*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > فاطمیه1391 


گروه خبری: فاطمیه91  | تاریخ:1391/02/03 | ساعت:٠٩:٣٧ | شماره خبر:١٣٤٧٩٣ |  


    آیةالله‌العظمی میرزاجواد تبریزی آیةالله‌العظمی میرزاجواد تبریزی

آیا به سفارشات پیامبر عمل کردند؟

  رسول‌خدا(ص) (به اتفاق شیعه و سنّى) فرمودند: إنی تارک فیکم‌الثقلین ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی کتاب‌الله و عترتی أهل بیتی فإنهما لن یفترقا حتى یردا علی‌الحوض؛ وسائل الشیعه/27/33 یعنى من دو چیز گران‌بها و سنگین را در میان شما به یادگار مى‌گذارم، قرآن و عترتم (ع) که این‌دو هیچ گاه جدا نخواهند شد تا در روز قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.  

  


 رسولخدا(ص) (به اتفاق شیعه و سنّى) فرمودند: إنی تارک فیکمالثقلین ما إن تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی کتابالله و عترتی أهل بیتی فإنهما لن یفترقا حتى یردا علیالحوض؛ وسائل الشیعه/27/33 یعنى من دو چیز گرانبها و سنگین را در میان شما به یادگار مىگذارم، قرآن و عترتم (علیهم السلام) که ایندو هیچ گاه جدا نخواهند شد تا در روز قیامت کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

یکى از ادله قاطع شیعه که در آن هیچ خدشهاى نیست و اگر کسى بصیرتى داشته باشد، امکان جهل و نادیدهگرفتن آنرا ندارد، هجوم به خانه صدیقه شهیده، حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) است.

حضرت (فاطمه زهرا(علیها السلام)) مقام و منزلت رفیعى نزد خدا دارد... و رسول خدا(ص) سفارشات زیادى در مورد دخترشان فرمودهاند. این دختر عزیز بعد از ۷۵ یا ۹۵ روز، بعد از رحلت پدر به شهادت رسید، حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در شب، غسلش دادند و سپس در همان شب دفنش نمودند. به راستى چرا چنین شد؟

آیه مودّت است که خداوند فرمود: «قل لا أسألکم علیه أجراً الاالمودة فیالقربى» (۳۶) اکثر علمای اهلسنّت معترفاند که منظور این آیه، اهلبیت پیامبر(ص) است. از جمله: حاکم در مستدرک، ج۳، ص۱۷۲؛ هیثمى در مجمعالزواید، ج۷، ص۱۰۳ و ج۹، ص۱۶۸؛ عمدةالقارى، ج۱۶، ص۷۱؛ تثبیتالامامة، ص۲۸؛ المعجمالکبیر، ج۳، ص۴۷ و... .

به طور حتم، قدر متیقن آن فاطمه زهرا(علیها السلام) است، پس چه شد که آنحضرت را شبانه دفن کردند و قبرش مخفى است؟!

این حادثه، نشانه و حجتى است برهمه، که بر اساس حکمت انجام شد. 

 چرا حضرت زهرا(علیها السلام) این گونه وصیت کردند؟

آن مظلومه، چنین وصیّت کرد (مرا شبانه دفن کنید و قبر مرا به کسى اعلام ننمایید) و مولىالموالى، امیرالمؤمنین على(علیه السلام) به آن وصیّت عمل کرد. «أوصت فاطمة أن لا یعلم إذا ماتت... لا یصلیا علیها قال فدفنها علیّ(علیه السلام) لیلاً و لم یعلمهما بذلک.» بحار/43/182 آنگاه که امیرمؤمنان فاطمه، آن بضعه اشرف کائنات را در شب با چشمى گریان و غمى گران دفن نمود؛ و این کار به دلیل اقامه حجت بر نسلهاى آینده بود تا در اینباره فکر کنند که چرا قبر آن حضرت(علیها السلام) مخفى است؟!  

 آیا فاطمه صدیقه(علیها السلام) شهیده است؟

مرحوم کلینى فقط با سه واسطه از امام هفتم موسىبن جعفر(علیه السلام) به روایت صحیحه روایت مىکند به این ترتیب که از محمدبن یحیىالعطّار از عمرکىبن علىالبوفکى از علىبن جعفر برادر امام(علیه السلام) از امام موسىبن جعفر(علیه السلام) روایت مىکند که امام(علیه السلام) فرمودند: «إن فاطمة (علیهاالسلام) صدیقة شهیدة». کافی/1/458 «فاطمه(علیها السلام)، صدیقه شهیده است»؛ یعنى هم راستگوست و در آنچه مىگوید شک و شبهه اى نیست و هم شهیده راه حق است.

روایتى را که مرحوم کلینى در همین صفحه در حدیث ۳ آورده است ملاحظه کنید که در آن آمده است: مولانا امیرالمؤمنین(علیه السلام) هنگام دفن فاطمه زهرا(علیها السلام) صورت خود را به سمت قبر رسولخدا(ص) نموده و عرضه داشت: «یا رسولالله عن صفیتک صبری»؛ یعنى صبر و طاقتم در این مصیبت کم شده است.

علىبن ابىطالب(علیه السلام) که در جنگها و صحنههاى مختلف بیست و پنج سال صبر کرد، اما در فقدان فاطمه(علیها السلام) مىگوید: «یا رسولالله عن صفیتک صبری... و ستنبئک ابنتک بتظافر أمتک على هضمها». کافی/1/458

«هضم» را به «ظلم» تفسیر کردهاند، درحالىکه هضم در اصل به معناى نقص است؛ یعنى وقتى چیزى را از کسى مىگیرند، این کار نسبت به او ظلم است، و گاهى هم نقص بر حق کسى مىشود مانند«غصب فدک». در این روایات، هضم، نقص بر خود آن حضرت است «هضمها» نه هضم و نقص حق! وقتى این جمله را ضمیمه کنیم به فرموده فرزندش موسىبن جعفر(علیه السلام) که فرمود: إن فاطمة(علیها السلام) صدیقة شهیدة، نتیجه چه خواهد بود؟! یعنى فاطمه زهرا(علیها السلام) را شهید کردند و بر او نقصى وارد کردند و آن نقص موجب شهادت آن حضرت شد.

... با این دلایل واضح انکار شهادت حضرت زهرا(علیها السلام) انکار قول امام موسىبن جعفر(علیه السلام) است.  آگاه و هشیار باشید و دیگران را هم بیدار کنید! مصیبت آن حضرت را یادآور شوید، چون دوستان اهلبیت(علیهم السلام) اینگونهاند که، «با حزن آنها محزون مىشوند و با شادى آنها شاد مىگردند».

منبع: پایگاه اطلاعرسانی دفتر آیةالله العظمی تبریزی

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





سه شنبه ٣٠ مرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام