*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


آثار ماندگار شماره خبر: ٣٩١٨٦٢ ١٤:٤٧ - 1396/03/10    العرف الوردی فی اخبار المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از سیوطیآثار ماندگار شماره 511 ارسال به دوست نسخه چاپي


 العرف الوردی فی اخبار المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از سیوطیآثار ماندگار شماره 511

العرف الوردی فی اخبار المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از سیوطی (849-911)


العرف الوردی فی اخبار المهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است که چنان‌که از نامش پیداست، به مباحث مهدویت و شخص مهدی موعود و ظهور و حوادث آخرالزمان اختصاص دارد. مؤلف در این اثر احادیثی را که اهل‌سنت درباره حضرت مهدی‌ عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در منابع خود نقل کرده‌اند، گردآوری و با ذکر نام منابع، آن‌ها را تدوین و به اسم العرف‌الوردی مسما نموده است. ....

 

 

حافظ جلالالدین عبدالرحمانبن ابیبکر سیوطی شافعی مشهور به جلالالدین سیوطی و ابنکتب، از عالمان طراز اول اهلسنت و صاحب تألیفات عدیده در موضوعات گوناگون است. او در سال 849 قمری در اسیوط مصر متولد شد و از همان کودکی به آموختن قرآن و حدیث روی آرود. برای کسب علم و دانش به مناطق زیادی از جمله شام، حجاز، یمن، هند و مغرب سفر کرد و به فیض دیدار استوانهها و دانشمندان عالم اسلام نائل آمد. سیوطی که شهرت بسیاری در میان عالمان شیعه و سنی دارد، در موضوعاتی چون تفسیر، حدیث، فقه، ادبیات، قرائت، تاریخ و حتی طب مهارت داشته است.

تاریخنگاران، آثار وی را تا پانصد کتاب تخمین زدهاند که بسیاری از آنها به دست ما نرسیده و نیز برخی از آنها مانند احیاء الاموات رسالهای بسیار کوتاه است بر همین اساس و داشتن تألیفات زیاد وی به ابنکتب هم مشهور است. منقول است که اولین اثر مکتوب سیوطی در سن 17 سالگی نوشته شده است.

برخی از آثار منتشر شده جلالالدین سیوطی به شرح ذیل است: تفسیر الدرالمنثور، تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، کشف اللبس فی حدیث ردالشمس، التعظیم و المنة فی أنّ ابوی النبی فی الجنة، البهجة المرضیه فی شرح الفیة ابنمالک، حسن المحاضرة فی اخبار مصر و القاهره، اللآلی المصنوعة فی الاحادیث الموضوعة، الحاوی فی الفتاوی و العرف الوردی فی اخبار المهدی. سیوطی عاقبت در سال 911 قمری بدرود حیات گفت.

العرف الوردی فی اخبار المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف

از جمله کتابهای جلالالدین سیوطی، العرف الوردی فی اخبار المهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است که چنانکه از نامش پیداست، به مباحث مهدویت و شخص مهدی موعود و ظهور و حوادث آخرالزمان اختصاص دارد. مؤلف در این اثر احادیثی را که اهلسنت درباره حضرت مهدی عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در منابع خود نقل کردهاند، گردآوری و با ذکر نام منابع، آنها را تدوین و به اسم العرفالوردی مسما نموده است. در غالب موارد از چندین منبع درباره یک روایت نام میبرد و سپس به نقل آن میپردازد. بخش قابل توجه از روایات این اثر برگرفته از کتاب الفتن نعیمبن حماد است که در شمار قدیمیترین و مفصلترین منبع در خصوص ملاحم و فتن آخرالزمان و مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف است. محدثان و دانشمندان اهلسنت با گرایشهای مختلف اگر چه در بخشی از آثار حدیثی خود مثل ابواب فتن در صحاح سته و مسانید و کتب روایی خود به موضوع مهدی و آخرالزمان پرداختهاند، لکن سیوطی عنوان اصلی کتاب خود را به موضوع مذکور اختصاص داده و از آن بحث کرده است.

جایگاه کتاب

سیوطی، معتقد است که مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف از نسل پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم یا از نسل فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها و امام حسین علیه‌السلام است که از این جهت با اعتقادات شیعه وجه اشتراک دارد و به عنوان مؤید خط فکری مکتب امامیه است، معذلک آنچه در این کتاب آمده، بیشتر مربوط به حوادث آخرالزمان است که از آن بهعنوان فتن یاد میشود. بنابراین تمام مطالب کتاب بهطور مستقیم مرتبط با بحث مهدویت نیست بلکه پیشگویی حوادث آینده است که از زبان پیامبر اسلام و یا صحابه نقل شده است. از تفاوتهای اساسی عامه و خاصه در موضوع مهدویت این است که مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف در نظر اهلسنت، مهدی نوعی است نه مهدی خاص خارجی فرزند امام حسن عسکری علیه‌السلام که شیعیان اثناعشری بدان معتقدند.

نسخ و چاپ

از این کتاب، نسخههای زیادی در کتابخانههای سراسر عالم باقی مانده که میتوان به این موارد اشاره کرد:

الف: نسخهای در کتابخانه ملی برلین؛ ب: نسخهای از قرن یازدهم در کتابخانه خدابخش هند؛ ج: نسخهای در کتابخانه جامع کبیر یمن؛ د: نسخهای در دارالکتب مصر؛ ه: نسخهای در کتابخانه ندوةالعلما در لکنهوی هندوستان؛ و: نسخهای در کتابخانه حرم مکی؛ ز: نسخهای در کتابخانه آسیویه بنگلادش.

این کتاب، با تحقیق آقای محمدکاظم موسوی توسط مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی چاپ و منتشر شده که «رسالة عقیدة اهلالسنة و الاثر فی المهدی المنتظر» اثر شیخ عبدالمحسن العباد آلبدر به آن ملحق و منضم شده است.

تحقیق و تنظیم: علیاکبر بخشی

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA


خروج