*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٨٣٨٣٧ ٠٨:٤٨ - 1395/07/10   چه موادی موجب استرس و اضطراب می‌شوند؟طب ناب 204 ارسال به دوست نسخه چاپي


چه موادی موجب استرس و اضطراب می‌شوند؟طب ناب 204

چه موادی موجب استرس و اضطراب می‌شوند؟


از مواد مغذی‌ای استفاده کنید که از سیستم عملکردی مغز محافظت می‌کنند و حاوی پروتئین‌اند و شکر کمتری دارند. خوردن مواد نشاسته‌ای برای کسانی که احساس آشفتگی می‌کنند، بسیار پیشنهاد می‌شود. مصرف آب‌میوه‌های طبیعی، خصوصاً مرکبات مانند آب‌پرتقال، منابع اسیدهای چرب امگا3، سبزیجات تازه هرگز فراموش نشود. ...

▪ کافئین

کافئین، ماده طبیعی است که در بسیاری از غذاها و نوشابهها از جمله قهوه، چای، شکلات یافت میشود، میتواند باعث علایمی متفاوت از فردی به فرد دیگر شود.

این علایم که به آن “حساسیت به کافئین” میگویند که به میزان کافئینی اشاره دارد که فرد باید مصرف کند، قبل از آنکه عوارض جانبی ناشی از این ماده در او بروز کند.

برخی از عوارض شایع ناشی از کافئین عبارتاند از:

افزایش سرعت ضربان قلب؛

تکرر ادرار؛

تهوع و استفراغ؛

بیقراری و بیخوابی؛

اضطراب و افسردگی؛

لرزش اندامها.

اگر هریک از این علایم به طور مرتب در شما بروز میکند، باید با دکترتان مشورت کنید. تحمل شما نسبت به کافئین ممکن است کمتر از حدی باشد که فکر میکنید.

٭ ٭ ٭

غذاهایی که محرک اضطراباند

قهوه: نوشیدن قهوه را محدود کنید. کافئین محرک اعصاب است و باعث عصبانیت شده و در الگوی خواب ایجاد اختلال میکند. منابع کافئین عبارتاند از: قهوه، چای، شکلات و بعضی نوشابهها.

شیر گاو و بستنی: شیر گاو و بستنی در برخی افراد ممکن است ایجاد اضطراب کند. بدین ترتیب مواد لبنی را به مدت 3 هفته از برنامه غذاییتان حذف کرده، سپس تدریجی آنرا اضافه کنید و برگشت علایم شرایط عصبی را کنترل نمایید.

غذاهای آماده: از غذاهای صنعتی اجتناب کنید، چرا که مواد به کار رفته در آنها در سیستم بدن ایجاد استرس میکند؛ از این دسته میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

- آرد تصفیه شده؛

- شکر؛

- نوشابهها؛

- شیرینکنندههای مصنوعی؛

- نگهدارندهها؛

- نمک؛

- گوشت گوساله؛

- غذاهای سرخشده؛

- ادویهجات؛

- شکلات.

از مواد مغذیای استفاده کنید که از سیستم عملکردی مغز محافظت میکنند و حاوی پروتئیناند و شکر کمتری دارند. خوردن مواد نشاستهای برای کسانی که احساس آشفتگی میکنند، بسیار پیشنهاد میشود. مصرف آبمیوههای طبیعی، خصوصاً مرکبات مانند آبپرتقال، منابع اسیدهای چرب امگا3، سبزیجات تازه هرگز فراموش نشود.

٭ ٭ ٭

▪ چه مواد غذایی باعث ایجاد استرس میشوند؟

کافئین مادهای محرک است که در قهوه، چای، شکلات و تعدادی از داروها وجود دارد. مصرف زیاد مواد غذایی حاوی کافئین همانند استرس عمل میکند و گاهی اوقات علایم آن را بدتر میکند.

یک مادهی محرک، ترشح اسید معده، و هورمونهای تیروئیدی را بیشتر میکند. این مسئله ضمن ایجاد اضطراب، فعالیت کلیهها را بیشتر میکند. با افزایش فعالیت کلیهها، دفع ادراری افزایش مییابد.

کافئین همچنین جذب آهن دریافتی از طریق مواد گوشتی (مانند گوشت مرغ و قرمز) را مهار میکند و سبب ایجاد کمخونی ناشی از فقر آهن میشود.

اغلب مردم کافئین را به عنوان عاملی محرک برای افزایش انرژی مصرف میکنند. این یک احساس کاذب از انرژی است. و در واقع غدد فوق کلیوی را خسته میکند؛ چون ترشح هورمونهای آدرنالین که هورمونهای استرس نامیده میشوند از غدد فوق کلیوی ترشح میشوند.

کافئین میتواند سردرد ایجاد کند؛ بنابراین مصرف آنرا کم کنید و در صورت تمایل به مصرف قهوه، از قهوهی بدون کافئین مصرف کنید.

از دیگر عوامل محرک، نوشابه است. مصرف نوشابههای گازدار، تعادل کلسیم و فسفر بدن را به هم میزند. عدم تعادل بین کلسیم از استخوانها و افزایش خطر پوکی استخوان به خصوص در خانمها میشود. فسفر هم چنین بر روی اسید کلریدریک معده که برای هضم غذا لازم است تأثیر منفی میگذارد و علاوه بر آن برای افرادی که مشکل دفع دارند، مضر است. آبهای معدنی و آب چشمه فسفر ندارند.

افزودنیها و نگهدارندههایی مانند نیتریت و نیترات که به مواد غذایی مانند سوسیس، کالباس و ماهی دودی برای محافظت از تخریب اضافه میکنند، با ترکیبات شیمیایی، ترکیب و موادی به نام نیتروزامینها را تولید میکنند.

منوسدیم گلوتامات از افزودنیهایی است که مردم خاور دور برای حفظ رنگ سبزیها کنسروی و گوشتهای پخته اضافه میکنند. این ترکیب شیمیایی سردرد، واکنشهای پوستی و سوزش در ناحیهی پشت گردن ایجاد میکند.

بهترین راهحل برای کاهش اثرات این مواد، کاهش مصرف غذاهای حاوی این مواد افزودنی است.

مصرف بیش از حد مواد قندی ساده مانند شکر نیز به عنوان عاملی برای ایجاد استرس و تحریکپذیری شناخته شدهاند. مصرف بیشاز حد مواد غذایی حاوی قندهای ساده مانند دونات کیک و شکلات در طول روز باعث خستگی و تحریکپذیری فرد میشوند که با افزودن مقدار مواد حاوی پروتئین، اثر این مواد را میتوانید مهار کنید.

منبع: سایت پزشکان بدون مرز

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج