*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار شماره خبر: ٣٩٣٥١٩ ١٢:٢٤ - 1396/06/02    ینابیع‌المودة لذوی القربی اثری از قندوزی قدس‌سرهآثار ماندگار شماره 521 ارسال به دوست نسخه چاپي


 ینابیع‌المودة لذوی القربی اثری از قندوزی قدس‌سرهآثار ماندگار شماره 521

ینابیع‌المودة لذوی القربی اثری از قندوزی قدس‌سره (1230 1294ق)


ینابیع المودة لذوی القربی از تألیفات گرانسنگ عالم گران‌قدر سلیمان‌بن ابراهیم قندوزی بلخی و در موضوع زندگی اهل‌بیت پیامبر اسلام‌ صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که به زبان عربی کتابت یافته است. مؤلف در این اثر فضایل پیامبر رحمت و اهل‌بیت عصمت و طهارت به‌خصوص امام امیرالمؤمنین‌ علیهم‌السلام را با استناد به کتاب‌های مورد اطمینان اهل‌سنت و نیز برخی منابع شیعی و در یک مقدمه و صد باب گرد آورده است. ایشان از باب هفتادویک به بعد، مباحثی را با استفاده از منابع گوناگون در خصوص غیبت امام عصر‌ عجلی‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مطرح می‌نماید. ...

 


سلیمانبن ابراهیم فندوزی بلخی از عالمان حنفی مذهب است که در سال 1230 قمری در قندوز -یکی از شهرهای افغانستان کنونی- چشم به جهان گشود. او پس از آموزش علوم اولیه به بخارا رفت و مدتی بعد به هند سفر کرد و در آنجا در سیر و سلوک معنوی تلاش و کوشش نمود و در این رابطه به درجات عالیه نائل آمد. پس از آن به زادگاهش مراجعت نمود و به هدایت و ارشاد مردم پرداخت. ایشان در سال 1269 قمری آهنگ مکه معظمه کرد ولی در بغداد متوقف شد و در آن دیار به تحصیل و تدریس و تبلیغ پرداخت. عاقبت در سال 1294 در قسطنطنیه از دنیا رفت.

ینابیع المودة لذوی القربی

ینابیع المودة لذوی القربی از تألیفات گرانسنگ عالم گرانقدر سلیمانبن ابراهیم قندوزی بلخی و در موضوع زندگی اهلبیت پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است که به زبان عربی کتابت یافته است.

مؤلف در این اثر فضایل پیامبر رحمت و اهلبیت عصمت و طهارت بهخصوص امام امیرالمؤمنین علیهم‌السلام را با استناد به کتابهای مورد اطمینان اهلسنت و نیز برخی منابع شیعی و در یک مقدمه و صد باب گرد آورده است. ایشان از باب هفتادویک به بعد، مباحثی را با استفاده از منابع گوناگون در خصوص غیبت امام عصر عجلی‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف مطرح مینماید.

این کتاب، نهتنها در مناطق شیعهنشین بلکه، در دیگر شهرهای اسلامی نیز از ارزش و اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

انگیزه مؤلف از تألیف

قندوزی، انگیزه خود را از تألیف این کتاب پرمغز، ادای دین نسبت به پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم دانسته و میفرماید: «از آنجا که خداوند مزد رسالت آن حضرت را دوستی با نزدیکان و فرزندان پاک و مطهرش قرار داده لذا تألیف چنین آثار و ابراز مودت و محبت نسبت به این خاندان از وظایف هر مسلمان است.

شیوه تألیف

مجموع ابواب کتاب یکصد باب است که هر باب به یک موضوع خاص اختصاص یافته است. قندوزی از منابع مختلف و متعددی استفاده کرده و روایات خود را به آن کتب نسبت داده و نام آنها را هم آورده است و از آثاری بهره برده که میتوان به این موارد اشاره نمود: مقتل ابومخنف، الصواعق المحرقه، فصلالخطاب خواجه پارسا نجاری، درةالمعارف بسطامی، الدرالمنظم محمدبن طلحه حلبی، المطالب العالیه، المحجة فیما نزل فی القائم الحجة. مؤلف در موارد بسیاری یک روایت را تکرار میکند و چنانچه گفته شد نظم و ترتیب خاصی در کتاب دیده نمیشود؛ بهعنوان مثال مؤلف در بین نقل فضایل امام امیرالمؤمنین علی سلام‌الله‌علیها باب دیگری را درباره فضایل همه اهلبیت میگشاید و در ادامه به مهدی منتظر عجلی‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف میپردازد.

مؤلف، در خلال مباحث خود نکات و رموزی را در خصوص حروف و خواص آنها بیان میدارد و این خود نشان از توانایی و نبوغ نویسنده در اینگونه علوم است.

برخی از دیدگاههای مطرح شده در کتاب

قندوزی، در این کتاب مینویسد: «رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به علی سلام‌الله‌علیها فرمود: «تو صاحب پرچم و حوض منی، تو مولایی کسی هستی که من مولای اویم. من مولای هر مؤمن و مؤمنهای هستم. محب و دوستدار تو نیست مگر آن که ولادتش پاک باشد و دشمن تو نیست مگر آنکه ولادتش ناپاک باشد.»

و نیز مینویسد: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «هر که ما خاندان را دوست بدارد، خدا را بر برترین نعمتها سپاس گذارد گفتند: برترین نعمت کدام است؟ فرمود: پاکزادگی زیرا؛ ما را دوست ندارد مگر آنکه پاکزاد باشد.»

نویسنده در مورد محبت علیبن ابیطالب مینویسد: «رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: یا علی! اگر کسی به اندازه نوح خدا را عبادت کند و به اندازه کوه احد طلا داشته باشد و در راه خدا انفاق نماید و بهاندازهای عمرش طولانی باشد که بتواند هزار بار پیاده به حج برود، آنگاه در بین صفا و مروه مظلومانه کشته شود، ولی ولایت تو را ای علی نداشته باشد، بوی بهشت به مشام او نخواهد رسید و هرگز وارد بهشت نخواهد شد.

وی همچنین مینویسد: در روایتی که در فرائدالسمطین جوینی آمده: پیامبر فرمود: «وقتی در روز قیامت اولین و آخرین انسان در آنجا جمع میشوند و پل صراط بر روی دوزخ نصب میگردد، کسی از آن عبور نمیکند مگر اینکه نامه ولایت علیبن ابیطالب را داشته باشد.

نسخه، ترجمه و چاپها

نسخهای از این کتاب در کتابخانه دانشگاه برنستون آمریکا با نام «ینبوع المودة و وسایلالسعادة» موجود بوده که تاریخ نگارش آن به سال 1288 قمری برمیگردد.

از این اثر خواندنی ترجمهای با عنوان «علی و شکوه غدیر بر فراز وحی و رسالت» توسط محمدعلی شاهمحمدی چاپ شده است.

«ینابیعالمودة» به تناوب در ایران، هند، استانبول، نجفاشرف به طبع رسیده است. در چاپ چهار جلدی کتاب، مجلد چهارم به فهرستها اختصاص دارد. جلد اول مخصوص حضرت علی سلام‌الله‌علیها ، جلد دوم ادامه مطالب جلد اول به اضافه روایاتی در فضیلت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و حضرت خدیجه و امام حسن سلام‌الله‌علیها و جلد سوم هم درباره اهلبیت و حضرت مهدی منتظر عجلی‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است.

این کتاب، توسط بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در 492 صفحه و در قطع وزیری در سال 1392 شمسی چاپ شد.

انتشارات اسوه نیز در سال 74 این کتاب را در قطع وزیری و با 484 صفحه به چاپ رسانده است.

تهیه و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج