رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: امروز در جریان جنگ غزه، شاهد تقابل و صفآرایی انسانیت با ضدانسانها هستیم.
به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، استاد رشاد، ۱۹ اردیبهشت، در نشست هماندیشی بینالمللی اصحاب ادیان و مسئله غزه که در تالار علامه جعفری(ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به تحولات ماهها و هفتههای اخیر در غزه، ابراز کرد: واقعیت آن است که باید نسبت به دنیایی که در آن زندگی میکنیم، تأسف خورد که اینگونه شاهدیم، سازمانهای جهانی همه در کنار ظلم و ستم ایستادهاند و برخی حتی میکوشند، جنگ و نزاع را که اکنون در غزه جریان دارد، بهعنوان نزاع مذهبی و دینی تفسیر کنند.
وی افزود: درحالیکه حقیقتاً مسئله امروز فلسطین، نزاع دینی نیست، شاهدش آنکه اصحاب ادیان مختلف بر پایه معارف دینِ خود، آنچه را در مورد مسئله غزه رخ داده، تأیید نمیکنند، واقعیت آن است که جنایاتی که علیه غزه به وقوع پیوسته، همه با حمایت قدرتهای جهانی شکل گرفته است؛ آنها هزاران نوزاد، جنین در شکم مادر، نونهالان و اطفال بیپناه را بمباران میکنند. در این جنگ خانه بسیاری از افراد ویران شده و به بیمارستان رفته و به دشت پناه بردند؛ اما آنان با بیرحمی تمام، همچنان قتلعام میشوند. آیا در کره زمین، هیچ دینی وجود دارد که کشتن کودکان بیپناه را تأیید کند؟!
وی ادامه داد: به نظر من، امروز مسئله فلسطین و غزه، یک نزاع دینی نیست و برخی برای سوءاستفاده از این جریانات، تلاش میکنند که این فاجعه غیرانسانی را بهسمت نزاع غیردینی سوق دهند. مسئله غزه حتی منطقهای نیست؛ بلکه این مسئله جهانی و انسانی است و در مقیاس جهانی در حال رخ دادن است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: در این مدت حجم تجهیزاتی که آمریکا و کشورهای غربی در اختیار این دولت جعلی قرار دادند، فوقالعاده است. از این رژیم غاصب پشتیبانی دیپلماتیک و خبری کردند. در روزهای اول جنگ، رئیسجمهور وقیح آمریکا صریحاً گفت: اگر اسرائیل تا الآن نبود، ما آن را ایجاد میکردیم.
وی اضافه کرد: قدرتهایی که از آنها به قدرتهای جهانخوار تعبیر میشود، همواره در جنگهای مختلف از ظالمان حمایت کردهاند. هر جای عالم میروند، همین است. امام راحل(قد) فرمود: هرجا فتنهای است، زیر سر آمریکاست و هرچه فریاد دارید، بر سر آمریکا برآورید.
استاد رشاد همچنین با بیان اینکه شیوههای استعمارگری هر روز تفاوت مییابد، ابراز کرد: مسئله جنگ جهانی در دوره فعلی بهمعنای این نیست که نیمی از جهان یک طرف باشند و نیمی دیگر در آن سوی کره زمین بایستند و بجنگند. جنگ امروز برای مستضعفان و آزادگان جهان است که یکسو قرار گرفتهاند و در مقابل، چند قدرت که در سوی دیگر قرار دارند. حال سؤال این است که در کجای عالم بیشترین اعتراض و مقاومت بعد از منطقه غرب آسیا وجود دارد؟ امروز دانشگاهیان آمریکا که هر کدام از پیروان ادیان مختلف هستند، به جنایات غزه اعتراض کردند؛ چون خبره فرهنگی هستند؛ چون آزاد بوده و سرسپرده نیستند؛ آنها ولو اینکه غربی و آمریکایی و مسیحی و یهودی و از هر مذهبی باشند، شروع به اعتراض کردند.
وی با بیان اینکه مسئله غزه جهانی است و ملت آمریکا و کشورهای اروپایی، معترض به این جنایات هستند، افزود: جنگ در غزه، جنگ دولت با دولت و سرزمین با سرزمین نیست. امروز در مسئله غزه، انسانیت و ضدانسانها روبهروی هم صفآرایی کردهاند.
وی ادامهداد: اگر هم جنگ میشود، باید توأم با مروت و مطابق قوانین بینالمللی باشد؛ جنگی که مطابق با دستور دین است! آیا دین مجوز برای کشتن اطفال میدهد؟ امروز اسرائیل به کمترین اهدافی که اعلام کرده بود، دست نیافت؛ اگر شما میخواستید، حماس را نابود کنید، اتفاقاً امروز زنده و جهانی شد؛ مسئله فلسطین از نو زنده شد. در تاریخ بشر هیچ حادثهای بهاندازه جنگ ظالمانه غزه، عواطف بشری را تکان نداد. مسئله استقلال فلسطین، امروز از نو مطرح شد، جمهوری اسلامی هم میگوید: این سرزمین صاحبانی اعم از مسلمان و مسیحی و یهودی داشتند و این افراد صاحبان این سرزمین هستند؛ نه ساکنانی که آوردند و اینجا مستقر کردند.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی، همچنین با بیان اینکه یهودیان دنیا امروز نسبت به جنایات غزه اعتراض میکنند، بیان کرد: موسی(ع)، عیسی(ع) و زردشت(ع) که از پیامبران بودند، از چه کسانی دفاع میکردند؟ امروز پیشنهاد ما توقف این جنگ است؛ هرچه جلو میرویم، وجدانها در حال بیدار شدن هستند. امروز حتی برخی دولتهای اسلامی که میخواستند، با اسرائیل کنار بیایند، خجالت میکشند. امروز حماس بهلحاظ قدرت نرم، به یک قدرت بزرگ تبدیل و فلسطین مسئله جهانی شده است.
امروز وجدان بشری در همه دنیا در حال بیدار شدن است
موبد پدرام سروشپور عضو انجمن زرتشتیان تهران هم در این نشست اظهار کرد: ما بهعنوان روحانیون دینی وظیفه داریم، به همه دنیا اعلام کنیم که زبان پیامبران، زبان هماندیشی و همزیستی بوده است و هیچ دینی برای کشتن انسانها نیامده است.
وی ادامه داد: بدون تردید درک و شناخت ما از ادیان الهی کم است و این هماندیشی به ما کمک میکند که بنیانهای ادیان را بشناسیم. وظیفه روحانیون در تا یخ بشریت، کنترل تمام جدالهای سیاسی بوده است؛ یعنی وظیفهای خطیر؛ اما در این بین نکتهای وجود دارد، بر این مبنا که توان روحانیون بهواسطه راستی و درستی آنهاست؛ بنابراین هیچ ریا و فریبی در گفتار و رفتار آنها نباشد.
سروشپور با تأکید بر اینکه امروز وجدان بشری در همه دنیا در حال بیدار شدن است، خاطرنشان کرد: ما روحانیون باید بهدرستی نیازهای جامعه امروز را درک کنیم؛ اگر بخواهیم، پیوند را میان وجدان و اندیشه و اخلاق شکل دهیم، باید به همه این موارد احترام بگذاریم. من اعتقاد دارم، نقش روحانیون امروز سختتر است؛ تکیهگاه پیامبر اندیشه بود. باید به همه اندیشهها احترام بگذاریم؛ امروز بیش از هر زمانی بهپشتوانه مردمی احتیاج داریم و این اتفاق نمیافتد؛ مگر آنکه در نواندیشی دینی، نگاه ویژه به نقش اخلاق در حفاظت از آزادی اندیشه داشته باشیم.
عضو انجمن زرتشتیان تهران افزود: نظم نوین جهانی، نیاز به یک اساس اخلاقی دارد و ادیان الهی، اگر حول محورهای مشترک خود باشند، بهدرستی میتوانند، نقش هدایت کنترل نظامهای سیاسی را بر عهده بگیرند.
اولین مخالفتها با صهیونیسم از سوی یهودیان صورت گرفت
خاخام یونس حمامی لالهزار رهبر دینی جامعه کلیمیان ایران نیز در این نشست، با اشاره به اینکه در همه ادیان بعد از توحید و یگانگی خداوند، مسئله کرامت مطرح شده است، ابراز کرد: متأسفانه در دنیای امروز ما، با سوءاستفادههایی که از ابزار تبلیغاتی میشود، حتی اگر چیز با ارزشی از جمله دین وجود دارد، استعمارگران باز هم، دیدگاه خود را گسترش میدهند. اکنون هفت ماه است که درگیری گسترده در غزه وجود دارد؛ درحالیکه اخلاق و مرام و همه قوانین دینی و بینالمللی، هدف گرفتن بیمارستانها و مدارس و مراکر غیرنظامی را برنمیتابند و تأیید نمیکنند؛ اما گویا در این جنگ هدف کشتن افراد است.
حمامی لالهزار تصریح کرد: صهیونیسم طی ۱۰۰ سال اخیر، با استفاده از جریانی که بیشتر ابعاد سیاسی دارد، قدرت یافته و میخواهد، خود را در دنیا بهعنوان نماینده یهودیان معرفی کند؛ درحالیکه اولین مخالفت با صهیونیست از سوی یهودیان بود.
وی گفت: وظیفه تکتک ادیان است که روشنگری واضحتری داشته باشند؛ حتی در آمریکا که جنبش دانشگاهی در آن آغاز شده است، امروز افکار عمومی، باید از سوی ادیان آگاه شوند و شاید تحت این فشار افکار عمومی، شاهد همزیستی مسالمتآمیز بین همه ادیان باشیم.