*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخبار افق, اخبار افق شماره خبر: ٤٠٦٤٢٩ ١٤:٣٧ - 1398/01/20    توجه ویژه به طلاب مستعد و فواید طرح هدایت علمی طلابدر دیدار نوروزی مدیر حوزه‌های علمیه  با مراجع و علما تأکید شد ارسال به دوست نسخه چاپي


 توجه ویژه به طلاب مستعد و فواید طرح هدایت علمی طلابدر دیدار نوروزی مدیر حوزه‌های علمیه با مراجع و علما تأکید شد

توجه ویژه به طلاب مستعد و فواید طرح هدایت علمی طلاب


به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، 8 ‌فروردین دیدار‌های نوروزی با آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، نوری همدانی، مکارم شیرازی و سبحانی به‌صورت جداگانه دیدار و گفت‌و‌گو کرد. عضو شورای‌عالی حوزه‌های علمیه در این دیدار‌ها گزارشی از وضعیت حوزه‌های علمیه در عرصه‌های مختلف،‌ آموزشی،‌ پژوهشی، تبلیغی، تهذیبی، تحولی و... ارائه داد...


آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی در دیدار مدیر حوزههای علمیه کشور، ساختار مدرسهای را برای دروس سطح عالی حوزههای علمیه، نامناسب و باعث «خاموش شدن استعدادهای طلاب» دانستند. معظمله تصریح کردند: ممکن است، کسی بیان استادی را نپسندد. چرا باید سر درس او بنشیند؟! طلبه باید برای انتخاب استاد آزاد باشد؛ محدودیت، استعداد را از بین میبرد.

ایشان همچنین، خواستار توجه ویژه مدیریت حوزه به طلاب مستعد شدند و افزودند: علمای سابق نسبت به طلاب مستعد اهتمام ویژهای داشتند؛ اما الآن برخی از طلبههای مستعد بهخاطر مشکلات مالی از درس و تحقیق باز میمانند. معظمله با اشاره به هجرت آیتالله مرتضی مطهری به تهران، گفتند: مرحوم آقای مطهری قدس سره بهخاطر مشکل مالی از قم به تهران رفت. ممکن است بگوییم، از او در تهران استفاده شد؛ اما با این استعدادی که ایشان داشت، اگر در قم میماند، شاید موفقیت بالاتری داشت.

حضرت آیتالله شبیری زنجانی در بیان سیره علمای گذشته، افزودند: میرزای شیرازی خرج سالیانه مرحوم آخوند را میدادند و نسبت به طلاب با استعداد سرمایهگذاری خاصی داشتهاند.

معظمله توجه به تقوا و تربیت اخلاقی و دقت در مصرف وجوهات را در حوزههای علمیه ضروری دانستند و خاطرنشان کردند: شیخ انصاری و فاضل اردکانی در تشییع جنازهای شرکت میکنند و چون خانههای نجف کوچک بود، در کوچه مینشینند. شیخ روی زمین مینشیند و فاضل بهصورت نیمخیز. شیخ انصاری به فاضل اردکانی میگوید: شما پیرمرد هستید و اینگونه نشستن برای شما خوب نیست. فاضل میگوید: لباس من از وجوهات تهیه شده است. من باید برای تمیز کردن آن، پول صابون و آب بدهم و نمیدانم که استفاده از وجوهات برای این کار صحیح است یا خیر؟ جدای از اینکه شستن مکرر لباس، سبب فرسوده شدن آن میشود. بین شیخ و فاضل اردکانی مباحثه درمیگیرد و بعد همه میبینند که شیخ هم نیمخیز میشود.

 نظام هدایت علمی خلأها را تکمیل میکند

بر اساس همین گزارش، آیتالله اعرافی نیز در این دیدارها، به تشریح برخی از اقدامات مدیریت حوزههای علمیه پرداخت و گفت: در جهت ارتقای سطح کیفی حوزههای علمیه و اثربخشی و پاسخگویی بیشتر، برنامه 5 ساله حوزه تدوین شد که اولین برنامه 5 ساله حوزه در سال 98 اجرایی میشود.

 وی افزود: طلبه ما در فضای بدون راهنما، نباید رها باشد و استادان ما باید نقش جامع تربیتی و هدایتگری خود را ایفا کنند؛ استاد در نظام حوزه هم معلم است، هم مشاور و هم راهنمایی که به همه ابعاد شخصیتی شاگرد توجه دارد.

مدیر حوزههای علمیه بیان کرد: نظام هدایت علمی، خلأهایی را تکمیل میکند؛ به این صورت که امتحانات و مصاحبهها را پایش میکند و تمرین، تحقیق و مقالهنویسی در فضای آن انجام میگیرد و مشاورههای تربیتی، اخلاقی و مهارتهای کاربردی و تبلیغی نیز انجام میشود.

آیتالله اعرافی بیان داشت: مدیریت حوزههای علمیه، آماده شنیدن و عمل به رهنمودها و سخنان مراجع و بزرگان حوزه است.


خروج