*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی 10 


گروه خبری: افق پارسایی 10  | تاریخ:1395/03/17 | ساعت:٠٨:٥٩ | شماره خبر:٣٧٨٩١٩ |  


    پـیـامبـر و آل او را شـرمسـار مکـن

پـیـامبـر و آل او را شـرمسـار مکـن

  بدان که رسول خدا‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امیرالمؤمنین‌ علیه‌السلام پدر حقیقی امت‌اند، به نص خود آن بزرگواران؛ که فرمود: «انا و علی ابوا هذه الامه؛ من و علی پدران این امتیم.» ...  

  



بدان که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و امیرالمؤمنین علیه‌السلام پدر حقیقی امتاند، به نص خود آن بزرگواران؛ که فرمود: «انا و علی ابوا هذه الامه؛ من و علی پدران این امتیم.»

اگر ما را در محضر ربوبیت، حاضر کنند و حساب کنند در مقابل روی آن بزرگواران و از ما جز زشتی و بدی در نامه عمل نباشد، به آن بزرگواران سخت میگذرد و آنها در محضر حقتعالی و ملائکه و انبیاء شرمسار میشوند. پس ما چه ظلم بزرگی کردیم به آنها و به چه مصیبتی مبتلا شدیم و خدایتعالی با ما چه معامله خواهد کرد.

جناب رسولخدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «شیبتنی سوره هود لمکان هذه الایه» یعنی پیر کرد مرا سوره هود به علت وجود آیه «فاستقم کما امرت و من تاب معک» (هود/112) در آن.

شیخ عارف کامل، شاهآبادی روحیفداه، فرمود: با اینکه این آیه شریفه در سوره شوری نیز وارد است، ولی بدون «و من تاب معک» جهت اینکه حضرت، سوره هود را اختصاص به ذکر دادهاند، برای آن است که خدایتعالی استقامت امت را نیز از آن بزرگوار خواسته است و حضرت بیم داشت که مأموریت انجام نگیرد و الا خود آن بزرگوار استقامت داشت، بلکه آنحضرت مظهر اسم حکیم عدل است. پس ای برادر من! اگر تو خود را از متابعان آنحضرت میدانی و مورد مأموریت آن ذات مقدس، بیا و نگذار آن بزرگوار در این مأموریت، خجل و شرمسار شود، به واسطه کار زشت و ناهنجار تو. خود ملاحظه کن اگر اولاد یا سایر بستگان تو کارهای زشت و نامناسب کنند که با شؤون تو مخالف باشند، چقدر پیش مردم خجل و شرمسار و سرشکسته میشوی.

▪ مایه عروج در جان تو نهفته است

ای سرگشتگان وادی حیرت و ای گمشدگان بیابان ضلالت! نه، بلکه پروانههای شمع جمال جمیل مطلق و ای عاشقان محبوب بیعیب و بیزوال، قدری به کتاب فطرت رجوع کنید و صحیفه کتاب ذات خود را ورق بزنید، ببینید که با قلم قدرت فطرت الهی در آن مرقوم است: «وجهت وجهی للذی فطرالسموات والارض» (انعام/79) آیا «فطرةالله التی فطرالناس علیها» (روم/30) فطرت، توجه به محبوب مطلق است؟ آیا فطرت غیر متبدله «لا تبدیل لخلقالله» مفطرت معرفت است؟ تا کی به خیالات باطله؟! این عشق خداداد فطری و این ودیعه الهیه را صرف این و آن میکنید؟ اگر محبوب شما این جمالهای ناقص و این کمالهای محدود بود، چرا با وصول به آنها آتش اشتیاق شما فرو ننشست و شعله شوق شما افزون گردید؟!

هان! از خواب غفلت برخیزید و مژده دهید و سرور کنید که محبوبی دارید که زوال ندارد، معشوقی دارید که نقصی ندارد. مطلوبی دارید بیعیب، منظوری دارید که نور طلعتش، «الله نورالسموات والارض» (نور/35) محبوبی دارید که سعه احاطهاش «لو دلّیتم‏ بحبل إلى الأرض السفلى لهبط علىالله‏» (ریاضالسالکین فی شرح صحیفة سیدالساجدین علیه‌السلام ؛ ج‏1، ص240) است.

پس این عشق فعلی شما معشوق فعلی خواهد و نتواند این موهوم و متخیل باشد، زیرا که هر موهوم ناقص است و فطرت متوجه به کمال است. پس عاشق فعلی و عشق فعلی بیمعشوق نشود و جز ذات کامل معشوقی نیست که متوجهٌالیه فطرت باشد. پس لازمه عشق به کمال مطلق وجود کمال مطلق است.

منبع: اربعین حدیث، ص172 الی184

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٢٤ آبان ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام