*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی >  ویژه‌نامه‌ها > مسیر تحول 


گروه خبری: مصاحبه, مسیرتحول  | تاریخ:1392/04/19 | ساعت:١٠:٤٧ | شماره خبر:٣٢٣٤٧٥ |  


    مهم‌ترين اقدامات معاونت‌هاي آموزش و امور حوزه‌هاي علميه

تقويت نظام آموزش مدارس

 با توجه به تصویب کلیات نظام آموزش سطح یک حوزه در شورای عالی و تدوین سرفصل‌های دروس و انتخاب مدارس نمونه برای تدریس آزمایشی این سرفصل‌ها، تقویت نظام آموزش مدارس از اقدامات معاونت آموزش بوده است که ما برای ارزیابی متون درسی فعلی سطح یک حوزه و معین کردن نقاط قابل تقویت این دروس، 70 جلسه کارگروه ارزیابی متون و 300 جلسه کمیته معین را با حضور کارشناسان متعدد تشکیل داده‌ایم و خروجی این کار، نهایی‌شدن سرفصل‌های دروس ادبیات و عقاید و 

  


گفتو گو با حجةالاسلام والمسلمين عبدالکريم فرحاني

با توجه به تصویب کلیات نظام آموزش سطح یک حوزه در شورای عالی و تدوین سرفصلهای دروس و انتخاب مدارس نمونه برای تدریس آزمایشی این سرفصلها، تقویت نظام آموزش مدارس از اقدامات معاونت آموزش بوده است که ما برای ارزیابی متون درسی فعلی سطح یک حوزه و معین کردن نقاط قابل تقویت این دروس، 70 جلسه کارگروه ارزیابی متون و 300 جلسه کمیته معین را با حضور کارشناسان متعدد تشکیل دادهایم و خروجی این کار، نهاییشدن سرفصلهای دروس ادبیات و عقاید و کارشناسی سرفصلهای احکام، منطق، تاریخ، علوم حدیث و کلام است که اینها هم به زودی نهایی میشود. ما این سرفصلها را جهت تصویب به شورای عالی فرستادهایم. این کار، بخش وسیعی از برنامههای معاونت آموزش حوزههای علمیه در سال 91 بود که امیدواریم خروجی آن، اجرای آزمایشی سرفصلهای جدید در سال آینده در مدارس منتخب باشد.

مدیر حوزه هم حمایت زیادی از این کار کردند.

 اهتمام به ارتقاي تحصيل روحانيون شاغل

ما طبق فرموده مقام معظم رهبري، حوزه را مادر نظام ميدانيم. بخشي از روحانيون در دستگاههاي اجرايي شاغلاند و لذا هرچه اينها ارتقاي علمي يابند، وضعيت محتوايي و نرمافزاري نظام نيز بهتر ميشود. با تفاهمي که با دستگاههاي مختلف داشتيم، برنامه حضور اين روحانيون در قم و برگزاري کلاسهاي سطوح عالي براي اينها در قم را با پشتيباني اين دستگاهها داشتهايم، امتحانات، ارزيابي تحصيلي و مدارج علمي اينها نيز برابر ضوابط انجام ميشود. من در دو جلسه شرکت کردم، بعضي از روحانيون عقيدتي ارتش از نقاط مرزي به قم آمده بودند تا در درسهاي چهارشنبه و پنجشنبه شرکت کنند، خودشان ميگفتند که ما نشاط و بازگشت به اصل پيدا کرديم. اين کار مهمي بود که حوزه انجام داده است.

امتحان شفاهي در استانهاي مختلف

تا 23 بهمن 91، 25 دوره آزمون شفاهي در 27 استان کشور برگزار کرديم. اواخر سال 91 زنجان بودم، اساتيد امتحانات شفاهي در مديريت استان زنجان حضور يافتند و در واقع، ما بهجاي اينکه طلبه را به قم بياوريم، هيأت اعزام ميکنيم و در استانها امتحان شفاهي براي ارتقاي حکم علمي اساتيد و براي طلاب برگزار ميکنند. خود آن اساتيد، مشاور خوبي خواهند بود براي پيدا کردن نقاط ضعف، امتحان شفاهي شاخص مهمي در حوزه است.

 آموزش متمرکز استخدامي

همچنين آزمون متمرکز استخدام برگزار کرديم که براي تقويت امکان حضور روحانيون در خدمات متناسب با حوزه در نظام بوده است. يعني طلبههايي که به دلايلي از نظام آموزش حوزه بيروناند، شوراي عالي حوزه اجازه داد که به اينها مدرک استخدامي سطح 2 بدهيم. هنوز هم متقاضي داريم که اگر شوراي عالي اجازه دهد و تعداد متقاضي هم بالا باشد، باز برگزار خواهد شد.

 اقدامات جديد در زمينه مراکز تخصصي

در شوراي گسترش، سه کميته «مدارس، مراکز و آموزش» داريم. با توجه به تغيير ساختار حوزه اداره کميته مدارس و مراکز، از معاونت امور حوزهها به معاونت آموزش منتقل شد. در کميته آموزش، شوراي گسترش آموزش نماينده داشت، ولي سال قبل مصوب شد که معاون آموزش مسئول اين کميته باشد. اين کار موجب پشتيباني بيشتر معاونت از برنامههاي شوراي گسترش شد. نتيجه اين کار کارشناسي، سه رشته «کلام، تاريخ و تبليغ» بود. مثلاً در رشته تاريخ، گرايشهاي تاريخ اهلبيت(علیهم السلام)، تاريخ تشيع و... داريم. حوزه براي ساماندهي رشته تخصصي، اول بايد نقشه توسعه آن را داشته باشد تا بداند وقتي مجوز رشته ميدهد، چه بخشي را در اين نقشه کلان ميبندد، که با برگزاري جلسات کارشناسي با متخصصين رشتهها، اينکار انجام شد. ما که کميته آموزش را به عهده گرفتيم ترکيب آن را تغيير داديم و مجموعهاي از متخصصين هر رشته را عضو غيرثابت کميته قرار داديم. الان اين مهندسيها در سه رشته با 24 گرايش انجام شده است. در مدت کوتاه تحويل گرفتن کميته آموزش، سطح سه علوم حديث در کميته و شوراي گسترش نهايي شده است. حقوق و قضاي اسلامي سطح 2 و 3 به شکل پيوسته کارشناسي شده و در شوراي گسترش اشکالاتي گرفته شد و در حال بررسي مجدد هستيم. تفسير و علوم قرآني را در کميته نهايي کرديم که در دستور کار شوراي گسترش است. تاريخ اسلام با دو گرايش تاريخ اهلبيت(علیهم السلام) و تاريخ تشيع قطعي شد. در اين مدت کوتاه، هفت رشته و گرايش جديد در مراکز تخصصي را با محوريت آموزش ستاد، نهايي کرديم؛ اهتمام جدي ما در آموزش، نهاييشدن کليات و سرفصل رشتههاي تخصصي و نظام آموزش مدرسهاي است که اين دو، کار محتوايي کلاني است که پيگير آن هستيم. از سوي ديگر، آييننامه آموزش سطح 2 و 3 مراکز تخصصي را نهايي کرديم. ما مجموعهاي از کارگروهها را فعال کرديم که مصوبات قبلي را بازخواني و تکميل کردند که به تصويب کارگروه منتخب مدير حوزههاي علميه هم رسيده و در حال ابلاغ است.

 تلاشهاي ارزنده در زمينه مدارس سفيران هدايت

بحث مهم بعدي مسئله سفيران هدايت بود. در اين زمينه تلاش خوبي در حوزه شده بود، منتها بايد ارتباط آن با نظام آموزش حوزه، ضوابط ادامه تحصيل و نقل و انتقالات طلاب سفيران هدايت نهايي ميشد. لذا هم ستاد و هم معاونت تبليغ تلاش خوبي کردند و ما موفق شديم نظام آموزش سفيران هدايت را در کميته آموزش شوراي گسترش، کميته خاص تصويب رشتهها و شوراي عالي حوزه به تصويب برسانيم.

الان ضوابط تحصيل طلاب سفيران هدايت را شوراي عالي تصويب کرده و مصوبه 874 شوراي عالي در اين زمينه به امضاي آيةالله استادي رسيده است که به موجب آن، سطح سه ناپيوسته سفيران با حداکثر 140 و 120 واحد ايجاد ميشود که ورود به آن مشروط به گذراندن دو سال از تعهد تبليغي است. البته فارغالتحصيلان داراي معدل کل بالاي 18 ميتوانند بعد از اتمام سطح سه، تعهد تبليغي خود را انجام دهند. ماده بعد، شرايط ادامه تحصيل طلاب سفيران هدايت را در رشتههاي ديگر حوزه و سطوح عالي حوزه معين کرده است که طبق جدول تطبيق، اينکار انجام ميشود. حدود 5 جلسه تخصصي در معاونت آموزش و معاونت تبليغ در اينباره برگزار شده است. ما داريم دو جدول تطبيق آماده ميکنيم: جدول تطبيق انتقال از دوره سفيران هدايت به دوره بلندمدت يا برعکس. جدول تطبيق بعد از فراغت تحصيل هم آماده ميشود که طلبه بعد از فارغالتحصيلي از سطح2 دوره بلندمدت ميتواند ادامه تحصيل دهد. اينها از مهمترين مطالبات بود که طلبه سفيران هدايت بتواند ادامه تحصيل دهد که اين کار در دست انجام است. با اين کار نقشه علمي واحدي بر سفيران هدايت و دوره بلندمدت حاکم ميشود.

 دانشافزايي اساتيد

کار مهمي هم در بخش اساتيد انجام داديم؛ مصوبه ناتمامي که پيگير آن بوديم، وضعيت اشتغال و بهکارگيري اساتيد در سطح کشور بود که جلسات خوبي در معاونت امور حوزهها برگزار شد و چارچوب قابل دفاعي طراحي شد که اکنون مراحل نهايي را طي ميکند. الان اساتيد در دو بخش پارهوقت و تماموقت پشتيباني ميشوند؛ سياست ما اين است که پشتيباني به استانها منتقل شود. ثانياً تضمين آينده علمي و شغلي اساتيد را تعريف کرديم که اميدواريم تصويب شود. الان کار آموزش اساتيد را پيگيري ميکنيم. سال قبل 470 استاد از 10 استان در دوره دانشافزايي شرکت کردند. ارتقاي حکم علمي اساتيد با حضور هيأتهاي ممتحن را پيگيري ميکنيم و معتقديم که دانشافزايي، مهارتهاي تدريس را افزايش ميدهد و امتحانات نيز، سطح علمي آنها را بالا ميبرد.

 تصويب شاخص ارتقاي مدارس کشور

کار ديگر در امور حوزهها تصويب شاخص ارتقاي مدارس کشور است؛ کارگروه ارزيابي و پشتيباني که مصوب شوراي گسترش است، شامل سه کميته معين (پذيرش، ارتقا و عمران) است. کميته پذيرش با همکاري مديريتهاي استاني، مدارس متقاضي پذيرش را ارزيابي و بر اساس معدل وضعيت پذيرش آنها را مشخص ميکند. سال قبل به 372 مدرسه و امسال به 418 مدرسه اجازه پذيرش داديم. کار اين کميته، کار مفصلي است که هرسال ششماه به طول ميانجامد. شاخصهاي اين پذيرش به تصويب شوراي عالي رسيده است. در چارچوب اين کار، آزمون پذيرش دانشگاهيان را سازماندهي کرديم. کميته ارتقا، مدارس متقاضي ارتقا به سطح بالاتر را ارزيابي ميکند. شاخصهاي ارتقا در کميته مدارس تصويب، و به تصويب دبيرخانه شوراي گسترش ميرسد و با تصويب مدير حوزههاي علميه ابلاغ ميشود. کار ديگر اين کميته، تبديل مجوز موقت مدارس به دايم است. همچنين مدارس موقتي که شاخص ارتقا را نداشته باشند، منحل ميشوند.

 تشکيل هيأتامناي مدارس

کار ديگري که در معاونت امور حوزههاي علميه و معاونت آموزش حوزههاي مشترک در دست انجام است، تشکيل هيئتامناي مدارس است. ما آييننامه مديريت مدرسه و اساسنامه الگوي مدرسه را به تصويب شوراي عالي رسانديم. اساسنامه الگو، به مدارس ما شخصيت حقوقي ميدهد. قبلاً بسياري از مؤسسات فعلي، براي پيداکردن شخصيت حقوقي، از اساسنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي استفاده ميکردند. ارکان اساسنامه الگو، اين است که رکن مؤسس يا هيأت مؤسس از رکن هيئتامنا و مدير شوراي مدرسه بايد جدا شود که شروع اين کار با تشکيل هيئتامناست. ما 50درصد هيئتهاي امنا را در دو سال قبل تشکيل داديم.

 هيئتامنا در راستاي استقلال حوزه از دولت، متکفل پشتيباني از مدرسه است. يکي از شاخصهاي ارتقاي مدارس، تشکيل هيئتامنا و مصوبشدن سياستهاي مالي مدرسه است. نقش شوراهاي استاني حوزههاي علميه در حمايت از مدارس در حال افزايش است، بهگونهاي که در مهرماه سال گذشته، اولين جلسه مشترک رؤساي شوراها و مديران استاني برگزار شد که جلسه موفقي بود و 28 مصوبه داشت که خدمت مدير حوزههاي علميه ارائه شده تا نهايي شود. ما کارمان را به اين سمت ميبريم که علما خودشان وارد کار شوند و نظرات آنها مبناي تصميمات کلان مرکز مديريت حوزههاي علميه باشد.

خيرين مدرسهساز نيز تشکيلاتي است که ما از حرکت آنها پشتيباني ميکنيم و برايشان مجوز ميگيريم، ولي حضور کاريشان از طريق هيئتامناست. ما ارتباط کاري مستقيم با آنها نداريم و اينها را به مديران استاني وصل ميکنيم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ٠١ مرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام