printlogo


printlogo


در همایش بین‌المللی «فردای صادق» تبیین شد
راهبردها و چالش‌های تبیینی عملیات وعده صادق
همایش بین‌المللی «فردای صادق» با محوریت «بررسی تحولات دانشجویان اروپا و آمریکا»، با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی‌کوهساری معاون بین‌الملل حوزه‌های علمیه و با حضور صاحب‌نظران ایرانی و غیرایرانی، ۲۷ اردیبهشت در سالن همایش‌های مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری در این همایش با بیان اینکه تاریخ منطقه را باید به قبل و بعد تحولات اخیر و عملیات وعده صادق تقسیم کرد، گفت: نخبگان حوزوی باید در تحلیل و تبیین این رویداد، تلاش جدی و جهادی انجام دهند تا تحلیل‌های دقیق از قضایای اخیر تولید شود و راهبردهای خاصی برای فعالیت ایجاد گردد.
وی بیان کرد: چند حادثه مهم اخیراً روی داد که این حوادث را متمایز می‌کند. اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی، یک حمله نظامی به یک رژیم غاصب انجام شد که یک نقطه عطف بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی و منطقه بود.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به عملیات وعده صادق، گفت: عملیات وعده صادق یک عملیات ترکیبی نظامی، رسانه‌ای و بین‌المللی بود. اینکه چرا این نقطه عطف را نقطه عطف جهانی و تاریخی می‌دانیم، دارای یک جواب واضح است.
وی افزود: همه مناسبات بین‌المللی ایران، با معیار مقابله با اسرائیل غاصب و آمریکای جنایت‌کار تنظیم شده است و در اتفاقات اخیر، چهره ظالم و جنایت‌کار و غیرقابل گفت‌وگو و تعامل رژیم صهیونیستی بر همگان آشکار شد.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه بیان کرد: رژیم صهیونیستی به مناسبات ادیانی و انسانی و نظام بین‌الملل پایبند نبوده و حقانیت گفتمان انقلاب اسلامی را در محیط بین‌الملل بر همه آشکار ساخته است.
وی ادامه داد: نقطه عطف دیگر آن است که در هیچ زمانی، معیارهای دوگانه تمدن غربی این‌گونه مفتضح و رسوا نشده بود. کشورهایی که مدعی شعار دموکراسی و آزادی بودند، در این حوادث چهره خود را نشان دادند. در واقع تمدن غرب هویت واقعی و دروغین بودن شعارها و آرمان‌های خود را بر همه آشکار کرد؛ به‌شکلی که فریاد بسیاری از سیاستمداران غربی و کارمندان کاخ سفید و سازمان ملل نیز درآمد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: نکته دیگر آنکه در درون دنیای اسلام، هیچ زمانی گفتمان‌های رقیب گفتمان انقلاب اسلامی، این‌همه جدی با هم به رقابت نپرداخته بودند. در ماه‌های اخیر، گفتمان‌های تکفیر و جهادی و سلفی، چهره خود را نشان دادند. این گروه‌ها که مدعی شهادت‌طلبی بودند، در عین انتظاری که همگان از حرکت جدی آنها داشتند، چهره واقعی خود را به همه دنیا نشان دادند؛ حتی گفتمان اخوانی و سایر گفتمان‌هایی که در جهان اسلام وجود دارند نیز، در مقایسه با گفتمان انقلاب اسلامی وزن خود را عیان کردند.
وی افزود: بدنه افکار عمومی و دنیای اسلام و همچنین طیف وسیعی از آزادی‌خواهان سراسر جهان، در این ماجرا با گفتمان انقلاب اسلامی همراهی کردند که اتفاق بسیار بزرگی بود.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، با بیان اینکه راهبردهای برائت، مقاومت، وحدت و فطرت در این عرصه کارآمدی دارند، تصریح کرد: در اصل برائت باید گفت که مقام معظم رهبری فرمودند: حج امسال باید حج برائت باشد. دشمنی با دشمنان خدا، باید به یک راهبرد جدی در جهان اسلام مبدل شود. باید رژیم صهیونیستی را به‌عنوان رژیم خون‌خوار و ساختگی که با اندیشه‌های دینی تحریف‌شده و آخرالزمانی کار خود را پیش می‌برد، به جهان معرفی کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری اظهار کرد: در این زمینه باید یک خط رسانه‌ای جدی داشته باشیم و بر این وضعیت رو به احتضار رژیم صهیونیستی، ضربه پایانی را بزنیم و این مسئله، به یک گفتمان فرهنگی نیازمند است. همچنین تبیین چالش‌ها، دوگانه‌ها، تعارضات، بحران‌ها و چالش‌های تمدن غربی از دیگر اموری است که باید در راهبرد برائت دنبال کنیم.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در راهبرد مقاومت نیز، باید روی چند محور تأکید کنیم. نکته اول، تبیین منظومه فکری گفتمان مقاومت است. برای بسیاری از آحاد بشریت، سؤال جدی است که با وجود درگیری‌های سال‌های مدید با رژیم صهیونیستی، چه مسئله‌ای رخ داده است که ورق مقابله مسلمانان با رژیم صهیونیستی برگشته است.
وی گفت: عملیات وعده صادق علیه مردم عادی نبود؛ بلکه حمله ما حمله هوشمندانه علیه اهداف نظامی دشمن بود که با اخلاق و حکمت و احترام به موازین بین‌المللی آمیخته بود.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: نکته بعدی، بیان دستاورهای مقاومت است. همچنین در این محور باید ضعف‌های گفتمان‌های رقیب را نیز بیان کنیم.
وی افزود: در راهبرد وحدت که باید در حوزه‌های علمیه به آن توجه شود، ضمن پیگیری تبیینی پیروزی‌های اخیر، نباید از راهبرد وحدت شیعه و سنی غفلت کنیم. گفتمان مقاومت در بستر یک گفتمان وحدت و تقریب شکل گرفته است؛ ولی ایران اسلامی ثابت کرد که نگاه واقعی‌اش، گفتمان اصیل جامعه اسلامی است. وحدت مذهبی و وحدت جریان‌های اسلامی و سایر امت‌های غیرمسلمان از جمله اموری است که باید در این راهبرد دنبال شود.
معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: در راهبرد فطرت، باید عناصر گفتمان فطرت را بشناسیم و روی عناصر فطری نیز تمرکز کنیم و حرکت جهانی معنوی و تمدنی و فطری در دنیا را تسریع کنیم.

​​​​​​​چالش
ها و تهدیدات
وی در توضیح چالش‌ها گفت: یکی از چالش‌هایی که دشمنان، ممکن است برای ما ایجاد کنند، مسئله ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی است؛ زیرا برخی به دنبال نهادینه کردن این بحث هستند که ایران ممکن است، این حمله را علیه کشورهای اسلامی به‌کار بگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری تصریح کرد: چالش مذهبی از دیگر چالش‌هاست که ممکن است، دشمنان روی آن به‌شدت کار کنند و بگویند که ایران به دنبال شیعه کردن مردم مسلمان است.
وی افزود: تقلیل پیروزی‌های اخیر به یک پیروزی نظامی و سیاسی از چالش‌های جدی این حوزه است. به نظر می‌رسد که برخی اوقات به‌شکل غلوآمیز روی پیشرفت نظامی اسلامی تأکید می‌کنند تا ذهن‌ها روی این پیروزی‌ها متمرکز شود و پیشرفت‌های فکری و معنوی دیده نشود. تلاش گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای وجود دارد که امتداد این عملیات به مکتب اهل‌بیت(ع) و عاشورا پیوند نخورد.
به‌گفته معاون ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه کشور، نباید این موضوعات را به ابعاد خاص فلسطین محدود کرد.

  حوادث اخیر آمریکا، تحولی عمیق در میدان مبارزه آمریکا و انقلاب اسلامی بود
دکتر سهیل اسعد هم در این همایش، گفت: تاریخ قدرت‌سنجی در دنیا را باید به پیش و پس از انقلاب اسلامی تقسیم کرد.
وی افزود: قدرت‌ها و قطب‌های جهانی، به دنبال رفع موانع پیش پای خود برای توسعه قدرت خود بوده‌اند. نقطه عطف حرکت قدرت‌طلبی امثال آمریکا، مواجهه با انقلاب اسلامی بود؛ زیرا انقلاب اسلامی ظرفیت‌های اعتراض و نقد و مخالفت را علیه این قطب‌های قدرت فعال کرده است.
این مبلغ بین‌الملل بیان کرد: جنگ اصلی در زمینه ایجاد ظرفیت‌های معترضان به نظم قدرت‌های جهانی است. سیا تمام امکانات خود در سطح جهان در این زمینه فعال کرده است. حتی در ایران نیز تلاش دارد که علیه این نظم، فعالیتی شکل نگیرد. نگرانی آمریکا از تأثیرگذاری الگوی جمهوری اسلامی در میان دیگرانی است که ظرفیت تبدیل شدن به این مخالفت را دارند.
وی گفت: بنده یک طلبه ممنوع‌الورود به ۵۰ کشور جهان هستم. ترس این کشورها از امثال من نیست؛ بلکه از رشد گفتمان انقلاب اسلامی است.
سهیل اسعد با بیان اینکه آنچه جمهوری اسلامی سال‌ها بیان می‌کرد و همین تبلیغات را علیه ما مطرح می‌کردند، با حوادث اخیر به همه دنیا ثابت شد، افزود: اتفاقی که امروز در دانشگاه‌های آمریکا رخ داده است، معادلات رسانه‌ای جهان را به‌نفع این اندیشه حقیقت‌طلب برگردانده است.
وی گفت: تقویت معترضان نظم جهانی در آمریکا و اروپا، مهمترین موضوع این رویداد است. اتفاق مبارک این جریان دانشجویی، این است که این جنبش اعتراضی از مردم، به سمت جامعه نخبگانی در حرکت است.
گفتنی است، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا فلاح شیروانی مدیر مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، دکتر غلامرضا منتظمی سفیر ایران در کنگو و دیپلمات سابق ایران در فرانسه و مدیرعامل مؤسسه افق‌نو، دکتر محمود مهتدی فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن و سفیر سابق ایران در هلند، مصر، الجزایر، دکتر داوود خدنگ استاد دانشگاه در ایران و آمریکا و دکتر محمدرضا اسلاملو کارگردان فیلم ۱۱ سپتامبر و تحلیل‌گر ‌هالیوود، به بیان نکات خود در موضوع این نشست پرداختند.