*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مدرسین 


گروه خبری: مدرسین  | تاریخ:1394/03/31 | ساعت:١٢:٣١ | شماره خبر:٣٦٢٩٣٢ |  


    در سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین تأکید شد؛سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین

حوزه درصدد تربيت متکلمين باشد

 سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان «مکتب اهل‌بیت و احیای مباحث کلامی» با پیام آیةالله‌العظمی‌ سبحانی و سخنرانی آیةالله‌العظمی‌ جوادی آملی و آیةالله‌ مقتدایی، 17 دی 1393 در سالن‌ همایش مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.  

  


سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان «مکتب اهلبیت و احیای مباحث کلامی» با پیام آیةاللهالعظمی سبحانی و سخنرانی آیةاللهالعظمی جوادی آملی و آیةالله مقتدایی، 17 دی 1393 در سالن همایش مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

آیات عظام جوادی آملی و سبحانی در سخنان و پیام خود بر لزوم اهتمام حوزه بر مباحث کلامی و بازیابی حیثیت علم کلام در حوزههای علمیه تأکید کردند و خواستار احیای آن شدند.

▪ حوزه باید درصدد تربیت متکلمین باشد

مفسر قرآن کریم گفتند: حوزه علمیه باید به علم کلام همانند سایر علوم، توجه ویژهای داشته باشد. ما باید درصدد تربیت متکلمین بزرگی در حوزههای علمیه و مدارس علمی خود باشیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیةالله جوادی آملی در سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشتند: از صدر اسلام علم کلام را از ما غارت کردند و علم کلام غارت شده نتوانست به فقه و اصول ما حیثیت بدهد و اجماع را در ردیف سنت آوردند و عقل نتوانست این تناقض را شناسایی کند. معظمله تصریح کردند: کلام آبروی حوزه را حفظ میکند و امام رضا بودند که با ورودشان کلام را در ایران احیا کردند و در طول دوران این مسیر ادامه پیدا کرد تا امروز به دست ما رسیده است و ما مؤظفیم نسبت به آن با جدیت بیشتری برخورد کنیم.

حضرت آیةالله جوادی آملی با اشاره به اهمیت احیا و توجه بیش از پیش به علم کلام در حوزههای علمیه، اظهار داشتند: امروز جوانان و جامعه ما به مشکلات فکری و عقیدتی مبتلا هستند که تنها با علم کلام میتوان آنها را درمان کرد. معظمله در ادامه خواستار نشر و گسترش بیشتر مسایل عقلی و کلامی در حوزههای علمیه شدند و اظهار داشتند: از بهترین کارهایی که امروز میتوان در حوزهها صورت داد، این است که با رهنمود مراجع و بزرگان حوزه، مسایل عقلی و کلامی بیش از پیش، تدریس و گسترش یابد. ایشان با بیان اینکه بهترین راه اثبات امامت در علم کلام تبیین و بیان میشود، گفتند: در فقه و اصول اگر مسایلی مطرح میشود، پشتوانه آن علم کلام است؛ بنابراین باید گروهی از افراد صاحب نفس تشکیل شود که به صورت جدی به علم کلام توجه کند.

حضرت آیةالله جوادی آملی، پدیده تکفیر را از مشکلات جدی جهان اسلام دانستند و گفتند: تعصب و جهالت، نمونهای مانند داعش را تربیت میکند و راه مبارزه با تعصب و جهالت، تقویت علوم عقلی مانند کلام است که باید در این حوزه فعالیت جدیتری صورت بگیرد. ایشان در پایان افزودند: علم کلام آن قدرت را دارد که عصمت معصومین را ثابت کند، عقل را پایین کشیده و از زنجیر آزاد کند تا بتواند بگوید امامت لازم است، امام  معصوم است، عصمت و امامت عهدالله و امرالله است، مردم از عصمت خبر ندارند و عصمت فقط مخصوص خاندان رسولالله است.

▪ اگـــــر متکــــــلمـــــان پاسخ نمیگفتنــــــد چیــــــزی از عقــــایـــــــد باقی نمیماند

حضرت آیةالله سبحانی هم در پیامی به سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، بر لزوم اهتمام به جایگاه علوم عقلی و کلام در حوزههای علمیه، تأکید کردند.

معظمله در پیام خود ضمن اشاره به تعریف علم کلام، به ضرورت آن اشاره کرده و گفتهاند: محققان، علم کلام را چنین تعریف کردهاند؛ «علم یقتدر معه علی اثبات العقائدالدینیه بایراد الحجج و دفعالشبهه» و از آنجا که در عقاید، ظن و تقلید فاقد ارزش است و هر فردی باید در حد توان، اصول عقاید خود را با دلیل اثبات کند، قهراً آموزش علم کلام به صورت یک ضرورت دینی، تجلی میکند و اگر علما و دانشمندان از روز نخست، باب استدلال در عقاید را به روی خود نگشوده و به شبهات و مشکلات ملحدان و کجاندیشان، پاسخ نگفته بودند، از عقاید اسلامی چیزی باقی نمیماند.

در ادامه پیام این مرجع تقلید آمده است: پس از آنکه مسلمانان، کشورهای متعددی را که دارای تمدن و مکتبهای کلامی و فلسفی بودند، گشودند، مکتب فلسفی و کلامی، آرا و افکار آنان به کشور اسلامی منتقل شد و در بسیاری از موارد، در تعارض بود.

اینجا بود که گروهی از اندیشمندان اسلامی در آغاز قرن دوم به تأسیس این علم پرداختند و توانستند در عین اثبات عقاید اسلامی از شبهات دیگران پاسخ بگویند. مذاکره مفضل بن عمر با امام صادق و همچنین مذاکره همکفران او با حضرتش، حاکی از آن است که فکر الحادی تا مدینه رسیده بود، حتی در کنار مرقد پیامبر اکرم مذاکره میشد. در چنین شرایط، امام صادق به املاء توحید مفضل پرداخت.

حضرت آیةالله سبحانی خاطرنشان کردند: مذاکره امام هشتم، عالم آل محمد حضرت رضا در مجلس مأمون با پیروان ادیان مخالف، حتی مادی و طبیعی تا چه رسد جبری و قدری، حاکی از آن است که محیط اسلامی با یک رشته افکار مخالف با مبانی اسلام روبرو شده و در چنین مورد بود که حضرتش با همگان به منطق قوی و نیرومند سخن گفت. بنابراین، کسانی که میگویند باید دفتر تعقل را بست و به همین ظواهر کتاب و سنت اکتفا کرد، از تاریخ تدوین این علم آگاهی کافی نداشته و لذا پیوسته بر تعقل و تفکر میتازند. اصولاً تعقل و تفکر یک خصیصه انسانی است که هرگز از آن جدا نمیشود و اگر ابعاد وجود انسانی را بررسی کنیم، تفکر و اندیشدن نیمی از شخصیت انسان را تشکیل میدهد و نیم دیگر، غرائز و احساسات اوست؛ بنابراین مبارزه با تعقل و تفکر، مبارزه با فطرت است.

در ادامه پیام استاد عالیقدر حوزه علمیه قم تصریح شده است: قرآن یک رشته مسایل فلسفی و کلامی را مطرح میکند و از این طریق ما را به اندیشیدن و برهانی فکر کردن دعوت میکند؛ اینک آیات سهگانه «أم خلقوا من غیر شیءٍ أم هم الخالقون»، جمله «أم خلقوا من غیر شیءٍ» ناظر به «معلول بلا علت» یا به تعبیر دیگر «مخلوق بدون خالق» است؛ جمله «أم هم الخالقون» ناظر بر بطلان دور است. قرآن در اثبات توحید و ابطال شرک از دقیقترین برهان سخن میگوید: «لو کان فیهما آلهةٌ إلا الله لفسدتا فسبحانالله رب العرش عما یصفون» و در آیه سوم به برهان دیگر اشاره میکند و میفرماید: «ما اتخذ الله من ولدٍ وما کان معه من إلهٍ إذًا لذهب کل إلهٍ بما خلق ولعلا بعضهم على بعضٍ سبحانالله عما یصفون».

حضرت آیةالله سبحانی در پایان یادآور شدهاند: امام صادق ما را به زمانشناسی دعوت کرده و فرمودهاند: «العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»؛ ما در زمانی زندگی میکنیم که اگر فکری در یکی از نقاط جهان تولید میشود، چند دقیقه دیگر در همه جهان منعکس میشود، آیا با وجود چنین ابزار، جا دارد که حوزه ما از توجه به علوم عقلی بهدور باشد؟! بنابراین، باید مسایل عقیدتی و فکری در همه سطوح تدریس شود و منزلت عالمان کلامی همسنگ عالمان فقه و اصول میباشد و کلام اسلامی بسان فقه و اصول به دو صورت (سطح و خارج) تدریس شود. به امید آن روز.

این مرجع تقلید در پایان پیام خود خاطرنشان کردهاند: مؤسسه امام صادق به سهم خود در این مدت 23 سال، گامهایی را در این راه برداشته و با مراجعه به مجله کلامی مؤسسه و در نظر گرفتن فارغالتحصیلان آن و پایاننامههای تدوین شده موقعیت و خدمتگزاری آن روشن میشود.

▪ مجمع عمومی جامعه مدرسین منادی وحدت است

نایبرئیس جامعه مدرسین گفت: با توجه به حضور و مرکزیت جامعه مدرسین در شهر قم و حضور اساتید و فراوانی اعضای جامعه، حوزه علمیه قم باید مصداق و شاخص وحدت در بین حوزههای علمیه سراسر کشور باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیةالله مرتضی مقتدایی هم در این نشست با بیان اینکه مجمع عمومی جامعه مدرسین منادی وحدت است، ادامه داد: امروز به برکت حضور مراجع معظم تقلید و منویات راهگشای مقام معظم رهبری، شوراهای هفت نفره در استانهای کشور با حضور علمای هر استان به ریاست نماینده ولیفقیه تشکیل شده است و با رویکردی منسجم اقدامات ارزشمندی را رقم زدهاند. این اقدام مبارک موجب یکپارچگی در سطح کشور شده و حوزه علمیه قم باید بهعنوان شاخص در این وحدت و انسجام ایفای نقش کند. ایشان در تعریف مجمع عمومی جامعه مدرسین، گفت: مجمع عمومی، تشکلی است که هیئترئیسه جامعه مدرسین در آن عضو هستند و آرای همه در این مجمع مساوی است و این تشکل باید وحدت را حفظ کرده و آن را گسترش دهد و از مباحث حاشیهای مانند مقابله با دیگران پرهیز نماید. دبیر شورایعالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود، خطاب به اساتید حوزه گفت: امروز تربیت طلبههای جوان با شما است و علما، فضلا و اساتید گرانقدر در این خصوص متعهدند که در تربیت سالم و صحیح یک طلبه جوان که خانوادهاش او را به امید اینکه برای آینده مرجع تقلید و ستون حوزه شود تحویل حوزه داده است، تلاش کنند. نایبرئیس جامعه مدرسین تصریح کرد: شما باید امروز طلبهای را پرورش دهید که در برابر هجمهها و شبهات متعدد پاسخگو باشد و بتواند پرچم اسلام را برافراشته نگه دارد و در این مسیر نباید از هیچ کوششی فروگذار کرد. نایبرئیس جامعه مدرسین در ادامه گفت: در جلسات مکرر جامعه مدرسین با مقام معظم رهبری، معظمله بارها از جامعه مدرسین خواستند در مسایل نظارتی کشور و در مباحث کلان ورود کنند. آیةالله مقتدایی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این دیدارها تأکید داشتند که همه امور را بر عهده دیگران نگذارید، جایی که احساس میکنید وزیر یا مسئولی دچار خطا و انحرافی شده، ورود پیدا کرده، از او دعوت کنید و توضیح بخواهید و اگر مجاب نشدید تشر بزنید.

▪ جامعه مدرسین علمدار حرکت تحول و تحقق مطالبات رهبری است

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: جامعه مدرسین علمدار حرکت تحول و محقق کننده مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه است. کار جامعه مدرسین و مجمع عمومی شعاری و تشریفاتی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجةالاسلام والمسلمین احمد فرخفال نیز در سومین نشست مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر نکته فوق، ضمن اشاره به فلسفه تشکیل مجمع عمومی جامعه مدرسین، اظهار داشت: در دو نشست قبل، برخی از اقدامات زیربنایی و ساختاری انجام شد بهطوریکه در جلسه نخست این مجمع ساختار مجمع و در جلسه دوم نیز با نظارت مستقیم اعضا و رئیس شورایعالی جامعه، هیئترئیسه از سوی اعضا انتخاب شد.

وی با اشاره به موضوع نشست سوم مجمع که «مکتب اهلبیت و احیای مباحث کلامی» است، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغههای مراجع معظم تقلید احیای مباحث کلامی و عقیدتی در حوزه است، در حال برنامهریزی هستیم که إنشاءالله از سال آینده مدیریت حوزه علمیه قم همانگونه که در باب تفسیر ورود پیدا کرد، برای درسهای کلام نیز برنامهریزی کرده و با کمک مراجع معظم و ارشادات ایشان وارد مباحث آموزشی در این خصوص شود.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه تاکنون از سوی هیئترئیسه 27 جلسه تشکیل و آییننامه تشکیل جلسات به تصویب رسیده است، بیان داشت: ایجاد کمیتههای یازدهگانه جهت تحقق مطالبات رهبر معظم انقلاب، مراجع معظم تقلید و شورایعالی جامعه مدرسین از خروجیها این جلسات بوده است.

رئیــــس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب از جامعه مدرسین، ایجاد بستری مناسب برای حضور اساتید سطوح عالی در این جامعه است، اظهار داشت: بخشی از اعضای جامعه مدرسین از مراجع فعلی هستند، بخشی از اعضای سابق نیز به سبب کهولت سن نمیتوانند زیاد در جلسات حضور داشته باشند که امیدواریم با پیوست مجمع عمومی بهعنوان بازوی مشورتی جامعه مدرسین، خلأ حضور برخی اعضا برطرف شود.

وی در پایان گفت: اعضای مجمع عمومی جامعه مدرسین با اضافه شدن یکصد عضو جدید، توسعه خواهد یافت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چهارشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٦
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام