گروه خبری: افق پارسایی6  | تاریخ:1393/07/15 | ساعت:١٠:٤٩ | شماره خبر:٣٥١٧٦٠ |  


    ویژنامه افق پارسایی 6

سخن بزرگان

 انسان ناچار است از این عالم طبیعت به یک عالم دیگری عبور کند. اگر سرخود باشد، یک حیوانی است که از این عالم به عالم دیگر می‌رود؛ و اگر چنان‌چه به راه انبیا برود، انسانیتش کامل می‌شود و هرچه بیشتر اطاعت کند، بیشتر انسانیتش رشد می‌کند. تمام کوشش انبیا برای این بوده است که انسان را بسازند، تعدیل کنند؛ انسان طبیعی را مبدل کنند به یک انسان الهی. .. 

  


امام خمینی (ره):

انسان ناچار است از این عالم طبیعت به یک عالم دیگری عبور کند. اگر سرخود باشد، یک حیوانی است که از این عالم به عالم دیگر میرود؛ و اگر چنانچه به راه انبیا برود، انسانیتش کامل میشود و هرچه بیشتر اطاعت کند، بیشتر انسانیتش رشد میکند. تمام کوشش انبیا برای این بوده است که انسان را بسازند، تعدیل کنند؛ انسان طبیعی را مبدل کنند به یک انسان الهی.

صحیفه امام/9/11

.........................................................................................

علامه طباطبایی (ره):

تنها طریقـی که به هدف میرساند، همان طریقه معرفتالنفس است که نزدیکترین راهها نیز هست؛ و این راه، همان راه انقطاع و بریدن از غیر خدا و توجه کامل به خداوند سبحان و مشغول گشتن به شناخت نفس است.

کتاب بنده خاص

.........................................................................................

آیةاللهالعظمی بهاءالدینی:

اعتقاد به تقدیرات الهی، زمینههای خیری برای انسانها فراهم میکند. بسیاری از حوادث که اطراف ما اتفاق میافتد، موجب خیر و صلاح ماست، هرچند در ظاهر تلخ و ناگوار باشد. عمده این است که با حسن ظن به آن حوادث بنگریم. اگر حسن ظن به مصائب و بلاها داشته باشیم، خداوند خیری بیشتر و فراوانتر برایمان قرار میدهد، خیری که فکرش را نمیکنیم و باورش نداریم.

مجله گلبرگ/شماره 52

.........................................................................................

حضرت آیةالله سیدعبدالکریم کشمیری:

از مستحبات نماز این است که انسان قبل از نماز سر سجاده بنشیند؛ چرا که او زائر خداست. انسان برای این که موقع نماز متوجه باشد و از مشغولیات روزمره دور شود، مستحب است قبل از نماز کمی بنشیند و فکر کند که مقابل یک بینهایت، یک کریم، یک عزیز، یک غفور، یک رحیم، یک جواد، یک واحد، یک وتر، یک احد و یک صمد، دارد نماز میخواند.

عارف شیدا/82

.........................................................................................

آیةالله حق‌شناس:

در آخرالزمان، شیطان اول کاری که میکند عقیدهها را میبرد. لذا آن نیرویی که بتواند شما را در مقابل شیطان و نفس محافظت کند، محبت به پروردگار است.

 آن شیطانی که مسئول نماز شب است، از همه قویتر است در وسوسه کردن؛ اما نسبت به مخلصین، اسلحهاش کارگر نیست. مواظب آن شیطان باشید!

.........................................................................................

کتاب عالمان شهر اخلاق

شهید مطهری:

آخوند خراسانی 1200 شاگرد داشت که 500 نفر آنان مجتهد بودند. یکی از شاگردان جوانش آیةالله بروجردی بود. روزی این شاگرد جوان به حرف استاد اشکال کرد.

استاد گفت: یک بار دیگر بگو. آقای بروجردی حرف خود را تکرار کرد. استاد فهمید که حرف شاگرد درست است. سپس فرمود: الحمدلله که نمردم و از شاگرد خود استفاده کردم.

حماسه حسینی/1/298

.........................................................................................

عالم ربانی ملاحسینقلی همدانی:

با کوشش تمام از ابتدای بیدار شدنت از خواب، در همه لحظهها تا زمان خوابیدن، به مراقبت مشغول شو و در محضر مقدس الهی با ادب ملازم باش و بدان که تو با تمام جزءجزء و ذره ذره وجودت، اسیر قدرت خداوند هستی و احترام محضر شریف او را مراعات کن. او را چنان عبادت کن که گویی او را میبینی، پس اگر او را نمیبینی او حتماً تو را میبیند؛ و دائماً متوجه بزرگی او و حقارت خود؛ و بلندی او و پستی خود؛ و عزت او و ذلت خود؛ و بینیازی او و حاجتمندی خود؛ باش و از زشتی غافل بودنت از او، غافل مباش با اینکه او دائماً به تو توجه دارد؛ و در برابر او، چون بندهای ذلیل و ناتوان بایست.

تذکرةالمتقین/192

.........................................................................................

علامه طباطبایی:

 اکثر افرادی که موفق به نفی خواطر شده و توانستهاند ذهن خود را پاک و صاف نموده و از خواطر مصفا کنند و بالاخره سلطان معرفت بر آنها طلوع کرده، در یکی از این دو حال بوده است: اول در حین تلاوت قرآن مجید و التفات به خواننده آن؛ دوم از راه توسل به حضرت اباعبداللهالحسین (ع)؛ زیرا آنحضرت را برای رفع حجاب و موانع طریق، نسبت به سالکین راه خدا، عنایتی عظیم است.

نشریه خلق/شماره 30

.........................................................................................

آیةالله احمدی میانجی:

باید در عبادت، در مناجات و علو رتبه در تکاپو باشیم. سعی کنید در شبانهروز یک برنامه عبادی ثابتی داشته باشید. در این میدان مسابقه هر کسی برنده شود، اهل بهشت است.

حالا اگر کسی برنده نشد، چه میشود؟ حضرت میفرماید: «والغایة النار».

برگرفته از دروس اخلاق در حوزه

.........................................................................................

علامه حسنزاده آملی:

وقتی واردات انسان هرزه شد، صادرات او هم هرزه و پلید و کثیف میشود. یعنی قلم او هرزه و نوشتههایش زهرآگین خواهد شد. حضرت وصی، امیرالمؤمنین فرمود: عمل نبات است

و هیچ نبات از آب بینیاز نیست و آبها گوناگوناند. هر آبی که پاک است، آن نبات هم پاک و میوهاش شیرین خواهد بود؛ و هر آبی که پلید است، آن نبات هم پلید و میوه او تلخ است.

خود عمل، حاکی است که از چه آبی روییده شده است.

نشریه پرسمان/پیش شماره 2

.........................................................................................

علامه محمدباقر مجلسی:

اولیای خدا تداوم بر ذکر «یا حیّ یا قیّوم یا من لاالهالاانت» را تجربه کرده و نتیجه گرفتهاند. من نیز همین ذکر را تجربه نمودهام. لیکن ذکر من غالباً «یا اللّه» است... البته آنچه بسیار مهم است ذکر خدا با مراقبت کامل میباشد و سایر امور به پای ذکر نمیرسد. اگر این عمل تا مدت چهل شبانهروز ادامه یابد، درهایی از انوار حکمت و معرفت و محبت بر سالک گشوده میشود.

نشریه گنجینه/شماره 8

.........................................................................................

حضرت آیةالله کوهستانی:

دامادی انسان آن روزی است که انسان را پساز غسل آنهم با سدر و کافور و پوشاندن لباس سفید (کفن) ـ روی دست میگیرند و از هر طرف صدا میزنند «لاالهالاالله»؛ اگر آنروز خدای بزرگ به من اجازه دهد سر از تابوت بیرون میآورم و خطاب به مردم میگویم: مردم قدر «لاالهالاالله» را بدنید؛ ولی حیف که خدا چنین اجازهای را نمیدهد! ... انسان باید عادت به ذکر داشته باشد که در مواقع حساس مرگ و انتقال از این عالم بتواند طبق عادت همیشگی آن ذکر را بگوید.

بر قله پارسایی/121

.........................................................................................

حضرت آیةالله محمدتقی آملی:

برای رفع ظلمت، احتیاج به علمی دارید که ریشه ظلمت را قطع و قمع نماید؛ و باید که آن طاعت، سنخیت با آن ظلمت داشته باشد. مثلاً کسی که در طبعش صفت بخل است، برای رفع این خلق ناپاک، هرقدر نماز بخواند و روزه بگیرد و جهاد کند، کمترین اثری برایش مترتب نمیشود، بلکه به اداکردن خمس و زکات و انفاق در راه خدا و دستگیری از ضعفا و فقرا حاصل میشود، زیرا اینها سنخیت با آن دارد.

درسهای اخلاق آیةالله آملی/85

.........................................................................................

حضرت آیةالله میرزا جوادآقا ملکی تبریزی:

نفس خود را در مقام محاسبه قرار ده و ببین که آیا ایمانت به خدا و رسول و کتاب و حجج او و روز واپسین، افزوده شده است یا خیر؛ و اخلاق تو که ناشی از معارف مذکور است، چگونه است؛

و آیا بیم و امید و صبر و زهد و تجرّد برای ذکر خدا و فکری که تو را به اُنس با خدا مأنوس سازد و معرفتی که تو را به رضا و توکل و تسلیم و توحید برساند، فراهم شده است یا خیر؟

پاسدار اسلام/شماره 319

.........................................................................................

حضرت آیةالله شهید دستغیب:

«رحمت خدا»، به کسی داده میشود که از رحمت حق در وجودش ظهوری باشد؛ اگر رحمتی در خودت بود، سزاوار رحمت پروردگار میشوی؛ آنوقت بگو «یا رب ارحم» خدایا! رحمم کن.

اما اگر خدای نکرده رحم نداری، نه به زن و بچه، نه به مشتری، نه به یتیم و زیردستت، توقع کرم از خدا غلط است.

معارفی از قرآن/50

.........................................................................................

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

لیست اخبار >>