printlogo


printlogo


آیت‌الله رجبی  عنوان کرد
ورود جدی‌تر مؤسسه امام خمینی(قد) به فقه معاصر
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) گفت: ورود جدی‌تر مؤسسه به فقه معاصر، از دیگر انتظاراتی است که از این مؤسسه می‌رود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آیت‌الله رجبی، ۱۱خرداد در اولین نشست دانش‌آموختگان مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) که در تالار شهید دکتر بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، با اشاره به آیه نفر«فلولا نفر من کل فرقة منهم طآئفة لیتفقهوا فی‌الدین ولینذروا قومهم إذا رجعوا إلیهم لعلهم یحذرون... »، خاطرنشان کرد: طبق آنچه علمای لغت گفته‌اند، تفقه غیر از تعلم است؛ تفقه علاوه بر اینکه جنبه‌های تعلم و تعلیم در آن وجود دارد، نهادینه شدن در عمق جان فرد نیز نهفته است؛ به این صورت که فرد واقعاً به معارف دین باور داشته باشد و در مقام عمل و رفتار آن را عملی سازد. اگر چنین رخدادی برای جمعی به وجود آمد، به دنبال آن احساس مسئولیت به وجود می‌آید و برای رفع نگرانی و هدایت جامعه وقتی به قوم خود برمی‌گردد، رسالت انذار را به عهده می‌گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: باید رصد شبهات و نیازها را به‌صورت مداوم داشته باشیم و برای حل آنها برنامه‌ریزی کنیم.
وی افزود: لازم است هم دین را فرا بگیریم و هم خود عامل به آن باشیم، شبهات را رصد کرده و ضمن آگاه‌سازی جامعه نسبت به دین خطرات انحراف را به جامعه هشدار دهیم.
آیت‌الله رجبی با بیان ضرورت صیانت جامعه اسلامی از انحراف، تأکید کرد: آیت‌الله مصباح یزدی از بدو ورود به حوزه علمیه این رسالت را به‌خوبی درک کرده بودند و در مقام صیانت جامعه اسلامی بودند و با تأسیس بخش آموزشی مؤسسه «در راه حق» در عرصه مبارزه با شبهات وارد شدند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه گفت: برای تحقق این نقطه محوری، تحول در همه عرصه‌های زندگی انسان، نیاز بود نیروهایی تربیت شوند که در کنار خودسازی و تهذیب و تسلط به علوم غربی در عرصه بصیرت و شناخت جریان‌های سیاسی و اجتماعی بار سنگینی را بر دوش گیرند.
عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: ارتباط بیشتر مؤسسه با حوزه، فهم دقیق از دین و تولید علوم انسانی، از رسالت‌هایی است که رهبری معظم انقلاب برای مؤسسه ترسیم کرده‌اند.
این استاد حوزه علمیه قم افزود: ورود جدی‌تر مؤسسه به فقه معاصر از دیگر انتظاراتی است که از مؤسسه می‌رود؛ شناخت نیازهای جامعه، رصد شبهات، فهم محققانه دین و سرایت دادن آن به عرصه‌های مختلف جامعه از اهداف تشکیل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) بوده است.
وی افزود: ما باید در این نشست‌های استانی اولاً ظرفیت‌شناسی کنیم که در هر استانی چه ظرفیت‌هایی وجود دارد و چگونه می‌شود از آن ظرفیت استفاده بهینه کرد. باید نیازها را شناخت و طبق نقشه راه رهبری و برنامه‌های آیت‌الله مصباح یزدی(ره) ببینیم در منطقه خودمان چه کاری می‌شود انجام داد.
آیت‌الله رجبی گفت: مطمئناً با تأمل و فکر به نتایج و راهکارهای اثربخشی خواهیم رسید. باید از آیت‌الله مصباح یزدی که به‌تعبیر رهبری استاد فکر بودند، درس بگیریم. باید وظیفه را تشخیص داد و راهکارهای عمل به آن وظیفه را شناسایی کرد و در مقام عمل آن را انجام داد.