و اسلوونی از تصمیم دادگاه لاهه در مورد نتانیاهو:
برخلاف مخالفت چند کشور از قبیل آمریکا، انگلیس، جمهوری چک و اتریش از تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی، درخواست دادستان کل دیوان برای دستگیری نتانیاهو با استقبال بسیاری از کشورها حتی متحدان اروپایی کاخ سفید مواجه شده‌است. کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و اسلوونی، حمایت خود را از تصمیم دادگاه بین‌المللی کیفری برای صدور قرار بازداشت این افراد اعلام کردند.

 روسیه
غرب در اوکراین درمانده شده است:
لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه: بحث‌های مطرح‌شده در غرب درباره اجازه دادن به کی‌یف برای حمله با تسلیحات آمریکایی به روسیه، منعکس‌کننده درماندگی و پی بردن آن‌ها به این است که از طریق روش‌های مستقیم معمول به اهدافشان نخواهند رسید.


 بحرین
حمایت کابینه بحرین از عادی
سازی روابط تهران- منامه:
کابینه بحرین ضمن استقبال از اظهارات پادشاه این کشور درباره عادی‌سازی روابط با ایران، تأکید کرد: منامه در پی روابط عادی، دیپماتیک، تجاری و فرهنگی با کشورهای همسایه است. پادشاه بحرین هفته پیش در دیدار با پوتین گفته بود: ما با ایران مشکل داشتیم؛ اما اکنون هیچ مشکلی وجود ندارد.


 سازمان ملل
​​​​​​​ نشست اضطراری شورای امنیت درباره حمله اسرائیل به رفح:
خبرگزاری فرانسه به‌نقل از دیپلمات‌های حاضر در سازمان ملل: پس از حملۀ اسرائیل به اردوگاه آوارگان در رفح، شورای امنیت جلسه اضطراری را به درخواست الجزایر پشت درهای بسته تشکیل داده است. دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی به رژیم صهیونیستی دستور داده بود، حملات خود در رفح را متوقف کند؛ اما آنها این حکم را با حمله به چادرهای آوارگان در نزدیکی انبارهای «آنروا» در رفح نقض کردند.