*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مهمان حرم ( ویژنامه سفر مقام معظم رهبری به شهر قم) 


گروه خبری: مهمان حرم  | تاریخ:1394/11/25 | ساعت:٠٩:٠٩ | شماره خبر:٣٧٣١٦٦ |  


    تأکید رهبر انقلاب در دیدار اساتید، فضلا و طلاب نخبهرهبر انقلاب در دیدار اساتید، فضلا و طلاب نخبه

حوزه، باید با روی باز با سؤال، شبهه و ابهام روبرو شود

  حضرت آیة‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکشنبه دوم آبان‌ماه در دیدار و گفت‌وگو با جمعی از اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم، «علم» را هویت حقیقی حوزه‌های علمیه خواندند و با اشاره به لوازم پایبندی عملی به این بافت علمی، نکات مهمی را در باب ضرورت استقبال حوزه‌ها از سؤال و شبهه، آزاداندیشی و دوری از تحجر، اعتماد به نفس علمی، تکیه بر روشهای منطقی و عقلانی در برخورد با آرای مخالف، نیاز حوزه‌ها به رشته‌های مختلف، نظام اخلاق و تربیت حوزه و ضرورت دشمن شناسی بیان کردند. ....  

  




 

 حضرت آیةالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، یکشنبه دوم آبانماه در دیدار و گفتوگو با جمعی از اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم، «علم» را هویت حقیقی حوزههای علمیه خواندند و با اشاره به لوازم پایبندی عملی به این بافت علمی، نکات مهمی را در باب ضرورت استقبال حوزهها از سؤال و شبهه، آزاداندیشی و دوری از تحجر، اعتماد به نفس علمی، تکیه بر روشهای منطقی و عقلانی در برخورد با آرای مخالف، نیاز حوزهها به رشتههای مختلف، نظام اخلاق و تربیت حوزه و ضرورت دشمن شناسی بیان کردند. به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این دیدار که بیش از 4 ساعت به طول انجامید، رهبر انقلاب اسلامی «علم» را پایه اصلی حوزههای علمیه برشمردند و خاطرنشان کردند: اساس حوزه علمیه، بر علم استوار است و بنابراین حوزه باید به لوازم «علممحوری» پایبند باشد. حضرت آیةالله خامنهای، استقبال از طرح سؤال و شبهه را از جمله لوازم پایبندی حوزهها به هویت علمی دانستند و افزودند: علم، پرسشزا و پرسشآفرین است و «مجموعههای علممحور» از جمله حوزه، باید با روی باز با سؤال و شبهه و ابهام روبرو شوند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به معارضات علمی و بسیار جدی رایج در طول تاریخ حوزهها، خاطرنشان کردند: این سنت ارزشمند باید در رشتههای مختلف حوزه تقویت شود. ایشان، قطع سؤال را منجر به قطع علم و دانش دانستند و افزودند: طرح «سؤال» و بیان «مسئله و شیوه جدید»، هیچ ایرادی ندارد و حتی اگر آنچه مطرح میشود غلط باشد، باید با شیوههای علمی با آن برخورد کرد. رهبر انقلاب اسلامی، آزادفکری و آزاداندیشی را از دیگر سنتهای رایج در حوزهها دانستند و با تأکید بر تعمیق این سنت حسنه افزودند: آزاداندیشی خاصیت علمی بودن است و تحجر در میدان علم، اصولاً معنا ندارد. حضرت آیةالله خامنهای، در عین حال، برخی اظهارنظرها درباره نبودن فضای آزادی و نقادی در حوزه را، تهمتی بزرگ برشمردند و افزودند: آزاداندیشی جاری در حوزه، از قبل نیز بیشتر است اما این آزاداندیشی باید در سطوح مختلف گسترش و تعمیق یابد و اهل فکر، در همه رشتهها، همهگونه آرا و افکار خود را، آزادانه بیان کنند. حضرت آیةالله خامنهای خودباوری و اعتماد به نفس علمی را از دیگر لوازم استمرار هویت علمی حوزهها دانستند و افزودند: در تضارب آرا و اندیشهها، «علم» باید برترین ارزش را در حوزهها داشته باشد، البته تقوا و زهد و خشوع ارزشهای برتر است اما «علم» قابل سنجش و محک زدن است و از این منظر «عالمترین» افراد باید در حوزهها دارای بیشترین ارزشها باشند. ایشان، درباب اخلاق علمی حوزه، بر انصاف علمی و جدیت در کارهای علمی تأکید کردند و افزودند: استاد حوزه با مطالعه و تأمل، «فکر نو» تولید کند تا حوزه به آفات نظام جدید آموزش مبتلا نشود. رهبر انقلاب اسلامی، ارتباط فعال با جامعه علمی و ملی و جامعه فراملی را از دیگر ضروریات حفظ بافت علمی حوزه دانستند و افزودند: حوزه قم با دانشگاهها و دیگر حوزههای کشور و حوزههای جهان اسلام، ارتباط منضبط علمی داشته باشد و استفاده از وسائل نوین ارتباط جمعی، میتواند این ارتباطات را تسریع و تسهیل کند. حضرت آیةالله خامنهای، مخالفت با سرکوب آرا را از دیگر سنتهای پویا و زیبای حوزهها خواندند و افزودند: در حوزهها برای رد نظر مخالف از روشهای غیرعلمی استفاده نشود. ایشان، استدلال و اقناع عقلی را اساس روشهای علمی حوزهها و تکفیر را روشی غیرعلمی خواندند و افزودند: با آرای غلط، با استحکام اما متکی بر استدلال برخورد کنید. رهبر انقلاب اسلامی، آموزش همراه با تفکر و تحقیق و تدبر را از دیگر لوازم پایبندی حوزهها به ماهیت علمی برشمردند و خاطرنشان کردند: استادان محترم حوزه، از ابتدا، طلاب را متکی بر مطالعه و تفکر و تحقیق تربیت کنند. ایشان بااشاره به ضرورت پژوهشمحور بودن حوزه، نیاز حوزهها را به رشتههای مختلف علوم از جمله فلسفه خاطرنشان کردند و افزودند: فقه، ستون فقرات حوزه است اما حوزهها با اولویتبندی علوم، در رشتههای دیگر نظیر تفسیر، فنون تبلیغ و علوم انسانی نیز متخصص تربیت کنند. حضرت آیةالله خامنهای، استقبال از شیوههای نو در آموزش و تولید علم را مورد تأکید قرار دادند و با اشاره به اهمیت نظام اخلاق و تربیت افزودند: حوزه در عرصههای برونحوزوی بویژه در عرصه بسیار وسیع و تأثیرگذار آموزش و پرورش، تحرک بیشتر و حضور فعال داشته باشد. ایشان تحقق این هدف را نیازمند تربیت متخصصانِ «تعلیم و تربیت و اخلاق» دانستند و به مسئولان حوزه توصیه کردند: به این ضرورت، توجه کافی کنند. رهبر انقلاب اسلامی، با اشاره به بروز عرصهها و وسایل جدید و تأثیرگذار در افکار عمومی داخل و خارج، خاطرنشان کردند: امکان بروز مستمر افکار و شبهات گوناگون، وظایف حوزه را بسیار سنگینتر و توجه حوزه به رشتههای جدید و متنوع را ضروری ساخته است که باید برای اینکار برنامهریزی شود. ایشان، جذب بیشتر افراد مستعد و مشتاق به حوزهها را لازم دانستند و با اشاره به اقدامات مثبت و مهمی که در حوزه علمیه قم انجام شده افزودند: مدیریت متین و قابل قبول کنونی، که تأیید مراجع معظم را نیز داراست در انجام این اقدامات، کاملاً مؤثر بوده است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر پرهیز از تضعیف شورای عالی و مدیریت حوزه افزودند: همه مراقب باشند که نهادهای عمیق و ریشهداری چون جامعه مدرسین تضعیف نشوند. حضرت آیةالله خامنهای با اشاره به دشمنی استکبار بهویژه امریکا و صهیونیزم با ترویج و تعمیق دین داری افزودند: طرحها و اقداماتی همچون کاریکاتورهای موهن، قرآنسوزی و دیگر اقدامات شبکه جهانی صهیونیزم نشاندهنده عمق خباثت دشمنان اسلام است و نباید آنها را دستکم گرفت. ایشان افزودند: حوزه علمیه طبعاً در مقابل این دشمنیها نمیتواند ساکت باشد و با هوشیاری، در مقابل تحرکات استکبار موضع میگیرد. رهبر انقلاب اسلامی دشمن شناسی و پرهیز کامل از حرکت در مسیر دشمن را ضروری دانستند و افزودند: آحاد ملت از جمله همه حوزویان همیشه مراقب باشند تا حتی یک حرف و یک گام کوچک نیز در مسیر دلخواه دشمن برداشته نشود. حضرت آیةالله خامنهای در بخش دیگری از سخنانشان، معنویت، توسل، تضرع، پرهیزگاری و بی رغبتی به امور دنیوی را اساس کار حوزه دانستند و خاطرنشان کردند: اگر همه ساز و کارهای علمی، منطقی و معقول فراهم شود ولی روح و گرایش اخلاقی و معنوی حاکم نباشد، کارها در جهت صحیح پیش نخواهد رفت. رهبر انقلاب اسلامی با یادآوری سیره اساتید و علمای بزرگ و روشنضمیر حوزه از جمله امام خمینی قدسسره در نصیحت طلاب و دعوت عملی به اخلاق و معنویت، خاطرنشان کردند: دل جوانان از زمینه مناسبی برای پذیرش نصیحت و حرکت به سمت درجات عالی معنوی برخوردار است و باید از این زمینه مساعد استفاده و طلاب را قولاً و عملاً به تفکر و تأمل در باب آخرت و علمآموزی با نیت خالص الهی دعوت کرد. ایشان دیدار و گفتوگو با فضلا، اساتید و نخبگان حوزه را به یاد ماندنی، و بسیار مفید و لذتبخش خواندند و افزودند: همه حرفهای اساتید و فضلا، خوب، سنجیده، ابتکاری و جالب بود. حضرت آیةالله خامنهای افزودند: در طرحها، حتماً به شرایط و واقعیات توجه کافی شود تا امکان تحقق آنها افزایش یابد و سخنان خوب، در حد آرزو باقی نماند.

حضرت آیةالله خامنهای با تأیید سخنان برخی اساتید درباره ضرورت تدوین سند چشمانداز حوزه و یا بیانیه مأموریت حوزه و روحانیت، خاطرنشان کردند: این کار دشوار و پیچیده اگر با مقدمات صحیح انجام شود، برنامهریزی درازمدت را نیز ممکن میکند اما تا آن موقع، لازم است طرحهای قابل عمل را مطرح و با جدیت پیگیری کرد. رهبر انقلاب اسلامی همچنین با اشاره به سخنان یکی از استادان درباره علوم انسانی، خاطرنشان کردند: علوم انسانی، علومی لازم و ضروری است به شرط اینکه براساس جهان بینی اسلامی شکل گرفته باشد. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: حوزه علمیه با آشنایی با علوم انسانی رایج، علوم انسانی مبتنی بر جهان بینی و تفکرات اسلامی را تدوین کند.

 

در ابتدای این دیدار 12 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم به بیان دیدگاههای خود درباره مسایل مختلف حوزوی – فقهی – علمی – فلسفی – اجتماعی و فرهنگی پرداختند.

حجج اسلام: عبدالحسین خسروپناه، محمدرضا زیبایینژاد، محمدمهدی شبزندهدار، هادی صادقی، علی صبوحی طسوجی، محمدجعفر علمی، ابوالقاسم علیدوست، غلامرضا فیاضی، محمد فتحعلی خانی، عباس کعبی، محمدمهدی مهندسی و احمد مبلغی، در سخنان خود بر این محورها تأکید کردند:

ضرورت تدوین نقشه جامع علمی – پژوهشی حوزه علمیه

توجه کامل به علوم عقلی و مدیریت این علوم در حوزه علمیه

پیشنهاد تأسیس مدرسه عالی حکمت اسلامی

ضرورت تأسیس و توسعه فلسفههای مضاف به «علوم و امور» همچون فلسفه فقه و فلسفه علوم انسانی

اهمیت حفظ و تقویت انگیزههای معنوی و اخلاقی در سطوح مختلف حوزه ها

لزوم تمرکز بر «تحقیق محوری» در تدریس دروس سطوح عالی حوزه

بازتعریف جایگاه تخصصی و علمی قرآن و تفسیر در حوزه ها

 اصلاح نگرش به فناوری اطلاعات و آی.تی در حوزه در عین توجه کامل به تولید دانش و علم

ضرورت اصلاح نظام آموزشی حوزه با تکیه بر سنتهای پویای آموزشی

توجه کامل به «محوریت عالم» به جای ترویج سیستمهای سطح گستر

 ضرورت تقویت، تکثیر و شبکه سازی حلقههای علمی بویژه در شهرستانها حول محور

«قلههای علمی حوزهها»

تعمیق هرچه بیشتر فضای نقد و مباحثه در حلقههای درون حوزوی

- ضرورت توجه کامل به ظرفیتهای عمیق و فرصت ساز وسائل نوین ارتباط جمعی و فضاهای مجازی به عنوان صنایع فرهنگ ساز

- توجه به «هنر» به مثابه زبان زیبا، گویا و ماندگار در ترویج حقایق ناب دینی

- تدوین سند چشم انداز حوزه علمیه

- تلاش عمیق برای ارائه نظام مندِ پاسخهای راهگشای اسلام به مسایل جدید مطرح شده در جامعه بین المللی از جمله حقوق بشر، محیط زیست و همگرایی

- توجه به اقتضائات زمان و مکان و ساحتهای نوپیدا در استنباطهای فقهی

- میدان دادن به اساتید جوان، توانا و خوش فکر در عرصه مدیریت

- لزوم کاربردی شدن علوم انسانی در چارچوب مبانی اسلامی و فرهنگ بومی

- ساماندهی تبلیغ در حوزه با تشکیل اتاق عالی فکر و تدوین آیین نامه تبلیغ

- ضرورت ارتباط عمیق و مستمر متخصصان حوزوی با شبکههای نخبگان در کشورهای مختلف بویژه جهان اسلام

- توجه به آینده پژوهی برای تأثیرگذاری بیشتر در روند تعامل و تضارب مکاتب فکری گوناگون جهان

- مهندسی تبلیغ بر پایه تولید و توزیع صحیح پیام و بر اساس شناخت عمیق نیازهای مخاطب

- ارتقای کیفی نقش استاد در روند تحول در حوزه

- و «جهانینگری» در ابعاد «رفتاری – روشی و اندیشهای»

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٣١ خرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام