*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


اخبار افق, اخبار افق شماره خبر: ٤٠٩٠٩٧ ١٢:٠٥ - 1398/06/30   حوزه و دانشگاه مکاتب زنده و متنوع غرب را بشناسندآیت‌الله‌العظمی جوادی آملی ارسال به دوست نسخه چاپي


حوزه و دانشگاه مکاتب زنده و متنوع غرب را بشناسندآیت‌الله‌العظمی جوادی آملی

حوزه و دانشگاه مکاتب زنده و متنوع غرب را بشناسند


این مرجع تقلید گفتند: اگر این دین باید بر همه مکتب‌ها فائق شود، هم حوزه‌های ما موظف‌اند که مکتب‌های متنوع غرب را به‌خوبی بشناسند و هم دانشگاه‌های ما باید تمام مکاتب زنده غرب را بشناسند و بر قرآن عرضه کنند و با قرآن بسنجند و ضعف آن‌ها را برطرف و قوت آن‌ها را امضا کنند...


به گزارش خبرگزاری شفقنا، حضرت آیتالله جوادی آملی، در آغاز سخنانشان در مراسم عزاداری عاشورای حسینی در تبیین جهانی بودن دین اسلام، اظهار داشتند: قرآن کریم همگانی و همیشگی است؛ وحی و نبوت خاندان عصمت و طهارت نیز، کلی و دائمی است؛ یعنی برای همه در هر زمان و در هر زمین؛ اگر کتابی جهانی شد، یعنی قلمروی زمانش الی یوم القیامه بود و قلمروی مکانش کل منطقه جهان بود، حرف او باید جهانی باشد؛ رهآورد او نه اختصاص به یک ملت و مملکت داشته باشد و نه از شمولش ابا داشته باشد. آن امری که میتواند جهانی باشد، اگر با گروه خاصی ساخته بود و با ملت دیگری هماهنگ نبود، کلی و دائمی نیست؛ همگانی و جهانی نیست؛ چون آنچه مشترک بین همه انسانهاست در نهاد همه نهادینه شده است. ذات اقدس الهی انسان را بیسرمایه خلق نکرد و لوح نانوشته به کسی نداد؛ بلکه کتاب مدونی در درون همه انسانها با قلم قدرت نوشت.

ایشان ادامه دادند: این دین آمده تا همه مکتبها را تعدیل کند، آنچه حق است، امضا کند و آنچه باطل است، طرد کند و در سوره مدّثر دو جا ذات اقدس الهی میفرماید: این حقوق بشر، این تکلیف بشر، این تعلیم بشر اختصاصی به یک قوم و نحله و ملت ندارد؛ بنابراین از همگانی و همیشگی بودن وحی قرآن از یک سو و از تصریح خدا در این سوره که این مکتب بر همه مکتبها فائق است از سوی دیگر، معلوم میشود که این کتاب، کتاب جهانی است.

معظمله به بیان وظیفه مسلمانان جهان اسلام چه حوزوی و چه دانشگاهی در قبال جهانی بودن این دین اشاره و تصریح کردند: اینکه ذات اقدس اله، قرآن را جهانی معرفی میکند، وظیفه ما را تبیین میکند؛ یعنی بکوشید هم جهانی فکر کنید، هم جهانی عمل کنید، هم تحمل افکار جهانی داشته باشید و هم بدانید در جهان چه خبر است. اگر این دین باید بر همه مکتبها فائق شود، هم حوزههای ما موظفاند که مکتبهای متنوع غرب را بهخوبی بشناسند و هم دانشگاههای ما باید تمام مکاتب زنده غرب را بشناسند و بر قرآن عرضه کنند و با قرآن بسنجند و ضعف آنها را برطرف و قوت آنها را امضا کنند. این جمله خبری است که به داعی انشا القا کردند؛ یعنی اینکه اگر خدا میفرماید: این کتاب جهانی است؛ یعنی جهانی فکر بکنید و ببینید که در جهان چه خبر بوده، چندین مکتب وجود دارد، آنها را ارزیابی کنید. یکی از برجستهترین کارهای جهانی، کار حسینبنعلی علیهما السلام است که تنها مخالفت با اموی و مروانی نبود و تنها مبارزهاش در سرزمین حجاز نبود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: سالار شهیدان فرمود: هر کس مثل من فکر میکند، زیر بار ظلم نمیرود؛ «مثلی لایبایع مثل یزیدبنمعاویه»، نفرمود که من با یزید بیعت نمیکنم. بیعت نکردن او با یزید، یک مطلب روشنی بود، و یک مسئله شخصی بود؛ اما فرمود کسی که حسینی میاندیشد، زیر بار ظلم نمیرود. بیان نورانی علیبنابیطالب علیه السلام این است: «ستم را جز ملت فرومایه تحمل نمیکند». اینکه میبینید محرم چه در هند چه در غیر هند، چه در شرق، چه در غرب نفوذ پیدا کرده، برای این است که این حرف، حرف جهانی است. سالار شهیدان هم با خواندن آیات قرآن، نهضتش را اقامه کرده و شما میبینید، حرفی که حسینبنعلی میزند حرف ملی، محلی،منطقهای نیست؛ حرف بینالمللی است.

  لزوم بهکارگیری نیروهای متخصص و متعهد در نظام اسلامی

حضرت آیتالله جوادی آملی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم به لزوم بهکارگیری نیروهای متخصص و متعهد در نظام اسلامی اشاره کرده و اظهار داشتند: یک آیهای را سالار شهیدان به آن استدلال کرده که این آیه فقط گفته خداست با زیرمجموعه کار الهی؛ خدا فرمود: در کارگاه من از عرش تا فرش یک آدم بیعرضه وجود ندارد؛ آنکه من به او سمت دادم، چه در آسمانها، چه در زمین، چه در بینالارض و السماء این دو عنصر محوری اداره را خوب بلد است: یکی تخصص و دیگری تعهد؛ در کارگاه من حتی مأموران جهنم هم متخصص و متعهدند که به احدی در جهنم ظلم نشود و به همان اندازه که بد کردهاند، عذاب بشکیند. این سخن خداست. به این سخن، سالار شهیدان علیه السلام استدلال میکند. کسی پیشنهاد داد: من فلان کار و یا فلان خدمت را به شما میکنم که آن حضرت، به این آیه استدلال کرد و فرمود: «وما کنت متخذ المضلین عضداً»؛ من کربلایی میخواهم که هم متخصص باشد در جهادشناسی و هم متعهد باشد تا آخرین قطره خون و این استدلال، استدلال یک آدم معمولی نیست. این استدلال یک حاکم نیست و هر کسی هم مجاز نیست که اینطور استدلال کند. این کلام خداست که، در کارگاه من هر که هست، متخصص و متعهد است.

ایشان بیان داشتند: اگر دین بخواهد جهانی باشد، باید هر کسی در هر زمان و در هر زمینی که سمتی دارد، باید این دوتا کار را داشته باشد و هم آن مسئول باید به چنین افراد سمت بدهد و هم افراد با داشتن این دو ویژگی سمت بگیرند تا کشور، خوب اداره بشود.


خروج