*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان ( چاپ دوم) 


گروه خبری: بهجت عارفان  | تاریخ:1394/08/18 | ساعت:١٣:٣٨ | شماره خبر:٣٦٨١٤٥ |  


    آیة‌الله مصباح یزدى (مرجع عالى‌قدر جهان تشیع در نگاه شاگردان و ارادتمندان/4) آیةالله‌العظمی بهجت قدس‌سره

تكیه كلام آیةالله‌العظمى بهجت قدس‌سره به شریعت عمل کنیم، آنچه لازم باشد خدا می‌فهماند

 چیزى که در زندگى ایشان کاملاً بیّن بود و هر کس اندکى با ایشان معاشرت پیدا مى‌کرد، یا از فرمایشات ایشان استفاده مى‌کرد، متوجه مى‌شد که تمام سخنان و رفتارشان روى محور تقرب به خداى متعال متمرکز بود و معتقد بودند که کمال حقیقى براى انسان جز در سایه اطاعت خدا و عمل به دستورات شریعت حاصل نمى‌شود. تکیه کلام ایشان، انجام واجبات و ترک محرمات بود. هم‌چنین تکیه کلام ایشان در مسایل اخلاقى و معنوى، مسلمات شریعت بود. بارها تأکید مى‌کردند که اگر ما آن‌چه از شریعت مى‌دانیم عمل کنیم، خدا آن‌چه لازم باشد به ما خواهد فهماند، لزومى ندارد که دنبال یک اسرارى که خیلى مجهول هست یا عده معدودى مى‌دانند بگردیم. ...  

  


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

عنایت و توجه خاص امام راحل به آیةاللهالعظمى بهجت قدس‌سره

مرحوم آیةالله مشکینى قدس‌سره زمانى که رئیس مجلس خبرگان بودند، مىفرمودند: ما بارها از حضرت امام راجع به مسایل اخلاقى سؤال کردیم که به کى مراجعه کنیم؟ ایشان مىفرمودند: «به آقاى بهجت مراجعه کنید». عرض مىکردیم ایشان نمىپذیرند و ابا دارند از اینکه مثلاً به این عنوان شناخته و مطرح بشوند. باز امام مىفرمودند: «به ایشان مراجعه کنید، اصرار کنید.» کس دیگرى را ایشان به این عنوان معرفى نکردند. بنده هم از مرحوم آقامصطفى قدس‌سره شنیدم که حضرت امام قدس‌سره نظر خاصى به آقاى بهجت داشتند و گاهى براى بعضى حاجات و مشکلات به ایشان ارجاع مىدادند. مرحوم آقا مصطفى راجع به مقامات معنوى ایشان نقل مىکردند که امام معتقدند «آقاى بهجت مقامات عالیه معنوى دارند»؛ و حتى در ذهنم هست، این تعبیر را کردند که «ایشان موت اختیارى دارد».

ویژگى منحصر بهفرد آیةاللهالعظمى بهجت قدس‌سره

چیزى که در زندگى ایشان کاملاً بیّن بود و هر کس اندکى با ایشان معاشرت پیدا مىکرد، یا از فرمایشات ایشان استفاده مىکرد، متوجه مىشد که تمام سخنان و رفتارشان روى محور تقرب به خداى متعال متمرکز بود و معتقد بودند که کمال حقیقى براى انسان جز در سایه اطاعت خدا و عمل به دستورات شریعت حاصل نمىشود. تکیه کلام ایشان، انجام واجبات و ترک محرمات بود. همچنین تکیه کلام ایشان در مسایل اخلاقى و معنوى، مسلمات شریعت بود. بارها تأکید مىکردند که اگر ما آنچه از شریعت مىدانیم عمل کنیم، خدا آنچه لازم باشد به ما خواهد فهماند، لزومى ندارد که دنبال یک اسرارى که خیلى مجهول هست یا عده معدودى مىدانند بگردیم. مىفرمودند چیزى که در شریعت به آن تأکید شده، آیات قرآن و روایات است؛ لذا آن راه تقرب به خدا، مهمتر و مؤثرتر است. ما براى اهمیت رفتارهایمان باید ببینیم خدا و پیغمبر اکرم؟ص؟ به چه مطلبى بیشتر اهمیت دادند. این باورکردنى نیست که یک راهى براى تقرب به خدا باشد و آن را خدا اختصاص داده باشد به یک اشخاص خاصى به صورت یک سرّ، که فقط براى افراد خاصى باشد. خداى متعال از همه بیشتر علاقه دارد که مردم به او نزدیک بشوند، اصل دستگاه نبوت و انبیا و ائمه را براى این قرار داده که هرچه بیشتر مردم او را بشناسند به او نزدیک بشوند به او راه پیدا کنند، آنوقت چطور ممکن است مهمترین راه را از مردم مخفى کند؟! این معقول نیست. حتماً آن چیزهایى که در شرع بیشتر به آن اهمیت داده شده آنها مقربیتش بیشتر است؛ آن چیزهایى که بیشتر نهى شده و تأکید شده معلوم مىشود که آنها انسان را از خدا دور مىکند.

اهمیت نماز و توسل به اهلبیت علیهم‌السلام

در بین مقولههاى دینى و عبادى، به اصل نماز و توسل به اولیاى خدا مخصوصاً توسل به حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و وجود مقدس حضرت ولىعصر ارواحنافداه را به صورتهاى مختلف تأکید مىکردند و مىفرمودند: براى نزدیکشدن به خدا راه کوتاه و میانبرى است که با خواستههای ما بسازد، ذکرى بگوییم تا ما را به خدا نزدیک کند، این مال تنبلى ماست و الّا راه همان است. البته ذکر خوب است، مخصوصاً آنچه در شرع و در روایت تأکید شده، اما همه اینها مشروط است به اینکه ما دستورات الهى را عمل کنیم و مخالفت از دستورات خدا نکنیم. گاهى مىفرمودند: «اگر آدم مقید باشد که به مسلمات شرع عمل کند، خدا از هر راهى که باشد از طریق یک انسان عالمى یا جاهلى و حتى از طریق بچهاى یا بهواسطه اتفاقى، انسان را براى رسیدن به هدفش راهنمایى مىکند و راه را به آدم نشان مىدهد که چه کار باید بکند.»

منزل ایشان در انتهاى یککوچه بنبست بود که تا این اواخر قبل از شروع طرح حرم تا جمکران، آنجا بودند. گاهى بچههاى همسایه مىآمدند کنار آقاى بهجت مىنشستند و روى سکو بازى مىکردند. یک روز ما رفتیم درس، ایشان با یک حالت بشّاشى فرمودند: «من امروز یک چیزى از این بچهها یاد گرفتم.» عین عبارتهاى ایشان یادم نیست اما مضمونش این بود که فرمودند: «من اینجا نشسته بودم و داشتم مطالعه مىکردم، یک فقیرى آمد درب منزل و به یکى از این بچهها گفت: برو از مامانت، نانى براى من بگیر بیاور. آن بچه گفت: برو از مامان خودت بگیر! این فقیر گفت: من گرسنه هستم احتیاج دارم، تو برو به مامانت بگو یک چیزى به من بدهد، بچه دوباره خیلى صریح گفت: برو از مامانت بگیر، دو سه مرتبه این تکرار شد، تا این فقیر بالاخره دید نه این بچهها از جایشان بلند نمىشوند، رفت دنبال کارش.» آقاى بهجت مىفرمودند: آنچه من یاد گرفتم، این است که اگر ما خدا را به اندازه مامان حساب مىکردیم، به اندازه اینکه این بچه مىفهمد که هرچى مىخواهد از مامانش باید بگیرد، اگر اینرا ما یاد مىگرفتیم که هرچى مىخواهیم، برویم از خدا بخواهیم، بار ما بسته مىشد. مشکل ما این است که خدا را کارهاى نمىدانیم و نمىرویم سراغ او! منظور این بود که خدا گاهى از راه یک بچه چیزى به آدم مىآموزد و اگر به آنچه ما مىدانیم عمل کنیم، خدا به ما میفهماند که چه کار باید بکنیم.

 عمل به سیره معصومین علیهم‌السلام و مبارزه با خرافات

مرحوم آقاى بهجت براى خودشان کأنه یک رسالتى قائل بودند که با خرافات و دکاندارىها و کسانى که به نام عرفان و مسایل اخلاقى، قطبى و مرشدى، مردم را سرگرم مىکنند، مبارزه کنند، منتها مبارزه مثبت؛ یعنى به جاى اینکه بگویند فلان کس دارد خطا مىکند، یا فلان فرقهاىها چنین و چناناند، این جهت را بیان مىکردند که راه صحیح، پیروى از اهلبیت علیهم‌السلام و عمل به دستورات شریعت است و راه دیگرى نیست. به طور کلى سایر فرقهها و راهها و بدعتها و همه اینها را نفى مىکردند به صورت مبارزه مثبت، یعنى با تثبیت اینکه راه، فقط پیروى از اهلبیت صلواتاللهعلیهماجمعین هست و شاید مىدیدند این روزها را، آنوقتها عرفانهاى کاذب به این وسعت نبود، اینها تازه رواج پیدا کرده که هرگوشهاى کسى یک مغازهاى باز کرده و شاید بهخاطر همینها بود که ایشان به این مسأله تأکید مىکردند که تنها عمل به دستورات شرع، انجام واجبات و ترک محرمات است که انسان را مىتواند به سعادت برساند و از ویژگىهاى ایشان این بود که به جاى اینکه با این مکاتب انحرافى و خرافى مبارزه بکنند و اسم ببرند که آن مکتب غلط است، آن جهت مثبت را ارائه مىدادند که اینها صحیح است و ما باید اینجورى رفتار کنیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





پنج شنبه ٢٤ آبان ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام