*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان ( چاپ دوم) 


گروه خبری: بهجت عارفان  | تاریخ:1394/08/18 | ساعت:١٣:١١ | شماره خبر:٣٦٨١٣٤ |  


    حجة‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابى (مرجع عالى‌قدر جهان تشیع در نگاه شاگردان و ارادتمندان/ 7)آیةالله‌العظمی بهجت قدس‌سره

سلـــــوک آیــــةالله‌العظمـــى بهجـــــت قدس‌سره بهتــــرین درس بـــــــــود

 شاید با اطمینان بتوان گفت که عالم فرزانه و بى‌بدیل، عارف واصل، فقیه نستوه، زاهد وارسته و دل‌باخته به حق، عالم هوشمند و زمان‌شناس، مرحوم حضرت آیةالله‌العظمى بهجت قدس‌سره یکى از ستاره‌هاى پرفروغ جهان اسلام و تشیع بودند که از شخصیت‌هاى استثنایى تربیت‌یافته در مکتب قرآن و اهل‌بیت پیامبر اکرم علیهم‌السلام محســـوب مى‌شـــونــــــد. بــــــــه تعبیر آن بزرگوار که گاهى در سخنان‌شان اشاره مى‌کردند: ... 

  


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

  عارف بىبدیل تاریخ تشیع

شاید با اطمینان بتوان گفت که عالم فرزانه و بىبدیل، عارف واصل، فقیه نستوه، زاهد وارسته و دلباخته به حق، عالم هوشمند و زمانشناس، مرحوم حضرت آیةاللهالعظمى بهجت قدس‌سره یکى از ستارههاى پرفروغ جهان اسلام و تشیع بودند که از شخصیتهاى استثنایى تربیتیافته در مکتب قرآن و اهلبیت پیامبر اکرم علیهم‌السلام محســـوب مىشـــونــــــد. بــــــــه تعبیر آن بزرگوار که گاهى در سخنانشان اشاره مىکردند: «کارخانه قرآن و عترت از یک ظرفیت استثنایى برخوردار است» مىتوان در این کارخانه، فرزانهاى چون آیةاللهالعظمى بهجت قدس‌سره را یافت که ایشان محصول تربیت دینى و ثمره تربیت قرآن و عترت است؛ ثمره مدرسه اهلبیت علیهم‌السلام است. ایشان میوه شیرین عرفان ناب برآمده از متن دین بدون کمترین پیرایش است. شخصیتى است که قبل از بلوغ، تمام توان و استعداد خودش را براى فانىشدن در آموزههاى دینى، دستورات و مبانى اسلامى و بالاخره فناى در حق، بهکار گرفته بود.

رمز موفقیت

رمز موفقیت ایشان، آن بود که جذبه قدرتمند الهى، او را شیفته خود کرده بود و بر اساس این ارادت و عشق، عمرى را سالک الىالله و واصل به حق بود. این مهمترین و عالىترین رمز موفقیت آن شخصیت بزرگ بود. در کنار این جذبه الهى، ایشان استعداد و هوشى سرشار، نبوغ به معناى واقعى، فهمى بسیار بلند و رفیع و حافظهاى بسیار قدرتمند داشت. بنده با اینکه سعادت داشتم از نزدیک شخصیتهاى بزرگى را زیارت کنم، اما در بین بزرگانى که توفیق زیارت آنها و درک محضرشان را داشتم، حضرت آیةالله بهجت قدس‌سره در یک مستواى بلندى از استعداد و حافظه قرار داشتند.

قدر عمر را میدانستند

آیةاللهالعظمى بهجت از آغاز نوجوانى به این حقیقت رسیدند که عمر پرارزش خویش را در چند راه استفاده کنند؛ اولاً عمر را بستر عبودیت حق و بندگى خداى سبحان قرار بدهند و اجازه ندهند در این بستر زیباى عمر، هوى و هوس، مطامع دنیوى، شهوات و شیاطین ذرهاى حضور و بروز پیدا کنند. این یکى از تصمیمات کلیدى آن بزرگوار بود که با یک مراقبه جدى تا آخرین لحظه از این اراده حراست کردند.

نکته دوم اینکه، عمر خویش را در راه رسیدن به مدارج بلند معرفةالله بکار گیرند، عبادت را ابزارى براى معرفت قرار بدهند. ایشان با همه محافظتى که بر عبادت خدا داشتند و با همه دقتى که بر انجام تکالیف الهى داشتند، از هیچ مستحبى نمىگذشتند و مکروهى را مرتکب نمىشدند، اما با همه این مراقبههاى جدى، بر انجام تکالیف توجه داشتند تا عبادتشان زمینه معرفتشان را فراهم بیاورد. لذا به این روایت توجه ویژهاى داشتند که اگر کسى ساعتى از عمرش بگذرد و در آن ساعت بر معرفتش به خدا افزوده نشود، گرفتار خسران است.

وظیفهشناسی

روزى در صحن مطهر حضرت فاطمه معصومه؟عها؟ در خدمتشان بودم؛ ایستادند، نگاهى به بنده کردند و فرمودند: «هر روز باید فکر کنیم که امروز وظیفه ما چیست»؛ یعنى گمان نکن من بر اساس عادت، هر روز به زیارت حضرت فاطمه معصومه؟عها؟ مشرف مىشوم. هر روز فکر مىکنم که اگر امروز تکلیف هست مشرف مىشوم؛ هر روز بررسى مىکنم که اگر تکلیف، حضور در مسجد و اقامه نماز جماعت است حضور پیدا مىکنم؛ تکلیف را مى‌‌بینم. اینگونه بر اساس وظیفهشناسى حرکت کردن، این مسیر رسیدن به تعالى و تکامل است؛ این را اشاره مىکردند.

سلوکشان بهترین درس بود

کلاس درس آیةاللهالعظمى بهجت قدس‌سره قبل از آنکه کلاس انتقال علوم حصولى و کلاسیک باشد، کلاس انتقال معارف و تعالیم و آموزههاى دینى و اخلاقى بود.

خانه محقر ایشان، اتاقى -که قطعاً یکى از محقرترین اتاقها و خانههاى قم بود- زهد و پارسایى ایشان را نشان مىداد بهگونهاى که از او زهد مىبارید. زندگى و خانه ایشان درسى ماندگار بود. رفتارشان و توجهشان به خداى متعال هنگام درس، و آداب تدریس ایشان که از رفتار و سلوکشان موج مىزد، همه درس و عبرت بود.

آیةاللهالعظمى بهجت قدس‌سره دنبال مکاشفهها و... نبودند، دنبال بندگى بودند؛ شاگردان خود را هم طورى تربیت مىکردند که فقط به دنبال بندگى خداوند متعال باشند. این، روح مکتب سلوکى این عالم وارسته است؛ یعنى بندگى بر اساس آموزههاى قرآن و اهلبیت علیهم‌السلام ، نه روشهاى ناصوابى که بعضى به آن مىپردازند. این مسیر آن بزرگوار بود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ٠١ مرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام