*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٨٣٥٨١ ١١:٣٧ - 1395/07/03   خواص سفیده تخم‌مرغ را بشناسیدطب ناب 203 ارسال به دوست نسخه چاپي


خواص سفیده تخم‌مرغ را بشناسیدطب ناب 203

خواص سفیده تخم‌مرغ را بشناسید


تخم‌مرغ می‌تواند به عنوان یک غذای کامل تلقی شود و در این بین، خواص سفیده‌ی تخم مرغ، از جمله فواید این ماده غذایی است که متأسفانه هنوز خیلی‌ها از آن اطلاعی ندارند. ....

 

تخممرغ میتواند به عنوان یک غذای کامل تلقی شود و در این بین، خواص سفیدهی تخم مرغ، از جمله فواید این ماده غذایی است که متأسفانه هنوز خیلیها از آن اطلاعی ندارند.

به گزارش مهر، تخممرغ از وعدههای غذایی پرمصرف و پرطرفدار به ویژه به عنوان صبحانه است و در صورتی که تخم مرغ جایگزین سایر غذاهای پرکلسترول نظیر گوشت شود، خوردن بیش از یک عدد تخم مرغ کامل در روز نیز یک رژیم غذایی سالم محسوب میشود.

اگرچه سفیده تخم مرغ محتوی میزان بالایی پروتئین است؛ اما زرده آنرا نیز نباید نادیده بگیرید. یک تخم مرغ بزرگ 6/3 گرم پروتئین در سفیده و 7/2 گرم پروتئین در زرده خود دارد. این بدین معناست که ۶۰ درصد پروتئین موجود در تخم مرغ در سفیده آن و ۴۰ درصد دیگر در زرده است.

فواید سفیده تخم مرغ

سفیدهی تخم مرغ محتوای بسیار بالایی از پروتئینی به نام آلبومین دارد که یک منبع عالی از انرژی است. این تنها پروتئینی است که فوراً توسط بدن جذب شده، افزایش فوری انرژی را فراهم میکند. پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ در ساخت عضلات همچنین تقویت آنها کمک کند. پروتئین به طور طبیعی دارای اسیدهای آمینه است که برای ساخت عضلات بسیار ایدهآل است.

بدنسازانی که از سفیده تخم مرغ در رژیم غذایی خود بهره نمی‌‌گیرند، در واقع موقعیت بسیار ممتازی را از دست می‌‌دهند، زیرا سفیده تخم مرغ بهرغم غنی بودن از خالص‌‌ترین نوع پروتئین، دارای میزان ناچیزی از کربوهیدرات‌‌ها، چربی و کلسترول است.

پروتئین سفیده تخم مرغ به راحتی جذب ماهیچه‌‌ها می‌‌شود و هر سفیده بدون زرده در حدود ۶/۳ گرم پروتئین خالص دارد که حاوی تمامی ۸ اسید آمینه اساسی مورد نیاز بدن شامل والین، لوسین، ایزولوسین، لیزین، متیونین، فنیل آلانین، ترئونین و تریپتوفان است و ویتامین‌‌های A, E, K, B۱۲, ریبوفلاوین و اسید فولیک نیز به وفور در سفیده تخم مرغ یافت می‌‌شود که در ساخت ماهیچه‌‌ها نقشی اساسی بر عهده دارند.

خواص بیوشیمیایی سفیده

سفیده مایع آلبومینی زلال و غلیظی است که تمام فضاهای واقع در فاصله بین غشاهای پوسته و زرده را پُر میکند. سفیده یا آلبومین تخم مرغ تقریباً ۶۰ درصد وزن کل تخم مرغ را در بر دارد که ۷۸ درصد این ماده از آب و بقیه آن از مواد آلبومینوئیدی تشکیل شده است که مهمترین آن اوآلبومین است.

بلافاصله بعد از این که تخم توسط پرنده رها گردد آلبومین دارای ساختمان ژله مانند میگردد. اما این ژله به تدریج به مایع تبدیل میشود.

PH سفیدهی تخم مرغ تازه حدود ۴/۷ است و در طی حدود ۳ روز به ۹ افزایش مییابد و سپس به مقدار ناچیزی تغییر میکند و چنین افزایشی نتایج مُضری را به دنبال دارد.

نکته مهم اینکه، در مصرف هیچ مادهی غذایی، هرچند مفید، نباید زیادهروی کرد. مصرف ۲ تا ۳ عدد سفیدهی تخم مرغ در روز، برای ورزشکاران کافی است؛ البته میزان مصرف بستگی به شرایط هر فرد دارد. دقت داشته باشید که مصرف پروتئین اضافه بر نیاز بدن موجب افزایش بار کلیوی، آسیبهای کبدی، پوکی استخوان، کاهش قدرت باروری در زنان، سنگ کلیه و... خواهد شد.

هیچگاه سفیده تخم مرغ را به صورت خام مصرف نکنید؛ زیرا مصرف سفیدهی تخم مرغ به صورت خام باعث ورود پروتئینی به نام آویدین در بدن میشود که وجود این پروتئین مانع جذب بیوتین (ویتامین H‌) خواهد شد و در نتیجه باعث بروز عوارضی از جمله مشکلات پوستی و چشمی میشود.


خروج