*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: ویژه محرم  | تاریخ:1397/06/22 | ساعت:١٥:٣٦ | شماره خبر:٤٠٢٧١٣ |  


    منابر اقتصاد مقاومتی (5)(تولید / مردمی کردن اقتصاد)

(تولید / مردمی کردن اقتصاد)

 بحث ما در این رابطه بود که چرا بعضی از افراد که دل در گروی اهل بیت داشته اند در مواقع حساس راهشان از آنها جدا شده است؟... 

  


بحث ما در این رابطه بود که چرا بعضی از افراد که دل در گروی اهل بیت داشته اند در مواقع حساس راهشان از آنها جدا شده است؟

در بحث های گذشته اشاره کردیم که یکی از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که خیلی از مومنین و خوبان به همین راضی می شوند که به آن بزرگواران اعتقاد و محبت داشته باشند. اما سبک زندگی آن بزرگواران را در زندگی خودشان پیاده نمی کنند.

به تعبیر خودمان نماز را با حضرت علی علیه السلام می خوانند ولی غذا را بر سر سفره معاویه تناول می کنند!

بعضی ها سبک زندگی شان شبیه سبک زندگی فرهنگ غرب است و فکر می کنند که این سبک زندگی اهمیت ندارد. مهم اعتقاد و محبت است و اگر خیلی پیش برویم حلال باشد!

باید بدانیم که در عالم دو نوع سبک زندگی وجود دارد. در طول تاریخ دو سبک زندگی و دو نوع ولایت وجود دارد که هر کس قطعا زیر پرچم یکی از آنها خواهد رفت.

در قرآن هم خیلی به این دو نوع ولایت و دو نوع زندگی کردن اشاره شده است. مهمترین آنها این آیه ای است که همه شما حفظ هستید:

الله ولی الذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الی النور و الذین کفروا اولیاهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات.

دو نوع ولایت است و سومی ندارد. طرز تفکر، اخلاقیات و رفتار تو که سبک زندگی تو را تشکیل می دهد یا زیر ولایت خدا تعریف می شود و یا زیر ولایت شیطان.

و این دو نوع ولایت از ابتدای تاریخ بوده است: آدم و شیطان. ابراهیم و نمرود موسی و فرعون پیامبر ابوسفیان امیر المومنین و معاویه و در آخر الزمان هم حضرت مهدی و سفیانی.

رگ رگ است این، آب شیرین آب شور **** در خلائق می راد تا نفخ صور

این دو نوع ولایت دنیا را پر کرده است و باید زیر یک پرچم رفت:

در جهان دو بانگ می آید به ضد ******** تا کدامین را تو باشی مستعد

آن یکی بانگش نشور اتقیاء ********** و آن دگر بانگش فریب اشقیاء

بلکه ریشه همه این دو نوع ولایت در درون خود ماست:

شما حدیث جنود عقل و جهل را نگاه کنید: حضرت می فرماید عقل لشگریانی دارد و جهل هم لشگریانی دارد .....

موسی و فرعون اندر نفس توست ************* باید این دو خصم را در خویش جست.

شکست خورده جبهه جهل در خارج هم فرعونیان او را شکست خواهند داد و برعکس .

در جلسات گذشته بعضی از این همین ویژگی های باطنی را ذکر کردیم: دنیا طلبی، چشم و هم چشمی، تجمل خواهی. همین راحیه هاست که در مقام عمل و در سبک زندگی اقتصادی به گونه ای رقم می خورد که دشمن طمع می کند و می تواند ضربه بزند.

راز اقتصاد مقاومتی که چیزی فراتر از یک نوع عمل اقتصادی محض است در همین جاست. اقتصاد مقاومتی چیزی است که از اعتقادات و فرهنگ ها نشات می گیرد و اختصاص به یک نوع ولایت خاص دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری برگرفته از نظام اقتصادی اسلام است. برای همین است که اهمیت آن دو چندان می شود.

این که مقام معظم رهبری تاکید می کنند تنها راه مقابله با دشمنی های دشمنان همین اقتصاد مقاومتی است از همین جا نشات می گیرد.

شما نگاه کنید الان یک جنگ تمام عیار بین دو مکتب فکری در جهان رخ داده است از طرفی سلطه گران و مستکبرین عالم می خواهند تمام دنیا را زیر منافع خود برده و آنها را برده خود نمایند و عزت و شرافت و منابع آنها را غارت نمایند و فکر می کردند که در این کار موفق شده اند و دیگر هیچ مانعی بر سر راه آنها نخواهد بود.

مخصوصا بعد از فروپاشی شوروی که دیگر می گفتند این مقطع پایان تاریخ است و جهان تبدیل به دهکده جهانی شده است و کدخدای آن هم آمریکاست. و هیچ قدرتی مقابله با آمریکا و اذنابش را نخواهد داشت.

در اینجا بود که ایران اسلامی یک تنه در مقابله همه این زورگویی ها ایستاد و ندای عزت و سربلندی را به همه جهانیان گسترش داد.

شما خیال نکنید که مشکل آنها با ایران مشکل انرژی هسته ای و این چیز هاست!

شما شاید ندانید اما جالب است که مطلع باشید که خود غربی ها انرژی هسته ای را در ایران راه اندازی کردند؛ در زمان شاه ملعون.

آن زمان آمدند ایران 12 نقطه از ایران را مشخص کردند که نیروگاه هسته ای بزنند که غالبا در مرز های جنوبی کشور بود و نیروگاه اتمی بوشهر هم در همان زمان توسط آلمان شروع به ساخت شد. آن زمان اشکال نداشت چرا؟

چون رژیم شاه یک رژیم وابسته، خود فروخته و کاملا در راستای منافع استثماری آنها بود. می خواستند ایران را تبدیل به یک ژاندارم منطقه کنند که هر کشور دیگری که با منافع آمریکا و غرب در منطقه مخالفت کرد ایران او را سر جای خود بنشاند!

منابع عظیم انرژی که غارت می شد و با پولش کالاهای مصرفی را دومرتبه از غرب خریداری می کردند.

و یا اسلحه و تجهیزات نظامی و هواپیماهای جنگی و ... می خریدند آنهم به گونه ای که هیچ دانش آن را نداشتند و برای کوچکترین تعمیرات و حتی تعویض یک پیچ در هواپیماها باید کارشناسان  غربی می آمدند و بسیاری از مستشاران آنها در ایران حضور داشتند و جالب است بدانید علاوه بر این که منابع ایران را غارت می کردند از  دولت ایران حق توحش می گرفته اند.

حق توحش می دانید چیست؟

یعنی ایران باید به مستشاران و کارشناسان غربی که در ایران زندگی می کنند یک حقوق اضافه بدهد که به خود زحمت داده اند و به ایران که یک جامعه وحشی است آمده اند و زندگی می کنند برای همین باید حق توحش به آنها داده شود!

اینجا بود که یک دفعه ورق برگشت! مردم قیام کردند و یک صدا عزت و شرافت و دینشان را فریاد کردند.

شما فکر می کنید غرب دیگر ول می کند؟ وقتی چنین پایگاه مهم خود را از دست داده است و نه تنها از دست داده است یک محوری شده است که دیگر کشورها از او الگو می گیرند و منافع کثیفشان در مناطق دیگر هم به خطر می افتد.

بعد از ابتدای انقلاب شروع کردند به کارشکنی کردن. با انواع تهدید ها محاصره اقتصادی، قطع روابط، جنگ 8 ساله، محاصره علمی، جنگ نرم فرهنگی و ...

البته برای هر کدام از اینها شروع می کنند بهانه تراشی، می گویند میخواهیم دموکراسی در این کشور برقرار شود. اما احمق ها از عربستان که تا به حال هیچ رای گیری در آن وجود نداشته اند حمایت می کنند در حالیکه در ایران به طول متوسط سالی یک انتخابات بوده است.

گاهی می گویند برای حقوق بشر است. اما نگاه کنید در مقابل جنایت های وحشیانه بودایی های نجس میانماری چه سکوت مرگ گرفته اند!

کارهایی که به خدا داعش هم انجام نمی دهد!

داعش یک خلبان اردنی را که اسیر کرده بود با آتش سوزاند. کار وحشیانه ای که همه عالم را تکان داد. تازه یک کسی که در جنگ است خودشان استدلالشان این بود که این خلبان با بمب های آتشینی که می اندازد خیلی از ما را سوزانده و ما هم مقابله به مثل می کنیم اما این بوداییان کثیف و رذل بچه های کوچک را زنده زنده در آتش می اندازند و می سوزانند!

گودالی درست می کنند زن و بچه ها را جمع میکنند و زنده زنده می سوزانند!

واقعا برای این ها اسم حیوان زیاد به کار ببریم. آن وقت به به رئیس جمهور میانمار جایزه صلح نوبل می دهند!

باید بدانیم دشمنان ما یک دشمن های بی رحم، غدار، آدمکش هستند که هیچ بویی از انسانیت نبرده اند. و جنگشان با جمهوری اسلامی ایران به خاطر همین ایستادگی در مقابل منافع کثیفشان است و بقیه چیزها بهانه است. اینها همه ابزارها را تجربه کرده اند و شکست خورده اند. الان آخرین حربه ای که به کار گرفته اند جنگ تمام عیار اقتصادی است.

هدفشان این است که مردم را خسته کنند. با فشار های اقتصادی، تحریمهای ظالمانه، با وعده های توخالی و عدم عمل به آن و ایجاد فرهنگ مصرفی و همچنین تحقیر کالاهای ایرانی می خواهند این ملت را به زانو در بیاورند و بعد مشکلات که زیاد شد مردم این مشکلات را به چشم نظام جمهوری اسلامی ایران ببینند و از نظام خودشان جدا بشوند.

این دشمنان فهمیده اند که تا موقعی که این مردم پشت سر نظام حرکت می کنند هیچ غلطی نمی توانند بکنند.

به فرموده مقام معظم رهبری در هر جایی که مردم به صحنه آمدند مشکلات حل شد و دشمن عقب رانده شد. اصل انقلاب یک نمونده بارز آن بود.

مساله جنگ 8 ساله، مساله جهاد سازندگی، حتی مساله تحریم های علمی با حضور مردم و جوانان نخبه حل شد.

الان هم اگر بخواهیم در مساله اقتصادی دشمن را شکست بدهیم تنها راه کار این است که مردم به صحنه بیایند.

باید نظام اقتصادی مان را عوض کنیم.

باید به خودمان باور داشته باشیم. بدانیم با روش‌ها یا الگوهای نظام اقتصادی سرمایه‌داری نمی‌توان به مقابله با جنگ تمام عیار اقتصادی‌ای که نظام سرمایه‌داری علیه ما ایجاد کرده است برویم.

نظام اقتصادی ما به جای اقتصاد سرمایه سالار باید به سمت اقتصاد مردمی برود.

بدانیم در یک جنگ تمام عیار هستیم:

باید به دوران قاجار برگردیم. دورانی که اقتصاد وضعیت خوبی نداشت و کشورهای استعماری مانند روس و انگلیس تلاش می‌کردند، از ضعف اقتصادی دولت بهره ببرند و با دادن کمک‌های مالی، نفوذ خود را گسترش دهند. به همین منظور توسط ایادی خود در دولت و مجلس این حرف را گسترش دادند که در صورت نرسیدن 2 کرور پول، تمام ادارات دولتی از کار خواهند افتاد.


به همین خاطر روس و انگلیس پذیرفتند که به ایران وام بدهند؛ اما با این شرط که پول با نظارت آنان مصرف شود و گمرک شمال و جنوب و پستخانه‌ها و... به ضمانت در دست آنان باشد. این پیشنهادات که مقدمه‌ای برای وابستگی بود با مخالفت علما و روحانیون همراه شد.


علمای ایران و پیشنهاد استمداد دولت از مردم به جاي استقراض خارجی


علمای عراق به آیت الله شیخ محمد‌باقر بهاری‌همدانی دستور دادند که به تمام سفارتخانه‌ها اعلام کند که دولت‌های بیگانه حق استقراض به شاه را ندارند. علمای ایران پیشنهاد کردند که دولت از مردم استمداد کند و علما و طلاب نیز در این حرکت ملی پیش‌قدم شدند تا جایی که طلاب برای مقابله با استقراض خارجی کتاب‌های خود را فروختند.

 در سال 1324 ه.ق از تولی داخلی و تحریم مصرف کالاهای خارجی حکایت می کند که در قالب بیانیه‌ای منتشر شده بود. علما در این بیانیه اعلام کرده بودند که


«بعد از تسبیح و تحمید؛ این خدام شریعت مطهره با همراهی جناب رکن الملک متعهد و ملتزم شرعی شده‌ایم که مهما امکن (تا حد امکان) بعد ذلک تخلف ننمايیم، فعلا پنج فقره است:


استفاده از كاغذ ايراني


اولا: قبالجات و احکام شرعیه، از شنبه به بعد باید روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. اگر بر کاغذ‌های دیگر نویسند، مهر ننموده و اعتراف نمی‌نویسیم. قباله و حکمی هم که روی کاغذ دیگر نوشته بیاورند و تاریخ آن بعد از این قرارداد باشد، امضا نمی‌نماییم. حرام نیست کاغذ غیرایرانی و کسی را مانع نمی‌شویم، ماها با این روش متعهدیم.


استفاده از كفن ايراني


ثانیا: کفن اموات اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم، بر آن میت ماها نماز نخوانیم. دیگری را برای اقامه صلوة بر آن میت بخواهند، ماها را معاف دارند.


استفاده از البسه ايراني


ثالثا: ملبوس مردانه جدید که از این تاریخ به بعد دوخته و پوشیده می‌شود، قرار دادیم مهما امکن هر چه بدلی آن در ایران یافت نمی‌کنیم و حرام نمی‌دانیم لباس‌های غیر ایرانی را، اما ماها ملتزم شده‌ایم حتی‌المقدور بعد از این تاریخ ملبوس خود را از نسج ایرانی بنماییم تا بعین ماها نیز کذلک و متخلف توقع احترام از ماها نداشته باشد. آنچه از سابق پوشیده داریم و دوخته، ممنوع نیست استعمال آن.

 

برگزاري مهماني فقط با یک پلو، یک چلو، یک خورش و یک افشره


رابعا: میهمانی‌ها بعد ذلک، ولو اعیانی باشد، چه عامه چه خاصه، باید مختصر باشد؛ یک پلو و یک چلو و یک خورش و یک افشره. اگر زائد بر این کسی تکلف دهد، ما را به محضر خود وعده نگیرد. خودمان نیز به همین روش میهمانی می‌نمايیم؛ هر چه کمتر و مختصرتر از این تکلف کردند، موجب مزید امتنان ماها خواهد بود.


قطع رفت‌و‌آمد با وافوري و اهل وافور


خامسا:‌ وافوری و اهل وافور را احترام نمی‌کنیم و به منزل او نمی‌رویم؛ زیرا که آیات باهره (ان المبذرین کانوا اخوان الشیاطین - و لاتسرفوا ان الله لایحب المسرفین - و لاتلقوا بایدیکم الی التهلکه) و حدیث (لا ضرر و لاضرار) ضرر مالی و جانی و عمری و نسلی و دینی و عرضی و شغلی آن محسوس و مُسری است و خانواده‌ها و ممالک را به باد داده. بعد از این هر که را فهمیدیم وافوری است، به نظر توهین و خفت می‌نگیریم.


امضای آقایان کرام و علما‌ي فخام کثرالله امثالهم: 1- ثقة‌الاسلام آقای حاج‌آقا نورالله 2 - حسین بن جعفر الفشارکی 3 - حجةالاسلام آقانجفی 4- شیخ مرتضی اژه 5 - آقا میرزا محمدتقی مدرس 6- حاجی سیدمحمد باقر بروجردی و...»

یکی از کارهایی که می شود در زمینه مردمی کردن اقتصاد انجام داد این است که ما باید تنبلی را کنار بگذاریم. نباید در زمینه تولید اسراف کنیم. یعنی چه اسراف در زمینه تولید؟

یعنی اگر کوچکترین چیز امکان تولید دارد باید انجام دهیم.

این قدر عادت به کار های پشت میزی و کارمندی و کارگری نداشته باشیم. همانطور که در جلسه قبل عرض شد اکتفاء به کار کارگری و کارمندی در اسلام به شدت مکروه است.

حتی خداوند حضرت داوود را به خاطر همین مواخذه کرد که تو حقوقت را از بیت المال می گیری! و باید خودت تولید داشته باشی که حضرت شروع به زره سازی نمود.

الان بسیاری از تولیدات را با هزینه های کم می شود انجام داد:

از تولید عسل گرفته تا حتی تولید جلبک، قارچ،مانتو جوراب

ثمرات:

کمک به خانواده

صرف وقت اضافی افراد به تولید

بروز ابتکارات و خلاقیت ها

سرزنده شدن جامعه

استفاده از سرمایه های کوچک در مسیر اقتصاد

رشد اقتصادی جامعه

تنوع محصولات

2- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ عَنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ صَالِحٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع مَا أَدْنَى مَا يَجِي‌ءُ مِنَ الْإِسْرَافِ قَالَ ابْتِذَالُكَ ثَوْبَ صَوْنِكَ وَ إِهْرَاقُكَ فَضْلَ إِنَائِكَ وَ أَكْلُكَ التَّمْرَ وَ رَمْيَكَ بِالنَّوَى هَاهُنَا وَ هَاهُنَا.

جالب است آبی که شب مانده است  را مصرف کنید مکروه است اما دور ریختن آنهم اسراف است باید پای درختی جایی که از آن بهره ای برده می شود ریخته شود. می فرماید این که تو خرما بخوری و هسته اش را دور بیاندازی اسراف است چون می توانی این هسته را بکاری و از آن تولید داشته باشی

اینها همه مثال هایی است که حضرت می زنند.

باید بدانیم که در جنگ اقتصادی هستیم.

در همه زمینه ها اگر این حس را داشته باشیم دیگر از کالای قاچاق یا کالای خارجی مصرف نمی کنیم.

دیگراسراف نمی کنیم

دیگر در تولیداتمان این قدر از کار نمی زنیم

باید بدانیم در یک جنگ تاریخی قرار گرفته ایم.

اگر ایران که تنها کشوری است با الگو گرفتن از امام حسین علیه السلام در مقابل زورگویان عالم و در راسشان آمریکا شیطان بزرگ ایستاده است زمین بخورد معلوم نیست تا قرن های آینده بتوان نام دین و امام حسین علیه السلام را با این افتخار به زبان بیاوریم.

گریز به کربلاء

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





يکشنبه ٢٧ آبان ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
با افق حوزه به روز باشید
با
کانال تلگرام