*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مدرسین 


گروه خبری: مدرسین  | تاریخ:1394/03/31 | ساعت:١٤:٠٦ | شماره خبر:٣٦٢٩٤٨ |  


    تأکید مقام معظم رهبریمقام معظم رهبری

اساتيد را با خود همراه کنيد

 ... یکی از وظایف مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حفظ و تقویت ارتباط با مراجع بزرگوار است، زیرا جامعه مدرسین خاستگاه مراجع محترم است و برخی از آنان، از اعضای جامعه مدرسین بوده‌اند.  

  


... یکی از وظایف مهم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حفظ و تقویت ارتباط با مراجع بزرگوار است، زیرا جامعه مدرسین خاستگاه مراجع محترم است و برخی از آنان، از اعضای جامعه مدرسین بودهاند.

... جامعه مدرسین باید از طریق جذب مستمر طلاب نخبه و فضلای خوب حوزه، بدنهای قوی، گسترده و کارآمد تشکیل دهد تا از دیدگاهها و نظرات آنان در موضوعات مختلف استفاده شود.

... مسئله توسعه دائره تشکیلات جامعه مدرسین، یک مسئله، مسئله ساماندهی اساتید سطح است. خیلی از این حرفهایی که گفته شد، برمیگردد به تأثیر اساتید سطح در حوزه که اینها عدهشان هم زیاد است؛ درسهای سطح، خیلی درسهای متعدد و زیادی است. برای ارتباط با جامعه مدرسین، یک فکری بکنید. جوری بشود که بتوانيد اساتید سطح را با خودتان همراه کنید؛ تشکلی درست کنید که بتوانید اساتید سطح را به خودتان متصل کنید. شاید یکی از فرمولهای توسعه تشکیلاتی و بسط تشکیلاتی جامعه مدرسین میتواند همین باشد.

 (بیانات در دیدار اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ 1/8/1389)

▪ ضرورت پرهیز از رواج شیوههای دانشگاهی در حوزه

تحول و دگرگونی یک امر قهری است؛ پیش میآید. امروز در اطراف مجموعههای گوناگون صنفی و ملی و غیره، در و دروازه و حصار وجود ندارد؛ منتها این تحول و تغییر را یا مدیریت میکنیم، آن را هدایت میکنیم، یا نه، رها میکنیم. اگر رها کردیم، باختهایم. بزرگان حوزه، مراجع تقلید، اندیشمندان، دانشمندان و فضلا باید دامنها را به کمر بزنند، همت کنند، این تحول را برنامهریزی کنند، هدایت کنند، مدیریت کنند. بنابراین، معنای اساسی تحول این است: حرکت نوبهنوی محتوایی.

ممکن است یک معنای غلطی از تحول اراده بشود و فهم بشود، که حتماً باید از آن پرهیز کرد. تحول به معنای رها کردن شیوههای سنتىِ بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلم و تبدیل این شیوهها به شیوههای رایج دانشگاهىِ امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است.

امروز شیوههای گوناگون سنتىِ قدیمی ما دارد در دنیا شناخته میشود؛ بعضی یا از روی تقلید یا از روی ابتکار دارند همین شیوهها را رایج میکنند. ما شیوههای دانشگاهی خودمان را که برگرفته و نسخهنویسیشده از شیوههای قدیمی غربی است، بیاوریم در حوزه حاکم کنیم؟ نه، ما این را تحول نمیدانیم. اگر چنین دگرگونیای رخ بدهد، قطعاً ارتجاع و عقبگرد است؛ اینرا قبول نداریم. ما در حوزه علمیه شیوههای بسیار خوبی رایج داریم، از قدیم معمول بوده؛ شیوه انتخاب آزادانه استاد به وسیله طلبه. طلبه وارد حوزه که میشد و میشود، میگردد استاد مورد قبول و مورد علاقه خودش را پیدا میکند، به درس او میرود. اساس کار طلبگی، فکر کردن و دقت کردن و مطالعه کردن است، نه حفظ کردن. حفظمحوری، همان چیزی است که امروز بلای تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه میکنیم و هنوز هم روبهراه نشده است و باید روبهراه شود. در حوزه، اساس سنتی ما بر پایه فکر کردن است. طلبه درس را که میخواند، اولاً قبلاً پیشمطالعه میکند، ذهنش را آماده میکند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلی، رفیقی مباحثه میکند؛ یکبار به او درس میگوید، یکبار او به انسان درس میگوید؛ لذا در ذهن جایگزین میشود. در بعضی از حوزهها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود -در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلی بهندرت بود- طلبه فاضلی بعد از درس استاد مینشست، همان درسی را که استاد گفته بود، برای بعضی از طلابی که احتیاج داشتند، دوباره میگفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر میگذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است.

... حالا من از شما سؤال بکنم: آیا این تحول پیچیده گستردهدامن و همهجانبه و ذواضلاع، بدون یک مدیریت منسجم امکانپذیر است؟

این همان چیزی است که ما چندین سال قبل از این، در همین حوزه علمیه با کسانی که بعضی امروز جزو مراجع معظم هستند و آنروز در جامعه مدرسین بودند، بعضی از دنیا رفتهاند - که رحمت و رضوان خدا بر آنها باد- مطرح کردیم و پذیرفتند. مدیریت و تدبیر حوزه به وسیله یک گروه متمرکزی که مورد تأیید مراجع و بزرگان باشند و در مسائل حوزه صاحبنظر باشند، یک چیز لازمی است، اجتنابناپذیر است؛ بدون این نمیشود. این کار پیچیده مهمِ همهجانبه، بدون یک مدیریت قوی امکانپذیر نیست.

(بیانات در دیدار طلاب و فضلا و اساتید حوزه علمیه قم؛ 29/7/1389)

▪ شورای عالی و مدیریت حوزه را نباید تضعیف کرد

بحمدالله از چند سال پیش به این طرف کارهای مهمی انجام گرفته. این مسئله مدیریت را خیلی باید جدی گرفت. مدیریت با این سازوکاری که مقرر شده است و وجود دارد، مدیریت متینی است، مدیریت قابل قبولی است، امضای مراجع پای این مدیریت هست.

شورای عالی و مدیریت حوزه را نباید تضعیف کرد؛ نباید خلاء ایجاد کرد؛ باید کارشان را بکنند. ممکن است کسی به یک چیزی، به یک حرفی، به یک اقدامی اعتراض داشته باشد؛ بسیار خب، اعتراض را میشود منتقل کرد، میشود اصلاح کرد. مراقب باشید مدیریت تضعیف نشود؛ همچنان که مراقب باشید جامعه مدرسین تضعیف نشود. نهادهای عمقی و ریشهدار حوزه را تضعیف نکنید. جامعه مدرسین چیز مغتنمی است، جامعه مدرسین فقط اشخاص نیست؛ این هیئت اجتماعیه است، این عنوان است که مستمر است؛ از چهل و چند سال قبل تا امروز در عرصههای مختلف و در میدانهای مختلف حضور داشته؛ آنرا باید حفظ کرد.

٭ ٭ ٭

(بیانات در دیدار جمعی از

اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم؛ 2/8/1389)

منبع: پایگاه اطلاعرسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیةاللهالعظمی خامنهای

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام