printlogo


printlogo


معاون آموزش حوزه‌های علمیه عنوان کرد
به‌روزرسانی محتوای دروس آموزشی حوزه تا استفاده از ابزارهای آموزشی جدید

حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد گفت: آنچه امروز اهمیت پیدا کرده، بیشتر در زمینه شیوه‌های انتقال است و اینکه چه باید کرد تا علوم حوزوی که قبلاً به‌وسیله ابزارهای سنتی منتقل می‌شد، امروز به‌وسیله ابزارهای جدید به‌شکل سریع‌تر انتقال داد.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایکنا، به بیان نکاتی درباره مهمترین اولویت‌های حوزه‌های علمیه در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: حوزه‌های علمیه در زمینه برنامه درسی، دارای خط سیر مشخصی هستند که همین مسئله، ستون‌های اصلی حوزه را تشکیل می‌دهد و شامل مواردی همانند فقه، اصول، ادبیات و... می‌شود و پیرامون آنها، مباحثی همانند تفسیر، کلام، تاریخ، فلسفه و عرفان نیز تدریس می‌شود. اینها علوم متداول حوزوی هستند که همیشه دایر بوده‌اند و هنوز هم هستند. آنچه امروزه اهمیت پیدا کرده، بیشتر در زمینه شیوه‌های انتقال است و اینکه چه باید کرد که این علوم حوزوی را که قبلاً به‌وسیله ابزارهای سنتی منتقل می‌شد، امروزه به‌وسیله ابزارهای جدید به‌شکل سریع‌تر انتقال داد.

ابزارهای آموزشی جدید در حوزههای علمیه
وی افزود: استفاده از شیوه‌‌های جدید، باعث می‌شود هم زمان تحصیل کوتاه‌تر شده و هم اینکه انتقال سریع‌تر شود. عمده تحولات حوزه در این زمینه‌هاست؛ لذا با توجه به ابزار جدید و مباحثی همانند تهیه نرم‌افزارهای لازم برای تدریس و تحصیل علوم حوزوی، دنبال این هستیم، دانش را به‌وسیله منابع جدید و پیشرفته و ابزارهای جدید و با صرف وقت کمتر، در اختیار طلبه‌ها قرار دهیم. همین کار، سیاستی است که می‌تواند، بسیاری از مسائل از جمله نحوه تدریس، نحوه تدوین کتاب‌ها و همچنین نوع سرفصل‌هایی که برای علوم مختلف لازم داریم و همچنین متون درسی را متحول کند و در همه آنها اثرگذار باشد. خوشبختانه در سال‌های گذشته تا آنجا که زمان، ظرفیت، استعداد و قابلیت پذیرش وجود داشت، چنین کاری را پیش بردیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد تصریح کرد: در سطوح مختلف، کتاب‌های بدیل را تا جایی که ظرفیت وجود داشته است، معرفی و تدریس آن را رسمی کرده‌ایم. همچنین برخی منابع اصیل حوزوی را که در سالیان طولانی مورد استفاده قرار گرفته است، اصلاح کرده‌ایم؛ البته اصل را حفظ کرده‌ایم؛ اما با نگاهی اصلاحی، به‌روزرسانی‌ کرده‌ایم که در جهات مختلف اقدامی ارزنده است. همچنین رشته‌ها را بر حسب زمان و نیازهای جامعه مخصوصا نیازهای بین‌المللی که متوجه حوزه‌های علمیه شده است، گسترش داده‌ایم. رشته‌های زیادی مصوب شده و برخی نیز سرفصل‌نویسی شده‌اند.

اولویتهای سال ۱۴۰۳
معاون آموزش حوزه‌های علمیه تأکید کرد: برای سال ۱۴۰۳ هم بنا داریم، این برنامه‌ها را به‌صورت جدی ادامه دهیم و مخصوصاً سرفصل‌نویسی رشته‌های جدید حوزوی را ادامه دهیم تا به میدان اجرا کشیده شده و عملیاتی شوند.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد، با تأکید بر اینکه در زمینه قرآن، کلام، فقه و اصول، کلاس‌های متعددی داریم و با این رویکرد جدید، فقه‌هایی که نیاز امروز ماست، به‌صورت تخصصی مورد توجه قرار گرفته‌اند، افزود: از جمله آنها فقه اقتصاد، فقه مدیریت، فقه سیاست و حتی فقه سلامت و بهداشت هستند که قبلاً مورد توجه حوزه‌های علمیه و جزیی از ریل‌گذاری اصلی حوزه نبودند؛ اما امروزه با نگاه تخصصی مورد توجه قرار گرفته و دارای سرفصل و هویت مستقلی برای خودشان هستند و قطعاً خروجی‌های خوبی در آینده نزدیک خواهند داشت.
​​​​​​​
تدریس اقتصاد در حوزههای علمیه
وی در پاسخ به سؤالی درباره نقش حوزه‌های علمیه در تحقق شعار سال، گفت: اقدام درازمدت حوزه علمیه در این زمینه، به‌همان تأسیس رشته‌های جدید مربوط می‌شود که از جمله آنها، علوم انسانی و اسلامی است که یک شاخه آن را اقتصاد تشکیل می‌دهد. در اقتصاد هم، ارکانی همانند تولید، توزیع و مصرف، در رشته‌های علمی مختلف مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گرفته است. ما سرفصل‌های لازم برای تدریس اقتصاد در حوزه‌های علمیه را فراهم کرده‌ایم و باید به سمت اجرایی شدن آن برویم.
حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد تأکید کرد: موردی که ذکر شد، از اقدامات بلندمدت حوزه‌های علمیه در راستای تحقق شعار سال بود؛ اما اقداماتی کوتاه‌مدت هم، در همین راستا اجرایی خواهیم کرد که از جمله آنها، برگزاری نشست‌های تخصصی در زمینه تحقق شعار سال، جهت‌ دادن پایان‌نامه‌ها به این سمت، چاپ نشریات و تولید مقالات مختلف در این زمینه است؛ لذا می‌‌توان گفت، ایجاد نرم‌افزار لازم برای تحقق شعار سال بر عهده حوزه علمیه است؛ چراکه حوزه نمی‌تواند، کار اجرایی مستقیمی در این راستا انجام دهد و مثلاً وارد میدان تولید شود؛ بلکه حوزه علمیه، پشتیبانی علمی و عقلانی از تحقق شعار سال انجام می‌دهد.