رسالت اصلی حوزههای علمیه در نگاه آیتالله جواد مروی
شناخت، تبیین و تبلیغ دین
دبیر دوم شورایعالی حوزههای علمیه، با تصریح بر اینکه خطر بزرگ این است که امروز روحانیت، از سنتهای انسانساز گذشته منقطع و جدا شود، گفت: تحول را قبول داریم؛ اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، این بهمعنای کنار گذاشتن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه علمیه و تبدیل آن، به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی آیتالله شیخ جواد مروی بهنقل از پایگاه اطلاعرسانی شورایعالی حوزههای علمیه، این استاد حوزه، 12 اردیبهشت در مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید حوزه علمیه استان تهران که در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد، پاسخ به شبهات فکری جامعه را از رسالتهای بزرگ حوزههای علمیه عنوان و ابراز کرد: بزرگترین رسالت حوزههای علمیه، شناخت، تبیین و تبلیغ مذهب و پاسخگویی به پرسشهای نوپیدا و مشکلات فکری مردم است.
آیتالله مروی با اشاره به تلاشهای گذشتگان در حراست و پاسداری از دین اسلام و مذهب شیعه، خاطرنشان کرد: سلف صالح ما از زمان ائمه معصومین تا امروز، این رسالت را بهخوبی ادا کردهاند. علما و اندیشمندان بزرگ شیعه بهخوبی رسالت خود را ادا کردهاند که مکتب و مذهب حفظ شده است.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه، حفظ سنتهای اصیل حوزوی و تلاش برای رفع نواقص موجود را دو نکته محوری در مسیر انجام این رسالت بزرگ دانست و افزود: اکنون در این ایام بسیار حساس، این وظیفه بسیار بزرگ بر عهده روحانیت است.
وی ادامه داد: همه پیروزیهایی که علما و اندیشمندان بزرگ شیعه داشتهاند، مرهون سنتهای حوزه علمیه بوده است و ما امروز اگر خواهان موفقیت هستیم، گام اول این است که این سنتهای بزرگ را شناسایی، حفظ و یادآوری کنیم و در تحکیم آنها بکوشیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: خطر بزرگ این است که امروز روحانیت از سنتهای انسانساز گذشته منقطع و جدا شود.
وی با اشاره به رابطه تحول و حفظ سنتهای اصیل حوزوی، خاطرنشان کرد: تحول را قبول داریم. رهبر معظم انقلاب بهعنوان معمار تحول در حوزههای علمیه میفرماید: «تحول بهمعنای رها کردن شیوههای سنتی بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوهها به شیوههای رایج دانشگاهی امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای، غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.»
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید به سنتهای قدیمی حوزه علمیه که نفوذ روحانیت شیعه را در بین مردم گسترده کرده است، توجه و از آنها پاسداری کنیم.
وی در ادامه ضمن معرفی جایگاه علمی تعدادی از اندیشمندان برجسته حوزه علمیه، تعلیم و تربیت را یک رسالت عنوان و بیان کرد: از سنتهای قدیم حوزوی این است که تعلیم و تعلم را یک رسالت میدانند؛ نه یک شغل - یک دنیا در این نکته مطلب است- آنگاه که انسان وظیفه خود را یک رسالت میبیند، میشود علامه امینی.
آیتالله مروی ادامه داد: از دیگر سنتهای قدیم حوزه علمیه، رابطه متقابل استاد و شاگرد بوده است. این رابطه باید با همه خصوصیاتش و بهصورت متقابل، در حوزه علمیه پیاده شود. این سنتها باید احصا شود و به طلاب حوزه منتقل گردد.
وی خطاب به طلاب جوان گفت: طلاب جوان، حوزه را یک آکادمی ندانند که چیزی بیاموزند و برگهای بگیرند و ببرند.
عضو شورایعالی حوزههای علمیه خاطرنشان کرد: قبول دارم که نواقصی در حوزههای علمیه وجود دارد؛ اما وظیفه ما سیاستگذاران این است که با دقت و تیزبینی توأم با صداقت و دلسوزی، به این کاستیها توجه کنیم و راهکارهای مناسب با این نواقص را بیندیشیم.
آیتالله مروی همچنین در پایان به بیان نمونههایی از تلاشهای وافر بعضی از اندیشمندان شیعه پرداخت.
گفتنی است، در این مراسم که بهمناسبت روز معلم و با حضور بیش از 600 نفر از اساتید و مدیران مدارس علمیه استان تهران در تالار شیخ صدوق(ره) در جوار آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار گردید، از جمعی از اساتید حوزه علمیه این استان، تقدیر شد.