printlogo


printlogo


آیت‌الله اعرافی
تبلیغ نیازمند یک فرایند کامل و هماهنگ است
مدیر حوزه‌های علمیه، بر لزوم اجرای طرح‌های گسترده تبلیغی بر اساس نیازهای واقعی و استفاده از همه ظرفیت‌های حوزه و نظام تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در اجلاسیه مشترک مدیران حوزه‌های علمیه استان‌ها و مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها که در مشهد مقدس برگزار شد، با تقدیر از تلاش‌های سازمان تبلیغات و مدیران حوزوی، گفت: برای اینکه ریل ارتباط و تعامل و هم‌افزایی را توسعه و البته تغییر دهیم، نیازمند ارتقای تعامل و هم‌افزایی و همکاری هستیم.
وی با اشاره به دستاوردهای مادی تمدن پر زرق و برق غربی، خاطرنشان کرد: اگر نبود انقلاب اسلامی و فریاد روحانیت و انقلاب اسلامی، این هیمنه، همه چیز را تاکنون گرفته بود و شرق و کمونیسم و در مقابل هیمنه فلسفی و دانش و فناوری غرب نمی‌توانست، عرض اندامی بکنند. این مسئله به این معنی است، آن استاد عزیزی که در دبیرستان یک روستای کوچک کار می‌کند، بداند یا نداند، با این هجوم و نرم‌افزاری که روی بچه‌های ما سوار می‌شود، مواجه است. این مسئله کار ما را سنگین می‌کند و قطعاً فقط امام راحل(قد) و انقلاب بود که این عرصه را تکان داد.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به تلاش وز افزون غرب برای مقابله با تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی، بیان کرد: در همه سال‌های فعالیت و تبلیغ دین در سراسر جهان به این نتیجه رسیده‌ام که ده‌ها مرکز و صدها دانشمند، روی پروژه روحانیت و حوزه، نهاد دین، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی متمرکز شده‌اند. این اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها، طرح‌ها و پروژه‌های مطالعاتی متعددی راجع به ایران با تمرکز روی انقلاب اسلامی تا عمق حوزه و روحانیت دارند که این مسئله نشان‌دهنده تلاش گسترده‌ای است که آنها در این مسیر دارند.
وی افزود: از همین جهت است که نباید در این مسیر سر از پا بشناسیم. امروز چه بخواهیم یا نخواهیم، نهاد روحانیت وارد میدان شده که ذات آن، سختی بی‌سابقه‌ای را نیز به‌شکل تاریخی و تمدنی در قلب تمدن مادی با همه پیچیدگی‌هایش تحمل می‌کند. مسئله دوم آن است که امام و روحانیت، این عرصه را با چالش مواجه کردند و دشمنان نیز امروز بیدار شده‌اند و برای مقابله با جریان بزرگ انقلاب و روحانیت برنامه و تمهید دارند.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: روحانیت و انقلاب اسلامی، به دنبال شکستن بت بزرگ تمدن غربی است. حوزه عصر انقلاب، مزایا، ابزارها، قدرت و اختیارات بزرگی دارد؛ ولی به‌موازات این ویژگی‌ها، با سخت‌ترین هجمه‌های عظیم تاریخی مواجه است.
وی گفت: حوزه و روحانیت در کارزاری قرار گرفته است که امروز باید با جرأت بگوییم که از سی درصد ظرفیت خود استفاده می‌کنیم. واقعاً هرشب غصه این مسئله را می‌خورم که این کارزار بزرگ و نیاز عظیم، نیازمند عرصه‌های عظیم‌تری است. همیشه دغدغه این حوزه را داشتم؛ ولی به‌رغم عقب بودن، کارهای بزرگی را انجام داده‌ایم؛ اما آن قله، بسیار رفیع و آن نیاز، بسیار بزرگ است.
مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه، حوزه باید ماهیت کنشگری و تبیینی و جهادی را در ذات خود تقویت کند، گفت: یکی از مهم‌ترین کنشگری حوزه، در آن ساختار و نهادهاست. بنده بارها به حضرت آقا در خصوص شورای انقلاب فرهنگی و شورای نگهبان عرض کردم که بیشتر به کارهای حوزه می‌پردازم؛ ولی حضرت آقا گویا بر این مبنا نظر داشتند که یک کسی که در حوزه فعال است، باید در این امور مرتبط به نظام نیز حضور داشته باشد.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: اصل چهارم قانون اساسی بر این نکته اشاره دارد که تمام قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های نظام، باید مبتنی بر اسلام باشد و مسئول آن نیز، فقهای شورای نگهبان هستند؛ ولی فقهای شورای نگهبان وقت آن را نداشته‌اند که در این عرصه ورود جدی داشته باشند. اگر این کار به‌شکل کامل بخواهد انجام شود، حوزه باید به‌شکل کامل ورود کند. مواد خام این عرصه کامل است؛ ولی نیازها نیز فراوان است.
وی گفت: نکته دیگر آن است که کل کار دولت و نظام اسلامی و حوزه‌های اقتصادی، سایه‌افکن روی کار ماست و اگر بخواهیم و یا نخواهیم، باید دستی در این حوزه داشته باشیم.
مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تأکیدات رهبر معظم در خصوص حوزه تبلیغ و تبیین‌محور، گفت: اندیشه رساندن و تبلیغ دین و تجهیزات و امکانات و نرم‌افزار آن، باید در نظامات حوزه انعکاس و بازتاب داشته باشد. البته تلاش ناکافی نیز در نظام آموزشی، نظام پژوهشی نظام تهذیبی، نظام خدماتی و نظام‌های مختلف حوزه، باید روی محور اصیل و بنیادین تبلیغ بنا شود. سازمان تبلیغات در این راستا، می‌تواند به ما کمک زیادی داشته باشد.
وی گفت: در این ارتباط تقاضایی که داریم، آن است که طرحی که دوستان، بخش‌هایی از آن را برنامه‌ریزی کرده‌اند، از جمله مسجدمحوری و... را با طرح‌ها و برنامه‌های سازمان هماهنگ کنیم و به یک محور کلی برسیم و جمع‌بندی عملیاتی کنیم؛ یعنی نظام جامع تبلیغ، ظرف یک مدت با همکاری چند جانبه تکمیل‌تر شود.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: موضوع دوم که ذیل این مورد قرار می‌گیرد، تولید محتواست؛ ولی به‌معنایی که بر اساس و محوریت فرمایشات رهبری بنا شده باشد. ایشان می‌فرمایند که نظام روحانیت باید به‌شکلی باشد که مسئله‌های بنیادین را بشناسد و برای حل آنها، یک نظام کارآمد تعیین کند. بزرگانی که عمق علمی و کلامی و تفسیری دارند و ناظر به مسائل جاری، تولید اندیشه و فکر کرده‌اند، الگوی ما در این حوزه باشند. این رویکرد نیازمند عمق و نگاه به میدان است. البته دنیای امروز با دنیای که شهید مطهری(ره) در آن کار می‌کردند. متفاوت است؛ ولی ایشان الگوی عملی ما هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: در این حوزه و از جمله آن در عرصه فقه معاصر نیز، کارهای خوبی انجام شده؛ ولی کافی نیست. سرمایه‌ای که در انجمن‌های علمی و مجلات حوزوی و مراکز تخصصی و پژوهشی و مراکز آموزشی و تخصصی و پایان‌نامه‌ها داریم، باید در این مسیر به‌کار گرفته شود.
آیت‌الله اعرافی بیان کرد: مسئله دیگر، مسئله اقتصاد، تبلیغ و مسجد است. روحانیت باید به سمتی برود که اقتصاد مسیر تبلیغ روی دولت استوار نباشد. اقتصاد نهاد دین، یک مقوله مهم است که باید روی وقف و منابع پایدار و مسجد و مردم استوار باشد.