*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخلاق در حوزه, اخلاق در حوزه شماره خبر: ٤١٦٧٤١ ١١:٢٧ - 1399/11/12   اخلاق در حوزه شماره656 ارسال به دوست نسخه چاپي


اخلاق در حوزه شماره656

ماهیت و حقیقت نعمت


حضرت آیت‌الله بهاالدینی(ره)

تمام نعمتها، نعمت الهیاند و اگر مصرف این نعمتها الهی شد، منتهای کمال است. نعمتهای مادی برای عموم آزاد است و همه از آن استفاده میکنند. مومن و کافر، حتی حشرات و حیوانات و همه موجوداتی که دارای حیات مادیاند، از نعمتهای مادی الهی استفاده میکنند. کفار شرق و غرب هم به نعمتهای الهی متنعم هستند منتها به نعمتهای مادی، ولی از نعمتهای روحانی و معنوی و نعمت ولایت محرومند.

نعمتهای روحانی و نعمت ولایت، ایمان و تقوا به همه کس داده نمیشود. این نعمتها مخصوص کسانی است که در راه حق، حرکت اختیاری بکنند. یعنی خودش در مسیر حق، عبادت حق، اخلاق حق حرکت کند. نفسی که در بین آتشهای بشر، آتشهای نفس اماره بشری، الاهیت و عقلانیت خود را حفظ کند و خود را به آتش مبتلا نکند، این نفس تکامل پیدا میکند، فضائل و ملکات انسانیت را پیدا میکند. چنین انسانی شر و آتش درونی ندارد، بلکه می خواهد آتشها را خاموش کند.

نعمت علم

از برتری نعمتهای غیر مادی، علم است و علم فقط باید از طریق بندگی خدا و سازندگی نفس بشر مورد عطای خدای تعالی باشد. این درس و بحث و تحصیلاتی که داریم اعم از توحید و قرآن و اخلاق و فقه همه علم الهی اند که مقداری از آن به واسطه انبیاء به دست ما رسیده است. چه قدر خوب است که انسان شاگرد خوبی برای انبیاء باشد. علم از مواهب الهی است و عالم حقیقی کسی است که از این علم، استفاده مادی نمیکند. این علم باید صرف هدایت شود.

مقام علم این قدر با اهمیت است که انبیاء نخواستند از آن استفاده مادی بکنند. آنها اهل تشریفات و تجملات نبودهاند؛ یعنی به این تشریفات اعتنا نداشتهاند. این تشریفات مخصوص جهال و بیخبر از خداست.

کسانی که رابطه الهی دارند، میدانند که این تشریفات و بیش از نیاز دنبال مال دنیا رفتن، شبیه الک بازی است که یک وقتی بچهها در کوچهها بازی میکردند.

کاربرد دین و معنویت

نعمت معنویت و روحانیت، احتیاج به حرکت دارد و بدانید که معنویت مثل نور مراتب دارد. به هر مرحله ای که برسید، بدانید که یک مرحله بالاتری نیز وجود دارد. خدا توفیق دهد که همت عالی پیدا کنید، به مادیات اتکا نکنید.

استفاده از نعمت روحانیت به این است که خودسازی کنید، نفس ناری، نفس نوری بشود. انسان باور نمیکند که این هوا، دشمن سر سخت اوست و گمان میکند از دوستان اوست. این نفس اعداء عدو انسان است و منشان تمام مفاسدی که به سر انسان میآید، خود آدم است. اگر انسان بخواهد فراغت پیدا کند، باید خودش را بسازد. بنابراین تمام عبادات و تمام کتب اخلاق و معارف دین برای این است که انسان خود سازی کند. خدا توفیق دهد و همه به راه حق آگاه باشند تا در آنچه مهم است زحمت بکشند.

منبع: نردبان آسمان / تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی


خروج