printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی
دانشگاه فرهنگیان دوره تربیت مدیر را جدی بگیرد
آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، 10خرداد در دیدار رئیس و معاونان دانشگاه فرهنگیان، گفت: بیش از چهل سال است که مباحث تعلیم و تربیت را با جدّیت به‌صورت نظری، تئوری، عملی و میدانی دنبال می‌کنم. نشست و جلسه‌ای نیست که قبل از مطرح کردن مباحث مربوط به حوزه، به مسائل مربوط به آموزش و پرورش، امر تعلیم و تربیت، توجه ویژه به نخبگان و دانشگاه فرهنگیان نپردازم.

به گزارش خبرگزاری حوزه،مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: بارها این نکته را گفته‌ام و باز هم تکرار می‌کنم، همه دستگاه‌ها و نهادهای نظام، باید یک پیوست آموزش و پرورشی داشته باشند و از دستگاه تعلیم و تربیت حمایت کنند و دانشگاه فرهنگیان، قلب این نهاد و منبع جوشانی است که در نهاد آموزش و پرورش نقش‌آفرینی می‌کند.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه، در بخش دیگری از سخنان خود، به نکاتی ارزشمند پیرامون مباحث مرتبط با دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در برنامه هفتم توسعه، آثار حرکت جدیدی در کشور در حال انجام است، دانشگاه فرهنگیان باید سعی کند، خطوط اصلی را پیدا کند و نسبت به آن مطالعه و تحقیق داشته باشد.
مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: در طول ادوار مختلف و برنامه‌های متعدد، شاهد برگزاری دوره‌های تربیت مربی، تربیت معلم، تربیت مدرس، تربیت پژوهشگر و... بوده‌ایم؛ اما آنچه مهم است، برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های تربیت مدیر است؛ مدیر رکن اصلی در مدرسه است و تربیت مدیر تراز، بسیاری از مسائل را مرتفع می‌سازد.
آیت‌الله اعرافی تأکید کرد: توانمند‌سازی مدیران جوان، نگاه جدی به مباحث تحقیقی و پژوهشی در دانشگاه، جذب نخبگان اعم از دانشجویان دانشگاه یا نخبگان موجود در کشور، ارتباط مؤثر با دانشگاه‌های کشور به‌ویژه گروه‌های علوم انسانی، نکاتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تدوین نظام‌نامه ارتباط با دانشگاه‌ها بسیار مؤثر است که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشید.
مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود، به کلیدواژه مقاومت اشاره کرد و گفت: سال‌هاست که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، کلمه مقاومت در کشور نهادینه شده است؛ مانند اقتصاد مقاومتی، جبهه مقاومت و... . این کلان‌نظریه مقاومت باید در روح فرهنگ و علم حضور داشته باشد. هسته مقاومت باید در آموزش و پرورش گنجانده شود تا مقاومت تمدنی پایه‌ریزی گردد؛ چراکه اگر این مهم نهادینه نشود، امواج ما را حذف می‌کند.
آیت‌الله اعرافی در پایان تصریح کرد: دانشگاه، حوزه و آموزش و پرورش سه رکن اصلی و مثلث امر تعلیم و تربیت هستند که باید روح مقاومت را در جامعه اسلامی و در تمام شئون نهادینه کنند.
رجبعلی برزویی، رئیس دانشگاه فرهنگیان نیز در این دیدار با تأکید بر اینکه دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب افراد مستعد است، گفت: علاوه بر آن حدود ۲۰ هزار نفر دانش‌آموخته دانشگاه فرهنگیان از ورودی سال ۹۹ و ماقبل، در رشته‌های مختلف، تحویل آموزش و پرورش خواهند شد. باید عرض کنم، دانشگاه فرهنگیان درصدد جذب مستعدترین و برترین افراد برای ایفای نقش معلمی است.
رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: زمینه‌سازی برای جذب استعدادهای برتر و برخوردار از صلاحیت‌های دینی، اخلاقی، انقلابی، شخصیتی و رسالت معلمی، از اولویت‌های دانشگاه است. بی‌تردید دانشگاه فرهنگیان در ادامه مسیر خود برای تربیت معلم تراز انقلاب اسلامی و برای آینده، در پی ارتقای نظام آموزشی و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه است و برنامه‌ها و رویکردهای تحولی خود را دنبال خواهد کرد که از جمله آنها، استفاده از ابزارهای جدید تکنولوژی آموزشی و بالاخص هوش مصنوعی در نظام آموزشی تربیت معلم، جذب هیئت علمی با شاخص‌های نظام تربیت معلم، برنامه‌های توسعه‌ای و تربیتی بازنگری برنامه درسی و آموزشی دانشگاه در جهت ارتقا و روزآمدی است.
وی با اشاره به کمک و همکاری سایر نهادها به دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلمان شایسته، گفت: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه ملی و دانشگاه آینده است و تمام دستگاه‌ها و نهادها باید به این دانشگاه کمک کنند. همکاری و تعامل مؤثر و مستمر، مهم‌ترین کمک در انجام وظایف ذاتی دانشگاه است. همچنین عوامل سهیم و موثر بر فرایند تربیت، طیف وسیعی از نهادها، سازمان‌ها و گروه‌های رسمی یا غیررسمی فعال در جامعه را دربر می‌گیرد. انتظار ما این است که دانشگاه فرهنگیان در زمینه احداث دانشگاه جامع استانی و امکان بهره‌برداری از فضاهای کالبدی سایر دستگاه‌های اجرایی، مورد حمایت قرار گیرد.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: حوزه علمیه با ظرفیت عظیم علمی و دانشی که دارد، می‌تواند در ارتقای نیروی انسانی متعهد و متخصص به‌ویژه در رشته‌های مورد نظر همکاری و تعامل سازنده‌ای داشته باشد و مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه، یکی از ظرفیت‌های ارزشمندی است که باید نسبت به آن توجه و تعامل لازم را داشت.