*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخلاق در حوزه  | تاریخ:1396/11/24 | ساعت:٠٩:٣٧ | شماره خبر:٣٩٧٨٨٩ |  


    درس اخلاق شماره 544مذمت طلب بلا/// آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی

مذمت طلب بلا/// آیت‌الله شیخ محمدتقی آملی

 در احوالات معصومین‌ علیهم‌السلام چنین مطلبی وارد نشده که از خداوند طلب بلا نموده باشند، بلکه عکس این است که از خدا به زبان ملایم و کلمات لطیف طلب عافیت می‌نمودند. چنان‌چه در زادالمعاد دعایی است که معصوم پس از اینکه خدا را به جمیع فرستادگانش قسم می‌دهد، عرض می‌کند: «اللهم فلا تبتلنی فإن إبتلیتنی فصبرنی و لکن العافیة أحبّ الیّ»؛ یعنی خدایا! مرا دچار بلا نفرما و اگر چنان‌چه مبتلا فرمودی، پس مرا در آن بلا، صابر گردان و لیکن اگر مرا در نوع طلب به خودم واگذار کنی که چه از تو طلب نمایم، عافیت نزد من محبوب‌تر از بلا است... 

  


 

در احوالات معصومین‌ علیهم‌السلام چنین مطلبی وارد نشده که از خداوند طلب بلا نموده باشند، بلکه عکس این است که از خدا به زبان ملایم و کلمات لطیف طلب عافیت می‌نمودند. چنان‌چه در زادالمعاد دعایی است که معصوم پس از اینکه خدا را به جمیع فرستادگانش قسم می‌دهد، عرض می‌کند: «اللهم فلا تبتلنی فإن إبتلیتنی فصبرنی و لکن العافیة أحبّ الیّ»؛ یعنی خدایا! مرا دچار بلا نفرما و اگر چنان‌چه مبتلا فرمودی، پس مرا در آن بلا، صابر گردان و لیکن اگر مرا در نوع طلب به خودم واگذار کنی که چه از تو طلب نمایم، عافیت نزد من محبوب‌تر از بلا است.

مشخص شد که انبیا و اولیای الهی از خدا طلب بلا نمی‌کنند، ولی چه رسد که دیگران به بهانه‌های مختلف چنین گستاخی داشته باشند که حکایت از قصورشان می‌نماید؛ مثل کسی که به پروردگار عرض می‌کند؛ پروردگارا! من در مقام محبت تو طوری هستم که راضی‌ام مرا پل جهنم قرار دهی. این صفت، صفت نقص است؛ زیرا اگر کمال بود می‌بایست ائمه اطهار‌ علیهم‌السلام نیز آن را دارا می‌بودند. وجه دیگر بیان این‌گونه درخواست‌ها، ابراز و اعلام محبت‌های مجازی است که وقتی محب در حالت وجد است از گفتن این‌گونه کلمات دریغ ندارد.

پیدایش چنین حالتی برای انسان هم صفت کمال است و هم صفت نقص، اما کمال بودنش به جهت آن است که بهترین حالات و بالاترین درجات می‌باشد و فوق آن لذتی تصور نشود و اما نقص است از جهت آنکه به زودی زوال پذیرد و بر طرف شود.

هر گاه حال شخص به این مرتبه رسید، هر چه گوید از زبان محبوب گوید و هرچه کند به اراده محبوب کند؛ چون انسانی که به مقام جذبه رسیده، اراده‌اش در اراده حق پوشیده شود و این حالات از ناحیه محبت سرچشمه می‌گیرد.

▪ بلای دنیوی وسیله وصول الی الله

کمترین بلای اخروی، از بزرگ‌ترین بلای دنیوی به درجات مهمتر و سخت‌تر است؛ زیرا بزرگ‌ترین بلای دنیوی بالاخره رو به انقطاع و زوال می‌رود، اما کمترین بلای دینی برایش دوام است؛ چنان‌چه حکایت است که دزدی به خانه کسی آمد و تمام اموال خانه را برد. شخص سومی به صاحب‌خانه گفت: برو شکر کن که شیطان ایمان تو را از درون دلت نبرده است، لذا بلای دنیوی، خیلی مهم نیست.

نفس بلا، خود طریق وصول الی الله است و منشأ سعادت ابدی می‌شود و شخص پیوسته به یاد خداوند می‌افتاد و باعث پرورش روحی انسان می‌شود. بلای دنیوی انسان را به مطلوبی می‌رساند که در آن منافع بسیار است و شاید هم همین مطالب باعث شده که عموماً اولیای حق، سنخ زندگانی‌شان، زندگانی بلایی می باشد.

▪ صبر لازمه کمال

در روایتی از امام صادق‌ علیه‌السلام منقول است: «ما من عبد مسلم ابتلاه الله عزّوجلّ بمکروه و صبر إلا کتب الله له أجر الف شهید»؛ نوع این روایت نشان می‌دهد که بلای دنیوی مقدمه کسب فیوضات الهی است، البته مشروط بر آنکه شخص راه صبر و شکیبایی را در پیش گیرد و در انجام واجبات و ترک مکروهات کوتاهی نکند. چنین انسان‌ها در زیرسنگ آسیاب بلا و دشواری‌های دنیا و پرورش می‌یابند و استعداد نزول نعمت‌ها و برکات را به‌دست می‌آورند. از رسول اکرم‌ صلی‌الله علیه‌و‌آله و سلم منقول است که فرمودند: معلون است کسی که چهل روز بر او بگذرد و بر او بلایی نازل نشود! اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! پس چرا بر ما بلایی نرسیده؟ پس حضرت قریب به این مضمون فرمودند که ولو به مقدار یک خراشی بر بدن وارد آید، همان هم بلا محسوب می‌شود.

بنابراین انسان سالک بلاهای دنیوی و مشکلات زندگی را نه‌تنها مانع سیر الی الله نمی‌بیند، بلکه آن‌ها را برای خودش نردبان ترقی و کمال محسوب می‌کند و هرگز در مسیر بندگی، سستی و یأس در او راه نمی‌یابد.

تهیه و تنظیم: علی‌اکبر بخشی Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ٣٠ بهمن ١٣٩٦
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام