*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


گروه خبری: اخلاق در حوزه  | تاریخ:1396/10/11 | ساعت:١٩:٤٣ | شماره خبر:٣٩٦٦٠٠ |  


    درس اخلاق شماره 538ولایت نبی بر مؤمن، بیشتر از خود مؤمن است /// آیة‌الله حائری شیرازی قدس‌سره

ولایت نبی بر مؤمن، بیشتر از خود مؤمن است /// آیة‌الله حائری شیرازی قدس‌سره

  ▪ مراتب ولایت و امامت امام کیست و امامت چیست؟ که هزار و اندی سال از شهادتش می‌گذرد و کهنه نمی‌شود. در طول زمان، تنزل و کهنگی بر او راه پیدا نمی‌کند. من برای آشنا شدن ذهن ناچارم تشبیه‌ای را در اینجا داشته باشم. ما برای اینکه پیش پای خودمان را ببینیم. در معابر چراغ نصب می‌کنند، برای پیشگیری از تصادف و سقوط. خیابان چراغ می‌گذارند. در میدان‌های بزرگ ورزشی هم، چهل پنجاه تا پروژکتور بسیار قوی بر روی پایه‌های بسیار، بلند نصب می‌کنند که طبیعتاً این پروژکتور شعاع بیشتری را روشن می‌کند. دانشمندان عالم هم مثل این چراغ‌ها هستند، کسانی نورشان مثل چراغ معمولی است و در پناه نورشان، کتابشان، آموزش‌ها و راهنمایی‌های آن‌ها، راه‌های تاریک زندگی را می‌توان شناخت و از افتادن در چاله‌ها نجات یافت... 

  


 


 

مراتب ولایت و امامت

امام کیست و امامت چیست؟ که هزار و اندی سال از شهادتش میگذرد و کهنه نمیشود. در طول زمان، تنزل و کهنگی بر او راه پیدا نمیکند. من برای آشنا شدن ذهن ناچارم تشبیهای را در اینجا داشته باشم. ما برای اینکه پیش پای خودمان را ببینیم. در معابر چراغ نصب میکنند، برای پیشگیری از تصادف و سقوط. خیابان چراغ میگذارند. در میدانهای بزرگ ورزشی هم، چهل پنجاه تا پروژکتور بسیار قوی بر روی پایههای بسیار، بلند نصب میکنند که طبیعتاً این پروژکتور شعاع بیشتری را روشن میکند. دانشمندان عالم هم مثل این چراغها هستند، کسانی نورشان مثل چراغ معمولی است و در پناه نورشان، کتابشان، آموزشها و راهنماییهای آنها، راههای تاریک زندگی را میتوان شناخت و از افتادن در چالهها نجات یافت.

بعضی از این دانشمندان تا ده سال، بیست سال بعد از مرگشان روشنی بخشاند و بعد تحتالشعاع دانشمندان دیگری واقع میشوند و فراموش میشوند. بعضی از این دانشمندان تأثیراتشان بیشتر است و فضای بیشتری را روشن میکنند؛ مثل آن پروژکتورهای استادیومهای ورزشی میدان وسیعی را روشن میکنند. اینها هم پنجاه سال، صد سال، نورافشانی دارند و مطرحاند. بعضی از دانشمندان با گذشت هفتصد سال، هزار سال، هنوز کهنه نشدهاند. مثل خواجه نصیر طوسی، علامه حلی، مثل فردوسی و مولوی، ولی امامان و پیغمبران از نوع این چراغها نیستند. از نوع نور ماه هستند. خورشید نورافشانیاش بسیار بالاتر از ماه است، چون نور ماه بازتاب نور خورشید است. در این آفتاب و مهتاب آیه و نشانهای است برای تدبر در ولایت و امامت. آنکه نورش از ابتدا است، این ولایت الهیه است، ولایت الهیه مثل خورشید است. از این جهت، نور نبوت و ولایت نبوت در قبال ولایت الهیه نیست. از آثار اوست.

 ببینید این آیه را «الله ولی الذین آمنو»؛ همه مؤمنان عالم از حضرت آدم علیه‌السلام و این صد و بیست و چهار هزار نبی و همه مؤمنینی که به اینها گرویدن تا آنچه بعداً از مؤمنین بیایند. یک ولی بیشتر ندارند و آن خدا است «الله ولی الذین آمنو» این خورشید ولایت است. ولایت او بالذات است. از طرفی میگوییم مؤمن، ولیِ خودش است، چرا انسان ولی خودش است؟ به خاطر اینکه خودش را اداره میکند. انسان مسئول خود است. مسئول اعمال خود است.

هر انسانی ولیِ زبان خود است. ولیِ چشم خود است. ولیِ دست و پای خود است. ولیِ افکار خود است. چون ولیِ خودش هست باید زیر مجموعه تحت ولایت خودش را درست اداره کند و پاسخگو باشد. «ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤلا» از انسان سؤال میکنند: چرا از گوش خود استفاده نکردی؟ چرا نرفتی بشنوی حقایق را؟ و چرا آنچه شنیدی به کار نگرفتی؟ چرا نرفتی ببینی و عبرت بگیری؟ چرا به آنچه دیدی و عبرت گرفتی اهمیت ندادی؟ چرا وقتی دلت مطلبی را گفت جدی نگرفتی و نرفتی تحقیق کنی؟ این مؤاخذات به خاطر این است که انسان ولی خودش هست.

بعد میگوید: «النبی اولی بالمؤمنین من انفسهم»؛ نبی بیشتر از مؤمن بر مؤمن ولایت دارد. بر مال مؤمن، بر جان مؤمن. در جایی مؤمن جانش را از خطر میخواهد حفظ کند، ولی نبی به او میگوید: جانت را در خطر بیانداز و به میدان نبرد با دشمن برو، مؤمن میگوید حالا که او گفته: من به فرمان او، خودم را در خطر میاندازم، چرا؟! چون او ولایتش بر من از خودم بیشتر است. امام همین گونه است نسبت به مقام مافوق خودش، اینها سلسله ولایت است. اما ولایت پیغمبر بر انسانها مثل روشنی ماه است؛ ولایت خدا مثل روشنی خورشید است.

 ولایت امامان هم مهتاب است. ولایت فقیه هم مهتاب است، یعنی ولایت امام میتابد به ولی فقیه و فقیه از امام خود کسب ولایت میکند. امام میگوید: «فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِما» یعنی ای مردم! کسی که نظر بر احکام ما کرده، از او وظیفهتان را سؤال کنید، من او را حاکم بر شما قرار دادهام. بنابراین امام روشنی بخش عالم است، روشنی امام از نوع ماه و خورشید است و علما از نوع چراغها هستند. اینکه هزار سال از شهادت امامی بگذرد و هنوز این شهادت، تحت الشعاع قرار نگرفته و کهنه نشده باشد، به خاطر این است که امام در مقامی از رفعت هست که این فاصله زمانی تأثیری در افق دید نسبت به او نداشته است.

 امام شخصیتی است که همان طور دنیا را روشن میکند آخرت را هم روشن میکند. همان طوری که در این دنیا دستش باز است در آخرت هم دستش باز است. مرگ، برای او تحول و تحویلی ندارد.

 این است که در حیات ظاهری قول داده [و] در حیات بعدی به قولش عمل میکند. وعده میکند، به وعده خودش وفا میکند. چرا؟ چون دنیا و آخرت هر دو در افق نور افشانی او هستند.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چهارشنبه ٣٠ خرداد ١٣٩٧
جستجوی وب
کانال تلگرام
کانال تلگرام