*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > اخبار افق 
اخبار > رمضان در آئینه احکام (بخش اول)


گروه خبری: فقه و زندگی  | تاریخ:1396/03/10 | ساعت:١٤:٤٤ | شماره خبر:٣٩١٨٦٠ |  


    فقه و زندگی شماره 511 رمضان در آئینه احکام

رمضان در آئینه احکام (بخش اول)

  ماه مبارک رمضان، فرصتی مناسب برای بیان احکام شرعی است؛ لذا به خواست خداوند تعالی، برخی حدود الهی را خدمت مبلغین و خوانندگان محترم عرضه می‌داریم: ... 

  


ماه مبارک رمضان، فرصتی مناسب برای بیان احکام شرعی است؛ لذا به خواست خداوند تعالی، برخی حدود الهی را خدمت مبلغین و خوانندگان محترم عرضه میداریم:

 

 

روزه بدون نیت

با اینکه روزه از عبادات است و باید همراه نیت باشد ولی در مواردی، تمام یا بعضی از روزه بدون نیت انجام میشود و صحیح است:

1- کسی که در سفر است و پیش از ظهر به وطن خود میرسد اگر در سفر کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد، واجب است نیت روزه کند و روزهاش صحیح است. لازم به ذکر است که در سفر نمیتواند نیت روزه کند؛ زیرا روزه در سفر حرام است.

2- اگر مریض قبل از ظهر خوب شود و تا آن وقت کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد لازم است از همان وقت نیت روزه کند و روزهاش صحیح است.

3- کسی که تصمیم روزه داشت ولی یک روز کامل را خواب ماند روزهاش صحیح است با اینکه در طول روز نیت نکرده. البته نمازهایی را که نخوانده باید قضا کند.

4- برای روزه قضا تا قبل از ظهر میتواند نیت روزه کند به شرط اینکه تا آن وقت کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد.

5- برای روزه مستحبی تا دقایقی قبل از غروب میتواند نیت روزه کند به شرط اینکه تا آن وقت کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد.

مرض و روزه

در رابطه با مرض و روزه لازم است به چند نکته توجه شود:

1- معیار در تشخیص مضر بودن روزه، خود شخص روزهگیرنده است نه دیگران؛ بله اگر خود شخص نمیتواند تشخیص دهد به پزشک مورد اطمینان (که در رشته خود متخصص است و نیز خلاف واقع نمیگوید) مراجعه میکند، در این صورت سخن پزشک برای او حجت است چه آن پزشک مسلمان باشد یا کافر.

2- تمارض و خود را به مریضی زدن، مجوز خوردن روزه نیست.

3- اگر مریض پیش از ظهر خوب شود و کاری که روزه را باطل میکند انجام نداده باشد باید نیت روزه کند و روزه آن روز را بگیرد.

4- اگر شخص با اینکه روزه برایش ضرر دارد روزه بگیرد، روزهاش باطل است.

مواردی که لازم است مسافر روزه بگیرد

روزه در سفر حرام است ولی در مواردی مسافر باید روزه بگیرد:

1- مسافری که تصمیم دارد ده روز یا بیشتر در مکانی بماند.

2- مسافری که تصمیم ندارد هشت فرسخ برود؛ البته اگر چهار فرسخ میرود و چهار فرسخ بر میگردد در حکم هشت فرسخ خواهد بود.

3- در سفر معصیت.

4- مسافری که وارد مکانی شده و تصمیم نگرفته تا کی میخواهد در آنجا بماند؛ این شخص تا سی روز نمازهای خود را دو رکعتی میخواند و روزه هم نمیگیرد؛ اما از روز سیویکم به بعد، هم نمازهای خود را کامل میخواند و چنانچه روزه بر وی واجب است روزه هم میگیرد.

5- مسافری که بعداز ظهر از وطن حرکت کند، روزه آن روزش صحیح و و اجب است آنرا تمام کند؛ ولی روزهای بعد بستگی دارد که تصمیم ماندن ده روز را در یک مکان دارد یا نه.

6- کسی که نذر کند در سفر روزه مستحبی بگیرد؛ مانند اینکه بگوید برای خدا است بر من که در این سفر، سه روز روزه بگیرم؛ چنین شخصی موظف است به نذر خود عمل نموده و روزه مستحبی را در سفر بجا آورد. البته نذر مزبور مختص است به روزه مستحبی و شامل روزه واجب نمیگردد.

7- مسافری که تصمیم گرفته ده روز در مکانی بماند ولی پس از خواندن یک نماز چهار رکعتی از تصمیم خود منصرف شود. شخص مذکور تا وقتی که در آن مکان هست باید نمازها را کامل و روزهها را بگیرد.

8- کثیرالسفر.

کسانی که روزه بر آنها واجب نیست

روزه گرفتن بر نه نفر واجب نیست:

1- مریضی که روزه برای او ضرر دارد؛ در این صورت نهتنها روزه واجب نیست بلکه اگر روزه بگیرد روزهاش باطل است.

2- مسافر.

3- اشخاص پیر که روزه برای آنها مشقت دارد؛ ولی اگر مشقت ندارد لازم است روزه بگیرند.

4- زن حاملهای که روزه برای خود یا حملش ضرر دارد که در این صورت لازم است روزهاش را بخورد و بعداً قضای آن را بجا آورد و برای هر روزی که میخورد 750 گرم طعام به فقیر بدهد.

5- زنی که بچه شیر میدهد و با روزه گرفتن شیرش کم میشود که حکمش مانند صورت قبل است.

6- کودکان (اعم از دختر و پسر) که هنوز به حد بلوغ نرسیدهاند.

7- دیوانه.

8- خانمها در ایام عادت ماهانه که نباید روزه بگیرند؛ بلکه پس از ماه رمضان قضای آن را بجا آورند.

9- خانمها در ایام نفاس (ایام خاصی پس از زایمان). این مورد هم مانند مورد قبل میباشد. (این مباحث را فقها تحت عنوان کسانی که روزه برآنها واجب نیست و نیز در ضمن سایر مباحث مطرح فرمودهاند، مجمعالرسائل (المحشى لصاحب الجواهر)/1/454)

آنچه برای روزهدار اشکال ندارد

این موارد برای روزهدار اشکال ندارد:

1- چشیدن غذا، به شرط اینکه مطمئن باشد غذا وارد حلق نمیشود.

2- ریختن دارو و قطره در چشم و گوش.

3- عطر زدن. عطر زدن نهتنها برای روزه اشکال ندارد بلکه مستحب است. آنچه فقها میفرماید این است که بوییدن گلها و گیاهان معطر برای روزهدار مکروه است یعنی ثواب روزه را کم میکند.

4- سفر؛ البته مسافرت کردن برای فرار از روزه کراهت دارد (خوب نیست)

5- حمام رفتن و دوش گرفتن؛ به شرط اطمینان به اینکه آب وارد حلق نمیشود.

6- مسواک زدن، به شرط اطمینان به اینکه آب وارد حلق نمیشود.

7- ارتکاب یکی از مبطلات بدون عمد (سهواً)

8- در روز ماه مبارک رمضان یا غیر آن در حالی که روزه است در عالم خواب محتلم شود که حتی لازم نیست زود غسل کند. آنچه که فقها میفرمایند این است که اگر شب جنب شود باید غسل کند و با جنابت وارد صبح نشود.

روزهخواری

در مورد روزهخواری لازم است به این نکات توجه شود:

1- روزهخواری بدون عذر، افتخار نیست بلکه شقاوت و بدبختی است.

2- کسی که منکر اصل وجوب روزه است، مرتد به شمار میرود؛ زیرا وجوب روزه از ضروریات اسلام و مورد تصریح قرآن است. ولی کسی که روزه را قبول دارد و نمیگیرد مرتد نیست بلکه گناهکار است و باید قضا کرده و کفاره دهد.

3- اگر زن یا مرد، عذر شرعی در خوردن روزه دارد، حق ندارد همسر خود را مجبور به باطل کردن روزه نماید.

4- تمارض (خود را به مریضی زدن) مجوز ترک روزه نیست؛ بلکه مریض واقعی بودن مجوز ترک روزه میشود.

5- عارض شدن « ضعف» نیز مجوز ترک روزه نمیباشد؛ زیرا ضعف بر همه روزهگیران عارض میگردد.

6- دختر بچهای که وارد سال دهم شده روزه بر او واجب است؛ ولی اگر بر اثر روزه گرفتن، دچار مشقتی میشود که نوعاً قابل تحمل نیست میتواند روزهها را بخورد و بعداً قضای آن روزهها را بگیرد. در مورد پسر بچهای که وارد شانزده سالگی شده نیز مسئله از همین قرار است.

دو تذکر:

الف) ممکن است پسر بچه زودتر از شانزده سالگی بالغ شود.

ب) چنانچه دختر یا پسر بچه، توانایی روزه گرفتن بعضی از روزها را دارد، لازم است روزه بگیرد و روزه روزهایی را که نگرفته بعد از ماه رمضان قضا نماید. تهیه و تنظیم: حجةالاسلام والمسلمین سیدجعفر ربانی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





دوشنبه ٢٩ آبان ١٣٩٦
کانال تلگرام
کانال تلگرام
آخرین شماره

   افق خانواده شماره 256


 

«اربعین»


 

ویژه نامه بهجت عارفان

 

«ره نامه»

ویژه نامه آغار سال تحصیل

حوزه های علمیه سال 97-96


 
حکمت ناب
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله انصاری شیرازی قدس سره

 
 
رسم پارسایی
مجموعه درسهای اخلاقی
آیت الله اشتهاردی قدس سره

صفحه اصلی|اخبار افق|سرمقاله|در محضر نور|اخلاق در حوزه|عطر يار|سخن بزرگان|فرزانگان|رواق شهیدان|اخبار کوتاه حوزه|اخبار کوتاه ایران|اخبار کوتاه جهان|بین الملل|مقاله|مصاحبه|همگام با مدارس و مراکز|با شما|گزارش تصویری|افق خانواده|پاسخ استاد