*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > بهجت عارفان ( چاپ دوم) 


گروه خبری: بهجت عارفان  | تاریخ:1394/08/18 | ساعت:١١:٥٣ | شماره خبر:٣٦٨١١٧ |  


     گفتاری از آیةالله‌العظمی بهجت قدس‌سره آیةالله‌العظمی بهجت قدس‌سره

چــرا زیــارت عـــاشـــورا بخوانیـــم؟

 از امتیازات مذهب شیعه این است که رؤساى مذهب ائمه علیهم‌السلام که مبیّن و مفسر مذهب هستند، هم در عقلیات رئیس هستند و هم در شرعیات، و به آن‌ها توسل مى‌کنیم و از آن‌ها شفاعت مى‌جوییم. ائمه اطهار علیهم‌السلام در روز قیامت کارهایشان کار خدایى است، زیرا که خداى متعال شفاعت‌هاى آن‌ها را قبول مى‌کند. ....  

  


Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

 

از امتیازات مذهب شیعه این است که رؤساى مذهب ائمه علیهم‌السلام که مبیّن و مفسر مذهب هستند، هم در عقلیات رئیس هستند و هم در شرعیات، و به آنها توسل مىکنیم و از آنها شفاعت مىجوییم. ائمه اطهار علیهم‌السلام در روز قیامت کارهایشان کار خدایى است، زیرا که خداى متعال شفاعتهاى آنها را قبول مىکند.

مگـر ثــــــــــواب زیـــــــــــــارت سیدالشهدا علیهم‌السلام را ما مىدانیم چه خبر است؟!

مگر مىدانیم روایاتى که درباره زیارت سیدالشهدا علیه‌السلام وارد شده، به کجا رسیده است؟!

هیچ مىتوانیم بگوییم، کان کمن زارالله فى عرشه(108): "زایر امام حسین علیه‌السلام در شب جمعه مانند کسى است که خدا را در عرشش زیارت کند"، یعنى چه؟

آیا ما از اینها مىفهمیم؟! یا همین بکاء بر سیدالشهداء علیه‌السلام ثوابش چه اندازه است؟ آیا مىتوانیم حدى برایش بگوییم که دیگر از آن بالاتر نیست؟

(ارزش) بکــــــــاء به حــــــــــدى است که مىگویند: "همین که اشک مختصرى از اذن دخول سیدالشهدا علیه‌السلام آمد، فتلک الدم علامة الإذن: آن اشک علامت اذن دخول است؛ یعنى داخل بشو." آخر من چشمم اشک بیاید، چه ربطى است که آنها اذن دادند! آیا معلوم است که این قضایا چیست؟

خـــــــــــــدا میدانــــــد رحمت اهلبیت علیهم‌السلام و خاندان رسالت چهقدر وسیع است؛ رحمت اینها، تابع رحمت واسعه الهی است. اهمّ آداب زیارت این است که بدانیم: بین حیات معصومین علیهم‌السلام و مماتشان، هیچ فرقی وجود ندارد. اگر کسی بخواهد تشنگی و عطش دیدار آنها [معصومین علیهم‌السلام ] را در وجود خود تخفیف دهد، زیارت مشاهد مشرّفه، به منزله ملاقات آنها و دیدار حضرت غایب عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. آنها در هرجا حاضر و ناظرند.

مضمون زیارت عاشورا، گواه و روشنکننده عظمت آن است؛ مخصوصاً وقتى آنچه در سند زیارت از صفوان از امام صادق علیه‌السلام روایت شده را ملاحظه میکنیم که گفته شده: زیارت عاشورا را بخوان و در خواندن آن استمرار داشته باش، من به خواننده آن چند چیز را تضمین میکنم:

1. زیـــــــــارت وى پذیرفتـــــــــه میشود.

2. تلاش ایشـــان مورد سپـــاس قـــرار میگیرد.

3. سلام او بدون مانعى به امـــام علیه‌السلام میرسد، و حاجت وى از جانب خداوند متعــــــال بــــــــــــــرآورده میشود و با دست خالى باز نخواهد گشت. اى صفوان! این را با ضمانتى از پدرم، و پدرم از امیرالمؤمنین علیه‌السلام و امیرالمؤمنین از حضرت رسول؟ص؟ و رسولخدا از جبرئیل و جبرئیل از خداوند عزوجل دریافت نموده، هر یک از آنها این زیارت را با این ضمانت تضمین نمودند، و به قداست خداوند سوگند، هرکس امام حسین علیه‌السلام را با این زیارت از نزدیک و یا از دور زیارت کند، حاجتش هرچه باشد برآورده میشود.

در سندها آمده زیارت عاشورا از حدیثهاى قدسى است، براى همین با وجود فراوانى کارهاى علمى موجود نزد علما و اساتیدمان، آنها همیشه مراقب خواندن زیارت عاشورا بودند، از جمله آنها:

 1. آیةاللهالعظمى شیخ محمد حسیـــــــــن اصفهــــــانى صـــــاحب تألیفات متعدد، از خداوند متعال میخواست کلمات پایانى عمرش خواندن زیارت عاشورا باشد، و پس از آن به سوى بارى تعالى بشتابد. خداوند دعاى وى را اجابت نمود، و پس از اتمام خواندن زیارت عاشورا روحش به ملکوت اعلى شتافت و روحش قرین رحمت و محشور با اولیاى خدا شد.

2. آیةالله شیخ صدراى بادکوبهاى با دانش فراوانى که داشت، مقید به خواندن زیارت عاشورا بود.

 3. یکى از بزرگان میگوید:... یکى از روزهـــــــا به وادىالسلام و به مقــــــام امــــــــــام مهدى عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف رفتــــــــم، آنجا مرد پیرى را با چهرهاى نورانى دیدم، مشغول خواندن زیارت عاشورا بود و چنین به نظر میرسید که زائر است، وقتى نزدیک او رفتم، تصویرى در برابرم نمایان شد، گویى پرده حجاب را براى من کنار زدند؛ حرم امام حسین علیه‌السلام را دیدم که زائرین مشغول عبادت و زیارت بودند. از آنچه دیدم تعجب کردم، اندکى به عقب رفتم، و به حالت طبیعى بازگشتم، بار دیگر نزدیک او شدم، همان حالت اول براى من نمایان شد. این حالت چندین بار برایم تکرار شد.

صبح روز بعد، به مکانى که زائران براى زیارت در آن سکنى میکنند رفتم تا از محضرش استفاده کنم و از حال و محل او سؤال کردم گفتند: آن شخص براى زیارت آمده بود و امروز اثاثیه و وسایلش را جمع کرد و از اینجا رفت.

از زیارت او ناامید نشدم، به وادىالسلام رفتم تا شاید او را بیابم، آنجا با شخصى ملاقات کردم که امور غیبى عجیبى را برایم متذکر میشد و بعضى از مسایل را روشن مینمود، بدون آنکه سؤال کنم؛ به من گفت: زائرى را که در پى او هستى رفته است.

۴. بزرگ فقها و مجتهدین آیةالله شیخ مرتضى انصارى همیشه زیارت عاشورا و صد بار لعن و صد بار سلام آن را در حرم مولیالموحدین امیرالمؤمنین علیه‌السلام میخواند و با تداوم در خواندن آن، زبانش در خواندن بسیار سریع بود، زیارت را همراه با لعن و سلام تقریباً نیم ساعت و یا چند دقیقه بیشتر به پایان میرسانید، و اگر کسى تداوم او را در خواندن زیارت عاشورا میدید میگفت: او مشغول مسایل اصولى و فقهى نمیباشد، و با ملاحظه تحقیقاتش در مسایل علمى و نظریات ظریفش در فقه و اصول میگفت: او اهل خواندن زیارت عاشورا و... نیست!

▪ سبب آستانبوسی اهلبیت علیهم‌السلام از سوی شیخ انصاری

مسلمانان در شأن اهلبیت علیهم‌السلام در غایت اختلافاند، چنان‌‌که در مورد قرآن نیز چنین هستند. برخى آن قدر ضعیف هستند که در بوسیدن ضریح آنها شک و اعتراض دارند!

آقایى ظاهراً به مرحوم شیخ انصارى که حرم یا ضریح را بوسید، اعتراض کرد که آقا شما هم؟! برعکس مرحوم دربندى به ایشان گفت: آقا کار شما براى مردم حجت است، وقتى به حرم میروى، ضریح حرم حضرت ابوالفضل علیه‌السلام را ببوس. شیخ در جواب فرمود: عتبه درب را مىبوسم که گردوخاک پاى زوار است!

در یکى از زیارتهای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام آمده است: ثم قبل الضریح من اربع جوانبه. (اقبال الاعمال: 712) مرحوم سیدحسین بادکوبهای تعبدش بیش از دیگران بود، دائمالذکر بود، به زیارت عاشورا با صد لعن و سلام مشغول بود، متأدب به آداب و سنن شرعی بود، نعلین خود را از در مسجد خلع مینمود. چاه نفت در ملک او بود، ولی برای علم حسرت میخورد!

 منابع: کتاب برگی از دفتر آفتاب

 و پایگاه اینترنتی آیةاللهالعظمی بهجت قدس‌سره

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام