گروه خبری: افق پارسایی6  | تاریخ:1393/07/15 | ساعت:٠٩:١١ | شماره خبر:٣٥١٧٤٢ |  


    علامه محمدتقی جعفری

موانع سیر و سلوک از نگاه علامه محمدتقی جعفری

 ســـــالک در هیچ لحظه‌ای از لحظات حرکت خود، نباید احساس وصــــول یا امتیــــاز برتــــری کنــــــد،‌ اگر چنین آفتــــی گریبان سالک را بگیرد،‌ نه‌تنها از حرکت به مراحل بعد باز خواهد ماند،‌ بلکه نفس کمال‌جویی او به قهقرا خواهد رفت.  

  


1. ســـــالک در هیچ لحظهای از لحظات حرکت خود، نباید احساس وصــــول یا امتیــــاز برتــــری کنــــــد، اگر چنین آفتــــی گریبان سالک را بگیرد، نهتنها از حرکت به مراحل بعد باز خواهد ماند، بلکه نفس کمالجویی او به قهقرا خواهد رفت.

2. اشتغالات و علایق دنیوی مانند ثروتاندوزی، مقامجویی، شهرتطلبی و محبوبیتخواهی میان مردم، از امــــور تباهکننــــــده سیــــر و سلوکانــــــد، البته اگــــــر ثــــــروت و مقام وسیلهای جهت تنظیم حیات خود و دیگران باشد، نهتنها مانع ره کمال نخواهد بود، بلکه بهخاطر مشقتهایی که سالک در این مسیر تحمل میکند، عبادت تلقی خواهد شد.

3. اشباع حس خودخواهی به هر شکل و با هر وسیله مانع نیرومندی برای سیر و سلوک است. ادعای تزکیه نیز سد راه کمال است. برخی ادعای تزکیه را به عنوان بیان واقعیت، ناشی از خودخواهی نمیدانند، اما عرفای بزرگ این مطلب را نمیپذیرند، زیرا همه عظمتها و امتیازات سالک، از الطاف الهی است و استناد آنها به خود، نوعی شرک محسوب میشود.

4. شکــــوفاییها و روشناییهای خیرهکننده که در حالات عــــــرفانی برای ســــالک حاصــــل میشود، از دیگــــر موانع سیــــر و سلوک است. برخــــــی از اهل سلوک با بروز ایــــن حــــالات لــــذتبار، خــــود را گم میکنند و این حــــــالات را آخــــرین منــــزلگــــاه کمــــال تلقــــی میکننــــد، در حــــالی کــــه این حــــالات فقط برای تشویق و تحریک سالک جهت ادامه راه است.

5. به فعلیترسیــــــدن قــــــدرتهــــای شگفتانگــــــیز، نظــــیــــر اطلــــاع از دلهــــا، امــــــور مخــــفــــی، اخبــــار گــــــذشته و آینــــده، تصــــــرف در امــــــور مــــــادی و نفــــــوس، گــــــاه سالک را از کمــــــال بــــاز میدارد. ســــالک بــــــایــــد بدانــــــد که هــــدف وی وصــــول به حــــق است، نه تحقــــــق کــــــرامات، وصــــــول بــــه لقــــای الهــــــی بــــرتــــر و با عظمتتر از کشف و کرامات است.

6. حالت آرامش و آزادی مطلق و اشراف بر عالم هستی از عظمتهای شگفتانگیز روح است، که اگر سالک آ نرا از خود بداند، ممکن است از عظمت روح خود غفلت کرده، ادعای اناالحق کند.

7. احســــاس شکــــوفایی و ابتهاج روح، نشانه ورود به جاذبه الهی و تجلی صفات حق تعالی بر دل سالک است. سالک باید مراقب باشد که این احساس سد راه کمال او نشود.

منبع: در محضر عارفان

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

لیست اخبار >>