هفته‌نامه سیاسی، علمی و فرهنگی حوزه‌های علمیه

دوره تخصصی آموزش تجربه‌نگاری برگزار شد

دوره تخصصی آموزش تجربه‌نگاری برگزار شد

دوره آموزشی تجربه‌نگاری ویژه جهادگران حوزوی به‌مدت ۴ روز با حضور جمعی از طلاب جهادی استان‌های مختلف کشور در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فعالیت گروه‌های جهادی در عرصه‌های گوناگون، در کنار موفقیت‌های کلی، گاهی اوقات با نتایج مطلوب همراه نیست؛ استفاده از تجربیات و الگوهای موفق در عرصه‌های مختلف خدمت‌رسانی، موجب رفع نقایص و افزایش بازدهی عملکرد گروه‌ها می‌گردد؛ لذا مهارت تجربه‌نگاری، کمک می‌کند تا در راستای تدوین الگوهای جامع و رسیدن به موفقیت حداکثری، گامی مؤثر برداشته شود. بر همین اساس، در راستای کاهش اشکالات گروه‌های جهادی بر اساس تجربیات موفق سایر گروه‌ها و نیاز آن‌ها به تجربه‌نگاری جهت توسعه و تعمیق فعالیت‌ها و اثرات خود، دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه، به برگزاری دوره تجربه‌نگاری ویژه جهادگران حوزوی اقدام کرد.
این دوره از ۲۸ تا ۳۱ خرداد به‌مدت ۴ روز در روستای خاوه قم برگزار و طی آن، سرفصل‌هایی همچون «تاریخچه تجربه‌نگاری و اهمیت آن»، «انواع مختلف تجربه‌نگاری فرهنگی»، «طرح‌نویسی در تجربه‌نگاری»، «روش‌های مستندسازی و جمع‌آوری داده‌ها در تجربه‌نگاری»، «روش‌های نظم‌بخشی به داده‌ها»، «روش نگارش یادداشت‌های علمی» و «روش‌های توزیع و ترویج نتایج تجربه‌نگاری» آموزش داده شد.
آموزش این سرفصل‌ها در قالب ۱۹ کلاس فشرده، با تدریس ۱۵ تن از اساتید حوزه و دانشگاه و در دو نوبت صبح و عصر بود.
معرفی نمونه‌هایی از تجربه‌نگاری‌های صورت‌گرفته در گروه‌های جهادی نیز، از دیگر برنامه‌های این دوره آموزشی بود.
گفتنی است، ۱۳۰ مبلغ جوان و جهادی برای حضور در این دوره ثبت‌نام کردند که پس از انجام مصاحبه اختصاصی، ۴۰ نفر از آنان انتخاب و در نهایت ۳۰ مبلغ، موفق به حضور در دوره گشتند؛ افرادی که موفق به کسب نمره قبولی در آزمون پایانی شدند، گواهینامه معتبر را دریافت خواهند کرد.
دوره آموزش تجربه‌نگاری با همکاری مشترک «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت»، «دبیرخانه هماهنگی گروه‌های جهادی حوزه»، «گروه مسائل اجتماعی اسلام و ایران دفتر تبلیغات اسلامی» و «گروه تجربه‌نگاری پژوهشگده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقر‌العلوم(ع) » برگزار شد.
دکتر قافله‌باشی از اساتید این دوره، در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی جهادگران حوزوی، عنوان کرد: روحانیت باید محور پیشرفت قرار گیرد و این امر، نیازمند آماده شدن آنان برای نقش‌آفرینی‌های جدید در سطح جامعه است؛ به‌واقع یکی از بهترین روش‌های دیپلماسی و صدور انقلاب اسلامی حرکت‌های جهادی است.
دکتر مولایی آرانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی هم، گفت: تجربه‌نگاری از دو جهت مهم است؛ به اعتقاد بنده آنچه به بومی‌سازی علوم انسانی در جامعه اسلامی ما کمک می‌کند، تجربه‌نگاری‌های متعدد است و این دوره، می‌تواند آغازی بر این جریان در سطح کشور باشد.
حجت‌الاسلام بطحایی نویسنده و استاد حوزه و دانشگاه نیز، فهم و تأثیرگذاری وقایع را منوط به قرار گرفتن آن‌ها در قالب روایت و داستان دانست و خاطرنشان کرد: فعالیت‌های جهادی حوزویان نیز، اتفاقات ارزشمندی است که باید ماندگار و سازنده شوند و این کار، با استفاده از تجربه‌نگاری امکان‌پذیر است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه