*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخبار افق, اخبار افق شماره خبر: ٤٠٩٠٩٩ ١٢:١١ - 1398/06/30   حوزه‌های علمیه حامی مظلومان جهانآیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور تأکید کردند ارسال به دوست نسخه چاپي


حوزه‌های علمیه حامی مظلومان جهانآیت‌الله‌العظمی نوری همدانی در آیین افتتاحیه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه کشور تأکید کردند

حوزه‌های علمیه حامی مظلومان جهان


آیین افتتاحیه سال تحصیلی 99ـ 98 حوزه‌های علمیه کشور با سخنرانی آیت‌الله‌العظمی نوری همدانی آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد معاون آموزش حوزه‌های علمیه و با حضور آیات و حجج اسلام یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه استادی، مقتدایی، غروی از اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار‌ علیهم السلام مدنی مدیر جامعة‌الزهرا علیها السلام، عباسی رئیس جامعة‌المصطفی‌ صلی الله علیه و آله و سلم و جمعی از اساتید و فضلای حوزه ۲۳‌شهریور در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه برگزار شد...


  دروس اخلاق در حوزه جدی گرفته شود

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیتالله نوری همدانی در آیین افتتاحیه رسمی حوزههای علمیه کشور، گفتند: امام صادق علیه السلام بر لزوم احیای امر و فرهنگ خواسته اهلبیت علیهم السلام تأکید دارند که از این جهت، حوزههای علمیه مهمترین نقش را دارند.

ایشان یاد آورشدند: علما باید دو مرحله را در زندگی خود مورد توجه قرار دهند؛ مرحله اول، مرحله طلبگی و مرحله دوم مرحله عالم شدن است که هر کدام دارای ویژگیهایی است که باید به آنها توجه شود.

معظمله با بیان اینکه علما برای تربیت طلاب همین دو عرصه را مورد توجه قرار دادهاند، خاطرنشان کردند: طلاب نیازمند خط مشی خاصی برای خدمت هستند؛ همچون کسانی که به میدان جنگ میروند، باید با تجهیزات جنگی تمرین کرده و آشنا شوند تا در میدان نبرد با آن آلات و ابزار به نبرد بپردازند.

این مرجع تقلید، اخلاص را اولین پیشنیاز طلب علم در حوزه دانستند و گفتند: طلاب باید با اخلاص تمام در حوزه گام بردارند؛ توفیقات الهی نیز با اخلاص ما مرتبط است؛ اگر کسی بخواهد همچون علمای بزرگی چون شیخ طوسی باشد، باید مخلص، جدی و پرتلاش باشد.

معظم له با بیان این که حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره ظلم ستیز و حانی مظلومان بوده، تأکید کردند: طلاب و روحانیون باید در کنار تحصیل و پژوهش در حد توان باید در زمینههای سیاسی و اجتماعی فعال باشند و خود را از مسائل سیاسی و اجتماعی جدا ندانند؛ و امروز نیز حوزههای علمیه نباید در برابر ظلم و ستمی که به مسلمانان مظلوم در مناطقی همچون کشمیر و بحرین روا داشته می شود بی تفاوت باشند.

حضرت آیتالله نوری همدانی یادآور شدند: اخلاقمحوری و برگزاری دروس اخلاق در حوزههای علمیه بسیار مهم است؛ همه ما محتاج به معلم و متذکر اخلاق هستیم. از مدیران حوزه میخواهیم که در این امر کوشا باشند؛ امام راحل در 10 فراز در صحیفه نور، به مسئولیتهای مهم و مؤثر تأکید کرده است و بههمین دلیل باید به این امر مهم و مؤثر، یعنی برگزاری دروس اخلاق در حوزه اهتمام داشته باشیم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: امام جواد علیه السلام بیان میفرمایند که تفقه از همه چیز بالاتر است و هر کسی به هر مقام بالا میخواهد برسد، باید از نردبان تفقه بالا برود؛ اگر طلاب میخواهند در آینده جامعه مؤثر باشند، باید به مقام فقاهت برسند.

ایشان با ذکر این مطلب که اداره حوزه، بسیار مهم است، افزودند: وظایف بزرگی بر عهده علما و بزرگان حوزه است؛ مدیران حوزه نیز در این زمینه وظایف سنگینی به عهده دارند.

آیتاللهالعظمی نوری همدانی در ادامه بر نقش اساتید در حوزه تأکید کرده و یادآور شدند: استاد باید از نظر اخلاق و معنویت در درجه بالایی باشد؛ در روایات بیان شده است که معلمان باید پیش از تعلیم دیگران، به خودسازی اخلاقی و معنوی بپردازند.

معظمله گفتند: بنده از ابتدای حضور در حوزه، در خدمت بزرگانی چون حضرات آیات حجت، بروجردی، امام راحل، داماد و... تلمذ کردهام و دروس این بزرگان را نوشته و با خود همراه داشتم و از آنها استفادههای بسیار کردم.

  سنن اصیل حوزوی در کنار روزآمدی، حفظ میشود

بر اساس همین گزارش، آیتالله اعرافی هم در این آیین، با ذکر این مطلب که فیضیه پایگاه علم و جهاد و اجتهاد است، افزود: با اشراف و عنایت شورای عالی و فعالیت مدیران حوزه، فعالیتهای گستردهای در این مدت انجام شده است.

وی با بیان اینکه حوزه، زمانی به رسالتهای خود دست مییابد که ناظر به همه ساحتهای رسالت خود باشد، گفت: اساس حوزه، علم و دانش است و معارف الهی در این حوزه باید فرا گرفته شده و عمق یابد و در ایران و جهان منتشر شود که اولین رکن این حوزه، علمآموزی و تعمق و پاسداشت سنن اصیل حوزوی است؛ به هیچ بهانهای حق نداریم، از عمق علمی، فقهی، کلامی و معرفتی فاصله بگیریم.

مدیر حوزههای علمیه کشور بیان کرد: اگر در آسمان اخلاق و معرفت پرواز نکنیم و در این بعد عمیق نشویم، ممکن است دانش ما نیز به وبالی برای ما مبدل شود؛ تهذیب و تزکیه نفس، اجتماعی بودن و سیاسی بودن بهمعنای درست آن، انقلابی عمل کردن و داشتن رابطه خوب با مردم بهویژه مستضعفان از ابعاد مهم حوزویان است.

آیتالله اعرافی با بیان اینکه نقش مهم اساتید در همه قلمروها باید مورد توجه همه مدیران و برنامهریزان باشد، خاطرنشان کرد: اساتید معظم گردانندگان اصلی حوزهها هستند و سررشته اخلاق و تربیت حوزه در دست آنان است و این نقش باید عمق و گسترش یابد؛ نقش اساتید در اخلاق، عمق علمی، تولیدات علمی، پایاننامهها، تحقیقات حوزه و هدایت طلاب به سمت قلههای علمی و پروژههای حوزه، نقش درجه یک است.

وی مدیران را ریلگذاران فعالیتهای اساتید دانست و گفت: آداب و سنن حوزوی باید پاس داشته شود؛ ما معتقد به نوزایی و بهرهگیری از تجارب دیگران هستیم؛ ولی نه به قیمتی که حوزه از روح تاریخی و اصیل خود خارج شود؛ حوزه ما در طول تاریخ یک نهاد اثرگذار بوده است که مفتخر به پرورش انسانهای بزرگ معنوی و هدایت جامعه بوده است.

مدیر حوزههای علمیه کشور رعایت شئونات حوزوی را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: برخی از طلاب به بهانه ابتکار و ابداع روشهای جدید، به سمت کارهایی میروند که با شئون حوزه و روحانیت سازگار نیست که این شئون باید در فضای مجازی و حقیقی مورد توجه قرار گیرد.

آیتالله اعرافی با تأکید بر اینکه حفظ جایگاه رهبری و مراجع عظام یک اصل مهم در حوزه است، تصریح کرد: ما به نقد معتقد هستیم و شورای عالی و نهادهای حوزه پذیرای نقد و نظر در قلمروهای مختلف هستند؛ ولی از دیگر سوی بنده بهعنوان یک طلبه، به طلاب جوان میگویم که جایگاههای مرجعیت و شورای عالی و جامعه روحانیت باید مورد توجه باشد.

مدیر حوزههای علمیه کشور با انتقاد از تعطیلیهای زیاد در حوزه، بیان کرد: این مسئله در برنامههای جدید حوزه مورد توجه است؛ امسال در تابستان 20 هزارطلبه در قم و مشهد و نقاط دیگر به شکل متمرکز و غیرمتمرکز در دورههای ارتقایی، تکمیلی، بصیرتی، اجتماعی و فکری مشارکت و حضور داشتند.

وی افزود: حوزه آماده پاسخگویی به نیازها است و با توجه به مصوبات شورای عالی و طرحهای کلان مصوب و دهها طرحی که اجرا و اقدام شده است. حوزه آمادگی بیش از پیش برای پاسخگویی به نیازهای جامعه و نظام را دارد که این امر نیازمند همکاری سایر بخشهاست.

آیتالله اعرافی در پایان، با اشاره به اهمیت حضور حوزه در عرصههای اجتماعی یادآور شد: توسعه جریان مطالبهگری و حضور در عرصههای مختلف از جمله حضور در کنار نظام و مردم در عرصههای ویژه، بسیار مهم است؛ حضور حوزه در سیل اخیر یک افتخار بزرگ است که بیش از 10 هزار نفر از طلاب و اساتید در این سیل، خدمتگزار مردم بودند.

  گزارش کامل از نظام جدید آموزشی حوزه

حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد نیز در این مراسم با بیان اینکه برنامه جدید آموزشی حوزه که برای سطح یک است، دارای ویژگیهای منحصر به فردی است، افزود: این برنامه از ورودیهای دیپلم به بالا یک سال سنوات تحصیل را کاهش داده و برای این ورودیها، سطح یک، پنجساله به اتمام میرسد؛ سرفصلها و متونی که در این برنامه دیده شده، متناسب با مأموریتهای حوزه و نیازهای نظام و جامعه تدوین شده است.

معاون آموزش حوزههای علمیه گفت: مراحل آموزشی، شناخت و تسلط سه مرحله آموزشی این برنامه تدوینشده برای حوزه بوده و تمام این متون تجمیع شده که رونمایی خواهد شد.

حجتالاسلام والمسلمین رستمنژاد بیان کرد: برای دانشآموزانی که از پایه هشتم آموزش و پرورش یا سطح دیپلم و مقطع دانشگاهی به حوزه وارد میشوند، اختلاف سطوح در برنامه جدید آموزشی دیده شده و تدوین این برنامهها، با چینشهای علمی اتفاق افتاده و این دقت و حساسیت در برنامه جاری ما وجود ندارد.

معاون آموزش حوزه یادآور شد: در برنامه جدید آموزشی بیش از 8 هزار بار از آیات قرآن کریم در 29 متن تولیدشده استفاده شده؛ همچنین 14 درس حدیثی به دروس اضافه شده و ادعیه و زیارات در این دروس بهصورت چشمگیر وجود دارد. بیش از 4 هزار حدیث از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام در این متون تولید شده دیده شده که متناسب با نیازهای جامعه است.

وی با بیان اینکه دروس اقتضائی به دروس حوزه اضافه شده و تعیین سرفصلها و موضوعات به عهده مدیریت بوده که 128 ساعت کلاس در برنامه جدید است، ابراز کرد: توجه به دفاع مقدس و تاریخ انقلاب اسلامی، کاربردی کردن دروس و توجه به اخلاق و محتواهای اخلاقی در دروس دیده شده و بهخصوص کتبی که در سالهای اول و دوم تدوین شده، از بازخوردگیریها تأثیرپذیر  بوده است.

حجتالاسلام رستمنژاد تأکید کرد: امروز با افتخار میتوانیم بگوییم که 248 مدرسه در سراسر کشور تحت برنامههای جدید آموزشی حوزه هستند و برای برنامه جاری حوزه در سطح یک، کتب بدیع معرفی شده است. تدوین درختوارههای دانشی نیز از اقدامات جدی حوزه بوده و قبلاز اینکه این درختواره به شورای گسترش دانشی برسد، از رصد و بررسیهای صدها متخصص حوزوی عبور کرده و بعد به تصویب رسیده است.

وی اضافه کرد: اصلاح فرآیندها برای تسهیل امور در جهت راحتی کار طلاب از دیگر اقدامات انجام شده است؛ معرفی و جذب اساتید شفاهی قوی در گذشته در سراسر کشور تنها 30 نفر بودند که در حال حاضر بیش از 300 استاد در این زمینه استانها مستقر هستند.

معاون آموزش حوزههای علمیه تصریح کرد: تصمیمگیری برنامههای درسی و امتحانی در اختیار مدیریتهای مناطق قرار گرفت. توسعه دروس خارج نیز از دیگر اقداماتی بود که انجام شد و امروز بیشاز 32 درس خارج رسمی در قم و خارج قم داریم.

حجتالاسلام در پایان عنوان کرد: علیرغم تنگناهای موجود، گسترش اردوهای تابستانی در سالهای اخیر انجام شد و برنامههای دیگر علمی برای ارتقای طلاب در حال انجام است.

گفتنی است، رونمایی از کتب درسی سال تحصیلی 99ـ98 حوزههای علمیه با حضور آیتاللهالعظمی نوری همدانی، برپایی نمایشگاه یادمان شهدا، نمایش تصاویر علمای برجسته سلف و معاصر و به نمایش گذاشتن برخی از طرحها و برنامههای کلان مرکز مدیریت حوزههای علمیه از جمله برنامههای این مراسم بود. 


خروج