*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخبار افق 
اخبار > نباید از ظرفیت‌های حوزه علمیه افغانستان غافل بود


گروه خبری: بین‌الملل, اخبار افق  | تاریخ:1396/09/20 | ساعت:١٩:٣٤ | شماره خبر:٣٩٥٨٦٠ |  


    در گزارش سفر هیئت حوزوی به افغانستان تأکید شدنباید از ظرفیت‌های حوزه علمیه افغانستان غافل بود

نباید از ظرفیت‌های حوزه علمیه افغانستان غافل بود

 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم نباید حوزه علمیه افغانستان را دست کم بگیرد. شاید بعضی‌ها فکر کنند، باید در لندن یا فرانسه سرمایه‌گذاری شود؛ ولی من فکر می‌کنم، با توجه به چند مؤلفه، افغانستان اولویت دارد به‌خصوص با توجه به همسایگی و هم‌چنین مشترک بودن زبان که نمی‌شود، این دو موضوع را نادیده گرفت. به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری حوزه، هیئت حوزوی شامل آیات و حجج‌اسلام علیدوست و حسینی خراسانی اعضای جامعه مدرسین، حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل و آل‌ایوب مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه اخیراً به کشور افغانستان سفر کردند. آیة‌الله ابوالقاسم علیدوست در گفت‌و‌گو با خبرگزاری حوزه به بیان مهم‌ترین مشاهدات خود از ظرفیت‌های خوب افغانستان در این سفر پرداخت که تقدیم خوانندگان ارجمند هفته‌نامه افق حوزه می‌شود.... 

  


 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: حوزه علمیه قم نباید حوزه علمیه افغانستان را دست کم بگیرد. شاید بعضیها فکر کنند، باید در لندن یا فرانسه سرمایهگذاری شود؛ ولی من فکر میکنم، با توجه به چند مؤلفه، افغانستان اولویت دارد بهخصوص با توجه به همسایگی و همچنین مشترک بودن زبان که نمیشود، این دو موضوع را نادیده گرفت. به گزارش سرویس بینالملل خبرگزاری حوزه، هیئت حوزوی شامل آیات و حججاسلام علیدوست و حسینی خراسانی اعضای جامعه مدرسین، حسینی کوهساری رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل و آلایوب مدیر روابط خارجی مرکز ارتباطات و بینالملل حوزه اخیراً به کشور افغانستان سفر کردند. آیةالله ابوالقاسم علیدوست در گفتوگو با خبرگزاری حوزه به بیان مهمترین مشاهدات خود از ظرفیتهای خوب افغانستان در این سفر پرداخت که تقدیم خوانندگان ارجمند هفتهنامه افق حوزه میشود.

 

□ با تشکر از فرصتی که در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادید، لطفاً در ابتدا مختصری از حوزه علمیه افغانستان و تاریخ ورود تشیع به این کشور بفرمایید.

تاریخ حوزه علمیه افغانستان بههمان زمانی که برمیگردد که اسلام وارد افغانستان میشود؛ البته عمدتاً در شکل حوزه علمیه اهل تسنن حضور داشته است. منتها چند تحول مهم رخ داده که وضعیت حوزههای علمیه شیعه را در دوران معاصر از گذشته متفاوت کرده است؛ اولاً هجرت بخشی از افغانستانیها به ایران و جذب حوزه علمیه ایران و جامعةالمصطفیصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و سلم شدن که باعث شده با تلاش و کوشش افغانستانیها، ظرفیت خوبی ایجاد شود؛ اینها برگشتند به افغانستان و الآن در مدارس افغانستان مشغول کار هستند. من در این دو سفری که به افغانستان داشتم، فضلای بسیار خوبی در آنجا دیدم.

تحول دیگری که رخ داده و باعث نشاط حوزههای علمیه شیعه افغانستان شده این است که شیعیان افغانستان بعد از این قانون اساسی جدیدشان، از احوال شخصیه برخوردار شدند؛ یعنی الآن در افغانستان شیعیان وقتی به دادگاه مراجعه میکنند، براساس فقه جعفری و فقه شیعه با آنها معامله میشود و بخش اعظمی از قضات افغانستان روحانیت شیعه هستند.

من از برخی از نمایندگان افغانستان شنیدم، گاهی اگر علمای حنفی افغانستان و کارگزاران نظام و نمایندگان مجلس با فقه حنفی مشکلی پیدا کنند، به فقه جعفری مراجعه میکنند. اخیراً در بحث انفال و زمین حسب نقلی که برای ما شد، این قضیه رخ داد و این در حالی است که میدانید مذاهب مالکی، شافعی و حنبلی احوال شخصیه ندارند که این هم باعث شد، حوزههای علمیه افغانستان رونق پیدا کنند و جوانهای زیادی جذب حوزه این کشور بشوند. به این مسئله، ورود حسابشده و نسبتاً خوب روحانیت و فضلای شیعه افغانستان به بدنه حکومت را اضافه کنید. الآن از حدود دویست و چهل نماینده مجلس شورای ملی افغانستان، چیزی نزدیک پنجاه و هشت نفر شیعه هستند؛ در کابینه افغانستان هم شیعیان پنج وزیر دارند؛ برخی از معاونان ریاست جمهوری نیز از شیعیان هستند.

ظاهراً از پنجاه و چند نماینده شیعه افغانستان، حدود بیست نفرشان هم تحصیلات حوزوی دارند و هم دانشگاهی یا فقط حوزوی. به هر صورت الآن وضعیت خوبی بر حوزههای علمیه افغانستان حاکم است. حدود پانزده هزار طلبه در بیشاز دویست مدرسه علمیه در حال تحصیلاند؛ چیزی که ما از نزدیک دیدیم، طلبههای بانشاط، فعال، کوشا، زرنگ و اهل سؤال بودند.

□ بهواسطه زبان فارسی از فرصت خوب ایران هم میتوانند در دروس خارج قوی که در قم برگزار میشود، شرکت کنند تا رشد علمیشان استمرار داشته باشد.

بله؛ حتی شنیدم بعضی از دروس بهشکل ویدئو کنفرانس برگزار میشود؛ یعنی در قم ارائه میشود و آنجا استفاده میکنند. البته آنها تابستان را تعطیل نمیکنند و در زمستان چون هوا سرد است و وسایل گرمکننده خوبی ندارند، مدارس را تعطیل میکنند لذا خیلی از روحانیون افغانستان ترجیح میدهند که تابستان به افغانستان بروند و آن جا درس و بحث داشته باشند.

□ از اهداف سفر و برنامههایی که در این سفر داشتید، بفرمایید.

دو هدف عمده دنبال میشد؛ یکی برنامه مرکز ارتباطات و بینالملل حوزه که برخی از اساتید با حوزه آن کشور آشنا بشوند و علما و حوزههای علمیه آنجا هم با علمای قم از نزدیک آشنا بشوند. هدفی را هم جامعةالمصطفیصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و سلم دنبال میکرد که همایشی بهنام «همایش علمی فرهنگی امالمؤمنین خدیجه کبری علیها‌السلام » بود؛ جلسه خیلی معظمی بود و حدود شاید پانصد ششصد نفر از فرهیختگان حضور داشتند، سخنران همایش هم معاون دوم ریاست جمهوری بود؛ وزیر حج و اوقاف هم سخنرانی کرد. از ایران هم بنده بودم و آیةالله حسینی خراسانی که سخنرانی کردیم؛ ضمن اینکه همایش به همین جلسه منحصر نشد؛ یعنی بنده خودم غیر از نشستهای، شش جلسه رسمی دیگر هم داشتم؛ در همین حدود آیةالله حسینی خراسانی و حججاسلام حسینی کوهساری و آلایوب هم جلسه داشتند. اگرچه هدف دوستان شاید همین یکی دو مورد بود؛ ولی فوایدش بیشتر از اینها بود.

□ با کدام یک از علما دیدار و از کدام یک از مدارس علمیه بازدید داشتید؟

فرد شاخصی که با او دیدار داشتیم، آیة‌‌الله آصف محسنی بود در مدرسه خاتمالنبیینصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و سلم . بعداز آن مدارسی که من رفتم مدرسه رسالت زیر نظر آقای صالحی افغانستانی بود که سالها ایران بودهاند. مدرسه امام علیعلیه‌السلام و امالبنین علیها‌السلام  هم رفتم که طلاب آنها شیعه هستند. مدرسه فقهی ائمه اطهارعلیهم‌السلام که مؤسس آن مرحوم آیة‌‌الله فاضل لنکرانی است، شبیه آنچه در قم دارند، در کابل هم حوزه بسیار بارونق، خوب، بانشاط و بابرنامه بود. نشستی را نیز با فرهیختگان افغانستان حدود صد و پنجاه نفر از اساتید حوزه و دانشگاه و نمایندگان مجلس داشتم. نشستی را هم با گروه پژوهش جامعةالمصطفیصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و سلم داشتم و... . آیةالله حسینی هم به همین ترتیب؛ یعنی در واقع تقسیم کار شده بود که اعضای هیئت حوزوی به این مدارس سر بزنند و این دیدارها را انجام دهند. فقط فکر میکنم مسافرت یک عیب بزرگی که داشت این بود که زمانش کم بود و این هم، به ما برمیگشت.

□ به نظر شما مهمترین نیاز فعلی حوزه علمیه افغانستان چیست؟

به نظر من همان نیازهای حوزه علمیه قم آنجا هم هست. بحث اساتید هست؛ باید اساتید مقداری تکان بخورند. حتی بعضی اساتید از قم بروند. آیةالله محسنی میگفت: ما درخواست میکنیم از شما و استدعا داریم که اگر اساتیدی میشناسید، معرفی کنید. نمیخواهم بگویم اساتیدی که هستند، ضعیفاند یا خدای نکرده جسارتی شده باشد؛ ولی بالاخره باید تقویت شوند.

همچنین بحث هدایت تحصیلی است که نباید از آن غافل شد؛ اگر بپذیریم که طلاب افغانستان طلبههای با ظرفیت، مستعد و کوشا هستند که همینطور هم هست؛ ولی هدایت میخواهد؛ هدایت تحصیلی که به نظر من جدا از آموزش و حتی جدا از اخلاق است. طلبه چه جور مطالعه کند، چگونه مباحثه کند، چگونه درس بگیرد و چگونه فیشبرداری کند و... که همه اینها را من تحت عنوان هدایت تحصیلی تعبیر میکنم. به نظر من این جهت یک نیاز دیگر هست.

آخرین جمله اینکه حوزه علمیه قم نباید حوزه افغانستان را دست کم بگیرد؛ شاید مثلاً بعضیها فکر کنند، باید در لندن یا فرانسه سرمایهگذاری بشود؛ ولی من فکر میکنم، با توجه به چند مؤلفه باید افغانستان از اولویت برخوردار باشد؛ بهخصوص باتوجه به همسایگیاش با ما، آسان بودن رفت و آمد و زبان و این خیلی مهم است؛ یعنی واسطه نمیخورد و استاد راحت میتواند با آنها و آنها با استاد مرتبط باشند. این امتیازی است که نمیشود، نادیده گرفت. با توجه به کوشا و فعالشان بودنشان و اینکه نسبت به اساتیدشان حرف گوشکن هستند، نباید از ظرفیت افغانستان بهخصوص حوزه علمیه آن غافل بشویم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





يکشنبه ٠١ مهر ١٣٩٧
کانال تلگرام
کانال تلگرام
آخرین شماره

   افق خانواده شماره 287

 

« حکیم الهی »


 

ویژه نامه بهجت عارفان

 

«ره نامه»

ویژه نامه آغار سال تحصیل

حوزه های علمیه سال 97-96


 
حکمت ناب
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله انصاری شیرازی قدس سره

 
 
رسم پارسایی
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله اشتهاردی قدس سره

افق حوزه|اخبار افق|سرمقاله|در محضر نور|اخلاق در حوزه|عطر يار|سخن بزرگان|فرزانگان|رواق شهیدان|اخبار کوتاه حوزه|اخبار کوتاه ایران|اخبار کوتاه جهان|بین الملل|مقاله|مصاحبه|همگام با مدارس و مراکز|با شما|گزارش تصویری|افق خانواده|پاسخ استاد