*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > افق پارسایی > افق پارسایی8 


گروه خبری: افق پارسایی8  | تاریخ:1394/02/02 | ساعت:١٢:٥٠ | شماره خبر:٣٦٠٤٤٩ |  


    علامه سيدجلال‌الدين آشتياني (ره)

قف يا محمد...

 علامه سيدجلال‌الدين آشتياني (ره): اين نمازي که ما مي‌خوانيم و توجه نداريم که اذکار رکوع و سجود و تشهد چه معنا دارد، اين عملِ نمازخوان، راه به جايي نمي‌برد! چه آن‌که فعل او صورت نماز است؛ نه معراج مؤمن است، نه ديگر آثار خاص نماز را دارد. اسم «عظيم» و ... 

  


علامه سيدجلال‌الدين آشتياني (ره):

اين نمازي که ما مي‌خوانيم و توجه نداريم که اذکار رکوع و سجود و تشهد چه معنا دارد، اين عملِ نمازخوان، راه به جايي نمي‌برد! چه آن‌که فعل او صورت نماز است؛ نه معراج مؤمن است، نه ديگر آثار خاص نماز را دارد. اسم «عظيم» و اسم «علي» از اسماي ذات است و رکوع و سجود وقتي ثمره مي‌بخشد که نمازخوان بالاخره عظمت و کبريا و علوّ حق را به اندازه‌اي که مظهر امکاني قدرت و توان مشاهده کبريا و عظمت حق را دارا است، به چشم قلب مشاهده نمايد:

«اللهم اني اسئلک برحمتک التي وسعت کل شيء و بقوتک التي قهرت بها کل شيء و خضع لها کل شيء و ذل لها کل شيء و بجبروتک التي لايقوم لها شيء»

قبلةالأولياء، حق را به عظمت و کبريا مشاهده مي‌کند و اثر آن‌را در سراسر عوالم امکان مي‌بيند و وجدان خود را بيان مي‌کند و از تجليات ذاتيه و اسمائيه و افعاليه، خبر مي‌دهد و سرِّ «و نفخ في​الصور فصعق من في​السموت و من في​الارض الا من شاءالله» و حقيقت «و لله ميراث السماوات والارض»، «کل شيء هالک الا وجهه»، «کل من عليها فان» و «و يبقي وجه ربک» را لمس مي‌کند و خود آن‌حضرت وجه باقي بعد از فناي اشيا است و شخص نفيس او مصداق «... إلّا ما شاءالله» است و قيامت به وجود او قائم است: «هو نبأٌ عظيمٌ و فلک نوح»... عبادات و ادعيه و اذکار، با شرايط خاص خود، وجود آدمي را دگرگون مي‌کند و نمازخوان واقعي در خود حبّ و عشق غيرقابل توصيف نسبت به مبدأ وجود و قبله قبيله ممکنات احساس مي‌کند و بعد از ادامه طاعات به صف محبان مي‌پيوندد و هر قدمي که به حق نزديک شود، حق قدم‌ها به او نزديک مي‌شود و حجب ظلماني و نوراني بين عبد خود را کنار مي‌زند.

از اين معنا، ارباب معرفت به «منازله» تعبير کرده‌اند؛ و مقام «قابَ قَوسَينِ أو أدني» نهايت سير معنوي آن‌جناب است که خطاب «قِف يا محمّد، أنّ ربّک يصلّي عليک» به آن ناظر است. اين صلاة را «صلاة الهي» گويند.

منبع: جلال حکمت و عرفان؛ به اهتمام محمدجواد صاحبي

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جمعه ٢٩ تير ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام