*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مدرسین 


گروه خبری: مدرسین  | تاریخ:1394/03/31 | ساعت:١٠:٢٧ | شماره خبر:٣٦٢٩١١ |  


    مجمع عمومی جامعه مدرسين حوزه علميه قم

اساسنامه‌ مجمع عمومی جامعه مدرسين حوزه علميه قم

 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نهادی دیرپا، ارزشمند و تأثیرگذار است که در طول سالیان متمادی خدمات فراوانی را به منصه ظهور گذاشته است. تأسیس این نهاد حوزوی به زمان حضرت آیةالله‌العظمی بروجردی و ضرورت برخی اصلاحات در حوزه می‌رسد. ... 

  


بسماللهالرحمنالرحیم

الحمدلله ربالعالمین و صلیالله علی سیدنا محمد وآلهالطاهرین

سیما بقیةالله فیالارضین عجلاللهتعالیفرجهالشریف و لعنةالله علی اعدائهم اجمعین

مقدمه

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نهادی دیرپا، ارزشمند و تأثیرگذار است که در طول سالیان متمادی خدمات فراوانی را به منصه ظهور گذاشته است. تأسیس این نهاد حوزوی به زمان حضرت آیةاللهالعظمی بروجردی و ضرورت برخی اصلاحات در حوزه میرسد. به دنبال آن و در آغاز نهضت ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی نیز، جامعه مدرسین تأثیرگذاری کم نظیر خود را در پایهگذاری انقلاب بر اساس رهنمودهای امام خمینی نشان داد، همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصهها و ابعاد مختلف، تأثیرگذاری این شجره مبارکه چشمگیر و برجسته بوده است. نقش جامعه مدرسین و اساتید محترم حوزههای علمیه در پیشبرد اهداف نظام به ویژه نقش بیبدیل آن در تقویت حوزههای علمیه و تهذیب نفوس طلاب قابل توجه بوده است و نیز اهمیت این نقش در تبیین و به ثمر نشستن اهداف اسلام ناب که همواره مورد عنایت امام راحل عظیمالشأن بوده، بر کسی پوشیده نیست. با توجه به نقش و جایگاه تعیینکننده این نهاد مبارک حوزوی، ضرورت توسعه و تقویت آن، مورد توصیه و تأکید مراجع عظام تقلید بهویژه مقام معظم رهبری دامتبرکاتهم واقع شده و این مهم را مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای محترم جامعه مدرسین چنین بیان فرمودند: «مسئلهی توسعهی دائرهی تشکیلات جامعهی مدرسین، یک مسئله، مسئلهی ساماندهی اساتید سطح است. خیلی از این حرفهایی که گفته شد، برمیگردد به تأثیر اساتید سطح در حوزه که اینها عدهشان هم زیاد است؛ درسهای سطح، خیلی درسهای متعدد و زیادی است. برای ارتباط با جامعه مدرسین، یک فکری بکنید. جوری بشود که بتوانید اساتید سطح را با خودتان همراه کنید؛ تشکلی درست کنید که بتوانید اساتید سطح را به خودتان متصل کنید. شاید یکی از فرمولهای توسعهی تشکیلاتی و بسط تشکیلاتی جامعهی مدرسین میتواند همین باشد.»

لذا جهت توسعه و بسط تشکیلاتی جامعه مدرسین و استفاده از آرا و دیدگاههای اساتید ارجمند در تدبیر امور حوزهها، مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تشکیل میشود.

▪ فصل اول: کلیات

ماده 1: نام «مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم» که در این اساسنامه به اختصار «مجمع عمومی» خوانده میشود.

ماده 2: «مجمع عمومی» نهادی است حوزوی که به عنوان گستردهترین رکن جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اهداف ذیل تشکیل میگردد.

▪ فصل دوم: اهداف

ماده 3: اهداف:

الف) تبیین و گسترش اسلام ناب محمدی براساس قرآن و مکتب اهلبیت معصومین؛

ب) تبیین و دفاع از قرآن و عترت و ارزشهای اسلامی؛

ج)  تبیین مبانی نظام اسلامی و ولایت فقیه و حمایت و دفاع از آن؛

د) ایجاد زمینه مناسب برای تحول، رشد، بالندگی حوزههای علمیه و نظام روحانیت؛

هـ) تعمیق مسایل اخلاقی و ساده زیستی و تحکیم اصول تقوی در طلاب و فضلا از طرق مختلف؛

و) آماده ساختن طلاب و فضلا برای تحقیق و پژوهش و تبلیغ اسلام و دفاع در برابر شبهات.

▪ فصل سوم: تشکیلات

ماده 4: «مجمع عمومی»: مجمع متشکل از اساتید و مدرسین سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم است که بایستی واجد شرایط ذیل باشند:

الف) حداقل هفت سال سابقهی تدریس خارج یا سطح عالی درقم؛

٭ تبصره: مدرسینی که سابقه تدریس آنها مربوط به سایر مراکز حوزوی است و به قم منتقل شدهاند، یا کسانی که کمتر از 7 سال سابقه تدریس در قم دارند، با تشخیص شورای عالی جامعه مدرسین میتوانند به عضویت مجمع در آیند.

ب) رعایت تقوا و شئون روحانیت؛

ج) التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت فقیه؛

د) عدم عضویت و عدم اشتهار و وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی؛

هـ) آمادگی برای حضور و شرکت در جلسات رسمی مجمع عمومی و اهتمام به انجام وظایف محوله؛

٭ تبصره: احراز شرایط عضویت در مجمع عمومی توسط هیأت منتخب شورای عالی جامعه مدرسین صورت خواهد گرفت.

ماده 5: هیأت رئیسه مجمع عمومی متشکل از 9 نفر از اساتید برجسته سطح عالی یا خارج حوزه علمیه قم میباشند که صلاحیت آنان قبلاز عضویت در هیأت رئیسه مجمع عمومی باید به تأیید شورای عالی جامعه مدرسین برسد.

ماده 6: مدت عضویت در هیأت رئیسه 2 سال است و از طریق مجمع عمومی انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان از سوی مجمع عمومی بلامانع است.

٭ تبصره: رأیگیری در مورد انتخاب افراد هیأت رئیسه با ورقه و به صورت کتبی انجام میشود.

ماده7: در صورت استعفا یا وفات هریک از اعضای هیأت رئیسه، فرد دیگری از طریق مجمع عمومی جایگزین او خواهد شد.

ماده8: مجمع عمومی پساز تشکیل در اولین جلسه رسمی یک نفر را به عنوان رئیس، دو نفر به عنوان نایب رئیس اول و دوم، دو نفر به عنوان منشی اول و دوم، یک نفر به عنوان امین مالی و سه نفر دیگر به عنوان عضو هیأت رئیسه انتخاب میکند.

ماده 9: جلسات هیأت رئیسه با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت مییابد و مصوبات آن با رأی اکثریت حاضرین معتبر میباشد.

ماده 10: برگزاری اولین جلسه انتخاب اعضای هیأت رئیسه در اولین دوره توسط شورای عالی جامعه مدرسین صورت خواهد گرفت و در مورد سایر دورهها، آئیننامه مصوب مجمع، کیفیت آن را مشخص خواهد نمود.

ماده 11: هیأت رئیسه پساز تشکیل، موظف است آییننامهی داخلی خود را تدوین و به تأیید مجمع عمومی برساند.

▪ فصل چهارم: وظایف و اختیارات

ماده 12: وظایف و اختیارات مجمع عمومی:

الف) انتخاب اعضای هیأت رئیسه؛

ب) آسیبشناسی مسائل حوزه و ارائهی راهحلهای مناسب به شورای عالی جامعهی مدرسین و شورای عالی حوزههای علمیه و مدیریت حوزههای علمیه؛

ج) پیگیری منویات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید دامتبرکاتهم و ارائهی راهکارهای مناسب به شورای عالی جامعهی مدرسین؛

د) پیشنهاد افراد واجد صلاحیت عضویت در جامعه از طریق هیأت رئیسه به شورای عالی جامعه مدرسین، پساز درخواست شورای عالی جامعه مدرسین؛

 هـ) برگزاری جلسات مجمع عمومی هر سال در دو نوبت و بیشاز آن به درخواست دو سوم  اعضای هیأت رئیسه مجمع یا هیأت رئیسه شورای عالی جامعه مدرسین؛

٭ تبصره: تصمیمات مجمع عمومی با رأی اکثریت مطلق اعضا اتخاذ میشود، به استثنای مواردی که در این اساسنامه با رأی دو سوم آرا امکانپذیر است.

و) تعامل و همکاری با شورای عالی حوزههای علمیه و مرکز مدیریت حوزههای علمیه در جهت تحقق اهداف عالیه حوزه؛

ز) ارائه راهکارهای تحول و پیشرفت حوزههای علمیه به مجاری مربوطه؛

ح) تغییر و اصلاح اساسنامه که با دو سوم آراء مجمع و تصویب شورای عالی جامعه مدرسین صورت میگیرد؛

ط) استماع و اظهارنظر نسبت به عملکرد سالیانه هیأت رئیسه؛

ماده13: وظایف و اختیارات هیأت رئیسه:

الف) تنظیم دستور جلسات و اعلام آن به اعضای مجمع عمومی؛

ب) تنظیم آئیننامه اداره جلسات هیأت رئیسه مجمع؛

ج) برگزاری جلسات مجمع عمومی، و ارائهی گزارش فعالیتهای انجام شده؛

د) برگزاری جلسات هیأت رئیسه هر دوهفته یکبار؛

هـ) تشکیل کمیتههای تخصصی از اساتید در امور مختلف حوزهی علمیه شامل کمیته آموزش، کمیته پژوهش، کمیته تهذیب و اخلاق و کمیته تبلیغ و... و ارائه نتایج آن به مجمع عمومی جامعهی مدرسین؛

و) تهیه پیشنویس آئیننامه داخلی مجمع و ارائه به مجمع عمومی جهت تصویب؛

ز) پیشنهاد تغییر و اصلاح اساسنامه به مجمع عمومی؛

ح) تصویب برنامه و بودجه سالانه مجمع عمومی.

ماده14: وظایف و اختیارات رئیس مجمع عمومی

الف) اعلام دستور جلسات مجمع عمومی و هیأت رئیسه به اعضا؛

ب) اداره جلسات مجمع عمومی و هیأت رئیسه؛

ج) حضور در جلسات هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

د) تأیید و امضای صورت جلسات و پیگیری مصوبات مجمع عمومی و هیأت رئیسه؛

هـ) ارائه عملکرد سالیانه مجمع عمومی به شورای عالی جامعه مدرسین، پساز طرح و تصویب آن در هیأت رئیسه مجمع؛

و) افتتاح حساب بانکی و امضای چکها و سایر اسناد مالی؛

ز) تأیید و امضای کلیه مکاتبات رسمی.

ح) ابلاغ مصوبات و ارائه پیشنهادات حسب مورد، به مبادی ذیربط.

▪ فصل پنجم: سایر مقررات

ماده 15: اعضای شورای عالی جامعه مدرسین، عضو مجمع عمومی خواهند بود.

ماده 16: جامعه مدرسین میتواند نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه مجمع عمومی اقدام نماید.

ماده 17: انحلال مجمع عمومی با رأی دو سوم اعضای مجمع و تأیید شورای عالی جامعه مدرسین انجام میشود.

ماده 18: این اساسنامه در 18ماده و 4تبصره در تاریخ سیزدهم دیماه 1392 هجری شمسی برابر با اول ربیعالاول 1435 هجری قمری به تصویب شورای عالی جامعه مدرسین رسید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام