*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


طب ناب, افق خانواده شماره خبر: ٣٧٦٣٥٦ ١٠:٢٨ - 1395/02/04   چطور خواب‌آلودگی بهاریطب ناب 182 ارسال به دوست نسخه چاپي


چطور خواب‌آلودگی بهاریطب ناب 182

چطور خواب‌آلودگی بهاری را کاهش دهیم؟


در فصل بهار بسیاری از افراد با مشکل خواب‌آلودگی روبه‌رو می‌شوند و از کسالت طول روز شکایت می‌کنند. در این فصل با تابش بیشتر خورشید، روزها هم طولانی‌تر می‌شوند و همه چیز مهیاست تا افراد با فعالیت بیشتر در طول روز، بیشتر احساس خستگی کنند. این تغییرات با تغییر ساعت نیز تشدید می‌شود. ...

 


در فصل بهار بسیاری از افراد با مشکل خوابآلودگی روبهرو میشوند و از کسالت طول روز شکایت میکنند. در این فصل با تابش بیشتر خورشید، روزها هم طولانیتر میشوند و همه چیز مهیاست تا افراد با فعالیت بیشتر در طول روز، بیشتر احساس خستگی کنند. این تغییرات با تغییر ساعت نیز تشدید میشود.

خوابآلودگی و کسالت بهاری در واقع نوعی واکنش گیاهی نسبت به تغییرات ایجاد شده در طبیعت است. انسانها سوخت و ساز و میزان هورمونهای بدن خود را با محرکهای خارجی مانند نور و دما تنظیم میکنند. زمانی که بیرون هوا سرد و تاریک باشد، بدن از خود محافظت میکند. درجه حرارت مرکزی در زمستان به مراتب بسیار کمتر از تابستان است و این کاهش دما، سوخت و ساز بدن را نیز کاهش میدهد؛ بنابراین بدن با ایجاد تغییراتی، سعی میکند خود را با طبیعت سازگار کند. در طول این ماهها، بدن هورمون ملاتونین بیشتری ترشحی میکند. این هورمون به هورمون خواب هم معروف است که باعث ایجاد احساس خواب در فرد میشود.

با شروع بهار، ساعات تابش خورشید و در نتیجه ساعات روز افزایش مییابد و روزها طولانیتر شده و بدن با این تغییرات سازگار میشود. دمای بدن افزایش مییابد، عروق خونی متسع میشوند و فشار خون کاهش مییابد و بدن هورمون سروتونین بیشتری ترشح میکند. این هورمون مسئول فعالیت بیشتر بدن است. بدن قادر نیست در طول شب فرآیند انطباق با طبیعت را مدیریت کند و این کار حدود دو تا سه هفته زمان میبرد. عوامل مؤثر در فرآیند تغییر محیطی، سیستم عصبی گیاهی بدن باعث کسالت بهاری میشود و همچنین روی عادت خواب و سبک زندگی افراد اثر مستقیم میگذارد. عفونتها از عوامل شایع تغییرات فصلی هستند. نوسانات دمایی در طول روز فشار مضاعفی به عروق خونی و گردش خون وارد میکند. در کسالت و خوابآلودگی بهاری، ساعت درونی بدن از هماهنگی با چرخه روز و شب خارج میشود که دقیقاً مانند مسافرت از کشوری به کشور دیگر با تفاوت زیاد ساعت است. در این تغییرات زمانی، حدود یک روز زمان لازم است تا ساعت درونی بدن با ساعت خارجی هماهنگ شود.

خوابآلودگی بهاری را کاهش دهید

افراد به راحتی و با راهکارهای ساده میتوانند علایم کسالت و خوابآلودگی را کاهش دهند. در واقع، ایجاد برخی تغییرات در عادات روزمره میتواند مؤثر باشد. به عنوان مثال، از آنجا که نور زیاد، باعث افزایش ترشح هورمون سروتونین (هورمون فعالیت) میشود، قرار گرفتن در فضاهای باز در فصل بهار و استفاده هرچه بیشتر از نور طبیعی میتواند خوابآلودگی را کاهش دهد. علاوه بر این، استفاده از روش نوردرمانی با کمک لامپهای مخصوص نیز میتواند به کاهش علایم کمک کند. ورزش کردن هم در فعال شدن بدن مؤثر است. مصرف میوهها و سبزیجات نیاز بدن به انواع ویتامینها و مواد معدنی را تأمین میکند. نوشیدن مقادیر کافی از مایعات، بخشی از برنامه پیشگیرانه به شمار میرود. در فواصلی که احساس خوابآلودگی و کسالت میکنید، بهتر است روی بازوها آب سرد بریزید یا پارچهای نمدار روی پیشانی قرار دهید تا علایم کم شود. محققان معتقدند باید به بدن زمان داد تا با تغییرات فصلی خود را سازگار کند.

برای هماهنگی ساعت درونی بدن چه باید کرد؟

ساعت درونی بدن به شدت تحتتأثیر عوامل محیطی، رفتاری و مصرف برخی داروهاست. همان طور که اشاره شد، نور تأثیر به سزایی در این میان ایفا میکند. نور مانع از ترشح هورمون ملاتونین میشود و همین امر خوابیدن را دشوار میکند. بنابراین در فصل بهار بهتر است تا حد امکان خود را در معرض نور آفتاب قرار دهید و برعکس، هنگام شب که بیرون تاریک است، نور داخلی را به حداقل برسانید.

در واقع، نوردرمانی چرخه خواب را به تأخیر میاندازد. رعایت بهداشت خواب، خوابیدن را تسهیل میکند و باعث میشود فرد سریعتر و راحتتر بخوابد.

مصرف داروها روی کیفیت خواب تقریباً تأثیر یک ساعتهای را به جا میگذارد، البته برخی از آنها خوابآور هستند ولی باید تحت نظر پزشک مصرف شوند.

منبع: سلامت نیوز

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA


خروج