printlogo


printlogo


در دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی در قم تأکید شد
حضور چشمگیر فضلای حوزه علمیه در حوادث طبیعی بسیار ارزشمند است
دومین گردهمایی مبلغان بشردوستی «همیار هلال‌احمر»، با حضور یک هزار نفر از طلاب و روحانیون با پیام آیت‌الله‌‌العظمی نوری همدانی و با حضور ‌آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجج‌اسلام‌ والمسلمین: معزی نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر خسروپناه دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، اجاق‌نژاد تولیت مسجد مقدس جمکران و دکتر کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر کشور 23 اردیبهشت در سالن همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم(ص) مدرسه علمیه امام موسی کاظم‌(ع) قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این مرجع تقلید در پیامی به همایش مبلغان بشردوستی در مدرسه علمیه امام کاظم‌(ع) قم اظهار داشتند: در اسلام عزیز همه مردم به اعضای یک پیکر تشبیه شده‌اند، بر این اساس توصیه شده، که همه افراد جامعه در جهت رفع نیازهای یکدیگر بکوشند.
معظم له در ادامه افزودند: بدون شک این کار می‌تواند در یک سطح وسیع در قالب مشاغل مختلف نیز شکل بگیرد؛ از این‌رو افراد جامعه می‌توانند با نیت خدایی به دیگران کمک نمایند.
این مرجع تقلید همچنین بیان کردند: خدمت به خلق خدا در فرهنگ قرآن و اهل بیت‌(ع) ارزش و ثواب فراوانی دارد.
حضرت آیت‌الله نوری همدانی یادآور شدند: در قرآن کریم آمده است، خداوند متعال کسانی را که کار خیر و نیک انجام می‌دهند دوست می‌دارد و چقدر خوب است که انسان محبوب خدا باشد؛ پس با خدمت و کمک به همدیگر می‌توان به رضایت الهی و لذت‌های جاودان آخرت رسید.
ایشان در ادامه گفتند: یکی از وظایف مهمی که علمای محترم و طلاب عزیز باید به آن توجه کنند، اهمیت دادن به مردم است.
این مرجع تقلید اظهار داشتند: امروز حضور چشمگیر فضلای محترم برادر و خواهر در حوادث طبیعی بسیار ارزشمند است و سامان‌دهی این موضوع و هماهنگی با جمعیت هلال احمر در رسیدن به نتیجه مطلوب موثر است.
معظم‌له در بخش پایانی این پیام با یادآوری این نکته که در سال‌های اخیر به این موضوع توجه بیشتری شده است، خاطرنشان کردند: مردم نیز از اینکه می‌بینند، این عزیزان در کنار آنها هستند، خوشحال می‌باشند، امیدوارم این موضوع بیش از پیش گسترش یابد و رسانه‌ها نیز در انعکاس این خدمات جدیت داشته باشند.

 
  پیام انقلاب اسلامی خدمت به بشریت استبه گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین به نقل از خبرگزاری مهر آیت‌الله حسینی بوشهری نیز، در همایش مبلغان بشردوستی، با تقدیر از تلاش‌های جمعیت هلال احمر در راستای امدادرسانی به آسیب‌دیدگان حوادث در بحران‌ها، گفت: هلال احمر همچنان باید فعال باشد و این جمعیت باید نام خوشی در سطح بین‌المللی داشته باشد.
امام جمعه قم ابراز کرد: هلال احمر با خدمات بشردوستانه خود، نام ایران اسلامی، مکتب اهل‌بیت(ع) و مقام معظم رهبری را به دنیا معرفی می‌کند تا دنیا بداند، ایران اسلامی با دوران حاکمان طاغوت، شرایط متفاوتی دارد.
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه امروز ایران، بشریت را به سمت و سوی معنویت و خدمات اجتماعی دعوت می‌کند؛ ابراز کرد: طلاب همواره در حوادثی همانند سیل و زلزله در امدادرسانی و کمک به آسیب‌دیدگان در صحنه حضور دارند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید از ظرفیت خیرین نیز، در این عرصه استفاده کرد و مبلغان و طلاب حوزه‌های علمیه می‌توانند، در این عرصه مردم را به کار خیر تشویق کنند.
وی در پایان گفت: جمعیت هلال احمر در انجام مأموریت‌های خود، صرفاً کمک‌رسانی به امدادگران را ملاک عمل قرار می‌دهد و دین و مذهب و قوم و قبیله برای این نهاد جایگاهی ندارد.

 
  ایجاد جامعه اسلامی از ثمرات حوزه علمیه قم است
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر نیز در این گردهمایی، شهر مقدس قم را عش آل‌محمد(ص) توصیف کرد و گفت: حوزه علمیه قم، مرکزی است که اسلام در این روزگار از طریق آن منتشر می‌شود و نتیجه‌ و ثمره این حوزه نیز، به وجود آمدن جامعه‌ای اسلامی در پرتو انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(قد) بوده است.
وی بزرگترین وظیفه حوزه علمیه را تبلیغ و رساندن پیام دین به جامعه بشریت دانست و گفت: وظیفه‌ اهل علم می‌باشد که این پیام دین را که «زندگی طیب و طاهر در این جهان و سعادت در آخرت در پرتو عبودیت خداوند است»، به جهانیان برسانند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، با تأکید بر اینکه حیات طیبه برآمده از دین در سایه بندگی خدا و ایمان به حقیقت است، گفت: باید همه انسان‌ها به این درک برسند که دین تمامی ابعاد زندگی مادی انسان را نیز در بر می‌گیرد و می‌توان در پرتو آن به زندگی شایسته‌ای رسید.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، با اشاره به آیه مبارکه [وَالَذِینَ آمَنُوا أَشَدُ حُبًا لِلَهِ...] گفت: از آنجا که خلق خدا عیال و خانواده‌ او هستند، دوستی با آنان، دوستی با خداوند است. ما باید از این جهت، انسان‌ها را دوست بداریم و این پیام اسلام است.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی گفت: باید این پیام به جهان رسانده شود که ما مسلمانان، سعادت انسان‌ها را می‌خواهیم و حتی اگر پیرو دین ما نباشند، برایشان دعا می‌کنیم و به هیچ‌وجه دشمن بشریت نیستیم.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، با بیان اینکه از نگاه اسلام، تمامی بشریت همانند اعضای یک جسم هستند، گفت: دشمن بشریت رژیم صهیونیستی است که نه به کودک و مادر، نه به مسجد و کنیسه و نه به دانشگاه و بیمارستان، هیچ رحمی می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، سردار شهید سلیمانی را رساننده پیام انقلاب اسلامی به جهان دانست و گفت: ما دشمن هیچ‌کس نیستیم؛ اما اگر کسی با دین خدا دشمنی کند و کرامت انسانی خود را از دست بدهد و به ظلم و جنایت بپردازد، با او مقابله می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر، با تمام امکانات رساننده پیام محبت انسان‌ها به جهانیان است، گفت: هلال احمر مؤسسه‌ای مردمی، برای مردم، در خدمت مردم و در راستای کاهش مشکلات و رنج مردم است و تنها به کشور خود نمی‌اندیشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، با اشاره به اینکه بیش از ۲۵۰۰ امدادگر هلال احمر در دوران دفاع مقدس در کنار رزمندگان به شهادت رسیدند، افزود: امروز بیش از صدها کانون دانش‌آموزی، دانشجویی، طلاب، عشایر و آزاد و مجموعاً حدود ۳ میلیون عضو داوطلب، در خدمت به انسان‌ها از جوانی خود مایه می‌گذارند.
نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال احمر، با تأکید بر اینکه جهان روزی مزه عدالت را خواهد چشید و ظلم خواهد رفت، گفت: وظیفه امت اسلامی است که برای چنین روزی زمینه‌سازی کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین معزی در پایان سخنانش گفت: «ما دست یکایک طلاب امدادگر را که خدمت‌گزار خلق خدا هستند، می‌بوسیم. »

 
  الگوی حکمرانی امدادگری هلال احمر در دانشگاهها تدریس شود
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه نیز در این همایش، عملیاتی کردن یک الگوی حکمرانیِ امدادگری را دستاورد مهم و نه‌چندان عیان جمعیت هلال احمر ایران معرفی کرد و گفت: این الگو که شبیه الگوی بسیج مستضعفین است، در مقام عمل تحقق یافته؛ ولی متأسفانه تاکنون روایت‌گری نشده و الگوی حکمرانی آن نیز نوشته نشده است.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به اینکه الگوی حکمرانی امدادگری هلال احمر ایران باید به‌عنوان نظریه در دانشگاه‌ها تدریس شود، گفت: نظریه‌ها از واقعیات خارجی نشأت می‌گیرند و چه واقعیتی اثربخش‌تر از واقعیت فعالیت‌های جمعیت هلال احمر وجود دارد؟!
وی با تأکید بر لزوم مدون شدن الگوی حکمرانی امدادگری جمعیت هلال احمر ایران، گفت: پیوند این جمعیت با حوزه علمیه، معلول و دستاورد همان الگوی حکمرانی امدادگری است.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، برای پیوند و همکاری میان هلال احمر و حوزه علمیه سه دلیل و توجیه ارائه داد و گفت: هلال احمر یک نهاد حاکمیتی مردمی است و حوزه علمیه هم، یک نهاد مرجعیتِ مردم‌پایه است و این وجه اشتراک مردم‌پایه بودن، یک توجیه عقلانی برای این پیوند است.
وی افزود: مأموریت هلال احمر، خدمت به محرومین است؛ حوزه علمیه هم، مأمور به رفع نیازهای جامعه به‌خصوص نیازهای دینی و معنوی آن که در رأس نیازهاست، می‌باشد. علما از گذشته نقش مهمی در حرکت‌های خیریه داشتند و امروز نیز، مردم بیش از هر قشر دیگری به مرجعیت اعتماد دارند.
حجت‌الاسلام والمسلمین خسروپناه، در تبیین توجیه سوم پیوند میان هلال احمر و حوزه علمیه نیز گفت: بنیان‌های حکمایی، احکام فقهی و ارزش‌های اخلاقی از پشتوانه‌های فعالیت هلال احمر است که این مسائل توسط حوزه علمیه تبیین می‌شود.
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بحران هویت را یکی از بحران‌های اصلی بشریت کنونی برشمرد و گفت: هلال احمر باید یک پرونده ویژه برای بحران هویت باز کند و با کمک گرفتن از فضلای حوزه و دانشگاه با آن مقابله نماید.

 
 هلال احمر در راستای کاهش آسیبهای اجتماعی در کنار حوزه است
رئیس جمعیت هلال احمر هم در این همایش، یکی از افتخارات این نهاد را همراهی روحانیت دینی در قالب و عنوان مبلغان بشردوستی دانست و گفت: ما این امر را در سطح صلیب سرخ جهانی اعلام نموده و به‌عنوان یک الگو معرفی می‌کنیم.
دکتر پیرحسین کولیوند، با اشاره به مبلغ دینی طراز، پیامبران و ائمه معصومین(ع) را علاوه بر مبلغ بودن، امدادگر هم دانست و افزود: رهبر انقلاب اسلامی، یک امدادگر درجه یک است. در زلزله طبس، مردم به ایشان اعتماد داشتند درحالی که اهمیتی به شیر و خورشید نمی‌دادند.
کولیوند خاطرنشان کرد: بزرگان دین، طلاب، گروه‌های جهادی، سپاه، ارتش و... به‌صورت محکم و استوار در کنار هلال احمر ایستاده‌اند.
رئیس جمعیت هلال احمر، با اشاره به اینکه بحران‌ها صرفاً شامل سیل و زلزله و حوادث طبیعی نمی‌شود، از بی‌حجابی، بی‌اخلاقی و مفاسد اجتماعی به‌عنوان بخشی از بحران‌های جامعه نام برد و گفت: جمعیت هلال احمر با کمال میل برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کنار حوزه است و از روحانیت در این راستا کمک می‌خواهد.
رئیس جمعیت هلال احمر در پایان خاطرنشان کرد: امدادگران هلال احمر در راستای بیانیه گام دوم انقلاب و کمک به مردم، هیچ‌گاه احساس خستگی نخواهند کرد.
گفتنی است، در این گردهمایی که با حضور مدیران مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مدیران و طلاب جامعة ‌المصطفی العالمیه و طلاب جامعةالزهرا(س) و بیش از هزار طلبه امدادگر همراه بود، از جمعی از مسئولان همکار با جمعیت هلال‌احمر، خانواده شهیدان مختارزاده و صداقت و نیز تعدادی از طلاب برادر و خواهر امدادگر داخل و خارج از کشور تجلیل شد.