printlogo


printlogo


اخبار کوتاه ایران - شماره 796
اخبار کوتاه ایران

  جزئیاتی جدید از ساخت نیروگاههای برق هستهای ایران:
خبرگزاری فارس: اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی: در بوشهر ۲ واحد جدید به‌صورت ۳ شیفت درحال ساخت است و تجهیزات آن درحال تأمین است. طبق برنامه ۲ نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی دیگر، حداکثر تا ۵ سال آینده در مدار قرار خواهد گرفت.

  شکست انحصار آمریکا در ساخت کیت «انتقال ژن»:
خبرگزاری مهر، به‌نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری: شرکت دانش‌بنیان سپید درمان وارنا، متشکل از پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایران، پس از سه سال کار تحقیقاتی، موفق به تولید کیت انتقال ژن با پایه کربنی شدند. این کیت، پیش از این در انحصار کشور آمریکا بود.

  تصویب ۱۴۵ مصوبه جدید با اعتبار حدود ۹ هزارمیلیارد تومان در سمنان:
منصوری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور: در جریان سفر رئیس‌جمهور دوموضوع مهم اتفاق افتاد: 1. بهره‌برداری از ده‌ها طرح اقتصادی و عمرانی با حضور رئیس‌جمهور محترم و اعضای کابینه. 2. تصویب ۱۴۵ مصوبه جدید با اعتبار حدود ۹ هزارمیلیارد تومان. این مصوبات در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

  ایرانیها، رتبه ۲ خرید خانه در ترکیه:
فروش خانه به اتباع خارجی در ترکیه، در ماه مارس سال جاری (اسفند/ فروردین)، به‌نسبت دوره مشابه سال گذشته، کاهش یافت؛ اما شهروندان روسیه و ایران همچنان در صدر خریداران هستند. طی ماه مارس به‌‌ترتیب اتباع روسیه، ایران، عراق و اوکراین بیشترین خرید مسکن را از ترکیه انجام دادند.

 تسویه بدهیهای کشور به بانک توسعه اسلامی:
وزیر اقتصاد: تمام بدهی‌های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم. مسیر دور زدن تحریم در پرداخت بدهی ایران به بانک توسعه اسلامی را پشت سر گذاشتیم و بدهی‌های ایران را تا سال ۱۴۰۲ به صفر رساندیم و فرآیند بازپرداخت اقساط ۱۱ پروژه عمرانی آغاز شده است.

 استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت:
رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور: طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌‌سواران فاقد گواهینامه، همچنان درحال اجراست. هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه، نزدیک به دو میلیون تومان بود؛ اما در این طرح، ما تنها ۵۷۰ هزار تومان دریافت می‌کنیم.

  تبدیل بیش از ۴۰۰ هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا:
رئیس مرکز بهبود فضای کسب‌وکار: دارندگان مجوزهای قدیمی و کاغذی تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند، مجوزهای خود را به شناسه یکتا به‌روزرسانی کنند. پس از این زمان، کسانی که شناسه یکتا نداشته باشند، از دریافت خدمات دولتی محروم خواهند شد.

 نیمی از دانشآموزان کشور راهی هنرستان میشوند:
صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش‌آموزان کل کشور می‌رسد. ۸۰۰ هنرستان هم، با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند و تا پایان برنامه هفتم، ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود. این عدد الآن ۳۹ درصد است. 

 بیش از هفت میلیون خانوار به شبکه فیبر نوری متصل شدهاند:
زارع، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حیاط دولت: بیش از هفت میلیون خانوار ایرانی، به شبکه فیبر نوری متصل شده‌اند و قرار است تا پایان سال، به ۱۴ میلیون خانوار افزایش یابد.

  تصویب آییننامه تقویت و توسعه مهارتهای دانشآموزان:
صحرایی، وزیر آموزش و پرورش: پس از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین، امروز نخستین آیین‌نامه برای اجرای یکی از اهداف بسیار مهم این سند تصویب شد. موضوع مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و تربیت حرفه‌ای آنها از مسائل بسیار مهم و مورد تأکید سند تحول بنیادین است.

  تزریق ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه از ابتدای اردیبهشت به بورس انرژی:
مدیرعامل شرکت توانیر: ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه از ابتدای اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده است. براساس برنامه از پیش تعیین‌شده، ۵ هزار میلیارد تومان نیز هفته آخر فروردین به بورس انرژی تزریق شده است.

 ساخت سد در سریلانکا توسط مهندسان ایرانی با وجود تحریمها:
رئیس ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی دولت: ۴۰۰ نفر از مهندسین در حوزه سدسازی در سریلانکا  فعالیت می‌کنند و یک سد پیشرفته به‌لحاظ مختصات مهندسی ساخته‌اند که اثرات خوبی در سریلانکا داشته است و این در شرایطی است که  کشور ما تحریم است. ما در حوزه‌های دیگر راه‌سازی، پل‌سازی و مسیرهای ریلی، توانمندی‌های بالایی داریم و می‌توانیم، در سایر کشورها خدمات بدهیم.

  برخیها ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند:
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور: تعداد زیادی از داوطلبان، تجهیزات هندزفری و موبایل‌واره خریده‌اند. این موبایل‌واره‌ها ابزار جاسوسی هستند و اگر خریداری شود؛ یعنی شبکه‌ای پشت این موضوع است. موبایل ساده‌ای نیست که بتوان آن را یک تخلف محسوب کرد. بسیاری از این افراد به دکتر مراجعه کرده‌اند و این ابزارها را در بدن کار گذاشته‌اند.

 اختراع کیسه جمعآوری خون توسط نخبههای شیرازی:
نخبه‌های شیرازی کیسه جمع‌آوری خونی اختراع کرده‌اند که می‌تواند، جان هزاران نفر را نجات دهد. این کیسه وظیفه‌اش جمع‌آوری خون از ناحیه جراحی و محاسبه دقیق خون‌ریزی است که موجب حفظ حیات بیمار می‌شود.

  رونمایی از نخستین موتور بنزینیِ ۶ سیلندر ساخت ایران:
​​​​​​​در این موتور که در خودروهایی با کاربردهای مختلف از جمله بیراهه‌نورد(آفرود)، باری و خدمات‌رسان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ضمن الگوبرداری از بیش از ۱۳۰ موتور بنزینی، دستاورد ۱۳ سازنده نامی موتور در سطح جهانی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و در نهایت موتور مبنای ۴هزار سی‌سی 6 سیلندر، برای بومی‌سازی انتخاب و پس از یک کار تحقیقاتی و فناورانه چهارساله، توسط پژوهشکده فناوری‌های راهبردی شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخته شد.