*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخلاق در حوزه 


مراحل موت در مسیر انسان / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
درس اخلاق شماره 598
مراحل موت در مسیر انسان / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
موت احمر در حدیث آمد که عمل بنی آدم خالص نمی‌شود، مگر این‌که چهار مرحله موت را طی کند. اولین مرحله، موت احمر است و موت احمر تحمل اذیت مردم است. به آیت‌الله‌العظمی شیخ محمدتقی خوانساری عرض کردم: آقا! برخی از همشهری‌ها به حجره بنده می‌آیند و مزاحم مطالعه و عبادت بنده می‌شوند. ایشان فرمودند: اگر شما بخواهید به مقام عالی برسید، باید اذیت‌های مردم را تحمل کنید و بعد هم به این روایت نبی مکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم اشاره فرمودند که عندالله مقامی است که فقط با تحمل اذیت به آن مقام می‌توان رسید...
 ١٢:٢٦ - 1398/04/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
عوامل شقاوت و بدبختی انسان / حضرت آیت‌الله علوی گرگانی
درس اخلاق شماره 597
عوامل شقاوت و بدبختی انسان / حضرت آیت‌الله علوی گرگانی
یکی از بیماری‌های خطرناک اخلاقی انسان، قساوت قلب است و نحوه به‌وجود آمدن قساوت قلب هم بسیار ساده است. رسول اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم به امیرالمؤمنین‌ علیه السلام می‌فرمایند: «یَا عَلِیُّ، أَرْبَعُ خِصَالٍ‏ مِنَ‏ الشَّقَاءِ: جُمُودُ الْعَیْنِ، وَ قَسَاوَةُ الْقَلْبِ، وَ بُعْدُ الْأَمَلِ، وَ حُبُّ الْبَقَاءِ». (خصال/1/243) چهار خصلت است که باعث شقاوت و بدبختی انسان می‌شود که ان‌شاءالله خدا هیچ‌یک از ما را به آن مبتلا نکند. این چهار چیز عوامل بدبختی بشر است. این را واقعاً از خدا بخواهید که ما را حفظ کند تا مبتلا به این صفات رذیله نباشیم؛ چون خیلی مهم است که پیغمبر‌ صلی الله علیه و آله و سلم از این خصلت تعبیر به شقاوت می‌کنند...
 ٠٩:٤٣ - 1398/04/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
نماز شب علاج دردهای معنوی و مادی / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
درس اخلاق شماره 596
نماز شب علاج دردهای معنوی و مادی / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
در روایت آمده که «إنّ العبد إذا تخلی بسیده فی جوف اللیل المظلم و ناجاه اثبت الله النور فی قلبه»؛ (امالی صدوق/354) کسی به‌دنبال نورایت درون است، باید نصف شب‌ها رابطه قلبی با پروردگار داشته باشد. وقتی بنده‌ای در دل شب، با خدای خود خلوت کند، پروردگار قلب او را نورانی می‌کند. تا از راه شب‌زنده‌داری وارد نشوی، غیرممکن است که بتوانی سفر الی الله بکنی. تمام اولیا و علمای اعلام و بزرگان دینی، اهل‌ شب‌زنده‌داری بودند...
 ١١:٥١ - 1398/04/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
اخلاص شرط علم‌اندوزی / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
درس اخلاق شماره 595
اخلاص شرط علم‌اندوزی / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
بزرگان دین می‌فرمایند که این علوم رسمی حوزوی که سراسر قیل است و قال، طریقیت دارد؛ یعنی مثل نردبانی است که شما را به مقصد می‌رساند. اگر همراه با تحصیل علم، تواضع آمد، حسن‌نیت آمد، ملایمت زبان آمد و با اجتماع به نحو صحیح برخورد کردید، هم‌‌نشینی با خوبان آمد، ادب و حکمت آمد، معلوم می‌شود که علم تو «آیة محکمة» است و اگر این صفات، همراه علم پیدا نشد، معلوم می‌شود که آن علم، نردبان نشد و تو را به مقصد نرساند...
 ١٢:٢٣ - 1398/04/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
درس اخلاق شماره 594
رفاقت / آیت‌الله حق‌شناس تهرانی
انسان به سه چیز محتاج است و یکی از آن‌ها به منزله غذاست که اگر به انسان نرسد می‌میرد و آن رفیق است. اگر ما می‌دانستیم که رفیق خوب چه ارزشی دارد ولو در تاریکی‌ها و ظلمات...
 ١٢:١٤ - 1398/03/29 - نظرات : ٠متن کامل >>
کمبودهای دنیوی مانع پیشرفت نیست / آیت‌الله مظاهری
درس اخلاق شماره 593
کمبودهای دنیوی مانع پیشرفت نیست / آیت‌الله مظاهری
در مباحث گذشته گفته شد که ملا و باسواد بودن و نیز متقی و مهذب بودن از شرایط اساسی برای طلبه است و فهمیده شد که ملا شدن مشکل است و متقی شدن از آن مشکل‌تر است. لازم است این مسئله مطرح شود که در مقابل این مشکلات چه باید کرد؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و بگوییم که چون مشکل است پس کاری نکنیم؟...
 ١٣:٥٩ - 1398/03/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
سه‌گام شیطان برای وسوسه / آیت‌الله مصباح یزدی
درس اخلاق شماره 590
سه‌گام شیطان برای وسوسه / آیت‌الله مصباح یزدی
با بررسی آیات و روایات دانسته می‌شود که شیطان برای گمراهی انسان در سه بخش سعی و تلاش می‌کند او در گام اول به سست کردن پایه‌های معرفتی می‌پردازد...
 ١٢:٠١ - 1398/02/25 - نظرات : ٠متن کامل >>
نکاتی در باب تبلیغ / آیت‌الله مظاهری
درس اخلاق شماره 589
نکاتی در باب تبلیغ / آیت‌الله مظاهری
این تبلیغ ما، در حقیقت ادامه کار رسول الله و ائمه طاهرین‌ علیهم السلام و ادامه خط سرخ اباعبدالله و کارهای پرمشقت آن بزرگواران است. شکی نیست که تبلیغ ما روحانیون از نیکوترین اعمال به حساب می‌آید و ثواب اخروی بسیاری هم دارد. نکته مهم مواظبت ما از تبلیغ و رعایت شرایطی است که انصافاً بسیار مشکلی است...
 ١١:٤١ - 1398/02/18 - نظرات : ٠متن کامل >>
وظایف روحانیون / در ماه مبارک رمضان  آیت‌الله مظاهری
درس اخلاق شماره 588
وظایف روحانیون / در ماه مبارک رمضان آیت‌الله مظاهری
وظایف ما روحانیون، یا شخصی است و یا صنفی و نوعی. راجع به وظایف شخصی این روایت شریف را همه ما باید در نظر داشته باشیم که پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: «الا إنّ فی ایام دهرکم نفحات ألا فتعرضوا لها»؛ نیسم‌های رحمت می‌وزد و حتماً می‌وزد و شما خود را در معرض این نسیم‌ها قرار بدهید. ماه مبارک رمضان یکی از آن ایامی است که برای خودسازی خیلی مؤثر است و ما باید خود را در معرض آن قرار دهیم و اگر مواظبت بکنیم، عالی می‌شود و انسان همان اواخر ماه مبارک روشنایی‌های دل را می‌بیند...
 ١٢:٤٢ - 1398/02/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
فضیلت انتظار  و جایگاه منتظران / آیت‌الله ناصری
درس اخلاق شماره 587
فضیلت انتظار و جایگاه منتظران / آیت‌الله ناصری
روایات فراوانی وجود دارد که از ارزش انتظار و جایگاه منتظران از نگاه معصومین‌ علیهم السلام حکایت دارد؛ به‌عنوان نمونه امام سجاد‌ علیه السلام می‌فرماید: «من ثبت علی ولایتنا فی غیبة قائمنا أعطاه الله اجر الف شهید‌ من شهداء بدر و أحد»؛ (بحارالانوار/52/125)...
 ١٠:١٩ - 1398/02/04 - نظرات : ٠متن کامل >>
استاد محمدباقر تحریری
درس اخلاق شماره 586
ماهیت حوزه‌های علمیه؛ رسیدن آگاهانه به ایمان و عمل صالح / استاد محمدباقر تحریری
این انسان در بین موجودات یک جایگاه ویژه‌ای دارد و برای این‌که به آن جایگاه برسد یک مقدماتی می‌خواهد، مقدمه آن هم تعلیم و تعلم است...
 ١١:٥٤ - 1398/01/27 - نظرات : ٠متن کامل >>
خودشناسی اساس علم / استاد محمدباقر تحریری
درس اخلاق شماره 585
خودشناسی اساس علم / استاد محمدباقر تحریری
اساس ادیان الهی بر مسئله تعلیم و تعلّم بنا شده و قرآن و اهل‌بیت‌ علیهم السلام نیز به این مسئله اهمیت فراوانی داده‌اند؛ تا جایی که اولین سوره‌ای که بر نبی گرامی اسلام‌ صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده، امر به قرائت و مطالعه است؛ منتها باید بدانیم که آن علمی مورد سفارش قرآن و اولیای دین قرار گرفته که سعادت دنیا و آخرت انسان را تأمین می‌کند...
 ١٤:١٦ - 1398/01/20 - نظرات : ٠متن کامل >>
ناظران اعمال انسان / آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمه الله علیه
درس اخلاق شماره 584
ناظران اعمال انسان / آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمه الله علیه
این‌که گفته می‌شود اگر یک عمل زشتی در برابر غیر انجام شود، بی‌حیایی است، این «غیر» یک وقت انسان‌هایی مثل خود شخص فاعل است که مقابل او فعل قبیح انجام می‌شود. صورت دیگر آن است که «غیر» مشهود ظاهری نیست؛ یعنی اعمال ما در مرای و منظر کسی است که ما او را با چشم ظاهری نمی‌بینیم. کسانی که به مبدأ و معاد و وحی الهی معتقد هستند و ادعای تدین و ایمان می‌کنند، باید به این ناظران هم توجه کرده و از آن‌ها حیا کنند.
 ١١:٤٧ - 1397/12/22 - نظرات : ٠متن کامل >>
سر سلسله شرارت‌ها / آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمه الله علیه
درس اخلاق شماره 583
سر سلسله شرارت‌ها / آیت‌الله مجتبی تهرانی رحمه الله علیه
بحث ما پیرامون «حیا» است، نه بی‌حیایی، ولی از آن‌جا که به قول علما «یعرف الاشیاء بأضدادها»؛ تعریف به ضد، مطلب را خوب تفهیم می‌کند، لذا مجبوریم رذیله بی‌حیایی را مطرح و سپس به فضیلت «حیا» بپردازیم. در محاورات عرفی گفته می‌شود که فلانی بی‌حیا است و این همان وقاحت است که در فارسی از آن به «بی شرمی» تعبیر می‌شود...
 ١٢:٥٨ - 1397/12/20 - نظرات : ٠متن کامل >>
معالجه غضب / آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی رحمه الله علیه
درس اخلاق شماره 581
معالجه غضب / آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی رحمه الله علیه
آن پل صراطی که شنیده شده که از شمشیر برنده‌تر و از مو باریک‌تر است، روحش عبارت از قوه غضبیه است؛ یعنی کسی که بتواند غضب و خشم خود را در موقع ناهنجار خاموش کند در صراط نیز مثل برق لامع عبور می‌کند. این‌که کسی بتواند غضب خودش را به‌دست عقل خاموش کند، این مطلب به شنیدن و گفتن نمی‌شود، مگر آن‌که در صراط عمل باشیم. اگر نمی‌توانیم مالک غضب خود شویم و از همه موارد غضب، جلوگیری نماییم، لااقل در صدد مجاهده با آن بر‌‌آییم تا کم‌کم رفعش برای ما آسان شود.وو
 ١٩:١٢ - 1397/11/16 - نظرات : ٠متن کامل >>
نماز شب / حضرت‌آیةالله مظاهری
درس اخلاق شماره 580
نماز شب / حضرت‌آیةالله مظاهری
نماز شب از دیدگاه قرآن و معصومین‌ علیهم السلام قرآن شریف راجع به شب بیدارى، عبادت در سحر و طلوع فجر اهمیت فوق‏العاده‌ای قائل شده است. در اهمیت بیداری هنگام سحر و نماز شب، خصوصاً نماز شفع و وتر، همین بس که خداوند در ابتدای سوره فجر به آن‌ها سوگند ‌یاد کرده است و مى‏فرماید: «بسم الله الرحمن الرحیم‏، والفجر و لیال عشر والشفع والوتر واللیل إذا یسر هل فی‏ ذلک قسم لذی حجر» (فجر/5-1)...
 ١٢:١٥ - 1397/11/14 - نظرات : ٠متن کامل >>
اهمیت نماز جماعت / حضرت‌آیةالله مظاهری
درس اخلاق شماره 579
اهمیت نماز جماعت / حضرت‌آیةالله مظاهری
قرآن کریم همواره برای امر به نماز، از واژه «اقامه» بهره می‌گیرد. به جز در موارد نادری، قرآن شریف عبارت «نماز خواندن» را به کار نبرده است. بلکه در آیات مختلف می‌فرماید: «أقیموا الصلوة» (بقره/43 و 83 و 110؛ نساء/77؛ انعام/72؛ یونس/87 و...) یعنی نماز را به‌پا دارید. به ‌پا داشتن نماز به معنای صرفاً خواندن آن نیست، بلکه به معنای زنده نگه‌داشتن روح و هدف نماز در زندگی فردی و اجتماعی است. بنابراین نماز باید در متن زندگی آدمی جریان داشته باشد و یک امر مهم و زنده تلقی شود...
 ١٠:٥٨ - 1397/11/02 - نظرات : ٠متن کامل >>
مراقبت از رفتار و گفتار / حضرت‌آیةالله مظاهری
درس اخلاق شماره 578
مراقبت از رفتار و گفتار / حضرت‌آیةالله مظاهری
حساب خواص غیر از حساب عموم مردم است ممکن است یک چیزی برای عموم مردم مباح باشد یا این‌که مکروه باشد اما به عنوان حکم ثانوی برای ما حرام باشد. برای این‌که ما منسوب به اسلام هستیم و خیلی کارها را باید انجام ندهیم، خیلی مواظبت‌ها را باید بکنیم. اگر مردم از افعال ما و کردار ما حکمی نادرست را برداشت بکنند یا ابهت گناه از دلشان برود، این گناه خیلی بزرگ است. بعضی اوقات چنین هم می‌شود انسان می‌بیند که یک جمله از یک عالم چه آتش‌ها بر افروخته و بر عکس آن یک جمله چه نشاط‌ها و کارهای خوبی حاصل شده است. این عمربن عبدالعزیز حدود پنج شش ماه بیشتر خلافت نکرد اما خیلی کارها کرد. در تاریخ نوشته است که این کارها و تحول حال او در اثر جرقه‌ای بود که یک معلم در او ایجاد کرد. می‌گفت معلم من پیش من مشغول نماز مستحبی بود، من و یک پسر دیگر که پیش او درس می‌خواندیم مشغول ناسزا گفتن به امیرالمؤمنین‌ علیه السلام شدیم. پس از آن‌که نماز معلم تمام شد رو کرد به من و گفت کسی که در زمان پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم بهشتی بوده و همه به آن اذعان داشتند به چه دلیل بعداز پیغمبر اکرم‌ صلی الله علیه و آله و سلم کافر شد به‌طوری که بشود او را لعن کرد. عمربن عبدالعزیز می‌گوید: همین یک جرقه باعث شد که در همان وقت تصمیم گرفتم اگر قدرت پیدا کردم، امیرالمؤمنین‌ علیه السلام را بلند بدارم...
 ١٢:٢٠ - 1397/10/24 - نظرات : ٠متن کامل >>
مراقبه در سیر و سلوک/ حضرت‌آیةالله مظاهری
درس اخلاق شماره 577
مراقبه در سیر و سلوک/ حضرت‌آیةالله مظاهری
علم اخلاق بر نسخه مراقبه و محاسبه پافشاری و تأکید دارد و روایات فراوانی از ائمه معصومین‌ علیهم السلام داریم که این قانون مراقبه و محاسبه را دستور دادند. روایت مشهوری از حضرت موسی‌بن جعفر‌ علیه السلام منقول است که «لیس منّا من لم یحاسب نفسه فی کل یوم»؛ (کافی/2/453) یعنی از ما نیست آن کس که برای خودش هر روز محاسبه نداشته باشد، یک بررسی در کارهایش نداشته باشد. نظیر این روایت، روایات نبوی و علوی زیادی وجود دارد. در مراقبه توجه به این‌که همه جا محضر خداست و ما در محضر خدا هستیم و همه چیز حتی دل ما در محضر خداست و نیز توجه به این آیه «إنّ الله یحول بین المرء و قلبه»؛ برای سازندگی مفید است. انسان توجه داشته باشد که خدا از انسان، به انسان نزدیک‌تر است...
 ١١:٥٤ - 1397/10/17 - نظرات : ٠متن کامل >>
آیت‌الله مصباح یزدی
درس اخلاق شماره 576
وجه ملامت دنیا در روایات / آیت‌الله مصباح یزدی
در برخی روایات، دنیا و آخرت به‌عنوان دو دشمن که هر کدام دشمن دیگری است معرفی شده است. در برخی از تعبیرات نیز به دو هوو تشبیه شده‌اند که نمی‌خواهند با هم جمع شوند و نسبت به یکدیگر حساسیت دارند...
 ١٢:١٣ - 1397/10/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
علائم محبت به خدا / آیةالله شیخ محمدتقی آملی
درس اخلاق شماره 575
علائم محبت به خدا / آیةالله شیخ محمدتقی آملی
برای شخص محب علامات و نشانه‌هایی است که اگر واجد آن‌ها بود محبتش، حقیقی است و الا دروغ می‌گوید. از علائم محبت این است که نزد محب هدایا و تحف و وسایلی است که باید از جانب دوست به او برسد، یکی از آن هدایا و عطایای حق نسبت به او لذت بردن او از بلایایی است که از طرف حق به او می‌رسد. شاعر گوید...
 ١٢:٤٤ - 1397/10/03 - نظرات : ٠متن کامل >>
راه‌های نجات از لغزش‌های اخلاقی / آیت‌الله مصباح یزدی
درس اخلاق شماره 574
راه‌های نجات از لغزش‌های اخلاقی / آیت‌الله مصباح یزدی
این پرسش در مباحث اخلاقی قابل طرح است که اگر کسی خواست زندگی آخرت را بر دنیاطلبی ترجیح دهد، چه باید بکند؟ بسیاری از افراد می‌خواهند به بهشت بروند و در آن‌جا با اولیا و انبیا رفیق باشند، اما در عمل قادر نیستند؛ گاهی تصمیم می‌گیریم که مرتکب گناه و لغزش‌های اخلاقی و شرعی نشویم، ولی می‌لغزیم؛ چه کنیم که این‌گونه نشود؟ بدیهی است که این مطلب نیازمند برنامه و تلاش است و آمپولی برای رسیدن به این خواسته وجود ندارد که با تزریق آن حب دنیا از دلمان بیرون برود و آخرت خواه‌ شویم...
 ١٣:٤٧ - 1397/09/26 - نظرات : ٠متن کامل >>
عواقب گناه تکبر / آیت‌الله مصباح یزدی
درس اخلاق شماره 573
عواقب گناه تکبر / آیت‌الله مصباح یزدی
مهم‌ترین نکته‌ای که در آیه «قلنا للملائکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا ابلیس لم یکن من الساجدین»؛ وجود دارد، توجه به این است که تکبر چه بر سر یک مکلف می‌آورد؛ آن هم تکبری که در مقابل خدا باشد. این نوع آیات در واقع یک هشداری برای انسان است که بداند اولین گناهی که سبب عقاب یک موجود می‌شود، کبر است...
 ١٢:١٤ - 1397/09/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
درس اخلاق شماره 572
شیرینی زندگی با حسن خلق / آیةالله‌العظمی خامنه‌ای
هیچ زندگی‌ای گواراتر از آن زندگی‌ای که با حسن خلق همراه باشد، نیست؛ وجهش هم علی‌الظاهر این است که انسانی که دارای خوش اخلاقی با مردم، تواضع با مردم، رفتارگرم و خوش آیند با مردم است، زندگی برای او آسان و شیرین است؛ چون در محیط اجتماعی، ارتباطات و برخوردها متقابل و متبادل است...
 ١٣:٣١ - 1397/09/12 - نظرات : ٠متن کامل >>
برکات نماز شب / آیةالله‌العظمی مظاهری
درس اخلاق شماره 571
برکات نماز شب / آیةالله‌العظمی مظاهری
نماز شب گرچه مستحب است، اما هر امر مستحبی را نمی‌توان ترک کرد. اگر بنده بداند که خداوند متعال به نماز شب او، نزد فرشتگان مباهات می‌کند و به‌واسطه نافله شب، گناهان او را می‌آمرزد، هیچ‌گاه از خواندن آن غافل نمی‌شود. مهم‌ترین فایده و برکت نماز شب، این است که موجب آمرزش و غفران الهی است. رسول گرامی اسلام‌ صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند...
 ١٠:٥٥ - 1397/09/06 - نظرات : ٠متن کامل >>
دام‌های شیطان / آیةالله مصباح یزدی
درس اخلاق شماره 570
دام‌های شیطان / آیةالله مصباح یزدی
همه آن مواردی را که شیطان به‌صورت مستقیم و یا با یک یا چند واسطه برای انحراف انسان و ممانعت از پیمودن راه بندگی خدا به کار می‌برد، خداوند حدود آن را در قرآن مشخص نموده است. در آیه 119 سوره نساء آمده: «و لأضلّنّهم»؛ که این ضلالت و گمراه‌ کردن یک عنوان کلی از کارهای شیطان است. آیه در ادامه به بعضی از مواردی را که شیطان به‌عنوان دام در مسیر بندگی قرار می‌دهد اشاره می‌کند که از جمله می‌فرماید: «و لأمنّیّنهم»؛ یعنی آرزوهای کاذب برای انسان‌ها ایجاد می‌کنم تا برای رسیدن به آن آرزوها حاضر باشند و هر کاری را انجام دهند. در این صورت راه باز می‌شود که آن‌ها را به گناه دعوت کنم...
 ١٤:٠٦ - 1397/08/28 - نظرات : ٠متن کامل >>
معنای مذمت دنیا در روایات / آیت‌الله مصباح یزدی
درس اخلاق شماره 569
معنای مذمت دنیا در روایات / آیت‌الله مصباح یزدی
با توجه به این‌که دنیا در قرآن و روایت مذموم و بی‌ارزش معرفی شده، حال این سؤال مطرح می‌شود که بالاخره باید با این دنیا چه کنیم؟ با این دنیایی که حضرت علی‌ علیه السلام در نهج‌البلاغه در موردش می‌فرماید: «و لهی فی عینی اوهی و اوهن من عفصة مقرة»؛ یعنی این دنیا در نظر من به اندازه یک دانه بلوط تلخ ارزش ندارد. در جای دیگر دنیا را به برگ درختی...
 ٠٨:٣٦ - 1397/07/10 - نظرات : ٠متن کامل >>
نماز در منظر رسول الله صلی اله علیه و آله و سلم /// آیت‌الله فاضل بابلی
درس اخلاق شماره 568
نماز در منظر رسول الله صلی اله علیه و آله و سلم /// آیت‌الله فاضل بابلی
حضرت خاتم الانبیا صلی اله علیه و آله و سلم می‌فرماید: «یا اباذر جعل‌الله جلّ ثنائه قرّة عینی فی الصلاة»؛ قره، به معنای خوشی و آرامش است و حضرت رسول‌الله صلی اله علیه و آله و سلم می‌فرمایند: خوشی و آرامش من در نماز است. ملاحظه کنید که یک فرد گرسنه روزه‌دار در یک روز طولانی که سحری هم نخورده، چقدر حواسش به غذا است و چقدر از غذا خوشش می‌آید؟ ولی به هر حال موقع افطار از غذا سیر می‌شود...
 ١٢:٢١ - 1397/07/05 - نظرات : ٠متن کامل >>
امر به معروف و نهی از منکر/// آیت‌الله صالحی مازندرانی رحمه الله علیه
درس اخلاق شماره 567
امر به معروف و نهی از منکر/// آیت‌الله صالحی مازندرانی رحمه الله علیه
امر به معروف و نهی از منکر، باب وسیعی است و بحث در اطراف و ابعادش نیازمند توضیحاتی است. معروف در فرهنگ دین، آن چیزی است که فرهنگ قرآن و حدیث آن را به رسمیت می‌شناسد، و برای آن ارزش و اعتبار قائل است. در مقابل، منکر از نکره و به معنای ناشناخته شده است؛ یعنی عملی است که حوزه وحی، آن را به رسمیت نمی‌شناسد...
 ١٥:٣٥ - 1397/06/21 - نظرات : ٠متن کامل >>
محبت واقعی /// آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی رحمه الله علیه
درس اخلاق شماره 566
محبت واقعی /// آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی رحمه الله علیه
طبق صریح آیه قرآن که می‌فرماید: «یحبّهم و یحبّونه»؛ محبت مقوله‌ای دو طرفه است؛ یعنی به همان اندازه که در دل مؤمن محبت خدا هست، از ناحیه او هم نسبت به بندگان محبت است، به عبارتی‌ همان‌طوری که تشنه، دنبال آب می‌گردد، آب نیز به‌دنبال تشنه می‌دود، به قول شاعر...
 ١٤:٢٨ - 1397/06/13 - نظرات : ٠متن کامل >>

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>





سه شنبه ٠١ مرداد ١٣٩٨
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام