*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مدرسین 


گروه خبری: مدرسین  | تاریخ:1394/03/31 | ساعت:١٢:١٦ | شماره خبر:٣٦٢٩٣٠ |  


    در چهارمین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین بررسی شدچهارمین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین

امام خمینی و رسالت اساتید در حوزه دین و بین‌الملل

 چهارمین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان «امام خمینی و رسالت اساتید در حوزه دین و بین‌الملل» با محوریت اندیشه‌های امام راحل در حوزه و با سخنرانی آیةالله‌العظمی‌ نوری همدانی و حضور آیات یزدی رئیس جامعه مدرسین، مقتدایی دبیر شورای عالی و حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، حجة‌الاسلام والمسلمین فرخ‌فال رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین و اساتید سطح عالی حوزه، دهم خرداد‌ماه 1394در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد. ....  

  


چهارمین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با عنوان «امام خمینی و رسالت اساتید در حوزه دین و بینالملل» با محوریت اندیشههای امام راحل در حوزه و با سخنرانی آیةاللهالعظمی نوری همدانی و حضور آیات یزدی رئیس جامعه مدرسین، مقتدایی دبیر شورای عالی و حسینی بوشهری مدیر حوزههای علمیه، حجةالاسلام والمسلمین فرخفال رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین و اساتید سطح عالی حوزه، دهم خردادماه 1394در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد.

▪ جامعه مدرسین قلب تپنده حوزه و نظام است

حضرت آیةالله نوری همدانی در این اجلاسیه با اشاره به وظیفه اجتماعی علمای دینی گفتند: امام راحل کعبه و مسجدالاقصی را میراث اصلی مسلمانان میدانستند، ولی امروز دشمن، کعبه را به آلسعود و مسجدالاقصی را به صهیونیستها داده است که این مصیبتی برای عالم اسلام است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید با اشاره به حدیث «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»، گفتند: امام راحل بیان میکنند که همه انسانها بنابر امکانات باید به وظایف خود عمل کنند؛ مسئولیتهای انسانی به چند عامل بستگی دارد که اولین آن زمان است.

معظمله بیان کردند: دومین عنصر مسئولیتآفرین، شغل و جایگاه انسان در اجتماع است که هرچه شغل انسان ارتقا مییابد مسئولیت انسان نیز بیشتر میشود.

ایشان افزودند: مسئولیت حوزوی شامل تعلیم و تربیت و مدیریت حوزه، مدیریت کامل دروس و... است؛ این مسئولیت که خداوند برای طلاب ایجاد کرده است بسیار مهم است بهخصوص تربیت فقها و حافظان علوم اهلبیت.

معظمله بیان کردند: در این میان فقیه، جایگاه خاصی در اسلام و اجتماع دارد؛ زیرا فقها دژهای اسلام هستند. در این زمینه روایات بسیاری در تکریم فقها ذکر شده است که افضل عبادت را تفقه در دین ذکر کرده است.

ایشان خطاب به اساتید حوزههای علمیه گفتند: خداوند این توفیق بزرگ را به شما داده است؛ شما وظیفه تربیت فقهایی را به عهده دارید که در جامعه اثرگذار هستند. فقیهی که یک سطر برای تحریم توتون و تنباکو نوشت و استعمار و استبداد را کوبید و ثابت کرد که این مملکت، مملکت امام زمان است و نشان داد که مردم چه میزان برای روحانیت احترام قائل هستند و این امر نشانگر اهمیت حوزه است.

حضرت آیةالله نوری همدانی بیان کردند: اساتید همانگونه که در انتقال مطالب علمی و فقهی کوشا هستند باید در زمینه رشد مباحث اخلاقی طلاب هم کوشا باشند و در ابتدا باید رفتار خود را به شکلی سوق دهند که برای شاگردان الگو باشند.

معظمله یکی دیگر از وظایف حوزویان را حمایت از نظام اسلامی بیان کردند و افزودند: ما حوزویان باید حامی این نظام باشیم؛ این نظام متولد و فرزند حوزه بوده و در دامان حوزه رشد کرده است و به همین خاطر باید از آن حمایت کنیم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به وظیفه اجتماعی طلاب، گفتند: در زمانی زندگی میکنیم که یک فقیه فرزانه و یک فریادگر مجاهد و قهرمان علم و قلم و بیان توانستند، مطالبی که در کتب و در حوزهها قرنها مورد توجه بود را به صحنه اجتماعی و زندگی بیاورند.

حضرت آیةالله نوری همدانی بیان کردند: امام راحل در این فضای تاریک و استکبار زده توانستند اسلام را به عرصه زندگی مردم بیاورند و در کل جهان تحول ایجاد کنند و امروز هم میبینیم که اندیشههای امام قلههای جهان را در مینورد و در دنیا بیدارگری ایجاد کرده است.

کتابی بهعنوان «ثورةالفقیه» با همکاری تعدادی از پژوهشگران سراسر جهان نوشته شده است که هر کدام از یک زاویه به کار ارزشمند امام نگریستهاند.

معظمله بیان کردند: امروز دشمن با اسلامهراسی و داعشپروری سعی کرده است با اسلام مبارزه کند و ما نیز باید سعی کنیم ستون فقرات این انقلاب را به دنیا معرفی کنیم.

این مرجع تقلید گفتند: شاخصهای انقلاب اسلامی، شامل مباحث مختلفی است که اولین آن «اعتقاد به اسلام ناب محمدی» است؛ دومین شاخصه انقلاب اسلامی «مردمیبودن» آن است که بر اساس خواست و علاقه مردم شکل گرفته است؛ ستون دین و اجتماع مسلمانان مردم هستند؛ امروز هم اگر اشاره شود میلیونها نفر به شوق شهادت میروند و این نشانگر مردمی بودن این انقلاب است.

حضرت آیةالله نوری همدانی بیان کردند: سومین شاخص انقلاب اسلامی «ولایت فقیه» است که قلب تپنده این نظام است؛ «داشتن قدرت جهادی و عزت جهادی» چهارمین شاخصه انقلاب اسلامی است که امروز انقلاب و کشور را بیمه کرده است.

ایشان افزودند: پنجمین شاخصه این انقلاب «ظلمستیزی» است و ششمین شاخصه «استکبارستیزی» است که برای همه این شاخصهها آیات و روایات بسیاری ذکر شده است.

معظمله بیان کردند: «عزتطلبی و عزتخواهی» هفتمین شاخصه این انقلاب است، زیرا این مکتب، مکتب شهادت و هیهات مناالذله است؛ هشتمین شاخص، «توأم بودن دین با سیاست» است؛ دین در همه ابعاد با سیاست توأم است.

ایشان گفتند: نهمین شاخصه این انقلاب «مسئله صهیونیسمستیزی» است؛ امام راحل کعبه و مسجدالاقصی را میراث اصلی ما میدانستند، ولی امروز دشمن کعبه را به آلسعود و مسجدالاقصی را به صهیونیستها داده است که این مصیبتی برای عالم اسلام است.

این مرجع تقلید بیان کردند: «نقش مهم علما»، دهمین شاخصه انقلاب اسلامی است؛ حضوری که امام صادق برای طلاب مدنظر قرار دادند که مرزهای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی را بهخوبی صیانت کنند.

ایشان خاطرنشان کردند: «توجه مخصوص به فقرا و علما» شاخصه یازدهم انقلاب اسلامی است و مسئولان ما باید این مسئله را مد نظر قرار دهند؛ امام راحل فرمودند که این مردم ولینعمت ما هستند و آنها بودند که انقلاب را به پیروزی رساندند.

حضرت آیةالله نوری همدانی اظهار کردند: «عدالت و تقوا و زمینهسازی ظهور» شاخصههای بعدی این انقلاب هستند؛ در جایجای کلمات امام راحل بر این مسئله تأکید شده است؛ اخبار مرتبط با قم در روایات ما در این رابطه بسیار زیاد است که علم و دین از قم به دنیا منتشر میشود و این شهر و علمای این شهر از زمینهسازان ظهور هستند.

ایشان گفتند: اهلبیت مژدههایی برای ما طلاب و اساتید بیان کردهاند که وظیفه ما را نیز بسیار سختتر کردهاند.

حضرت آیةالله نوری همدانی در پایان با تجلیل از خدمات آیةالله یزدی در طول انقلاب اسلامی، جامعه مدرسین حوزه را قلب تپنده حوزه و نظام دانستند.

▪ طلاب را نسبت به مسایل سیاسی نباید بیتفاوت کرد

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این اجلاسیه با بیان اینکه بیتفاوتی اساتید به مسایل سیاسی در روحیه شاگردان تأثیر میگذارد، بر لزوم رعایت سلوک اخلاقی توسط اساتید و انتقال آنها به طلاب تأکید کرد.

آیةالله یزدی گفت: اساتید حوزههای علمیه مباحث علمی را از طریق علوم فقه، کلام و حدیث به طلاب منتقل میکنند و این معارف از طریق طلاب به مردم منتقل میشود که بیانگر نقش مهم اساتید در جامعه است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رسالت اساتید در حیطه دین و بینالملل، تصریح کرد: وظایف اساتید حوزه به دو صورت انجام میپذیرد که بخش اول آن آموزش مستقیم میباشد. در این زمینه قواعد و زیربنا و مباحثی در علم وجود دارد که باید در مسایل مستحدثه توسط اساتید پاسخ داده شود که از آن جمله میتوان به مباحث مرتبط با ناباروری و یا جراحیهایی که مرتبط با پیوند اعضا و حتی روابط بینالملل جدید اشاره کرد.

آیةالله یزدی با توجه به رسالت اصلی حوزههای علمیه بیان کرد: در واقع در این حوزه باید به نیازهای امت اسلامی که میخواهند متدینانه زندگی کنند پاسخ داده شود که این کار اساتید حوزه است.

ایشان گفت: بخش دوم در حیطه مسئولیت اساتید، آموزش غیرمستقیم اساتید است که گاهی تأثیر آن بیشتر از آموزش مستقیم است؛ مثلاً اساتید یک دوره رسایل و مکاسب را تدریس میکنند و طلاب کلیات را فرا میگیرند، ولی یک چیزهایی نیز باید به طلاب یاد بدهند که تا آخرین لحظات زندگی طلاب، با آنها همراه خواهد بود که همان منش و رفتار اساتید است.

آیةالله یزدی افزود: اگر یک استاد دائمالذکر هم باشد، ولی به مسایل سیاسی بیتفاوت باشد، در روحیه شاگردان خود هم تأثیر میگذارد؛ قطعاً طلاب از منش استاد خود در حیطه فردی و گرایش بیرونی درس میگیرند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با توجه به الگو بودن اساتید حوزه اظهار کرد: کیفیت لباسپوشیدن اساتید در ذهن طلاب باقی میماند، چه برسد به روحیات و اخلاق؛ در حقیقت نوع سخن گفتن اساتید نیز در روح و جان طلاب تأثیر میگذارد؛ اساتید حتی باید لهجه خود را نیز به لهجه عام نزدیک کنند تا دیگران از نوع گویش او بیشتر بهره ببرند.

رئیس شورایعالی  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تعطیلات حوزه بیان کرد: تعطیلی به معنی این نیست که وقت ما به بطالت بگذرد؛ اگر تدریس و مباحثهای نیست، باید کاری را انجام دهیم که خروجی مثبتی داشته باشد.

ایشان با اشاره به اهمیت تبلیغ افزود: در ایام تبلیغی، طلاب باید در بین مردم باشند و مردم را کنار نزنند و آنها را به خدا نزدیک کنند؛ مردم را باید به رحمت خدا امیدوار کرد و البته در کنار تبشیر، انذار هم داشت.

رئیس مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: طلاب باید مسایل را متناسب با نیازهای مردم مطرح کنند و با زبان مردم صحبت کنند و از طرح مسایل اختلافی در غیر جلسات علمی پرهیز کنند؛ وحدت اسلامی این نیست که مذاهب همه یکی شوند، بلکه منظور این است که باید در مقابل دشمن اسلام که هیچ کدام از ما را قبول ندارد یکی شویم و یکی باشیم.

رئیس شورایعالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در ایام تعطیلات باید نظام، رهبری و انقلاب را که با هزینههای فراوان به دست ملت رسیده را ترویج و حمایت کرد.

▪ ارائه سه طرح جدید مجمع عمومی جامعه مدرسین

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: سه طرح «تهذیب»، «احیای علم کلام» و «طرح مدارک و مدارج علمی و عناوین روحانیت» به آیةالله یزدی رئیس شورایعالی جامعه مدسین ارائه خواهد شد که این طرحها در جلسات کمتیههای تخصصی مجمع عمومی جامعه مدرسین ارائه شدند.

حجةالاسلام والمسلمین احمد فرخفال با بیان مطلب فوق در این اجلاسیه اظهار داشت: با الهام گرفتن از رهنمودهای مراجع عظام تقلید، یازده کمیته بعد از سومین اجلاس مجمع عمومی جامعه مدرسین برگزار شد و هیچ کدام از این کمیتهها مسئولیت کار اجرایی نداشته و نخواهند داشت؛ بلکه این کمیتهها با بهرهگیری از کمیسیونهای مشابهی که در مجمع نمایندگان طلاب و معاونتهای مرکز مدیریت حوزههای علمیه فعالیت کردهاند، با استمداد از نظرات اساتید، وارد موضوعات خود شدند و در این پنج ماه، برکاتی خوبی را شاهد بودیم.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: سعی هم بر این بوده است که این کمیتهها از اعضای شورایعالی  جامعه مدرسین که اعضای سابق جامعه مدرسین هستند تشکیل شود و از مشورتهای این اساتید استفاده کنند.

وی افزود: هر کمیته هفت جلسه برگزار کردند و هر کدام از این کمیتهها برنامههای مختلفی را داشتند که گزارشهای کار خود را ارائه خواهند داد.

▪ پژوهشها و پایاننامههای طلاب ارتقا یابد

دبیر کمتیه ارتباطات و پژوهش مجمع عمومی جامعه مدرسین هم در این اجلاسیه با بیان اینکه عصر کنونی عصر ارتباطات و عصر کهکشان سایبری است، افزود: امروز توسعه دینی و فرهنگی رابطه تنگاتنگی با توسعه ارتباطات دارد؛ بر این اساس کمیته ارتباطات پنج جلسه برگزار کرد که شامل؛ ارتباط مستمر اساتید حوزه علمیه قم با مؤسسات علمی کشور، ایجاد زمینههای ارتباط حوزه علمیه قم و شخصیتهای علمی دنیای اسلام، ایجاد زمینههای ارتباط علمی بین علما اندیشمندان حوزوی و سازمانهای مردمنهاد و مراکز علمی دنیا، حضور جدی و فعال اساتید و صاحبنظران حوزوی در رسانهها و فضای مجازی، بوده است.

حجةالاسلام والمسلمین محمدی بیان کرد: در این کمیته طرحی جهت شرکت و ارتباط همه اساتید حوزوی در مجمع عمومی جامعه مدرسین مورد بحث واقع شد.

دبیر کمیته ارتباطات و پژوهش مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: کمیته پژوهش هم جلسات متعددی را برگزار کرده و طرحهای مختلفی را در عرصههای علمی در دستور کار دارد. بازنگری قوانین پایاننامههای حوزوی بهعنوان طرح اول در این کمیته آغاز و مراحل آن بررسی شده است؛ «بررسی نقاط ضعف و قوت پایاننامهها»، دوم، «علل ضعفها»، سوم «راهکارهایی برای ارتقای سطح پژوهشها»، چهارم، «بررسی مصوبات و پایاننامههای حوزوی» و... از دیگر فعالیتهایی بودند که در این کمیته به آنها پرداخته شده است.

وی خاطرنشان کرد: «فراگیر شدن پژوهش در تمامی سطوح حوزوی»، «برگزاری کارگاههای آموزش با موضوع آشنایی با روشهای نوین پژوهش با حفظ سنتهای اصیل حوزه»، «راهکارهایی در جهت علمی و تخصصیتر نمودن پایاننامهها» از جمله طرحهای تصویبی این کمیته بوده است.

▪ کرسیهای آزاد اندیشی کلام تشکیل میشود

حجةالاسلام والمسلمین علمالهدی دبیر کمتیه کلام و پاسخگویی به شبهات مجمع عمومی جامعه مدرسین نیز در این اجلاسیه گفت: با توجه به دغدغه رهبری، مراجع و بزرگان حوزه نسبت به شبهات عظیمی که در مباحث کلامی وجود دارد؛ لزوم تشکیل رشته تخصصی کلام در حوزه از مهمترین ملزومات حوزه است که همه علما روی آن تأکید دارند؛ در واقع باید کلام از یک درس جنبی در حوزه خارج شود. از اساتید هم خواسته شد که در مباحث کلامی بیشتر ورود کنند.

وی افزود: در حیطه متن درسی کلام نیز از مراجع عظام درخواست کردیم که متونی را به ما ارائه دهند؛ کرسیهای آزاد اندیشی نیز در این رابطه در حوزه بهزودی تشکیل خواهد شد.

▪ مباحث اخلاقی طلاب آسیبشناسی شود

حجةالاسلام والمسلمین تحریری دبیر کمیته اخلاق و تهذیب مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در این اجلاسیه گفت: این کمیته با حضور مدیران و مسئولان و اساتید جهت پیگیری مسایل اخلاقی در سطوح مختلف طلاب حوزههای علمیه چند جلسه را برگزار کرد که اولین مبحث مورد بحث در این جلسات «تحلیل جامعه از مقتضیات طلاب» بود و موارد بعدی شامل «آسیبهایی که ممکن است طلاب را درگیر خود کند»، «آثار فرهنگ اجتماعی بر رفتار طلاب»، «موانع رشد اخلاقی در میان طلاب» و «مقتضیات نهادینهشدن دروس اخلاق در حوزههای علمیه» و «توجه به کاستیهایی که در حوزه آموزش مباحث اخلاقی» بودند که در این جلسات مورد بررسی قرار گرفتند.

برپایه همین گزارش، دبیران کمیتههای مجمع عمومی جامعه مدرسین این اجلاسیه، در کمیتههای یازدهگانه این مجمع به تشریح عملکرد این کمیتهها پرداختند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چهارشنبه ٢٢ آذر ١٣٩٦
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام