printlogo


printlogo


ستارگان هدایت

   شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی(ره)
 
آیت‌الله عباسعلی سلیمانی (1402-۱۳۲۶ش) نماینده مردم سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان بلوچستان و امام جمعه شهر زاهدان طی سال‌های1397-۱۳۸۰ش و همچنین نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه کاشان از مرداد ۱۳۹۹ تا فروردین ۱۴۰۱ش بوده است.
امامت جمعه بابلسر، نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های دولتی استان‌های مازندران و گلستان، مسئول هیأت امنای دانشکده علوم قرآن زاهدان و مسئول نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دانشگاه‌های آزاد اسلامی گیلان، مازندران و گلستان از دیگر مسئولیت‌های او بود.
شهید آیت‌الله عباسعلی سلیمانی در ۶ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ش در پی سوء قصد در شهر بابلسر به شهادت رسید و پیکر وی در ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ش در قم، تشییع شد و پس از اقامه نماز توسط حضرت آیت‌الله جوادی آملی در حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.
٭ ٭ ٭

    آیتالله عبدالنبی نمازی(ره)
 
آیت‌الله نمازی (1402-۱۳۲۴ش) از روحانیون فعال در انقلاب اسلامی ایران و از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی بود. او از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۹ش نمایندگی ولی‌فقیه در کاشان و امامت جمعه این شهر را بر عهده داشت. دادستانی کل کشور، نمایندگی مجلس خبرگان رهبری و نمایندگی امام خمینی(قد) در سپاه پاسداران برخی از استان‌های ایران، از دیگر مسئولیت‌های وی بوده است.
ایشان در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی، به فعالیت‌های مبارزاتی علیه حکومت پهلوی مشغول بود و به‌همین دلیل از طرف حکومت پهلوی تحت نظر بود. او همچنین در جنگ عراق علیه ایران مجروح شد.
آیت‌الله نمازی دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه نجف و قم بود و آثاری نیز تألیف کرده است که از جمله آنها «تفسیر هدی» بوده است.
ایشان در ۸ بهمن ۱۴۰۲ش در شهر مقدس قم دار فانی را وداع گفت و در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
٭ ٭ ٭

   آیتالله سیدرسول موسوی تهرانی
از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم(ره)
 
سیدرسول موسوی تهرانی در سال ۱۳۱۵ش در تهران متولد شد. او در محله‌ای بود که شیخ مرتضی زاهد(ره) از عالمان و عارفان مشهور آن زمان، در آنجا زندگی می‌کرد و به‌همین جهت در کودکی و نوجوانی، مجذوب او گردیده بود.
در سن نوزده سالگی دروس حوزوی را در مسجد حاج ملاجعفر که به مسجد مجتهدی معروف شد، آغاز کرد. مدت کوتاهی نزد آیت‌الله مجتهدی تهرانی(ره)، بخش‌هایی از کتاب جامع‌المقدمات و کتاب البهجة‌المرضیة را خواند. او کتاب‌های شرح لمعه، فرائدالاصول و کتاب المکاسب را نزد شیخ حسین کنی  و «کفایةالاصول» را نزد آیت‌الله علی فلسفی تنکابنی(ره) آموخت. در سال ۱۳۴۹ش به نجف رفت؛ اما به‌جهت اختلافات سیاسی میان دو کشور ایران و عراق، پس از چند ماه به ایران بازگشت. در نهایت به شهر قم رفت و در درس خارج اصول آیات عظام: میرزا هاشم آملی، اراکی،  سید محمدرضا گلپایگانی و...(قد) شرکت کرد.
وی حدود پنجاه سال در حوزه‌های علمیه قم و تهران به تدریس در علوم حوزوی اشتغال داشت. کلاس‌های درس او را از پرجاذبه‌ترین و پرجمعیت‌ترین درس‌های اصولی در حوزه علمیه قم برشمرده‌اند. او بر تعطیل نشدن کلاس درس، اصرار فراوان داشت؛ به‌نحوی که وقتی کمردرد سختی گرفته بود و نمی‌توانست، راه برود، با صندلی چرخ‌دار سر کلاس حاضر شد و پس از آنکه عمل جراحی انجام داد، کلاس‌ها را در خانه‌اش برگزار کرد.
این استاد پیشکسوت حوزه علمیه قم در ۶ اردیبهشت 1402 آسمانی شد و در قبرستان باغ بهشت قم به خاک سپرده شد.

    آیتالله عبدالقائم شوشتری(ره)
 
آیت‌الله عبدالقائم شوشتری، فرزند مرحوم حاج شیخ فضل‌الله شوشتری و وزیر سابق دادگستری در دولت‌های ششم و هفتم در ۱۹ آبان ۱۳۲۵ در «فاروج» از توابع شهرستان «قوچان» در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود.
ایشان تحصیلات عالی خود را در قم نزد آیات‌ عظام طباطبایی، بهاءالدینی، بهجت، سیّدحسین یعقوبی قائینی و حاج محمّداسماعیل دولابی(ره) گذراند.
آیت‌الله شوشتری جز فقه، تحقیقات و مطالعات فراوانی را نیز در زمینه‌های عرفان، اخلاق، ادیان، مذاهب و طرائق داشت.
این استاد حوزه که در طول عمر پربارش، طُلاب و شاگردان بسیاری را تربیت کرد، چندین سال‌ نیز امامت جمعه شهرهای زرندِ کرمان، دورود لرستان و شاهین‌شهر اصفهان را بر عهده داشت.
آیت‌الله عبدالقائم شوشتری در راه تبلیغ و ترویج مکتب حقِّ اهل‌ بیت(ع) بسیار ساعی و موفّق بود و شیوه‌های ویژه‌ای را دنبال کرد؛ به‌گونه‌ای که در حوزه‌ علمیّه‌ قم، سبب تحوّل عظیمی شد و فرهیختگان فراوانی را پروراند.
این عالم ربانی پس از تحمل یک دوره بیماری، روز سه‌شنبه 1 اسفند 1402 در اصفهان به لقاءالله پیوست.
٭ ٭ ٭

    آیتالله محمدحسن فاضل گلپایگانی(ره)
 
آیت‌الله محمدحسن زالی معروف به فاضل گلپایگانی، متولد سال ۱۳۲۷ در گلپایگان، نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری بود.
وی حدود ۵۰سال، سابقه تحصیل و تدریس سطوح عالی و خارج فقه و اصول، ادبیات عرب، فلسفه، کلام، حدیث، نهج‌البلاغه، عرفان، اخلاق و تفسیر در حوزه علمیه قم و دانشگاه‌های تهران، علوم پزشکی تهران و تربیت مدرس و توفیق درک محضر اساتیدی همچون آیات عظام سیدمحمدرضا گلپایگانی، شیخ مرتضی حائری، وحید خراسانی، حسن‌زاده آملی، جوادی آملی و انصاری شیرازی را داشت. از جمله آثار آن مرحوم، ولایت فقیه از دیدگاه شیخ انصاری، فطرت عشق، رشحات‌المعارف و همزیستی مسالمت‌آمیز از دیدگاه حکمت متعالیه می‌باشد.
آن فقید سعید همچنین مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی قم، مسئول سازمان تبلیغات اسلامی گلپایگان، معاونت آموزش حوزه علمیه قم، استاد مصاحبه‌گر در گزینش اساتید معارف برای دانشگاه‌های سراسر کشور در معاونت اساتید نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بوده است و در ۲۹‌مهر1402 دار فانی را وداع گفت.
٭ ٭ ٭

​​​​​​​    آیتالله حسن صانعی(ره)
 
آیت‌الله شیخ‌ حسن‌ صانعی‌ در 1313ش‌ در شهرستان‌ شهرضا به‌ دنیا آمد. پدرش‌ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین‌ شیخ‌ محمدعلی‌ صانعی‌ از روحانیون‌ شهرضا بود. تحصیلات‌ خود را در زادگاهش آغاز كرد و سپس‌ به حوزه‌ علمیه‌‌ اصفهان‌ رفت‌. از آنجا به قم عزیمت کرد و در درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌العظمی‌ بروجردی‌(قد) حضور یافت. سپس‌ به‌ محضر امام‌ خمینی(قد) رسید.
با شروع‌ نهضت‌ اسلامی‌ پای‌ در راه‌ مبارزه‌ با رژیم‌ پهلوی‌ نهاد و در جریان‌ دستگیری‌ حضرت‌ امام‌(قد) در آبان‌ 1343 فعال‌ بود. در جریان‌ قیام‌ 19 دی‌ 1356 كه‌ در پی‌ اهانت‌ روزنامه‌‌ اطلاعات‌ به‌ ساحت‌ مقدس‌ مرجعیت‌ و حضرت‌ امام(قد)‌ صورت‌ گرفت‌.
 وی‌ یكی‌ از سازمان‌دهندگان‌ اصلی‌ قیام‌ و از اصلی‌ترین‌ محركین‌ مردم‌ برای‌ برگزاری‌ تظاهرات‌ بود و در این‌ زمینه‌ نقش‌ مؤثری‌ ایفا كرد.
آیت‌الله حسن صانعی در سال ۱۳۶۲ متعاقب حکم امام راحل(قد) به‌عنوان سرپرست بنیاد پانزده خرداد منصوب شد.
وی همچنین با حکم رهبر انقلاب اسلامی، به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز منصوب شده بود.
این عالم مجاهد سرانجام  در ۳۰ تیر1402 آسمانی شد.