printlogo


printlogo


آیت‌الله رجبی در دیدار مسئولان جشنواره ملی امام رضا(ع)
کار چندانی برای معرفی شخصیت بین‌المللی امام رضا(ع) نشده است
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) تصریح کرد: امام رضا(ع) شخصیتی جهانی است؛ اما تلاش درخور شأن و جایگاه آن‌حضرت، برای معرفی شخصیت بین‌المللی ایشان نشده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله محمود رجبی، در دیدار حجت‌الاسلام مسعود بندار مسئول جشنواره ملی فرهنگی امام رضا(ع) قم گفت: یکی از بهترین شیوه‌های تعلیم و تربیت شیوه الگودهی است و اگر این شیوه به‌صورت عالمانه و کارشناسی انجام شود، در رشد جامعه و جلوگیری از ناهنجاری‌ها بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
عضو خبرگان رهبری افزود: یکی از شخصیت‌های بسیار مهم و الگو در تمام ابعاد، وجود مقدس و مبارک امام رضا(ع) می‌باشد و این جشنواره، با هدف و جهت‌گیری تبیین این الگوی والا به جامعه باید برگزار شود. لازم است در نهایت خروجی جشنواره مشخص شود تا میزان تاثیرگذاری آن معلوم باشد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) خاطرنشان کرد: یکی از کار‌هایی که در این عرصه می‌توان انجام داد، این‌که بدانیم، با چه شیوه‌ای این الگودهی را به جامعه ارائه دهیم. اگر بیانات و سیره امام رضا(ع) به‌خوبی تبیین و حتی شیوه ارائه الگو هم، از آن استخراج و به‎کار گرفته شود، نقش زیادی در الگودهی خواهد داشت.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در مباحث هنری، قرآن کریم و سیره اهل‌بیت(ع) می‌توانند کمک بسیار زیادی در این عرصه داشته باشند، تحلیل اقدامات امام رضا(ع) و چگونگی الگودهی و الگوگیری از آن، می‌تواند برای جشنواره هدف بسیار مهمی باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه نگاه جهانی به سیره امام رضا(ع) بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امام رضا(ع) شخصیتی جهانی است؛ اما در طول تاریخ شیعه، حتی پس از انقلاب اسلامی ایران، به‌رغم برخی کار‌های نسبتاً خوبی که انجام شده، تلاش در خور شأن و جایگاه آن‌حضرت برای معرفی شخصیت بین‌المللی و جهانی امام رضا(ع) نشده است که لازم است، در این‌گونه جشنواره‌ها انجام شود.
عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه خاطرنشان کرد: حدیث سلسلةالذهب از امام رضا(ع) و نحوه ارائه آن در نیشابور، خود، به‌نوعی نحوه فرهنگ‌سازی و الگودهی را به‌خوبی یاد داده است. حضرت در این روایت، بر سلسله سند که اجداد طاهرینش که هر یک الگوی تمام‌عیار هستند، تأکید می‌کنند. محتوای سند مهم‌ترین و کلیدی‌ترین آموزه اسلامی یعنی توحید است و جهت‌گیری و نقطه اوج آن را که نقشه راه یعنی ولایت است، نشان می‌دهد. این یعنی جهت‌گیری‌ها و فعالیت‌ها باید به سمت ولایت باشد؛ طبق این حدیث شریف سلسلةالذهب، لازم است که ما توحید و عقایدمان را با ولایت پیوند بزنیم.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(قد) خاطرنشان کرد: در ادامه این حدیث شریف، حضرت صحنه‌سازی خوبی برای توجه به ولایت می‌کنند و پس از بیان حدیث سلسلةالذهب، سخن را پایان می‌دهند و حرکت می‌کنند و بار دیگر متوقف می‌شوند و می‌فرمایند: شرط اثربخشی توحید، ولایت است و به این طریق، همه توجه‌ها را به مسئله ولایت جلب می‌کنند.
آیت‌الله رجبی گفت: نکته مهم دیگر در این الگودهی آن است که در طرح مسئله ولایت، به یک بیان کلی نمی‌پردازند؛ بلکه مصداق ولی، آن هم ولی حاضر و مشهود را ذکر می‌کنند و می‌فرمایند: «وانا من شروط‌ها» و به این طریق، همین یک حدیث، هم در محتوا و هم در شکل و شیوه ارائه الگو، بسیار راه‌گشاست.
وی در پایان اظهار کرد: یکی از کار‌های لازم در معرفی سیره امام هشتم(ع)، توجه به مناظره‌های آن حضرت است که واقعاً درس‌آموز است و به ما نحوه مناظره اسلامی را یاد می‌دهد؛ خیلی از آفات در مناظرات به این خاطر است که آداب مناظره اسلامی رعایت نمی‌شود و اگر این آداب رعایت شود، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.