*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان ( چاپ دوم) 


گروه خبری: بهجت عارفان  | تاریخ:1394/08/18 | ساعت:١٣:٥٢ | شماره خبر:٣٦٨١٤٨ |  


    مهدویت از منظر یاور صاحب‌الزمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آیةالله‌العظمی بهجت قدس‌سره

به فکر حضرت مهدى علیه‌السلام نیستیم!

 مهم‌تر از دعا براى تعجیل فرج حضرت مهدى عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ، دعا براى بقاى ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او مى‌باشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیاى چند روزه فانى است؛ اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدى از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنّم است، لذا حضرت امیر علیه‌السلام در لیلةُالمبیت از رسول اکرم؟ص؟ مى‌پرسد: «أفى سلامة من دینى؟»، آیا دین من سالم خواهد بود؟ یعنى از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را که از خود شهادت بالاتر است، از آن حضرت سؤال مى‌کند. ...  

  


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

▪ مهمتر از دعا براى تعجیل فرج

مهمتر از دعا براى تعجیل فرج حضرت مهدى عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ، دعا براى بقاى ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار آن حضرت تا ظهور او مىباشد؛ زیرا مردن، تنها قطع حیاتِ دنیاى چند روزه فانى است؛ اما بیرون رفتن از عقیده صحیح، موجب هلاکت ابدى از حیات جاوید آخرت و خلود در جهنّم است، لذا حضرت امیر علیه‌السلام در لیلةُالمبیت از رسول اکرم؟ص؟ مىپرسد: «أفى سلامة من دینى؟»، آیا دین من سالم خواهد بود؟ یعنى از استقامت در دین و ثبات ایمان و عقیده تا مرز شهادت را که از خود شهادت بالاتر است، از آن حضرت سؤال مىکند.

این دعا خیلى عالى است که دستور داده شده است در زمان غیبت خوانده شود، که: «یا الله یا رحمان یا رحیم، یا مقلبالقلوب، ثبت قلبى على دینک.»، بحارالانوار/52/148؛ اى خدا، اى رحمت گستر، اى مهربان، اى گرداننده دلها، دل مرا بر دینت ثابت و استوار بدار.

▪ ضرورت توبه از گناهان

با توبه از گناهان، خود را براى ظهور حضرت حجّت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف آماده کنیم. اگر ظهور حضرت حجّت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف نزدیک باشد، باید هر کس خود را براى آن روز مهیّا سازد، از جمله اینکه از گناهان توبه کند. همین توبه باعث مىشود که این همه بلاهایى که بر سر شیعه آمده است، که واقعاً بىسابقه است، و بلاهاى دیگرى که تا قبل از ظهور آن حضرت مىآید، از سر شیعه رفع و دفع گردد.

▪ حضرت حجّت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از ما التماس دعا دارد!

همه براى برآورده شدن حاجت شخصى خود به مسجد جمکران مىروند، و نمىدانند که خود آن حضرت چه التماس دعایى از آنها دارد که براى تعجیل فرج او دعا کنند! چنانکه به آن آقا، شیخ ابراهیم حایرى رحمة‌الله‌علیه در حال اعتکاف در مسجد کوفه فرموده بود: اینها که به اینجا آمدهاند، دوستان خوب ما هستند، و هر کدام حاجتى دارند: خانه، زن، فرزند، مال، اداى دین؛ ولى هیچکس در فکر من نیست!

آرى، او هزار سال است که زندانى است، لذا هر کس که براى حاجتى به مکان مقدّسى مانند مسجد جمکران مىرود، باید که اعظم حاجت نزد آن واسطه فیض، یعنى فرج خود آنحضرت را از خدا بخواهد.

▪ کسانى منتظر فرج هستند که...

هر دقیقهاى که مىگذرد جایگزین و عوض ندارد، از دست رفته و گذشته است و دیگر برنمىگردد. اى کاش اگر خانه و درِ خانه را نمىدانیم، کوچه را مىدانستیم!

حاج محمدعلى فشندى رحمة‌الله‌علیه هنگام تشرّف به محضر حضرت صاحب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف عرض مىکند: مردم دعاى توسل مىخوانند و در انتظار شما هستند و شما را مىخواهند، و دوستان شما ناراحتاند. حضرت مىفرماید: «دوستان ما ناراحت نیستند!»

اى کاش مىنشستیم و درباره اینکه حضرت غایب علیه‌السلام چه وقت ظهور مىکند، باهم گفتوگو مىکردیم، تا حداقل از منتظرین فرج باشیم. اشخاصى را مىخواهند که تنها براى آنحضرت باشند. کسانى منتظر فرج هستند که براى خدا و در راه خدا منتظر آنحضرت باشند، نه براى برآوردن حاجات شخصى خود. چرا ما حداقل مانند نصارى که در مواقع تحیّر با انجیل ارتباط دارند، با آن حضرت ارتباط برقرار نمىکنیم؟!

▪ ما امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را خانهنشین کردهایم!

عِرق ایمانى ما کجا و منزلت ایمانى امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف کجا؟! اگر ما در نزد او کافر به حساب نیاییم، چرا دستش را بستهایم و خانهنشینش کردهایم و اجازه نمىدهیم خود را نشان دهد؟! آن آقا گفت: چرا براى تعجیل فرج دعا مىکنید؟ آیا مىخواهید بیاید و او را هم بکشید؟! براى اینکه مزاحم خط و مرام و... شما خواهد بود. آنانکه سایر ائمه علیهم‌السلام را کشتند دیوانه که نبودند، بلکه سبب آن بىدینى بود، آیا الان دیگر آنطور نیست؟!

▪ اهمیت دعا براى تعجیل فرج

مداحى که حال خوبى هم دارد، به خدمت صاحبالامر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف رسیده و آن حضرت به او فرموده است: «بعد از صلوات بر محمد وآل محمد علیهم‌السلام گفته شود: وعجل فرجهم.»

البته معلوم است که دعا کردن براى فرج مطلوب است. اگر ما براى تعجیل فرج دعا نکنیم، یا در دعا کردن جدى نباشیم، یا آثار جدیت در ما نباشد، به ضرر دنیاى ما هم خواهد بود، چه رسد به آخرت؛ و از شروط استجابت دعا، توبه از معاصى است.

خلاصه اینکه: اگر در دعا کردن براى فرج قاصر باشیم، یا در آن تساهل و تکاسل و سهلانگارى و سستى کنیم و این مطلب را جداً نخواهیم، در حقیقت دنیا، دنیایى نخواهند داشت؛ چنانکه مىبینیم کفار، آنها را مالالمصالحه خود و متعدد و متفرق کردهاند و هرکدام از آنها که مخالف منافع آنها است، دیگران را به جان او مىاندازند و خودشان کنار مىنشینند، و سرانجام هر طرف پیروز شد، به سود کفار خواهد بود.

▪ زمان ظهور، زمان دارایى محض است

زمان ظهور، زمان دارایى محض است. در روایت است: «تظهر الأرض کنوزها»، بحارالانوار/52/337؛ زمین، گنجهایش را آشکار مىسازد.

احتمال دارد معادن را هم شامل بشود، نه تنها آنچه مردم در زیر زمین پنهان کردهاند. گنجهاى زیر زمین از عجایب است. معادن و گنجهایى که هنوز کشف نشده، همگى در زمان ظهور حضرت صاحبالامر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ظاهر مىشود.

▪ نحوه دعا کردن براى فرج و شرایط و موانع آن

دوستان آنحضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باید دو مطلب مهم را رعایت کنند:

یکى اینکه، در شداید براى فرج دعا کنند، که خود همین مژدهاى است براى اینکه شداید به فرج متصل است.

دیگر اینکه، دعا کنند که ظهور آنحضرت براى اهل ایمان، همراه با عافیت باشد، و تا وقت ظهور با وجود بلاها و شداید، ثابتقدم و استوار در دین و عامل به تکلیف باشند؛ زیرا ما هیچ ندیده و نخوانده بودیم که بین برادرها، هشت سال جنگ ادامه پیدا کند، آنهم چه جنگى! بر سرشان در خانهها آتش، بمب و موشک ببارد حتى براى آنها که به جنگ نرفته و در جبهه حاضر نشدهاند. خدا کند ظهور آنحضرت زود و قریب، و با عافیت اهل ایمان همراه باشد!

«واجعل لنا فى ذلک الخیرة والعافیة»، مشابه این جمله در دعاى روز غدیر آمده است.

خدایا! این [ظهور] را براى ما مایه خیر و عافیت بگردان.

زیرا ما ایمان میثم تمار، یکى از شیعیان و خواص حضرت على علیه‌السلام که در راه آن حضرت به دار آویخته شد و دست و پا و زبان او را قطع نمودند، را نداریم که هرچه بلا شدیدتر مىشد، ایمانش قوىتر مىشد. با ضعف ایمانى که ما داریم، از کجا مىدانیم که در بلاها و ابتلائات و شداید ثابتقدم خواهیم ماند؟ از کجا مىدانیم قلباً هم از دین خارج نخواهیم شد؟ براى بسیارى از مردم، در اثر سختىها و مشکلات و بلاها، تردید و شک حاصل مىشود، و توقع دارند که مثلاً الان باید وقت ظهور آنحضرت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف باشد و چرا ظاهر نمىگردد و... .

▪ او هم منتظر امر خداست

حضرت علیه‌السلام از ما مىخواهد که اعتکاف و توسل و دعایمان براى خصوص فرج و ظهور آن حضرت واقع شود، ولى ما به او خطاب مىکنیم که: «عالم ز دست رفت، تو پا در رکاب کن.» و یا اینکه مىگوییم: «اى یوسف زهرا، بیا!» غافل از اینکه او هم از خدا مىخواهد که بیاید. مگر آمدن او به دست اوست که از او مىخواهیم از زندان بیرون بیاید؟! بلکه همه باید از خدا بخواهیم تا اذن دهد او ظهور نماید. خود او هم منتظر امر خدا و الهامات خدا است، تا ظهور کند و خود را معرفى کند، و از غریبى و درماندگى نجات یابد؛ زیرا گرفتارى او، گرفتارى همه بشر، و نجات و فرج او، نجات همه و فرج براى همه است.

▪ آیا حضرت حجت عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از دوستانش غافل است؟!

آیا حضرت صاحب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف که از دست دشمنها در پشت پرده غیبت است، از دوستانش هم غافل است که هرچه بر سرشان آمد، آمد؟ این خیالها از ضعف ایمان است. آیا مىشود که حضرت حجت، حقانیت مذهب را تقویت و تأیید نکند؟! خدا مىداند آنحضرت تا بهحال چه کرده و چه مىکند! چهقدر فرق است بین کسى که او را «عین‌‌الله الناظرة»، (چشم بیناى خدا)، و این مجلس ما را در محضر او مىداند، و یقین دارد که حدود و اندازه همه کلمات و... نزد آنحضرت از واضحات است، و کسى که چنین فکر نمىکند!

▪ انتظار فرج و تحصیل مقدمات آن

ما باید انتظار فرج حضرت غایب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف را داشته باشیم، و فرجش را فرج عموم بدانیم، و در هر وقت و هرحال باید منتظر باشیم، ولى آیا مىشود انتظار فرج آن حضرت را داشته باشیم، بدون مقدمات و تحمل ابتلائاتى که براى اهل ایمان پیش مىآید؟! با اینحال، چه اشکالى دارد که تعجیل فرج آنحضرت را با عافیت بخواهیم، یعنى اینکه بخواهیم بیشاز این بلاها که تا به حال بر سر مؤمنین آمده، بلاى دیگرى نبینند؟! زیرا در روایت آمده است: وقتى سفیانى خروج مىکند، هر کس نام على، فاطمه، حسن و یا حسین را دارد مىکشد. پساز اینکه عدهاى کشته مىشوند، بقیه مىگویند: پدران و مادران ما گناه کردهاند و این اسمها را بر ما گذاشتهاند، ما چه تقصیر داریم؟! در اینجا سفیانى تفضل مىکند! و به افراد خود دستور مىدهد از کشتن صاحب بعضى از نامها خوددارى کنند، ولى صاحب بعضى از نامها را بکشند! چنان که زمانى یهودىها اگر مىدیدند صاحب شناسنامه، شیعى است، فوراً او را مىکشتند، الان هم منتظر دستورند!

در هرحال، باید منتظر فرج باشیم ولى با مقدمات آن؛ ولى مىدانیم که ضعیفیم و طاقت ابتلائات سخت را نداریم. لذا از خدا بخواهیم که شیعه بعد از این دیگر به ابتلائات بیشتر، مبتلا نشود. و اهمّ مقدمات انتظار فرج را که توبه و طهارت از گناهان است، تحصیل کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ٠١ مرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام