*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخبار افق, اخبار افق شماره خبر: ٤٠٦١٧١ ١١:٤٤ - 1397/12/22   همایش بین‌المللی  «امام علی‌ علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان» با پیام و سخنرانی آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی برگزار شد ارسال به دوست نسخه چاپي


همایش بین‌المللی  «امام علی‌ علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان» با پیام و سخنرانی آیات عظام مکارم شیرازی و جوادی آملی برگزار شد

همایش بین‌المللی «امام علی‌ علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان»


همایش بین‌المللی «امام علی‌ علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز» با پیام آیت‌الله‌العظمی مکارم شیرازی و سخنرانی آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و حجت‌الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم 16 اسفند در سالن همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزارشد...

 راه رهایی از مشکلات امروز جهان مراجعه به سیره اهلبیت و امام علی علیهم السلام است

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیتالله مکارم شیرازی در بخشی از پیام خود به همایش بینالمللی «امام علی علیه السلام الگوی عدالت و معنویت برای جهان»، اظهار داشتند: هنگامی که نام آن حضرت برده میشود، خودم را با اقیانوسی از دانش و تقوا و عدالت روبهرو میبینیم. اعتراف به این فضایل تنها در ارتباط با شیعیان نیست؛ بلکه غیرمسلمانان و مذاهب دیگر هم اعتراف کردند و در کتابهای خود به آن اذعان دارند. معتقدیم دنیای امروز گرفتار بیعدالتیهایی است که سرچشمه آن، انواع جنگها و جنایتهای بوده و سرچشمه این جنایتها هم، دور بودن از مبانی قرآن و دین است. اگر دنیا به همین طریق راه خود را ادامه دهد، نتیجهاش از بین بردن رفتن دنیاست وبرای برونرفت از این مشکل، باید به سیره اهلبیت علیهم السلام و حضرت امام علی علیه السلام مراجعه کرد.


 همه وظیفه دارند برای گام دوم انقلاب تلاش کنند

حضرت آیتالله جوادی آملی در این همایش با بیان اینکه «عدل» گرچه دارای مفهوم روشن و معنای شیرین است؛ لکن بدون «توحید» ممکن نیست، اظهار داشتند: جامعهای که داعیه عدل دارد؛ اما موحد نیست، جامعه فرعونی است. عدل بدون توحید محقق نخواهد شد بهعبارت دیگر عدل تنها در بستر توحید است که امکان تحقق مییابد و ما تا موحد نباشیم، امکان ندارد به عدل برسیم.

ایشان ادامه دادند: معنای عدل روشن است؛ «العدل وضع کل شیء موضعه»، اما جای اشیا کجاست؟ جای افراد کجاست؟ موحد میگوید: این را فقط اشیاآفرین و اشخاصآفرین میداند؛ اما ملحد خود جای اشیا و اشخاص را معلوم میکند؛ لذا عدل پشتوانه علمی میخواهد؛ از این رو علی علیه السلام که موحد ناب، قرآن ناطق و توحید ممثل است، میتواند عادل حقیقی باشد.

ایشان با اشاره به سخن پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم در وصف امیرالمؤمنین علیه السلام که فرمود: «على مع الحق والحق معه یدور حیث دار»، تصریح داشتند: از ابتکارات چنین شخصی که عین حق است، میتوان به مسئله تثلیث در روش اشاره کرد که میفرماید: «إن العباد ثلاثة» برخی از ترس جهنم عبادت میکنند و برخی به شوق بهشت! اما برخی «حباً لله» عبادت میکنند؛ در حقیقت او آمده تا تبشیر و انذار را تلطیف کند و این را از قرآن گرفته که میفرماید: اسلام دین محبت و مهر است. قرآنی که حبل است و خداوند آن را مانند باران به زمین نینداخته؛ بلکه او را به زمین آویخته است؛ بالای آن «علی حکیم» و پایین آن «عربی مبین» است و آن علی حکیم در اختیار آن حضرت است.

ایشان درباره آثار بیعدالتی ابراز داشتند: این را هم عقل و هم نقل تأیید میکنند که چون خداوند مهندس است و همه جهان را با نظم ریاضیگونه آفریده، همه عالم از صدر تا ذیل در جای خود قرار گرفته است. اگر شما عدد 5 را از بین 4 و 6 بردارید، آن را کجا میتوانید بگذارید؟! اختلاس و نجومی گرفتن و تهمت زدن هم اینگونه است؛ بالاخره انسان رسوا میشود؛ اگر کسی امروز اختلاس کرد، این مال را کجای دیگر میتواند بگذارد؟! بالاخره رسوایی در پی دارد؛ عالم اینگونه خلق شده است که حداقل نتیجه بیعدالتی، آبروریزی و بیحیثیتی است.

معظمله تأکید داشتند: کسی میتواند عادل باشد که بداند مرگ از پوست بهدرآمدن است و نه پوسیدن و انسان اینگونه نیست که بعداز مرگ در زیر خاک بپوسد و تمام شود. انسان موجودی ابدی است؛ روح نه متزمن است که زمانبردار باشد و نه متمکن است که مکانبردار باشد؛ لذا ما هستیم که هستیم و باید در قیامت جوابگوی همه اعمال خود باشیم.

حضرت آیتالله جوادی آملی در ادامه به گام دوم انقلاب اشاره کردند و بیان داشتند: ما در گام دوم و در گامهای بعدی انقلاب، وظیفه داریم، خطرهایی را که متوجه نظام و انقلاب است، بررسی کنیم؛ مثل اینکه چگونه عدل علوی به ظلم اموی تبدیل میشود؟! حضرت در نامه به مالک دو مطلب را در ریشهیابی این موضوع بیان میکند؛ فرمود اولین کاری که دشمنان کردند، این بود که مکتب را عوض کردند؛ یعنی دین و قرآن را به اسارت گرفتند و آن را به میل خود تفسیر و ارائه کردند و در مرحله بعد به سراغ مردم رفتند و مردم را از ما اهلبیت علیهم السلام جدا کردند.

ایشان ادامه دادند: داشتن رهبر خوب یک طرف قضیه است. رهبر ولو علیبن ابیطالب علیه السلام باشد، مادامی که مردم در صحنه نباشند، شکست قطعی است؛ لذا با همه وجود باید تلاش کنیم که اولاً دین به اسارت نرود و ثانیاً مردم از دین جدا نشوند تا عدالت علوی محقق شود.


 برای برقراری عدالت اجتماعی نیازمند مراجعه به سیره حضرت علی علیه السلام هستیم

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین واعظی هم در این همایش، گفت: نیاز واقعی انسان معاصر، معنویت و عدالت است. رنجهای که بشر امروزی میکشد، بهدلیل ضعف معنویت و فقدان عدالت اجتماعی در جهان است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: این همه عرفانهای نوظهور و معنویت بدون خدا، حکایت از عطش میکند؛ چون مسئله گرایش معنوی ریشه در ذات بشر دارد که از چشمه هستی و معنویت سیراب نمیشود؛ لذا به سمت و سوی سرابهای معنوی میروند.

عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه از عدالت بهعنوان ارزش، سخن میگویند؛ ولی حول عدالت اجتماعی قولهای متعدد است و مدلهای زیادی ارائه میشود، عنوان داشت: وجه دوم از عدالت اجتماعی، مجریان عدالت است. بهترین طرح و ایده وقتی روی کاغذ میآید، یک بخش است؛ ولی برای عینیت بخشیدن به آنچه که روی کاغذ آمده، نیاز به مجری است؛ افرادی که شایستگی اجرای عدالت واقعی را داشته باشند.

حجتالاسلام والمسلمین واعظی گفت: ضلع سوم نیز در این زمینه فرهنگ عدالت است و جامعه باید مطالبهگر عدالت باشد تا عدالت مستقر باشد. اجرای هر طرح اجتماعی، بعد فرهنگی دارد و نمیشود، بگوییم: در جامعهای که زندگی میکنیم، فرهنگ عمومی جامعه هر طوری است، باشد و این مدل از عدالت را اجرا میکنیم.

 رئیس دفتر تبلیغات با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ همراه با معنویت فرهنگ عمومی جامعه باشد، میتواند عدالت و معنویت را مستقر کند، اظهار داشت: معتقدیم بین عدالت، فرهنگ و معنویت پیوند است. اگر جامعه، بهرهمند از غنای معنویت باشد، عدالت معنوی و علوی با مقاومت کمتری و با زمینهسازی بهتر محقق میشود. وی عنوان داشت: امام علی علیه السلام در گفتار، سیره و منش خود معارف را ارائه میکند و الگوی عملی را به رخ میکشد که درسآموز است. حوزه و صاحبان فکر برای تنقیح مدل عدالت اجتماعی نیازمند مراجعه به گفتار و سیره آن حضرت میباشند.

حجتالاسلام والمسلمین واعظی گفت: برای استقرار عدالت نیازمند این هستیم که در بعد نظری که حوزه و دانشگاه کار میکنند، در بحثهای انضمامی مربوط به برنامه عملی، از وضع موجود به سوی وضع عادلانه حرکت کنیم.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: اگر تنقیح عدالت بهوسیله مجریان عدالتخواه نباشد، عدالت محقق نمیشود؛ با دستهای آلوده نمیشود، کارهای خوب کرد. مجریان عادل نیاز است.

گفتنی است، عناوین «پیوستگی عدالت و اعتدال در اخلاق سیاسی اسلامی با تأکید بر سیره علوی»، «راهکارهای متفاوت برای معنویت گستری»، «راهبرد نفوذ قرآن در زندگی عادی مردم»، «جوانگرایی در حکومت امام علی علیه السلام، راهبردی برای ایجاد عدالت اجتماعی»، «نسبت عدالت و معنویت در اندیشه علوی» و «امنیت بهمثابه عدالت در اندیشه و عمل امیرالمؤمنین علیه السلام»، از جمله کمیسیونهای تخصصی برگزار شده در این همایش بود.


 نهجالبلاغه را به جهانیان خوب معرفی نکردهایم

این گزارش میافزاید، استاد حسین انصاریان محقق و پژوهشگر علوم و معارف قرآن کریم نیز در آیین اختتامیه این همایش، خواستار ترجمه نهجالبلاغه به دهها زبان زنده دنیا و عرضه جدی آن به جهانیان شد و تأکید کرد: امروزیها تشنه عدالت امام علی علیه السلام هستند و اگر ما خروجیهای پژوهشی و مقالات علمی این همایش بزرگ را به ۱۰ زبان دنیا ترجمه و افراد برجسته را شناسایی کنیم و به آنان ارائه دهیم، مسلماً در آنان نیز اثرگذار خواهد بود؛ زیرا امیرالمؤمنان علیه السلام هنوز به جهانیان معرفی نشده است و جای پذیرش کامل دارد.

 

 

 


خروج