*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب شماره خبر: ٤٠٤٣٤٣ ١١:٠٧ - 1397/09/27   رژیم غذایی حجمی چیست؟ ارسال به دوست نسخه چاپي


رژیم غذایی حجمی چیست؟

رژیم غذایی حجمی چیست؟


کلید اصلی رژیم حجمی، تمرکز براحساس سیری کامل است. دکتر رولز می گوید که مردم به دلیل انواع و میزان مواد غذایی که می خورند، احساس سیری کامل می کنند، نه به دلیل تعداد کالری یا گرم چربی، پروتئین یا کربوهیدرات. در رژیم غذایی حجمی، که یک رژیم غذایی ابداع شده توسط دکتر باربارا رولزاست، این کار را به راحتی می توانید انجام دهید....

کلید اصلی رژیم حجمی، تمرکز براحساس سیری کامل است. دکتر رولز می گوید که مردم به دلیل انواع و میزان مواد غذایی که می خورند، احساس سیری کامل می کنند، نه به دلیل تعداد کالری یا گرم چربی، پروتئین یا کربوهیدرات. در رژیم غذایی حجمی، که یک رژیم غذایی ابداع شده توسط دکتر باربارا رولزاست، این کار را به راحتی می توانید انجام دهید.

بر خلاف رژیمهای غذایی که مبتنی برمحرومیت است، در رژیم حجمی این امکان فراهم است که غذاهای سالمی را به مقدار زیاد بخورید و در عین حال وزن کم کنید.

ترفند این رژیم این است که غذاهای مناسب را انتخاب کنید تا احساس سیری کامل کرده و کالری کمتری مصرف کنید. رژیم حجمی، به شما اجازه میدهد که بیشتر بخورید و در عین حال وزن کم کنید. البته با این برنامه در مدت کم نمیتوانید وزن زیادی از دست بدهید، در واقع این رژیم یک برنامه درازمدت است که شما با تنظیم کالری روزانه با کالری مصرفی از طریق پیادهروی و ورزش، به اهداف کاهش وزن خود دست می یابید.

چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید؟

شما میتوانید هر چیزی را بخورید، اما باید به تعداد کالری که در مقدار مشخص مواد غذایی است، توجه داشته باشید.

غذاهایی با تراکم انرژی بالا، کالری زیادی دارد و بر عکس ارزش غذایی زیادی ندارد، اما موادی با تراکم انرژی  کم دارای کالری کمتر با حجم بیشتری است. دکتر رولز غذاها را به چهار دسته تقسیم می کند:

دسته اول: شامل میوههای همیشه مجاز یا سبزی های غیر نشاستهای (مانند بروکلی، گوجهفرنگی، قارچ) و سوپهایی با پایه آب گوشت است.

دسته دوم: شامل دانههای کامل و سبوس دار (مانند برنج قهوه ای و ماکارونی تهیه شده از آرد گندم کامل) پروتئینهای کمچرب، حبوبات و لبنیات کمچرب است.

دسته سوم: شامل تکههای کوچکی از غذاهایی مانند نان دسر، اسنکهای تهیه شده بدون چربی، پنیر و گوشت با چربی بالاتر است.

دسته چهارم: شامل قسمتهایی از مواد غذایی سرخ شده، آبنبات، کوکیها، آجیلها و چربیهاست.

هر روز سه وعده غذایی، دو وعده تنقلات و یک دسر خواهید خورد. در رژیم غذایی حجمی مواد غذایی حاوی آب، مانند بسیاری از میوهها و سبزیها اهمیت ویژهای دارد؛ زیرا بدون اضافه کردن کالری زیاد شما را سیر میکند.

دکتر رولز می گوید آشامیدن آب کافی نیست، زیرا این کار فقط تشنگی شما را برطرف میکند، اما گرسنگی شما را برطرف نمیکند.

انتخاب با شماست

شما باید به تراکم و چگالی انرژی غذاهای انتخابی خود توجه زیادی داشته باشید. برای مثال، در مورد کالریها یک کاسه بزرگ سوپ از نظر کالری با یک ششم از چیز برگر برابر است.

ورزش

شما با استفاده از یک قدمشمار بهطور روزانه شروع به اضافه کردن 150 قدم در فعالیتهای روزانه خود کنید. هدف اول این است که تا پایان هفته به روزانه 1000 گام برسید.

محدودیتهای غذایی

این رژیم برای گیاهخواران و کسانی که نیاز به محدود کردن نمک و چربی دارند، انعطافپذیر است.

نتیجه رژیم غذایی حجمی

توصیه میشود از یک رژیم غذایی مغذی که هر متخصص تغذیهای میتواند تجویز کند، پیروی کنید؛ کالری و چربی ناسالم را قطع و مقدار زیادی سبزیجات و میوههای پر فیبر مصرف کنید.

این رژیم غذایی عمدتاً یک تغییر شیوه زندگی است و به شما کمک میکند انتخابهای عاقلانهتری برای تغذیه داشته باشید که به کاهش پایدار و دراز مدت وزن شما کمک میکند.

رژیم غذایی برای افراد دارای شرایط خاص

رژیم غذایی حجمی، درعین حال که برای کاهش وزن استفاده میشود، به راحتی برای بسیاری از بیماران قابل انعطاف است. کاهش وزن برای بیماریهای مختلفی از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی، آپنه خواب آرتریت و... مفید است. کاهش وزن حتی ممکن است نیاز شما به داروها را کاهش دهد. قبل از شروع این رژیم با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم غذایی حجمی به شما چگونگی انتخاب غذاهای بهتر و کاهش کالری بدون محرومیت را آموزش میدهد. این رژیم برای هر کسی که میخواهد یک تغذیه سالم، اما یک رژیم انعطافپذیر داشته باشد، ایدهآل است.

مترجم: ساناز مطلبی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج