*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٨١١٧٦ ١٣:٠٥ - 1395/04/31   با فکر و علمی غذا بخورید!طب ناب 194 ارسال به دوست نسخه چاپي


با فکر و علمی غذا بخورید!طب ناب 194

با فکر و علمی غذا بخورید!


استفاده از خوراکی‌های تازه، با اشتها غذا خوردن، استفاده از لقمه‌های کوچک، لذت بردن به هنگام غذا خوردن و استفاده از حس‌های پنج‌گانه در زمان خرید مواد غذایی، 8 گامی است که به انسان در غذا خوردن آگاهانه کمک می‌کند.

استفاده از خوراکیهای تازه، با اشتها غذا خوردن، استفاده از لقمههای کوچک، لذت بردن به هنگام غذا خوردن و استفاده از حسهای پنجگانه در زمان خرید مواد غذایی، 8 گامی است که به انسان در غذا خوردن آگاهانه کمک میکند.

چطور علمی غذا بخورید؟

در مقابل غذا خوردن آگاهانه، غذا خوردن احساسی قرار دارد که به غذاهایی اشاره میکند که برای ایجاد راحتی، کاهش استرس مصرف میشود. بیشتر افرادی که احساسی غذا میخورند در برابر هوسهای غذایی خود بیقدرت هستند. از سوی دیگر غذا خوردن در حین کارکردن، رانندگی، مطالعهی کتاب، تماشای تلویزیون یا کار کردن با یک دستگاه الکترونیکی، سبب میشود نسبت به غذایی که در حال خوردن آن هستیم آگاه نباشیم. درحالیکه با دقت و توجه کردن به غذایی که میخوریم، ممکن است غذاهایی را مانند چیزبرگر یا خوراکیهای سرخکردنی، اغلب کمتر مصرف کنیم.

 8 گام برای غذا خوردن آگاهانه

1. اولین اقدام برای کمک به غذا خوردن آگاهانه، از فهرست خرید خوراکیها آغاز میشود؛ در این فهرست باید به ارزش سلامتی هر خوراکی دقت و از «خرید آنی» جلوگیری کرد. سبد خرید خود را از خوراکیهای تازه پر و از خرید خوراکیهای فراوری شده و چیپس و آبنبات پرهیز کرد.

2. با اشتها به سر میز غذا بروید، اما نگذارید زیاد گرسنه بشوید؛ چرا که اگر بسیار گرسنه باشید، در آن صورت معده خود را با هر چیزی که میبینید پر میکنید و اولویت شما به جای لذت بردن از غذا، پر کردن خلاء ایجاد شده در معده خواهد بود.

3. غذا کم بکشید؛ محدود کردن اندازهی بشقاب میتواند در این زمینه کمک کننده باشد.

4. از غذای خود لذت ببرید. برای این کار میتوانید یک یا دو دقیقه قبل از شروع غذا مکث کنید تا از همه دستاندرکاران تهیه این غذای خوشمزه برای قرار دادن فرصت صرف آن در اختیار شما، سپاسگزاری کنید.

5. از حسهای پنجگانه خود در هنگام تهیه، کشیدن و مصرف غذا استفاده کنید و به رنگ، بافت، رایحه و عطر و حتی صدای غذاهای مختلف توجه کنید. زمانی که غذا را میجوید سعی کنید همه مواد تشکیلدهنده آن بهویژه ادویهها را شناسایی کنید.

6. غذا را به اندازه کم در دهان بگذارید، زیرا با دهان پر تشخیص مزه غذا کار دشواری است.

7. غذا را بهطور کامل بجوید، به عبارت دیگر غذا را آنقدر بجوید تا بتوانید مزه و ماهیت غذا را بچشید. ممکن است مجبور شوید که هر لقمه را میان 20 تا 40 بار (بسته به نوع غذا) بجوید.

8. هشتمین گامی که به غذا خوردن آگاهانه کمک میکند، غذا خوردن آرام است. کارشناسان توصیه میکنند که دستکم 5 دقیقه به آگاهانه غذا خوردن اختصاص دهید و بعد با کسی که بر سر میز غذای شما نشسته است، صحبت کنید.

منبع: ایرنا

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج