*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخبار افق, اخبار افق شماره خبر: ٤٠٦٤٢٤ ١٤:٢٨ - 1398/01/20    ارسال به دوست نسخه چاپي


هشدار آیت‌الله‌العظمی سبحانی نسبت به بازیگری گروه‌های تبشیری مسیحی


حضرت آیت‌الله سبحانی در پاسخ به نامه‌ای درباره طرح عده‌ای تحت عنوان «نواندیشی دینی در تعالیم اسلام» گفتند: اگر وحی الهی تابع خواسته‌های مردم باشد باید سفره وحی برچیده شود و مردم را به حال خود واگذار کنند و البته علمای بزرگ هم باید در این مورد روشنگری کنند و اجازه ندهند که جوانان پاک تحت تأثیر این نوع تبلیغات مادی‌گری قرار گیرند...


به گزارش خبرگزاری حوزه، متن پاسخ این مرجع تقلید به نامه تعدادی از مؤمنان ساکن خارج کشور تحت عنوان «نواندیشی دینی در تعالیم اسلامی» به این شرح است: نامهای از گروهی از مؤمنان ساکن خارج کشور بهدست ما رسید، حاکی از آنکه جمعی تحت عنوان «نواندیشی دینی در تعالیم اسلامی» طرح جدیدی در مورد اصول و فروع دین ریختهاند که به برخی از عناوین آن اشاره میشود:

1. ارتداد بهخاطر انتقال از سختگیریهای دینی به دین دیگر که پیامآور محبت است، اشکال ندارد.

2. باید در مورد نماز و روزه و حج مطابق مقتضای زمان دگرگونی ایجاد شود.

3. ارث زن و دیه و شهادت او باید با مرد یکسان باشد.

4. برای تکلیف، سن خاصی منظور نیست؛ میزان آمادگی شخصی هر مرد و زن است و...

پیشاز آنکه پاسخ اجمالی به این طرح داده شود، از مثل معروفی بهره میگیریم و آن اینکه قهرمانی علاقهمند بود تا تمثال شیری بر بدن او نقش بندد اما وقتی خالکوب سوزن را به بدن او فرو برد تا عضوی از شیر بر بدن او نقش گیرد، داد قهرمان بلند شد و گفت، من این عضو را نمیخواهم و کار به این منوال تا آخرین عضو شیر پیش رفت، آن خالکوب بسیار ناراحت شد و مولوی مضمون گفته او را در قالب شعر ریخته و میگوید:

شیر بییال و دم اشکم که دید

یک چنین شیری خداوند نآفرید

آیینی که بهخاطر سختگیریهای آن مثل نماز و روزه میتوان آنرا ترک گفت و یا احکام نورانی او با اندیشههای این گروه دگرگون میگردد، دیگر آیین آسمانی نیست؛ لذا باید بگوییم این گروه خواهان آیین الهی نبوده و لفظ آنرا یدک میکشند. اینها مادیگرایانی هستند که فریفته شرایط حاکم بر زندگی میباشند و میخواهند محترمانه عذر دین را بخواهند و مانند دیگر ماتریالستها زندگی کنند. بنابراین نباید به این نوع گروهها توجه کرد یا بداندیشیهای آنان را مطلبی علمی نیازمند به پاسخ، تلقی نمود.

ولی چون عزیزان علاقهمندند پاسخی به این شبهات داده شود. اجمالا میگوییم:

مؤمن واقعی کسی است که اگر خدا و رسول او در موردی حکم کرد، از صمیم دل آنرا بپذیرد و حق دگرگونی ندارد؛ چنانکه میفرماید: « وما کان لمؤمن و لا مؤمنه إذا قضى الله ورسوله أمراً أن یکون لهم الخیره من أمرهم‏»؛ یعنی هیچ مرد و زن مؤمنی را چنین حقی نیست هنگامی که خدا و پیامبرش چیزی را حکم کنند برای آنان در کارشان اختیاری باشد...» (احزاب/۳۶)

قرآن از روز نخست هیچ نوع اجازه دستکاری در اصول و فروع آن نداده است تا این گروه در این مورد بیاندیشند.

شگفت اینجاست که این گروه فکر جدیدی نیاوردهاند همان اندیشه مشرکان عصر رسول خدا را مطرح میکنند. آنها هم به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم میگفتند، برو قرآن دیگر بیاور یا احکام آنرا عوض کن. و قرآن به این اندیشه مشرکین چنین اشاره می‌‌کند: «قال الذین لا یرجون لقاءنا ائت بقرآن غیر هذا أو بدله‏؛ یعنی کسانی که به دیدار ما (قیامت) امید ندارند، میگویند قرآنی غیر از این بیاور یا آنرا تغییر بده.»

خدا به پیامبر امر کرد، به آنان بگو من چنین کاری انجام نمیدهم، من پیرو وحی الهی هستم. و هر نوع ایجاد تغییر در احکام خدا مایه عذاب عظیم است. چنانکه میفرماید: « قل ما یکون لی‏ أن أبدله من تلقاء نفسی‏ إن أتبع إلا ما یوحى‏ إلی إنی أخاف إن عصیت ربی عذاب یوم عظیم‏.» بگو: «من حق ندارم که از پیش خود آنرا تغییر دهم؛ فقط از چیزى که بر من وحى مىشود، پیروى مى ‏کنم. من اگر پروردگارم را نافرمانى کنم، از مجازات روز بزرگ (قیامت) مى‏ترسم.» (یونس/۱۵)

در بند نخست میگویند «چون آیین اسلام آیین سختگیری است پس سراغ آیینی برویم که آیین محبت است.» از آنجا که قوانین اسلام با شهوترانی لجام گسیخته و فرورفتگی در میگساری و قماربازی مخالف است، برای اینکه دست این گروه در این موارد باز باشد، میخواهند به آیینی بروند که این نوع لجام گسیختگی را تجویز میکنند. باید گفت، اگر وحی الهی تابع خواستههای مردم باشد باید سفره وحی چیده شود و مردم را به حال خود واگذار کنند.

آیین اسلام همان آیین مسیح بهصورت کاملتر است و هردو آیین پیرو وحی الهی بوده نه خواستههای مردم و لذا حضرت مسیح در همان دوران شیر خوارگی چنین گفت «وأوصانی‏ بالصلاه و الزکاه ما دمت حیا؛ و تا زمانى که زنده‏ام، مرا به نماز و زکات توصیه کرده است.» (مریم/۳۱)

امروز رسانههای مسیحی جوانان ما را به آیین محبت دعوت میکنند اما پشت سر این رسانهها دولتهای ستمکاری است که پیوسته با سلاحهای مرگبار مسلمانان را میکشند و تخم نفاق در میان آنان میپاشند.

جوانان ما نباید فریب چهرههای بشاش و خندان گروه تبشیری مسیحی را بخورند. این نوع گشادهرویی نوعی بازیگری است تا بر مسلمانان مسلط شوند و مواهب آنان را به غارت ببرند.

در بند دوم «خواهان دگرگونی در نیایشها و اعمال حج» یادآور میشویم که این نوع درخواست با هیچ منطقی صحیح نیست، زیرا حد و حدود نیایش از جانب خدا تعیین شده است؛ چگونه میتوان در آنها دگرگونی ایجاد کرد.

در بند سوم که خواهان تساوی زن با مرد در همه احکام هستند، حاکی از آن است که از آفرینش زن ناآگاهند؛ قضاوت درباره قوانین اسلام در مورد زن در گرو این است که احکام اسلام با فطرت و آفرینش سنجیده شود. از آنجا که زن مسئولیت درون خانه را دارد و مرد مسئولیت بیرون خانه، لذا هزینه خانواده بر عهده مرد است، بر این اساس چگونه میتوانند در همه جهات یکسان باشند.

این گروه ناآگاه خیال میکند که دیه جبران حیات انسان است در حالی که این اندیشه بسیار بیپایه است؛ مقام انسان چه مرد و چه زن بالاتر از آن است که با ریال و دلار سنجیده شود بلکه دیه جبران خسارت مالی است که به خانواده وارد میشود و مسلماً مرگ مرد مایه خسارت اقتصادی بیشتر است تا مرگ زن.

در بند چهارم میگویند برای تکلیف، سن خاصی منظور نیست بلکه میزان آمادگی شخصی است؛ باید توجه کرد که این مایه بیبرنامگی و هرج و مرج میشود، بنابراین یکی در سن هیجده سالگی مدعی آمادگی میشود در حالی که دیگری مدعی عکس آن است.

در پایان از محضر علمای بزرگ درخواست میشود که در این مورد روشنگری کنند و اجازه ندهند که جوانان پاک تحت تأثیر این نوع تبلیغات مادیگری قرار گیرند و ما در گذشته در مورد این نوع شبهات، رسالههایی را نوشتهایم که برخی از آنها به زبانهای دیگر نیز ترجمه شده است.

باطلگرایان در هر عصری به صورتهای مختلف ظهور کردهاند و پیوسته خواهان تحریف حقایق اسلامی بوده و اعوان ابلیس در اغوا مردم بودهاند ولی در مقابل آنان گروه مبارز و آگاه قد علم کرده و اندیشههای خام و بیپایه آنان را به زبالهدان تاریخ ریختهاند.

امام صادق علیه السلام در این مورد میفرماید: «علماء شیعتنا مرابطون فی الثغر الذی یلی ابلیس وعفاریته یمنعونهم عن الخروج علی ضعفاء شیعتنا؛ عالمان شیعیان ما، مرزبانانی هستند که پیوسته مراقب نقاطی هستند که ابلیس و یاران او از آنجا رخنه میکنند و آنها از تسلط بر شیعیان ضعیف ما بازمیدارند.» (الاحتجاج/ج۱/ص۱۷)

و نیز پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله و سلم میفرماید «یحمل هذا العلم من کل خلف عدول ینفون عنه تحریف الجاهلین و انتحال المبطلین و تأویل الغالین؛ دانش اسلامی را در هر عصری عالمان عادل حافظ بوده و اجازه رخنه نمیدهند، تحریف جاهلان و باطل باطلگرایان و تأویل تأویلگرایان به آن راه یابد.» (بحارالانوار/ج۸۹/ص۲۵۴)

شما نگران این گروه اغواگر نباشید و در هر قطری دانشمندان آگاه با بیان و قلم ترهات آنان را پاسخ گفته و اثری از آنان جز رسوایی نخواهد ماند.

در پایان یاد آور میشویم که بسیاری از این موضوعات که این گروه به تحریف آن پرداختهاند، پاسخهای متناسب از اینجانب داده شده، لذا علاقهمندان می‌‌توانند آنان را تهیه کنید و در منطقه منتشر کنند. سرانجام اینکه این گروه یا جاهل و نادانند و یا مأمور بیگانگان و الا یک انسان وارسته و آگاه از مبانی اسلامی اینگونه سخن نمیگوید.

با تقدیم احترام/ جعفر سبحانی


خروج