*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٩٥٨٠ ٠٩:٥٩ - 1395/03/27   5 ماده غذايي مفيد براي تيروئيدطب ناب 190 ارسال به دوست نسخه چاپي


5 ماده غذايي مفيد براي تيروئيدطب ناب 190

5 ماده غذايي مفيد براي تيروئيد


تیروئید یا همان غده‌ی پروانه‌ای‌شکل روی گردن، مسئول اعمال زیادی در بدن است؛ از جمله سوخت و ساز بدن و تنظیم آن، خلق و خوی، انرژی، ضربان قلب، فشار خون، درجه حرارت بدن و... .

 


تیروئید یا همان غدهی پروانهایشکل روی گردن، مسئول اعمال زیادی در بدن است؛ از جمله سوخت و ساز بدن و تنظیم آن، خلق و خوی، انرژی، ضربان قلب، فشار خون، درجه حرارت بدن و... .

تیروئید با تنظیم تولید هورمون تیروئید این کارها را انجام میدهد، اما ترشح زیاد این هورمون موجب پرکاری و ترشح کم آن باعث کمکاری تیروئید میشود. در حالت کمکاری تیروئید فرد از نوسانات وزن، خستگی، افسردگی و... رنج میبرد. در اینجا به معرفی 5 نمونه از این مواد غذایی مناسب برای این عضو از بدن بیشتر پرداخته شده است.

  غذاهای دریایی

اگر به غذاهای دریایی علاقه‌‌مند باشید، احتمالاً دوست دارید هر نوع ماهی و میگویی را میل کنید. بهتر است بدانید که غذاهای دریایی سرشار از ید هستند و این ماده معدنی برای عملکرد خوب غده تیروئید که تنظیم متابولیسم و رشد را برعهده دارد، مفید است. کمبود ید در سلامت تیروئید خلل ایجاد کرده و باعث می‌‌شود که شما احساس خستگی و افسردگی کنید و بیانرژی باشید.

  سویا

در خصوص اثرات مثبت و منفی سویا روی غده تیروئید اختلاف‌‌نظرهایی وجود دارد. نتایج پژوهشی که محققان مایوکلینیک انجام دادهاند، نشان میدهد، سویا و محصولات به دست آمده از آن، مانند شیر سویا و غیره در جذب هورمون‌‌‌های تیروئیدی اختلال ایجاد کرده و برای افرادی که از مشکل کم‌‌کاری تیروئید رنج می‌‌برند، مشکلساز می‌‌شود. البته در اینخصوص نیاز به بررسی‌‌های بیشتری وجود دارد. اگر از اختلالات تیروئید رنج میبرید، بهتر است در خصوص مصرف سویا و مشتقات آن، با پزشک خود مشورت کنید. البته اگر از کمبود ید رنج می‌‌برید مصرف سویا مشکلی ایجاد نمیکند، اما با اینحال توصیه می‌‌شود که اول با پزشک مشورت کنید.

  سبزیهای تیرهرنگ

منیزیم در اکثر عملکردهای فیزیکی مهم بدن مانند عملکرد تیروئید نقش دارد. در واقع این ماده معدنی برای ترشح هورمون‌‌های تیروئید لازم است. اگر شما بهاندازه کافی منیزیم مصرف نکنید احتمال اینکه دچار کمبود انرژی، ضربان قلب نامرتب، کرامپ‌‌های عضلانی و گرفتگی‌‌های دردناک عضلانی شوید، بیشتر است. خوشبختانه سبزیهای برگ سبز، منبع خوب منیزیم هستند. در نتیجه میتوانید با مصرف روزانه اسفناج، کاهو و...، به بهبود عملکرد غده تیروئیدتان کمک کنید.

  نمک یددار

یکی از منابع شناخته‌‌شده یُد نمک است. نمک‌‌های یددار برای مقابله با کمبود این ماده معدنی و بهبود عملکرد تیروئید کارساز هستند. فراموش نکنید اگر میزان ید بدنتان کم باشد، انتخاب نمک دریایی برای نرمال کردن عملکرد تیروئید کار عاقلانه ای نیست. نمک دریایی و نمکهایی که اغلب برای تهیه غذاهای فراوری شده استفاده می‌‌شوند، ید ندارند.

  انواع مغزها

منیزیم برای عملکرد خوب تیروئید لازم است. در نتیجه اگر مغزهایی مانند بادام، بادام زمینی، گردوی برزیلی و همچنین تخمه کدو میل کنید، برای تیروئیدتان مفید است. گردوی برزیلی علاوه بر منیزیم حاوی سلنیوم نیز هست که تأثیر زیادی روی تیروئید و سیستم ایمنی بدن دارد. در نتیجه توصیه می‌‌شود، برای سالم نگهداشتن این غده پروانهای شکل، از مصرف دانهها و مغزها غافل نشوید.

منبع: آوای سلامت

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج